|
| Pinse Fra : Karsten Olesen |
Dato : 08-09-01 20:48 |
|
Hvad står Pinsekirken for ?
Hvad er deres "mission" ?
Hvor er forskellen mellem Pinse og Folkekirken ?
Hvorfor deltager folk i Pinsekirken ?
| |
Erik (08-09-2001)
| Kommentar Fra : Erik |
Dato : 08-09-01 21:26 |
|
"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> skrev i en meddelelse
news:9ndsjt$2h7o$1@news.cybercity.dk...
> Hvad står Pinsekirken for ?
Hvilken en af dem ?
> Hvad er deres "mission" ?
Forkynde evangeliet.
> Hvor er forskellen mellem Pinse og Folkekirken ?
Helligåndens fældesskab.
> Hvorfor deltager folk i Pinsekirken ?
Fordi de tror Jesus frelser dem
Erik
>
>
| |
Peter B. Juul (08-09-2001)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 08-09-01 23:08 |
|
"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> writes:
> > Hvor er forskellen mellem Pinse og Folkekirken ?
>
> Helligåndens fældesskab.
Sludder og vrøvl.
Den væsentligste forskel er, at folk i Folkekirken ikke afbryder
taleren med tilråb og i øvrigt lader deres børn døbe.
Helligåndens fællesskab strækker sig til begge og mange flere.
--
Peter B. Juul, o.-.o "This was bad grammar of course, but that is how beavers
The RockBear. ((^)) talk when they are excited; I mean, in Narnia - in our
I speak only 0}._.{0 world they usually don't talk at all."
for myself. O/ \O -Lewis
| |
Mr. D (08-09-2001)
| Kommentar Fra : Mr. D |
Dato : 08-09-01 23:54 |
|
Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3u1yd8hfy.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Erik" <erik-larsen@get2net.dk> writes:
>
> Sludder og vrøvl.
>
> Den væsentligste forskel er, at folk i Folkekirken ikke afbryder
> taleren med tilråb og i øvrigt lader deres børn døbe.
Sludder og vrøvl.
Den væsentligste forskel er, at folk i Folkekirken ikke siger amen til
det, taleren siger, som det sig eller hør og bør for hele menigheden
Mr. D
| |
Christina Puhakka Eg~ (09-09-2001)
| Kommentar Fra : Christina Puhakka Eg~ |
Dato : 09-09-01 01:55 |
|
Mr. D <s-griis@post5.tele.dk> skrev...
> Den væsentligste forskel er, at folk i Folkekirken ikke siger amen til
> det, taleren siger, som det sig eller hør og bør for hele menigheden
Sludder og vrøvl!
Det må være uendeligt længe siden, du har været i en Folkekirke... Under
alle omstændigheder kan jeg kun mindes én eneste fokekirkegudstjeneste i
hele mit liv, hvor menigheden ikke sagde amen til prædikenen - og det var
fordi, det var noget forfærdeligt vrøvl, der blev sagt (og præsten blev
afskediget derefter). Men ellers gør man det da altid - i hvert fald i alle
de kirker, jeg er kommet i.
Noget andet er så, at vi folkekirkekristne er så civiliserede, at vi lader
vores taler blive færdig først, inden vi afbryder ham med vores amen. (Måske
er det, fordi vi ikke keder os under prædikenen?)
Christina
| |
Karsten Olesen (09-09-2001)
| Kommentar Fra : Karsten Olesen |
Dato : 09-09-01 10:28 |
|
"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:9neeod$c7k$1@sunsite.dk...
> Mr. D <s-griis@post5.tele.dk> skrev...
>
> > Den væsentligste forskel er, at folk i Folkekirken ikke siger amen til
> > det, taleren siger, som det sig eller hør og bør for hele menigheden
>
> Sludder og vrøvl!
***********************
Det lar' jo til, at dem som mener er hellige
og bedre end andre, ikke ved hvad Pinsekirken står for...
Igen en "sejr" til os normal-troende, som
finder sig tilrette med Folkekirken og har
et godt liv uden daglig kontakt med Gud.
Man skal jo nødig overrende ham.
| |
Erik (09-09-2001)
| Kommentar Fra : Erik |
Dato : 09-09-01 12:21 |
|
"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> skrev i en meddelelse
news:9nfcl1$1m4d$1@news.cybercity.dk...
>
> "Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
> meddelelse news:9neeod$c7k$1@sunsite.dk...
> > Mr. D <s-griis@post5.tele.dk> skrev...
> >
> > > Den væsentligste forskel er, at folk i Folkekirken ikke siger amen til
> > > det, taleren siger, som det sig eller hør og bør for hele menigheden
> >
> > Sludder og vrøvl!
> ***********************
> Det lar' jo til, at dem som mener er hellige
> og bedre end andre, ikke ved hvad Pinsekirken står for...
>
>
>
> Igen en "sejr" til os normal-troende, som
> finder sig tilrette med Folkekirken og har
> et godt liv uden daglig kontakt med Gud.
>
> Man skal jo nødig overrende ham.
Du kender selv vejen du ønsker gå på, så
hvorfor er du her ???
Erik
| |
Karsten Olesen (09-09-2001)
| Kommentar Fra : Karsten Olesen |
Dato : 09-09-01 16:51 |
|
"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:ueIm7.836$lk7.33457@news.get2net.dk...
