Er det sikkert at bruge ICQ på en arbejds ~
Fra : Salva

Dato : 07-09-01 08:45

Min kollega kunne godt tænke sig at installere ICQ på sin arbejds pc'er.

Er der store sikkerheds huller i programmer så jeg skal sige nej til det?

Vi er selvfølgelig bag en firewall osv. og jeg vil ikke tillade at
installere plug'ins til icq, da jeg ved at der er flere huller i dem...

Er der nogen der har noget erfaring...?

-salva

Fra : --==JKADK==--

Dato : 07-09-01 09:03

"Salva" <salvanone@hotmail.com> wrote in message
> [...]
tillade at
> installere plug'ins til icq, da jeg ved at der er flere

Jeg ved at ICQ åbner et stort antal porte for at kommunikere
med andre og endnu værre bliver det når man sender filer til
andre .. derudover er ICQ et værktøj der sluger utroligt
meget tid .. noget der er nok så væsentligt at huske på en
arbejdsplads ..

MVH

Fra : Salva

Dato : 07-09-01 12:15

Ok. Når du siger tid, er det så på den lokale maskine eller på netværket? Vi
køre 100mbit netværk.

Fra : Cox

Dato : 07-09-01 12:29

On Fri, 7 Sep 2001 13:15:29 +0200, "Salva" <salvanone@hotmail.com>
wrote:

>Ok. Når du siger tid, er det så på den lokale maskine eller på netværket? Vi
>køre 100mbit netværk.

Arbejdstid ... når en medarbejder chatter kan han jo ikke arbejde.

Fra : Salva

Dato : 07-09-01 12:56

Hehe ok. Vi er en virksomhed hvor halvdelen er døve. Derfor vil det være
meget smart med det program som de kender...

Fra : --==JKADK==--

Dato : 07-09-01 13:17

> Hehe ok. Vi er en virksomhed hvor halvdelen er døve. Derfor
vil det være
> meget smart med det program som de kender...

Ok .. det ændrer jo en del på situationen .. det er muligt
såvidt jeg husker at køre ICQ på intranet ( kun! ) tjek deres
website hvor jeg mener "server" softwaren er til at hente gratis

Fra : Bachelor®

Dato : 19-09-01 17:33

"--==JKADK==--" <jkadk@hotmail.com> wrote in
news:7T2m7.348$lk7.20192@news.get2net.dk:noget der ligner dette

> "Salva" <salvanone@hotmail.com> wrote in message
>>

> Ok .. det ændrer jo en del på situationen ..

Hvorfor gør det det ? Det ta'r vel lige meget
tid, hvis tid er så kostbar for dig. Mig bekendt
var det ikke nævnt med et ord i hvilken forb.
ICQ skulle bruges.

Fra : --==JKADK==--

Dato : 07-09-01 13:13

> Ok. Når du siger tid, er det så på den lokale maskine eller på
netværket? Vi
> køre 100mbit netværk.

Som Cox siger arbejdstid .. Folk med en lidt blakket
arbejdsmoral kan hurtigt få en arbejds dag til at gå med at
sludre med venner .. bytte mp3 sange osv .. var jeg chef blev
ICQ / MSN messanger og lignende forbudt .. det er ok man mailer
frem og tilbage .. men realtime chat hører ikke hjemme på en
arbejdsplads ..

Fra : Flemming Riis

Dato : 07-09-01 15:40

> var jeg chef blev
> ICQ / MSN messanger og lignende forbudt .. det er ok man mailer
> frem og tilbage .. men realtime chat hører ikke hjemme på en
> arbejdsplads ..

Det er da extremt effektivt , folk der ikke gider arbejde finder alligvel på
nogle tidsrøver ting hvis de ikke gider lave noget.

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-09-01 20:54

Flemming Riis wrote:
[snip]
> Det er da extremt effektivt , folk der ikke gider arbejde finder alligvel på
> nogle tidsrøver ting hvis de ikke gider lave noget.

her håber jeg dæleme du er ironisk, for der er virkelig ikke noget der
kan tage en medarbejders tid end chat. Jeg har set det i flere tilfælde.
De tror de kan arbejde imens, men i virkeligheden går der oceaner af tid
bare med at checke om personen nu har svaret eller om personer er online
osv osv. tidspilde som kun til nøds kan forsvares i frokostpauser eller
efter almindelig arbejdstid.

