Adskillelse af forgaffel: Suz. GSX400F 198~
Fra : Esben Hansen

Dato : 07-09-01 20:08

Hjææææælp !!

Jeg skulla bare lige skifte pakdåser i min forgaffel på Suz. GSX400F. -Jeg
troede bare at jeg kunne løsne bundskuerne, og trække benene ned/af. Men det
lader sig ikke gøre.......

-Hvordan adskilles benene på denne type gaffel ???

-Hvordan fylder man olie på den igen ??? - i toppen sidder nemlig
stålpropper, som så vidt jeg kan se holdes på plads mod toppen af røret af
gaffelfjederen. -Hvad er dog det for noget !!

Jeg håber der er nogle kloge hoveder iblandt læserne af denne gruppe.

--
Hilsen

Esben Hansen
mailto:esben@privat.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-09-01 21:36

"Esben Hansen" <esben@privat.dk> skrev i en meddelelse

> -Hvordan adskilles benene på denne type gaffel ???

Jeg plejer at bruge en luftnøgle. Du har ret, uden sådan en er det nærmest
umuligt at løsne (eller spænde) bolten i bunden.

> -Hvordan fylder man olie på den igen ??? - i toppen sidder nemlig
> stålpropper, som så vidt jeg kan se holdes på plads mod toppen af røret af
> gaffelfjederen. -Hvad er dog det for noget !!

Oven på stålpropperne skulle der vel ikke tilfældigvis sidde en låsering?
Som du kun kan komme til ved at trykke "top-proppen" ned med fx en
stjerne-skruetrækker? Og vippe op med en alm. skruetrækker?
Lortesystem, det er alt for bøvlet, sidder også på min 125cc Yamaha.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 07-09-01 21:57

> [...]
> stålpropper, som så vidt jeg kan se holdes på plads mod toppen af
> røret af gaffelfjederen. -Hvad er dog det for noget !!

Proppen i toppen skal skubbes lidt ned, hvorved der åbenbares en
låsering, som fjernes - Når presset imod proppen derefter slækkes
forsigtigt, følger den med op!

Hvis proppen ikke umiddelbart lader sig bevæge, skal du løsne de
klembolte hvormed Forgaffel-broen klemmer om røret

Jeg formoder at du har sagerne afmonteret og i hænderne(?), ellers skal
du ved afmontering af begge propper være opmærksom på at motorcyklen
ikke kan støtte med forhjulet mod underlaget når begge propper fjernes

Centerben + en understørning af motorblokken, ophængning af forenden til
loft/spær eller evt, svigermor på bagsædet imens er løsningen herpå!

Adskillese:
Afmonter først top-proppen og udtag fjederen (og andet?)!
Efter at have fjernet såvel bundskruen, som den låsering der sidder over
pakdåsen, er det kun beslutsomme ryk der skal til for at adskille
sagerne:
Pakdåsen kan sagtens binde en del, hvorved ihærdigheden blot skal være
modsvarende større
Et fast anlæg á et brædt eller tyk spån/MDF -plade med et hul passende
til inderrørets diameter, der lægges ud imellem et par stole/borde, kan
give den nødvendige fasthed til at alle kræfter ender i pakdåsen!
Har du adgang til slige sager, er en tung messing(!) bøsning der lige
passer omkring inderrøret også ideel til at "slå" yderrøret af med
At åbne en skruestiks kæber fornødent og bruge denne på samme måde, som
trick'et med brædtet kan synes nærliggende; men gør det ikke -
Inderrørets crom må ikke risikeres ridset på nogen måde!!!

Bundskruen:
Den del af støddæmperen, som bundskruen (IKKE tapskruen; men bundskruen,
der sidder "under op" og skjult af forakslen!) skrues ind i, er ikke
sikret imod at dreje med rundt
Efter at have fjernet top-proppen og derefter fjederen (+ evt. løsdele
der kan befinde sig under fjederen(?)) og aftappet olien, kan man være
heldig at et kosteskaft der er banket godt i bund i teleskop-røret, kan
yde den nødvendige modhold, således at bundskruen kan skrues ud!

Hvis ikke, har jeg taget det skridt at fremstille et universalværktøj á
to rør med et udvalg af sekskanter (påsvejste møtrikker) i de fire
ender, og hvormed man bør kunne fange det modsvarende sekskantede hul
indvendigt i teleskopet!
Det er ideen at værktøjet skal være offentligt og cirkulere rundt
imellem brugere af nyhedsgruppen (= i praksis alle der måtte høre
derom!). Eneste udgift og forpligtelse er at opbevare sagerne indtil
næste bruger melder sit behov og derefter fremsende det for egen(!)
regning til vedkommende (modtagelse er derved gratis og varetages af den
der har brugt værktøjet senest, ).
Jeg vil stå for formidling og administreren af hvem og hvor - Og
slendrian'er vil blive offentligt hængt ud
Behov? Mail mig privat!

