CSS og tables
Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 08-09-01 19:14

Hej!

Jae, så er jeg også gået igang med at lære mig selv lidt CSS, men jeg har nu
i ... alt for lang tid siddet og ikke kunnet finde ud af, hvordan jeg sætter
et baggrundsbillede ind i en bestemt tabel.

Jeg har gjort følgende:

I mit eksterne CSS-dokument begyndte jeg at skrive noget i retning af:

table.navn {
background-image: url("../mappe/billede.jpg");
}

Men der sker ikke rigtig noget med den kære tabel, når jeg kigger i
browseren....

Nogen, der har hjælpe mig med, hvad jeg har lavet ged i?

Ida Maria Kiefer
Bær over med min uvidenhed. Det er første dag jeg kigger på CSS.

Fra : Borge

Dato : 08-09-01 20:29

Ida Maria Kiefer <atter@jyde.dk> skrev i en
> [...]
> }
>
> Men der sker ikke rigtig noget med den kære tabel, når jeg kigger i

Du skal også have en class, fx:

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 08-09-01 20:44

Borge <borge_jensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Du skal også have en class, fx:

Skal der både være class og id? Jeg har forstået det sådan, at class er,
hvis man har flere ting, der skal have et bestemt udseende og id, hvis det
er een ex. tabel, der skal opføre sig på en anderledes måde end de andre?

Det der er mit problem nu, er at jeg ikke ved, hvad jeg skal skrive i mit
eksterne CSS-dokument. Html-koderne har jeg styr på.

Skal jeg have en # foran? Altså noget med #table.navn
background-image..... ? Jeg hár prøvet allemulige sammensætninger, men der
er ikke noget, der har virket indtil nu.

Ida Maria Kiefer

Fra : Morten Feldthaus

Dato : 08-09-01 21:00

> [...]
> er een ex. tabel, der skal opføre sig på en anderledes måde end de andre?

Rigtigt!

> [...]
der
> er ikke noget, der har virket indtil nu.

Kan du ikke skrive:
table#navn{
.....}

/Morten

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-09-01 21:21

Ida Maria Kiefer <atter@jyde.dk> skrev

> Skal der både være class og id?

Nej!
Enten det ene eller det andet. Det mest fleksible er dog at bruge class frem
for id.

> Jeg hár prøvet allemulige sammensætninger, men der
> er ikke noget, der har virket indtil nu.

Prøv lige at lægge det ud på din server så andre kan kigge på det - vi skal
nok få det til at fungere - men det er svært at gætte uden have set det.

--
Allan

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 08-09-01 21:57

Allan Vebel <allan@vebel.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv lige at lægge det ud på din server så andre kan kigge på det - vi
skal
> nok få det til at fungere - men det er svært at gætte uden have set det.

Jeg var lige begyndt at lave hjemmeside, da jeg i dag kom til at tænke på,
at det måske nok ville være smartest at lære lidt .css, så det jeg hár lavet
(ikke meget) er jeg nu ved at prøve på at lave lidt .css på. Mit .css-forsøg
ligger på www.kiefer.dk/css/
Jeg tror nu nok, at jeg har klaret ærterne denne gang. Men bare rolig, jeg
vender tilbage, så snart jeg har problemer igen.

Tak for hjælpen allesammen.

Ida Maria Kiefer

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-09-01 22:59

Ida Maria Kiefer <atter@jyde.dk> skrev

> Jeg tror nu nok, at jeg har klaret ærterne denne gang.
> Men bare rolig, jeg vender tilbage, så snart jeg har
> problemer igen.

Skriv endelig igen Ida.

--
Allan

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 08-09-01 20:55

Ida Maria Kiefer wrote:

> I mit eksterne CSS-dokument begyndte jeg at skrive noget i retning af:
>
> table.navn {
> background-image: url("../mappe/billede.jpg");
> }

Det er fordi id's skrives således i dine eksterne stylesheet:

objekt#id

altså:

table#navn {
background-image: url("../mappe/billede.jpg");
}

et . bruges når der er tale om klasser.

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 08-09-01 21:06

Lars Hoffmann <larshoffmann@teleline.es> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> altså:
>
> table#navn {
> background-image: url("../mappe/billede.jpg");

Aah, det hjalp lidt på tingene!

> et . bruges når der er tale om klasser.

Nåe..

Tak, tak, tak... så kan jeg komme lidt videre.

Ida Maria Kiefer

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-09-01 21:16

Sat, 8 Sep 2001 20:13:57 +0200, skrev "Ida Maria Kiefer"
<atter@jyde.dk>:

>I mit eksterne CSS-dokument begyndte jeg at skrive noget i retning af:
>
>table.navn {
>background-image: url("../mappe/billede.jpg");
>}

table.navn skal være #navn, når du bruger id, men jeg ville
foretrække at bruge class, så skal dit eksterne stylesheet se ud,
som du har skrevet det og så skriver du

Husk, at der også skal være en eller anden form for indhold i
cellen (udover baggrundsbillede).
--
med venlig hilsen
Knud