ICQ som et sikkerhedshul....tjaa ikke mere end windows og Internet
Explorer, men det tager generelt mere tid (på trods af ustandselige
reboots af windows når det går ned) .

MVH
Kim Schulz
Nørd med attitude

--
http://www.schulz.dk - En nørds bekendelser!
Nørdesnak, attitude og alverdens usexede nyheder for nørder

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 07-09-01 21:22

Hej Kim Schulz <kim@schulz.dk>

>her håber jeg dæleme du er ironisk,

Hvorfor? Flemming har ret.

> [...]
>bare med at checke om personen nu har svaret eller om personer er online
>osv osv. tidspilde som kun til nøds kan forsvares i frokostpauser eller

Pointen er at folk der tillader sig selv at spilde en masse tid på
chat er de samme som ellers ville spilde deres tid på at tale i
telefon med venner og familie, spille spil på nettet, lægge 7-kabele,
sidde i rygerummet og drikke kaffe, sidde og kigge dybt interesseret
ud af vinduet og hvad folk ellers kan finde på at lave istedet for at
udføre det hverv de får løn for.

>ICQ som et sikkerhedshul....tjaa ikke mere end windows og Internet
>Explorer,

Tja ..

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-09-01 21:38

Lars Kim Lund wrote:

> [...]
> sidde i rygerummet og drikke kaffe, sidde og kigge dybt interesseret
> ud af vinduet og hvad folk ellers kan finde på at lave istedet for at

Jeg er ikke helt enig. I det firma jeg sidder i er der regler om hvor
meget telefonen må benyttes til privat brug ( og vores central har
statistik over den slags.), 7 kabalen giver sig selv! ses en medarbejder
som burde lave noget sidde og spille, så ryger vedkommende ud i kulden
med det samme. til gengæld er vi næsten frit stillet med hvad som helst
andet ( arbejdstider og lignende) bare vi arbejder når vi er på arbejde
og at vi når hvad vi skal nå.

Mange tror at chat er noget man bare lige kan skjule og gør lidt sådan
engang i mellem, men man bliver altså hurtigt hooked af det og så bliver
det pludselig til meget tid. Kan godt være at dem der chatter er dem som
normalt ikke ville lave noget, men jeg har altså set højt værdsatte
medarbejdere som virkeligt lavede meget, blive så opslugt af at chatte
(og score) via nettet at de simpelthen var ved at blive fyret pga.
manglende arbejdsindsats.

MVH
Kim Schulz
Nørd med attitude.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 07-09-01 21:54

Hej Kim Schulz <kim@schulz.dk>

> [...]
>med det samme. til gengæld er vi næsten frit stillet med hvad som helst
>andet ( arbejdstider og lignende) bare vi arbejder når vi er på arbejde

Det kaldes frihed under ansvar. Det er der nogle der ikke kan
administrere, men så kan man diskutere om det er de rette personer til
et job, hvor frihed under ansvar er den optimale arbejdsform.

>Mange tror at chat er noget man bare lige kan skjule og gør lidt sådan
>engang i mellem, men man bliver altså hurtigt hooked af det og så bliver
>det pludselig til meget tid.

Alene at de er klar over at det er noget de skal skjule betyder at de
er klar over at de har overskredet grænsen for friheden. De bryder
således arbejdsgiverens tillid, hvilket hverken gavner dem selv eller
deres kolleger. Reaktionen kan meget vel være mindre frihed, mindre
ansvar og større kontrol. Det er ikke specielt motiverende forhold at
arbejde under.

> [...]
>medarbejdere som virkeligt lavede meget, blive så opslugt af at chatte
>(og score) via nettet at de simpelthen var ved at blive fyret pga.

Du kan ikke forhindre at folk der vil spilde deres tid, spilder deres
tid. Hvis ledelsen ikke kan forklare dem at de på den måde gør dem
selv undværlige, så kan det være et besøg på arbejdsformidlingen kan
ændre deres indstilling.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-09-01 11:25

Lars Kim Lund skrev:

>Det kaldes frihed under ansvar. Det er der nogle der ikke kan
>administrere, men så kan man diskutere om det er de rette personer til
>et job, hvor frihed under ansvar er den optimale arbejdsform.

Jeg er enig med Kim. Ikke at jeg har problemer med det, men jeg
har nogle gange sagt til mig selv at nu vil jeg bruge en time på
lige at checke grupperne, og så går der to eller tre inden jeg
opdager det. I den tid der går med at skrive svar, er der jo
kommet nye spørgsmål, og de skal jo også lige checkes ...