> > Det lar' jo til, at dem som mener er hellige
> > og bedre end andre, ikke ved hvad Pinsekirken står for...
> >
> >
> >
> > Igen en "sejr" til os normal-troende, som
> > finder sig tilrette med Folkekirken og har
> > et godt liv uden daglig kontakt med Gud.
> >
> > Man skal jo nødig overrende ham.
>
> Du kender selv vejen du ønsker gå på, så
> hvorfor er du her ???
>
> Erik
********************
Hvorfor spørger du ?
| |
Erik (09-09-2001)
| Kommentar Fra : Erik |
Dato : 09-09-01 17:02 |
|
"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> skrev i en meddelelse
news:9ng332$2p5i$1@news.cybercity.dk...
>
> "Erik" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:ueIm7.836$lk7.33457@news.get2net.dk...
>
> > > Det lar' jo til, at dem som mener er hellige
> > > og bedre end andre, ikke ved hvad Pinsekirken står for...
> > >
> > >
> > >
> > > Igen en "sejr" til os normal-troende, som
> > > finder sig tilrette med Folkekirken og har
> > > et godt liv uden daglig kontakt med Gud.
> > >
> > > Man skal jo nødig overrende ham.
> >
> > Du kender selv vejen du ønsker gå på, så
> > hvorfor er du her ???
> >
> > Erik
> ********************
>
> Hvorfor spørger du ?
fordi du ikke vil overrende Gud, og det tror jeg Gud er ked af.
Erik
| |
Karsten Olesen (09-09-2001)
| Kommentar Fra : Karsten Olesen |
Dato : 09-09-01 17:49 |
|
"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:0nMm7.912$lk7.36130@news.get2net.dk...
> > > Du kender selv vejen du ønsker gå på, så
> > > hvorfor er du her ???
> > >
> > > Erik
> > ********************
> >
> > Hvorfor spørger du ?
>
> fordi du ikke vil overrende Gud, og det tror jeg Gud er ked af.
>
> Erik
*****************************
Visse voksne mennesker kan godt ta' ansvar
for sine egne handlinger, og vurdere hvad der er
ret og vrang, uden at sku' stå til regnskab for en evt. Gud
eller dem som føler sig endog meget tæt på.
| |
Erik (12-09-2001)
| Kommentar Fra : Erik |
Dato : 12-09-01 21:06 |
|
"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> skrev i en meddelelse
news:9ng6gc$2ub7$1@news.cybercity.dk...
>
> "Erik" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:0nMm7.912$lk7.36130@news.get2net.dk...
> *****************************
> Visse voksne mennesker kan godt ta' ansvar
> for sine egne handlinger, og vurdere hvad der er
> ret og vrang, uden at sku' stå til regnskab for en evt. Gud
> eller dem som føler sig endog meget tæt på.
>
Ja det kan de, men det kostede Jesus livet
Erik
| |
Karsten Olesen (12-09-2001)
| Kommentar Fra : Karsten Olesen |
Dato : 12-09-01 21:31 |
|
"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:CePn7.2991$lk7.61971@news.get2net.dk...
>
> "Karsten Olesen" <gakke@email.dk> skrev i en meddelelse
> news:9ng6gc$2ub7$1@news.cybercity.dk...
> >
> > "Erik" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> > news:0nMm7.912$lk7.36130@news.get2net.dk...
>
>
> > *****************************
> > Visse voksne mennesker kan godt ta' ansvar
> > for sine egne handlinger, og vurdere hvad der er
> > ret og vrang, uden at sku' stå til regnskab for en evt. Gud
> > eller dem som føler sig endog meget tæt på.
> >
>
> Ja det kan de, men det kostede Jesus livet
>
> Erik
>
*****************
Visse har samtidig lært noget af historien,
og lære stadigvæk...
| |
TommyGun (09-09-2001)
| Kommentar Fra : TommyGun |
Dato : 09-09-01 12:56 |
|
"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> skrev i en meddelelse
news:9nfcl1$1m4d$1@news.cybercity.dk...
>
> "Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
> meddelelse news:9neeod$c7k$1@sunsite.dk...
> > Mr. D <s-griis@post5.tele.dk> skrev...
> >
> > > Den væsentligste forskel er, at folk i Folkekirken ikke siger amen til
> > > det, taleren siger, som det sig eller hør og bør for hele menigheden
> >
> > Sludder og vrøvl!
> ***********************
> Det lar' jo til, at dem som mener er hellige
> og bedre end andre, ikke ved hvad Pinsekirken står for...
>
>
>
> Igen en "sejr" til os normal-troende, som
> finder sig tilrette med Folkekirken og har
> et godt liv uden daglig kontakt med Gud.
>
> Man skal jo nødig overrende ham.
>
>
Er du vild man, han bliver garanteret møg sur, hvis man forstyrrer Ham. :)
Tommy.
>
| |
TommyGun (09-09-2001)
| Kommentar Fra : TommyGun |
Dato : 09-09-01 15:43 |
|
"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> skrev i en meddelelse
news:9nfcl1$1m4d$1@news.cybercity.dk...
>
> "Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
> meddelelse news:9neeod$c7k$1@sunsite.dk...
> > Mr. D <s-griis@post5.tele.dk> skrev...
