Softwarefiltrering til institution. Hvad s~
Fra : Nicky

Dato : 08-09-01 09:22

Da jeg skal til at sætte et netværk op i en institution.. Og vil i den
forbindelse gerne vide hvad for noget software der er godt til at filtrere
xxx rated sider mm.. fra

M.V.H.

Nicky Larsen

Fra : Alex Holst

Dato : 08-09-01 10:54

Nicky <intercom@get2net.dk> wrote:
> Da jeg skal til at sætte et netværk op i en institution.. Og vil i den
> forbindelse gerne vide hvad for noget software der er godt til at filtrere
> xxx rated sider mm.. fra

Dette emne skal vist med i OSS'en.

Der findes masser af produkter hvoraf ingen virker 100%. Hav et punkt i
jeres sikkerhedspolitik eller medarbejder- haandbog som beskriver hvad der
er tilladt og hvad der ikke er. En gang om aaret faar du medarbejderne til
at skrive under paa at de har laest og forstaaet det paagaeldende dokument.
Du kan saa bruge web proxy til at logge hver eneste URL og banke folk oven i
hovedet hvis de overtraeder de regler de har skrevet under paa.

http://www.robertgraham.com/pubs/firewall-pr0n.html

Fra : Brian Ibsen

Dato : 08-09-01 14:51

> [...]
dokument.
> Du kan saa bruge web proxy til at logge hver eneste URL og banke folk oven

Æhh. hvis det nu f.eks er et fritidshjem eller ligende så hjælper det vel
ikke så meget at "børnene" skriver under... :)

Fra : Alex Holst

Dato : 08-09-01 17:39

Brian Ibsen <flyinghigh@mailme.dk> wrote:
> Æhh. hvis det nu f.eks er et fritidshjem eller ligende så hjælper det vel
> ikke så meget at "børnene" skriver under... :)

Det fremgik ikke af det originale indlaeg. Hvis mit svar ikke passer til den
situation OP befinder sig i kunne en uddybning vaere paa sin plads. Under
alle omstaendigheder er filtre ikke loesningen.

Fra : Lars Møller

Dato : 09-09-01 23:51

Hej

Lige et par kommentarer til debatten.

Ratings og Blacklists er ikke den endegyldige løsning, da der dukker nye sider
op, meget hurtigere end de kan nå at lægges på disse lister. Så hvis man
anskaffer sig sådanne produkter, må man påregne en del vedligeholdelse af
"manuelle" lister. Måske skal man vælge et produkt der istedet for at blokere
sider, kan blokere på forskellige typer af indhold.

I Baltimore Websweeper kan man lave "profanity lists" der trigger blokering på
udvalgte ord og sætninger.
Du kan læse mere på:

http://www.mimesweeper.com/products/websweeper/default.asp

Ellers er der Super Scout og Cyper Patrol, der kan nogle af de ting
Se på:

http://www.surfcontrol.com

Jeg har prøvet alle produkterne, og de holder hvad de lover. Men det er
overvågningen af overtrædelser der gør forskellen, eller måske effekten af at
vide, at nogen vil få at vide når man surfer "ulovlige" steder.

Med venlig hilsen

Lars P. Møller

Lars P. Møller

Ringvænget 1A
8722 Hedensted
Tlf. 22 49 97 58 - 76 74 04 14
mailto://larsmo@post3.tele.dk
http://www.kristian-klarvand.com

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 10-09-01 17:47

"Nicky" <intercom@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Da jeg skal til at sætte et netværk op i en institution.. Og vil i den
> forbindelse gerne vide hvad for noget software der er godt til at filtrere
> xxx rated sider mm.. fra

De danske folkebiblioteker har gode erfaringer med at
opstille computere med adgang til Internettet på steder,
hvor man ikke lige kan sidde uforstyrret og surfe porno mv.

Det er langt mere effektivt end at installere censur-software.

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe

Fra : Basyrinus

Dato : 10-09-01 18:06

Hey Thomas B. Maxe you might have written some of this:

> [...]
> hvor man ikke lige kan sidde uforstyrret og surfe porno mv.
>
> Det er langt mere effektivt end at installere censur-software.

Tro mig, det forhindre ikke børn i at finde porno og se på porno eller
f.eks. at efterlade computerne i en evig pornoløkke, som "normale" brugere
ikke kan komme ud af. Fnis fnis det kan de få meget sjov ud af de darn
unge.

--
Basyrinus - www.dumbass.dk
Takt er evnen til at beskrive andre