--
Armand.

Fra : Peter Wodskou

Dato : 08-09-01 00:00

Armands besvarelse af dit problem er korrekt; hvis "top-proppen" imidlertid
er rustet fast, således at det ikke er muligt at fjerne låseringen, kan den
efterfølgende påfyldning af dæmperolie foregå " med benet i vejret". Husk da
at afmontere aftapningsbolten, således at luften kan slippe ud! Vær
opmærksom på, om det er en 400 F eller en 400 FZ du arbejder på! En 4oo F
skal have 169 ml. olie i hvert ben; en 400 FZ (modellen med anti-dive) skal
have 192 ml. i venstre ben.
Hvis det går helt galt, har jeg en værkstedsmanual, der dækker begge
modeller.
Hilsen
Peter

Fra : Peter J

Dato : 08-09-01 21:20

> [...]
> gaffelfjederen. -Hvad er dog det for noget !!
>
> Jeg håber der er nogle kloge hoveder iblandt læserne af denne gruppe.

Jeg ville bare lige sige at det ikke bare gøres på et par minutter, jeg
kunne ikke skille benene ad så jeg var nødsaget til at øve hærværk på
pakdåserne for at få dem af.
Jeg punkterede dem med en skruetrækker og fik dem fisket ud.
Pøj pøj med projektet.

MVH

Peter
GSX 400 F fra 82 - som er sat tilsalg i dk.marked.privat.motorcykel

Fra : Armand

Dato : 09-09-01 12:25

Peter J <Peter_Laila@Get2net.dk> skrev i en

> [...]
> pakdåserne for at få dem af.
> Jeg punkterede dem med en skruetrækker og fik dem fisket ud.

Av, av, av!

ALDRIG grave en forgaffelpakdåse ud!!!!
Den mindste ridse på inderrørets crom, og arbejdet er spildt p.g.a.
lynhurtig opslidning af den nyisatte dåse. herefter er kun et nyt rør á
ca. 1.000,- løsningen

Den af mig omtalte metode med at "stødtrække" rørene fra hinanden efter
at bundskruen og pakdåsens låsering er fjernet, ER måden at klare sagen
på. Af samme grund har jeg også nævnt de alternative primitive
"slag-værktøjer" man kan benytte.
I den originale værksteds-håndbog til min tidligere 900'er Ninja er der
vist et Kawa-værktøj á den af mig nævnte messingbøsning, som blot har en
neddrejning i den ene ende, således at man kan i-slå pakdåsen passende
parallelt!

Tillægstip omkring samlingen:
Anskaf nye kobberskiver til pakning af bundskruen (indkøbt efter
boltdiameteren, som kan vurderes v.h.a. den unbrako-nøgle størrelse man
skal benytte!) ved samling - Det er pissesurt at erfare at de gamle ikke
holdt længere og at der siver forgaffelolie ud i bunden af teleskopet
efter at man har haft det hele skilt ad én gang (bundskruen er næsten
"det hele" igen, derved at al olien slipper ud ved udskruning, og toppen
derfor atter skal af for genpåfyldning,såvel som muligvis nødvendigt
modhold til bundskruen ender iskruning!)

--
Armand.

Fra : Peter J

Dato : 09-09-01 13:27

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en

> [...]
> Den mindste ridse på inderrørets crom, og arbejdet er spildt p.g.a.
> lynhurtig opslidning af den nyisatte dåse. herefter er kun et nyt rør á

Hej Armand

Det gik nu ellers fint nok med at "grave" dem ud uden at ødelægge benene.
Grunden til at jeg måtte gribe til denne nødløsning var at jeg ikke kunne
skille benene ad.

MVH

Peter
GSX 400 F - tilsalg i marked.privat.mc

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-09-01 16:42

"Peter J" <Peter_Laila@Get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det gik nu ellers fint nok med at "grave" dem ud uden at ødelægge benene.
> Grunden til at jeg måtte gribe til denne nødløsning var at jeg ikke kunne
> skille benene ad.

Jah, jeg har nu også skiftet nogle gange på den måde, det kan man sagtens.
Man skal bare være klar over at det skal gøres med omhu, for ridser man
inderrøret, bliver det rigtig dyrt i længden!

Rittig

Fra : Armand

Dato : 09-09-01 23:13

> [...]
> benene.
> Grunden til at jeg måtte gribe til denne nødløsning var at jeg ikke

- - - - - Fordi du ikke kendte, eller stolede på den optimale metode!

--
Armand.
[der engang måtte bilde en kammerat ind at hans telefon ringede, for at