> >
> > > Den væsentligste forskel er, at folk i Folkekirken ikke siger amen til
> > > det, taleren siger, som det sig eller hør og bør for hele menigheden
> >
> > Sludder og vrøvl!
> ***********************
> Det lar' jo til, at dem som mener er hellige
> og bedre end andre, ikke ved hvad Pinsekirken står for...
>
>
>
> Igen en "sejr" til os normal-troende, som
> finder sig tilrette med Folkekirken og har
> et godt liv uden daglig kontakt med Gud.
>
> Man skal jo nødig overrende ham.
>
Er du vild mand, han bliver garanteret møg sur, hvis man forstyrrer Ham. :)
Tommy.
>
>
| |
marlene@karecki.com (09-09-2001)
| Kommentar Fra : marlene@karecki.com |
Dato : 09-09-01 20:23 |
|
>Noget andet er så, at vi folkekirkekristne er så civiliserede, at vi
lader
>vores taler blive færdig først, inden vi afbryder ham med vores amen.
(Måske
>er det, fordi vi ikke keder os under prædikenen?)
>Christina
Noget her kunne tyde på, at den civiliserede burde ændre sin vante gang,
og ligeledes opsøge forskellige pinsekirker et par søndage elle 3... Sådan
for at samle sig erfaring, så man ikke risikerer at ens
sammenligningsgrundlag bygger på fordomme!
De 2 gange jeg har sagt Amen efter endt prædiken i en Folkekirke (2
forskellige, vel at mærke), har alle hoveder vendt sig af målløshed!!!
Med venlig hilsen
Marlene Karecki
www.karecki.com
| |
Christina Puhakka Eg~ (10-09-2001)
| Kommentar Fra : Christina Puhakka Eg~ |
Dato : 10-09-01 00:07 |
|
<marlene@karecki.com> skrev i...
>Noget her kunne tyde på, at den civiliserede burde ændre sin vante gang,
og ligeledes opsøge forskellige pinsekirker et par søndage elle 3...<
Nogle gange glemmer jeg, at kun folk, der kender hinanden, kan aflæse ironi
i et indlæg uden smileyer. Jeg beklager.
Og så er jeg forholdsvis godt bekendt med pinsekirker og andre frikirker, så
du behøver ikke at være bange for de helt store fordomme fra denne kant,
Marlene. Men jeg forstår godt, at du lige tænkte sådan, når du læste mit
indlæg til Simon.
>De 2 gange jeg har sagt Amen efter endt prædiken i en Folkekirke (2
forskellige, vel at mærke), har alle hoveder vendt sig af målløshed!!!<
Imponerende.
Men måske handler det om, at der er uhyggeligt megen ritualisering i
folkekirken, således at også vores amen'er fast tales eller synges i kor af
de, der kan tilslutte sig. Sådan gøres det i hvert fald alle de steder, jeg
kender til.
Christina
| |
Mr. D (17-09-2001)
| Kommentar Fra : Mr. D |
Dato : 17-09-01 21:16 |
|
Christina Puhakka Egholm <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9neeod$c7k$1@sunsite.dk...
> Mr. D <s-griis@post5.tele.dk> skrev...
>
> > Den væsentligste forskel er, at folk i Folkekirken ikke siger amen
til
> > det, taleren siger, som det sig eller hør og bør for hele menigheden
>
> Sludder og vrøvl!
Ahvaba?!
> Det må være uendeligt længe siden, du har været i en Folkekirke...
Det er ihvertfald ikke sandt. jeg var der for tre år siden for at
udfylde tvillingernes fødselspapirer (og så et par gange efter for at
prædike)
> Under
> alle omstændigheder kan jeg kun mindes én eneste fokekirkegudstjeneste
i
> hele mit liv, hvor menigheden ikke sagde amen til prædikenen -
Jamen dette er jo en manipulation af, hvad jeg rent faktisk skrev. jeg
skrev jo netop ikke, at man ikke sagde amen, men derimod, at man ikke
sagde amen, som det sig hør og bør for en god gammeldags levende,
åndsfyldt, blodkøbt, Bibeltro, udkaldt forsamling
> og det var
> fordi, det var noget forfærdeligt vrøvl, der blev sagt (og præsten
blev
> afskediget derefter).
Det synes jeg er meget synd for manden. Kan man det? Hvad sagde han, som
ikke let kan overgåes af vores århusianske biskop?
> Noget andet er så, at vi folkekirkekristne er så civiliserede, at vi
lader
> vores taler blive færdig først, inden vi afbryder ham med vores amen.
Amen er som bekendt ikke en afbrydelse, men en bekræftelse af, hvad
taleren siger, og det er klart, at man må indtage prædikenen i vågen
tilstand for at kunne udtrykke sit samtykke undervejs
> (Måske er det, fordi vi ikke keder os under prædikenen?)
Jeg troede det var fordi I sov - og at amen fra koret var beregnet til
at vække jer, når det var tid til kaff´ å flakae?
Mr. D
| |
Erik (09-09-2001)
| Kommentar Fra : Erik |
Dato : 09-09-01 12:17 |
|
"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:m3u1yd8hfy.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Erik" <erik-larsen@get2net.dk> writes:
>
> > > Hvor er forskellen mellem Pinse og Folkekirken ?
> >
> > Helligåndens fældesskab.
>
> Sludder og vrøvl.
