Navn med punktum i Gnus
Fra : J. Martin Petersen

Dato : 08-09-01 21:13

Kan det lade sig gøre at bruge et "full name" med punktum i? Hvis jeg bruger
"(setq user-full-name "J. Martin Petersen")" bliver det til "From:
jmp@cool.dk (J. Martin Petersen)", altså e-mail-adresse og navn i
omvendt rækkefølge. Jeg har prøvet at bruge \. i stedet for punktum,
men lidet hjælper det.

Nu vi er ved Gnus, så irriterer det mig en anelse, at jeg skal
indtaste mit brugernavn og password til news-serveren, hver gang
jeg starter gnus. Er der en måde at undgå dette på?

--
J. Martin Petersen "Atter springer gnuerne ud i vandet..."

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-09-01 21:35

jmp@cool.dk (J. Martin Petersen) writes:

> Nu vi er ved Gnus, så irriterer det mig en anelse, at jeg skal
> indtaste mit brugernavn og password til news-serveren, hver gang
> jeg starter gnus. Er der en måde at undgå dette på?

Kan du ikke bruge noget af det der står på
<http://www.gnus.org/manual/gnus_146.html#SEC145>?

--
Jacob - www.bunk.cc
Take it easy, we're in a hurry.

Fra : J Martin Petersen

Dato : 08-09-01 22:21

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Kan du ikke bruge noget af det der står på
> <http://www.gnus.org/manual/gnus_146.html#SEC145>?

Jo. Det var såmænd ikke sværere end at lave en passende .authinfo (med
linjen "machine localhost login foo password bar"). Tak.

--
J. Martin Petersen "Atter springer gnuerne ud i vandet..."

Fra : Byrial Jensen

Dato : 09-09-01 07:41

J. Martin Petersen <jmp@cool.dk> skrev:
> [...]
> jmp@cool.dk (J. Martin Petersen)", altså e-mail-adresse og navn i
> omvendt rækkefølge. Jeg har prøvet at bruge \. i stedet for punktum,

Jeg ved ikke noget om Gnus, men punktum er et specialtegn ifølge
RFC 822. Det betyder at navnet skal sættes i anførselstegn hvis
der indgår et punktum.

Man må altså ikke skrive 'From: J. Martin Petersen <jmp@cool.dk>',
men gerne 'From: "J. Martin Petersen" <jmp@cool.dk>'.

Fra : "J. Martin Petersen"

Dato : 09-09-01 08:53

Byrial Jensen <bjensen@nospam.dk> writes:

> Jeg ved ikke noget om Gnus, men punktum er et specialtegn ifølge
> RFC 822. Det betyder at navnet skal sættes i anførselstegn hvis
> der indgår et punktum.

Det samme gør sig gældende i RFC 2822. Dog er det nævnt, at det
muligvis bliver ændret på et tidspunkt: "In the future, period may
appear in the regular syntax of phrase." (RFC 2822, 4.1)

> Man må altså ikke skrive 'From: J. Martin Petersen <jmp@cool.dk>',
> men gerne 'From: "J. Martin Petersen" <jmp@cool.dk>'.

Noget Agent f.eks. gør gladeligt.

Det hjalp i øvrigt ikke ... Jeg går ud fra, det er et regulært udtryk
et sted i Gnus, der driller. Jeg ved bare ikke hvor :-/

--
J. Martin Petersen "Atter springer gnuerne ud i vandet..."

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-09-01 12:26

jmp@cool.dk ("J. Martin Petersen") writes:

> Det hjalp i øvrigt ikke ... Jeg går ud fra, det er et regulært udtryk
> et sted i Gnus, der driller. Jeg ved bare ikke hvor :-/

Prøv at spørge i news:gnu.emacs.gnus. Der plejer der at sidde nogle
rigtige Gnus-hajer.

--
Jacob - www.bunk.cc
Debug is human, de-fix divine.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 09-09-01 12:39

> [...]

> jmp@cool.dk (J. Martin Petersen)", altså e-mail-adresse og navn i
> omvendt rækkefølge. Jeg har prøvet at bruge \. i stedet for punktum,

Gnus vælger per default format på from linien alt efter om der er
specialtegn (som ".") i navnet eller ej.

Du kan ændre dette ved at sætte 'message-from-style'.

Her er dokumentationen:

message-from-style: [Hide] 'default
[State]: this option is unchanged from its standard setting. (lisp)
Specifies how "From" headers look. [Hide]

If nil, they contain just the return address like:
   king@grassland.com
If `parens', they look like:
   king@grassland.com (Elvis Parsley)
If `angles', they look like:
   Elvis Parsley <king@grassland.com>

Otherwise, most addresses look like `angles', but they look like
`parens' if `angles' would need quoting and `parens' would not.

> Nu vi er ved Gnus, så irriterer det mig en anelse, at jeg skal
> indtaste mit brugernavn og password til news-serveren, hver gang
> jeg starter gnus. Er der en måde at undgå dette på?

Indsæt et entry i "~/.authinfo" i stil med:

machine news.uio.no login larsi password geheimnis

Her er dokumentationen:

`nntp-authinfo-function'
This function will be used to send `AUTHINFO' to the NNTP server.
The default function is `nntp-send-authinfo', which looks through
your `~/.authinfo' (or whatever you've set the
`nntp-authinfo-file' variable to) for applicable entries. If none
are found, it will prompt you for a login name and a password. The
format of the `~/.authinfo' file is (almost) the same as the `ftp'
`~/.netrc' file, which is defined in the `ftp' manual page, but
here are the salient facts:

1. The file contains one or more line, each of which define one
server.

2. Each line may contain an arbitrary number of token/value
pairs.

The valid tokens include `machine', `login', `password',
`default'. In addition Gnus introduces two new tokens, not
present in the original `.netrc'/`ftp' syntax, namely `port'
and `force'. (This is the only way the `.authinfo' file
format deviates from the `.netrc' file format.) `port' is
used to indicate what port on the server the credentials
apply to and `force' is explained below.

Here's an example file:

machine news.uio.no login larsi password geheimnis
machine nntp.ifi.uio.no login larsi force yes

The token/value pairs may appear in any order; `machine' doesn't
have to be first, for instance.

In this example, both login name and password have been supplied
for the former server, while the latter has only the login name
listed, and the user will be prompted for the password. The
latter also has the `force' tag, which means that the authinfo
will be sent to the NNTP server upon connection; the default
(i.e., when there is not `force' tag) is to not send authinfo to
the NNTP server until the NNTP server asks for it.

You can also add `default' lines that will apply to all servers
that don't have matching `machine' lines.

default force yes

This will force sending `AUTHINFO' commands to all servers not
previously mentioned.

Remember to not leave the `~/.authinfo' file world-readable.

Fra : J. Martin Petersen

Dato : 09-09-01 13:06

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> writes:

> Du kan ændre dette ved at sætte 'message-from-style'.

Det virker, tak. Jeg må lære at leve med at se mit navn i
anførselstegn.

--
J. Martin Petersen "Atter springer gnuerne ud i vandet..."