>
> Den væsentligste forskel er, at folk i Folkekirken ikke afbryder
> taleren med tilråb og i øvrigt lader deres børn døbe.
Hvor ugudelig kan man værer med disse tvangsbarnedåbe, barnet
har jo ikke en chance, men er frataget alle sine rettigheder som selv
stændig individ.
Med tilråb ??
Erik
>
> Helligåndens fællesskab strækker sig til begge og mange flere.
>
> --
> Peter B. Juul, o.-.o "This was bad grammar of course, but that is how
beavers
> The RockBear. ((^)) talk when they are excited; I mean, in Narnia - in
our
> I speak only 0}._.{0 world they usually don't talk at all."
> for myself. O/ \O -Lewis
| |
Peter B. Juul (09-09-2001)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 09-09-01 14:28 |
|
"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> writes:
> > Den væsentligste forskel er, at folk i Folkekirken ikke afbryder
> > taleren med tilråb og i øvrigt lader deres børn døbe.
>
> Hvor ugudelig kan man værer med disse tvangsbarnedåbe, barnet
> har jo ikke en chance, men er frataget alle sine rettigheder som selv
> stændig individ.
Du kan godt opgive det. Jeg diskuterer ikke med dig, jeg retter bare
de historier du finder på for at bagvaske andre kirkesamfund.
--
Peter B. Juul, o.-.o "This was bad grammar of course, but that is how beavers
The RockBear. ((^)) talk when they are excited; I mean, in Narnia - in our
I speak only 0}._.{0 world they usually don't talk at all."
for myself. O/ \O -Lewis
| |
Erik (09-09-2001)
| Kommentar Fra : Erik |
Dato : 09-09-01 16:44 |
|
"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:m3lmjocx3e.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Erik" <erik-larsen@get2net.dk> writes:
>
> > > Den væsentligste forskel er, at folk i Folkekirken ikke afbryder
> > > taleren med tilråb og i øvrigt lader deres børn døbe.
> >
> > Hvor ugudelig kan man værer med disse tvangsbarnedåbe, barnet
> > har jo ikke en chance, men er frataget alle sine rettigheder som selv
> > stændig individ.
>
> Du kan godt opgive det. Jeg diskuterer ikke med dig, jeg retter bare
> de historier du finder på for at bagvaske andre kirkesamfund.
Bagvaske, en kirkesamfund der foragter deres egen grundlæggers dogtrin
om dåbshandlingen. Bagvasker jeg folkekirken bagvasker du Luther.
Erik
>
> --
> Peter B. Juul, o.-.o "This was bad grammar of course, but that is how
beavers
> The RockBear. ((^)) talk when they are excited; I mean, in Narnia - in
our
> I speak only 0}._.{0 world they usually don't talk at all."
> for myself. O/ \O -Lewis
| |
Peter B. Juul (09-09-2001)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 09-09-01 22:38 |
|
"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> writes:
> Bagvaske, en kirkesamfund der foragter deres egen grundlæggers dogtrin
> om dåbshandlingen. Bagvasker jeg folkekirken bagvasker du Luther.
Ja ja, så siger vi det.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."
I speak only 0}._.{0
for myself. O/ \O
| |
Børge Højlund Jensen~ (08-09-2001)
| Kommentar Fra : Børge Højlund Jensen~ |
Dato : 08-09-01 22:16 |
| | |
Børge Højlund Jensen~ (08-09-2001)
| Kommentar Fra : Børge Højlund Jensen~ |
Dato : 08-09-01 22:18 |
|
"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> wrote in message
news:9ndsjt$2h7o$1@news.cybercity.dk...
> Hvad står Pinsekirken for ?
> Hvad er deres "mission" ?
> Hvor er forskellen mellem Pinse og Folkekirken ?
> Hvorfor deltager folk i Pinsekirken ?
>
> Jeg kom til at sende for ker link men søg pinse kirke og du får svaret.
--
Mange kærlig hilsener fra Børge i Viborg.
min ICQ nummer er 107634963
se ind på www.nydheder.subnet.dk eller www.oplevjesus.dk
| |
Marina Norling Jørge~ (09-09-2001)
| Kommentar Fra : Marina Norling Jørge~ |
Dato : 09-09-01 14:28 |
|
Hej Karsten!
Jeg kan godt forstå din forvirring - der er mange små trossamfund med
særlige standpunkter. For det meste er de udtryk for menneskers oprigtige
ønske om at finde Gud.
Pinsekirken bygger på Bibelen og udtryk som "jeg er personlig kristen" og
"jeg tror på Bibelen " er helt almidelige i en Pinseforsamling. Der er mange
variationer af Pinsekirken, men et andet fællestræk er den religiøse ekstase
(Uha - det hedder vist dåb i helligånden eller at tale i tunger - men jeg
forsøger mig med klar tale, som er til at forstå)
Ofte bekriger de små pinsesamfund hinanden - ikke med hård tale - men mere
ved at nye småkirker opstår, omkring særlige personer - eller fortolkninger
af bibelen.
De mange tilråb, som bliver omtalt, kan faktisk høres under Gudstjenesten -
ligesom i en amerikansk babtist menighed. Og musikken er også meget
anderledes - nærmere moderne dansemusik end orgelet, som man kender fra den
traditionelle gudstjeneste.
At være ung i Pinsekirkerne er tit meget sjovt. De holder fede fester - uden
alkohol men med meget sang og bøn. Da jeg kom ind i pinsekirken som 17-årig
slog det mig hvor glade disse mennesker var, deres levende fællesskab og
deres oprigtige tro.
Jeg tror, vi alle har vores særlige bønsform, og i længden kunne jeg ikke
holde pinsemøderne ud. Jeg savnede roen og stilheden i folkekirken. Og jeg
blev også mere og mere i tvivl om udsagnet "jeg tror på bibelen" Jeg har
læst bibelen flere gange, og det er et smukt og sammensat litterært værk -
ikke en håndbog hvor man kan finde svarene på alle livets spørgsmål.
Efterhånden gik det op for mig, at alle trossamfund udvælger deres
fortolkning af bibelen. At andre mennesker i andre kirker, også kan have en
levende tro, selvom den ikke er synlig, står klart.
Faktisk er der en del trossamfund, som også dyrker den religiøse ekstase -
herunder både folkekirken og den katolske kirke. Bønsfællesskabet er rigt og
størrelser som kristen meditation er ikke længere helt uudforskede.
Jeg ville gerne lave en konklusion. Jeg kunne f.eks skrive at de mange
trossamfund er et gode og at det er fint at vi her i landet hver især har
lov at være "salige i egen tro", men jeg ved ikke, om det er sandt. Jeg tror
man skal se sig godt for, når man vælger et trossamfund. Ikke være for ivrig
til at tilpasse sig de kirkelige forordninger, men holde fast i, hvad men
selv mener er rigtigt - også selvom de måske giver konflikter i menigheden.
| |
Peter B. Juul (09-09-2001)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 09-09-01 14:42 |
|
"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> writes:
> Pinsekirken bygger på Bibelen
I modsætning til hvem?
Nej, Pinsekirken bygger som alle mulige andre trossamfund på en (eller
en gruppe af) forståelse(r) af Bibelens ord. Et typisk eksempel er
dåben, hvor både barnedøbere og ikke-barnedøbere mener, at netop _de_
har forstået Bibelens ord på dette punkt (det er naturligvis os
barnedøbere, der har ret.)
> Jeg ville gerne lave en konklusion. Jeg kunne f.eks skrive at de mange
> trossamfund er et gode og at det er fint at vi her i landet hver især har
> lov at være "salige i egen tro", men jeg ved ikke, om det er sandt.
De to udsagn er ikke det samme. At være "salig i egen tro" er i store
træk at anerkende den ret nye opfattelse, at "bare du tror på et eller
andet, så er det jo fint".
Men at kirkesamfundene er forskellige ser jeg som et udtryk for Kristi
Legemes lemmers forskellighed. Du sagde det jo selv: At der var ting i
Pinsekirkens stil du ikke i længden kunne med. Ligesådan har vi i
Karlslunde Strandkirke (en folkekirke) oplevet, at folk gik
andetsteds, fordi der var ting i vores stil, de ikke kunne lide, mens
vi er andre, der betragter den som et hjem pga. samme stil-detaljer.
> Jeg tror
> man skal se sig godt for, når man vælger et trossamfund. Ikke være for ivrig
> til at tilpasse sig de kirkelige forordninger, men holde fast i, hvad men
> selv mener er rigtigt - også selvom de måske giver konflikter i menigheden.
Jeg tror det er vigtigt, at man, _når_ man har fundet et, der i store
træk passer godt til ens gemyt, holder sig fast der. Nogle folk
flakker fra kirke til kirke hele livet, og det er ikke sundt.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))
I speak only 0}._.{0
for myself. O/ \O
| |
Erik (09-09-2001)
| Kommentar Fra : Erik |
Dato : 09-09-01 16:59 |
|
"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:m3d750cwgu.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> writes:
>
> > Pinsekirken bygger på Bibelen
>
> I modsætning til hvem?
>
> Nej, Pinsekirken bygger som alle mulige andre trossamfund på en (eller
> en gruppe af) forståelse(r) af Bibelens ord. Et typisk eksempel er
> dåben, hvor både barnedøbere og ikke-barnedøbere mener, at netop _de_
> har forstået Bibelens ord på dette punkt (det er naturligvis os
> barnedøbere, der har ret.)
Og Luther der var modstander af overøsningsdåben har uret ???
> > Jeg ville gerne lave en konklusion. Jeg kunne f.eks skrive at de mange
> > trossamfund er et gode og at det er fint at vi her i landet hver især
har
> > lov at være "salige i egen tro", men jeg ved ikke, om det er sandt.
>
> De to udsagn er ikke det samme. At være "salig i egen tro" er i store
> træk at anerkende den ret nye opfattelse, at "bare du tror på et eller
> andet, så er det jo fint".
Netop, tro kan flytte bjerge, alt andet flytter Karls flyttecentral.
>
> Men at kirkesamfundene er forskellige ser jeg som et udtryk for Kristi
> Legemes lemmers forskellighed. Du sagde det jo selv: At der var ting i
> Pinsekirkens stil du ikke i længden kunne med. Ligesådan har vi i
> Karlslunde Strandkirke (en folkekirke) oplevet, at folk gik
> andetsteds, fordi der var ting i vores stil, de ikke kunne lide, mens
> vi er andre, der betragter den som et hjem pga. samme stil-detaljer.
Langt fra det samme leheme i Kristus.
Pahus (husker jeg navnet ret) taler som en af de eneste i folkekirken, som
en sjælenhed, i Åndens nye tunger fordi han er døbt i Helligånden.
99% af pinsekirkens præster taler i Åndens nye tunger
> > Jeg tror
> > man skal se sig godt for, når man vælger et trossamfund. Ikke være for
ivrig
> > til at tilpasse sig de kirkelige forordninger, men holde fast i, hvad
men
> > selv mener er rigtigt - også selvom de måske giver konflikter i
menigheden.
>
> Jeg tror det er vigtigt, at man, _når_ man har fundet et, der i store
> træk passer godt til ens gemyt, holder sig fast der. Nogle folk
> flakker fra kirke til kirke hele livet, og det er ikke sundt.
Den der søger skal finde.
Erik
> --
> Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
> The RockBear. ((^))
> I speak only 0}._.{0
> for myself. O/ \O
| |
Peter B. Juul (09-09-2001)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 09-09-01 22:36 |
|
"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> writes:
> Og Luther der var modstander af overøsningsdåben har uret ???
Jeg gider ikke diskutere dåb med dig. Det ved du godt.
> Langt fra det samme leheme i Kristus.
>
> Pahus (husker jeg navnet ret) taler som en af de eneste i folkekirken, som
> en sjælenhed, i Åndens nye tunger fordi han er døbt i Helligånden.
Det er ufatteligt mange år siden, at dette "en af de eneste" havde
noget på sig. Denne bevægelse er vokset meget siden 70'erne.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))
I speak only 0}._.{0
for myself. O/ \O
| |
Kevin Edelvang (11-09-2001)
| Kommentar Fra : Kevin Edelvang |
Dato : 11-09-01 10:20 |
|
Erik <erik-larsen@get2net.dk> skrev:
> Og Luther der var modstander af overøsningsdåben har uret ???
Nu har jeg fulgt dine udfald gennem nogen tid. Til denne påstand vil jeg gerne
have en underbyggelse. Meget gerne med kilder og meget snart. Jeg kan ikke tage
dig alvorligt, hvis ikek du henviser til Luther-skrifter, hvoraf jeg selv er i
besiddelse af ikke så lidt og har adgang til samtlige.
Henvis derfor venligst til, hvorfra du har fået den tåbelige idé, at Luther
havde disse tanker.
--
De bedste hilsner fra Kevin Edelvang
"Forøvrigt mener jeg, at folkekirken bør ødelægges!"
| |
Marina Norling Jørge~ (09-09-2001)
| Kommentar Fra : Marina Norling Jørge~ |
Dato : 09-09-01 19:52 |
|
Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3d750cwgu.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> writes:
>
> > Pinsekirken bygger på Bibelen
>
> I modsætning til hvem?
Undskyld - det var ikke min mening at fornærme eller udelukke andre
trossamfund. Bare påpege at Pinsekirken ikke kar en stor teolog ( som
Luther) eller en guds repræsentant ( som Paven). Der er selvfølgelig mange
andre trossamfund, der er bygget op på samme måde - altså med Bibelen som
grundlag.
Når jeg omtalte forholdet til Bibelen særskilt, var det kun for at gøre
opmærksom på, at Bibelen bliver læst på utallige måder - og at det er godt
at lytte efter, for at finde ud af hvordan bibelen læses i din menighed.
| |
Peter B. Juul (09-09-2001)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 09-09-01 22:37 |
|
"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> writes:
> > > Pinsekirken bygger på Bibelen
> >
> > I modsætning til hvem?
>
> Undskyld - det var ikke min mening at fornærme eller udelukke andre
> trossamfund.
Det ved jeg godt. Jeg ville bare påpege, at det er en problematisk
definition.
> Bare påpege at Pinsekirken ikke kar en stor teolog ( som
> Luther) eller en guds repræsentant ( som Paven). Der er selvfølgelig mange
> andre trossamfund, der er bygget op på samme måde - altså med Bibelen som
> grundlag.
Uden i øvrigt at kende pinsekirkens historie tør jeg godt påstå, at
der er en eller flere lærere i kirkens spæde start, der er "mere
anerkendt" end andre.
--
Peter B. Juul, o.-.o When you are a Bear of Very Little Brain, and you Think
The RockBear. ((^)) of Things, you sometimes find that a Thing which seemed
I speak only 0}._.{0 very Thingish inside you is quite different when it gets
for myself. O/ \O out into the open and has other people looking at it.
| |
Karsten Olesen (09-09-2001)
| Kommentar Fra : Karsten Olesen |
Dato : 09-09-01 16:58 |
|
"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3b9b6e63$0$221$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Karsten!
>
> Jeg kan godt forstå din forvirring - der er mange små trossamfund med
> særlige standpunkter. For det meste er de udtryk for menneskers oprigtige
> ønske om at finde Gud.
****************************
Jeg er ikke forvirret. Har taget mit standpunkt hvad kristendommen angår.
Nu har jeg aldrig læst bilblen, andet end på folkeskoleniveau, og jeg mindes
ikke, der står, at Gud tillader andre trosretninger ???? Hvorfor
står der ikke i biblen, at vi også kan tænke sådan og sådan...jeg troede
kun der var een vej til at "finde" Gud.
****************************
> Ofte bekriger de små pinsesamfund hinanden - ikke med hård tale - men mere
> ved at nye småkirker opstår, omkring særlige personer - eller
fortolkninger
> af bibelen.
******************
Det er da trist...hvornår blir' de "kristne" tilfredse ?
******************
> De mange tilråb, som bliver omtalt, kan faktisk høres under
Gudstjenesten -
> ligesom i en amerikansk babtist menighed. Og musikken er også meget
> anderledes - nærmere moderne dansemusik end orgelet, som man kender fra
den
> traditionelle gudstjeneste.
***************
Da løgn ? Meget useriøst, når nu det skal være....
***************
> At være ung i Pinsekirkerne er tit meget sjovt. De holder fede fester -
uden
> alkohol men med meget sang og bøn. Da jeg kom ind i pinsekirken som
17-årig
> slog det mig hvor glade disse mennesker var, deres levende fællesskab og
> deres oprigtige tro.
*************
Jeg synes det virker forkert, at unge mennesker indleder sig på
sådan noget, da de endnu er i en alder, hvor de ikke ved hvor
de står. Den glæde og fællesskab de møder, virker ikke naturlig,
men årsagen til sammenholdet er gud. Den ægte venskab
deltagerne imellem findes dermed aldrig, thi Gud er kernen i mødet...
*************
> Jeg ville gerne lave en konklusion. Jeg kunne f.eks skrive at de mange
> trossamfund er et gode og at det er fint at vi her i landet hver især har
> lov at være "salige i egen tro", men jeg ved ikke, om det er sandt. Jeg
tror
> man skal se sig godt for, når man vælger et trossamfund. Ikke være for
ivrig
> til at tilpasse sig de kirkelige forordninger, men holde fast i, hvad men
> selv mener er rigtigt - også selvom de måske giver konflikter i
menigheden.
***********
Du har nok ret.
Men for mig at se, svarer alle varianter af den gamle folkekirke
som muslimer, som vil overtage vores hyggelige land.
Det ægte og trygge vil blive udvandet med for mange forskellige
trosretninger osv.
***********
| |
Anne-Marie Prange Ma~ (09-09-2001)
| Kommentar Fra : Anne-Marie Prange Ma~ |
Dato : 09-09-01 18:24 |
|
Hvorfor
> står der ikke i biblen, at vi også kan tænke sådan og sådan...jeg
troede
> kun der var een vej til at "finde" Gud.
<> Det er der også .. og den går gennem Jesus ... !
MVH Ami
| |
Karsten Olesen (09-09-2001)
| Kommentar Fra : Karsten Olesen |
Dato : 09-09-01 18:31 |
|
"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3b9ba67a$0$14821$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> Hvorfor
> > står der ikke i biblen, at vi også kan tænke sådan og sådan...jeg
> troede
> > kun der var een vej til at "finde" Gud.
>
>
> <> Det er der også .. og den går gennem Jesus ... !
>
******************
Jamen han blev jo korsfæstet ???
Hvad kan vi bruge resten til ?
| |
Anne-Marie Prange Ma~ (09-09-2001)
| Kommentar Fra : Anne-Marie Prange Ma~ |
Dato : 09-09-01 18:38 |
|
"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> skrev i en meddelelse
news:9ng8v4$31hk$1@news.cybercity.dk...
> Jamen han blev jo korsfæstet ???
> Hvad kan vi bruge resten til ?
Da Jesus døde på korset døde han for at vi skulle stå syndfrie og
rensede overfor Gud .... Jesus døde for din, min og alle menneskers
skyld og derfor går der ingen anden vej til Gud end gennem Jesus ..
MVH Ami
| |
Borge Rahbech Jensen (09-09-2001)
| Kommentar Fra : Borge Rahbech Jensen |
Dato : 09-09-01 19:48 |
|
d. 09/09/01 19:31 skrev Karsten Olesen på gakke@email.dk i artiklen
9ng8v4$31hk$1@news.cybercity.dk:
> Jamen han blev jo korsfæstet ???
> Hvad kan vi bruge resten til ?
Lad mig nu se. Jeg finder lige den gamle historiebog Bibelen frem.
Ganske rigtigt. Jesus dør på korset på side 1332 eller mere præcist
Lukasevangeliet kapitel 23 vers 46. Dermed er historien dog ikke slut. På
næste side eller mere præcist i starten af Lukasevangeliets 24. kapitel
afsløres et mysterie, der har afgørende betydning for den kristne tro. Den
grav, som Jesus blev begravet i lige før, er tom. Senere i samme kapitel
fortælles, at Jesus pludselig slår følge med to af hans hidtidige disciple,
mens de er på vej til en landsby ved Jerusalem. Lukasevangeliet slutter
faktisk med, at Jesus bliver båret op til himmelen, uden det er beskrevet,
hvordan det rent praktisk sker. Der står ingen steder, han dør igen.
Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen
| |
Borge Rahbech Jensen (09-09-2001)
| Kommentar Fra : Borge Rahbech Jensen |
Dato : 09-09-01 19:48 |
|
d. 09/09/01 17:57 skrev Karsten Olesen på gakke@email.dk i artiklen
9ng3fc$2pmo$1@news.cybercity.dk:
> Det er da trist...hvornår blir' de "kristne" tilfredse ?
Det er svært at svare på. Mine bedste gæt er enten aldrig eller den dag,
Jesus vender tilbage på en måde, som ikke efterlader den ringeste tvivl om,
det er ham, og fortæller os præcis, hvad han mener uden alle disse
lignelser, som vi alligevel kan fortolke.
For lige at vende tilbage til spørgsmålet om pinse: Jeg kender ikke
Pinsekirken, men navnet leder tanken hen på den episode i Bibelen, hvor
Helligånden kommer til Jesu apostle og får dem til at "tale i tunger" og
fortælle om evangeliet på alle sprog. Den episode fejrer vi som pinse.
Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen
| |
Marina Norling Jørge~ (09-09-2001)
| Kommentar Fra : Marina Norling Jørge~ |
Dato : 09-09-01 19:49 |
|
Uha Karsten! har du slet ikke læst bibelen? Jeg er lærer, og selv om jeg
forsøger efter bedste evne, vil jeg aldrig råde mine elever til ikke at læse
bibelen selv. Der er mange sjove/uhyggelige/dejlige steder som ikke mange
mennesker kender til. Et eksempel er mit eget hjertested - Højsangen. Læs og
bliv overrasket! Det står på side 600 i en almindelig bibel og fylder kun
tre-fire sider.
Og lad nu være med at tro jeg er en gammel stramtantet frøken!
Der er vitterligt mange veje til Gud, og plads til anderledes musiksmag.
Jeg er heller ikke særlig vild med rock under gudstjenesten, men det er ikke
en holdning jeg har nogen grund til at tro Gud deler
> ." Den glæde og fællesskab de møder, virker ikke naturlig,
> men årsagen til sammenholdet er gud. Den ægte venskab
> deltagerne imellem findes dermed aldrig, thi Gud er kernen i mødet..."
Jeg kunne ikke være mere enig. Det er uheldigt at tro man har venner, blot
fordi man deler tro. Endnu mere uheldigt at finde sig en kæreste, hvor troen
alene er fællesnævner.
> Men for mig at se, svarer alle varianter af den gamle folkekirke
> som muslimer, som vil overtage vores hyggelige land.
> Det ægte og trygge vil blive udvandet med for mange forskellige
> trosretninger osv.
Husk på at også den lutherske kirke har sit grundlag. Vil du også fraråde
mennesker at danne nye partier, fordi de ganle partier vi har nu er så
hyggelige? Nej vel? Jeg tror, vi bliver nødt til acceptere frihed for Loke
såvel som Tor hvad angår religiøse og andre vigtige spørgsmål her i livet.
| |
Marina Norling Jørge~ (09-09-2001)
| Kommentar Fra : Marina Norling Jørge~ |
Dato : 09-09-01 16:33 |
|
Hej Karsten!
Jeg kan godt forstå din forvirring - der er mange små trossamfund med
særlige standpunkter. For det meste er de udtryk for menneskers oprigtige
ønske om at finde Gud.
Pinsekirken bygger på Bibelen og udtryk som "jeg er personlig kristen" og
"jeg tror på Bibelen " er helt almidelige i en Pinseforsamling. Der er mange
variationer af Pinsekirken, men et andet fællestræk er den religiøse ekstase
(Uha - det hedder vist dåb i helligånden eller at tale i tunger - men jeg
forsøger mig med klar tale, som er til at forstå)
Ofte bekriger de små pinsesamfund hinanden - ikke med hård tale - men mere
ved at nye småkirker opstår, omkring særlige personer - eller fortolkninger
af bibelen.
De mange tilråb, som bliver omtalt, kan faktisk høres under Gudstjenesten -
ligesom i en amerikansk babtist menighed. Og musikken er også meget
anderledes - nærmere moderne dansemusik end orgelet, som man kender fra den
traditionelle gudstjeneste.
At være ung i Pinsekirkerne er tit meget sjovt. De holder fede fester - uden
alkohol men med meget sang og bøn. Da jeg kom ind i pinsekirken som 17-årig
slog det mig hvor glade disse mennesker var, deres levende fællesskab og
deres oprigtige tro.
Jeg tror, vi alle har vores særlige bønsform, og i længden kunne jeg ikke
holde pinsemøderne ud. Jeg savnede roen og stilheden i folkekirken. Og jeg
blev også mere og mere i tvivl om udsagnet "jeg tror på bibelen" Jeg har
læst bibelen flere gange, og det er et smukt og sammensat litterært værk -
ikke en håndbog hvor man kan finde svarene på alle livets spørgsmål.
Efterhånden gik det op for mig, at alle trossamfund udvælger deres
fortolkning af bibelen. At andre mennesker i andre kirker, også kan have en
levende tro, selvom den ikke er synlig, står klart.
Faktisk er der en del trossamfund, som også dyrker den religiøse ekstase -
herunder både folkekirken og den katolske kirke. Bønsfællesskabet er rigt og
størrelser som kristen meditation er ikke længere helt uudforskede.
Jeg ville gerne lave en konklusion. Jeg kunne f.eks skrive at de mange
trossamfund er et gode og at det er fint at vi her i landet hver især har
lov at være "salige i egen tro", men jeg ved ikke, om det er sandt. Jeg tror
man skal se sig godt for, når man vælger et trossamfund. Ikke være for ivrig
til at tilpasse sig de kirkelige forordninger, men holde fast i, hvad men
selv mener er rigtigt - også selvom de måske giver konflikter i menigheden.
| |
|
|