Jeg argumenterer altså for at mediet i sig selv har en 'bindende'
effekt, og det er da heller ikke lang tid siden at nyhedsmedierne
fortalte om at mail på arbejdet var blevet et problem. ICQ eller
anden chat er formodentlig værre.

Man kan godt argumentere for at det er medarbejderens problem, og
at nogle af dem må fyres, men hvad gør man så når arbejdsstyrken
er reduceret til 10 procent?

--
Bertel
Hvis du også synes at det ser underligt ud når en udbyder hoster

Fra : Thomas Jensen

Dato : 08-09-01 10:17

On Fri, 07 Sep 2001 22:37:46 +0200, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> [...]
>med det samme. til gengæld er vi næsten frit stillet med hvad som helst
>andet ( arbejdstider og lignende) bare vi arbejder når vi er på arbejde

Det lyder som et underligt mix af time-kultur og opgave-kultur - på
den ene side er der en holdning om at arbejdstider er ret frie
(formentlig skal man bare løse det man skal til tiden ?) - men
samtidig bliver der holdt øje med at i udnytter timerne 100% ?

> [...]
>medarbejdere som virkeligt lavede meget, blive så opslugt af at chatte
>(og score) via nettet at de simpelthen var ved at blive fyret pga.

Synes du skrev at de røg ud i kulden med det samme ?

Mvh.

Thomas

Fra : Peter Brodersen

Dato : 08-09-01 04:18

On Fri, 07 Sep 2001 22:22:14 +0200, Lars Kim Lund <larskim@mail.com>
wrote:

> [...]
>sidde i rygerummet og drikke kaffe, sidde og kigge dybt interesseret
>ud af vinduet og hvad folk ellers kan finde på at lave istedet for at

Generelt er jeg enig i at hvis man fx fjerner syvkabale, går tiden
alligevel med noget andet. Jeg har dog hørt om situationer, hvor chat,
icq, etc. specifikt blev forbudt (og forsøgt firewallet væk), idet de
berørte medarbejdere snakkede med kunder, og let kunne miste deres
egen koncentration på den måde.

Fred med at der tages en rygepause eller lignende, men hvis man
forsøger at gøre begge dele på samme tid, kan det gå galt. Selv tror
jeg dog snarere på at man virkelig, virkelig understreger
problematikken.

(i øvrigt oplevede jeg engang en stor forargelse, fordi jeg og en
kammerat, der ikke røg, for en gangs skyld tog os fem minutters
"rygepause" og gik ud i et rygelokale og gav os til at spille bold med
en ballon - det fik en diverse andre personer i rygelokalet til at
spørge, om vi virkelig ikke have noget bedre at bruge tiden på... det
er tilsyneladende ikke kun ledere, der er bekymret for om medarbejdere
disponerer deres tid ordentligt, der er også nogle, der mener, at de
bruger deres rygepause mere "fornuftigt" end andre...)

--
- Peter Brodersen

Fra : Alex Holst

Dato : 08-09-01 10:35

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> wrote:
> [...]
> disponerer deres tid ordentligt, der er også nogle, der mener, at de
> bruger deres rygepause mere "fornuftigt" end andre...)

Det er en kendt sygdom. Den hedder "ondt i roeven."

Fra : Peter Binderup

Dato : 08-09-01 10:38

> var jeg chef blev ICQ / MSN messanger og lignende forbudt .. det er ok man
mailer
> frem og tilbage .. men realtime chat hører ikke hjemme på en
> arbejdsplads ..

<ironi>
var jeg chef ville jeg forbyde folk at snakke sammen overhovedet for jeg
kan ikke være sikker på at de snakker om arbejdsrelevante emner.

Toiletpauser: Kan jeg være helt sikker på at man bruger tiden der effektiv?
Rygepausen: bye bye - jeg kan jo ikke vide om de indhalerer
Kaffe: I don't think so
</ironi>

Man er en dårlig chef hvis man ikke stoler på de folk man ansætter. Så længe
at de ansatte laver det man kan forvente af dem så ser jeg ikke noget
problem i at man bruger tid på nogle private aktiviteter. Tager det overhånd
så vil den gode chef vide det, og vide hvordan han/hun skal reagere overfor
den pågældende ansatte.

Det er også dårlige chefer der overvåger telefonsamtaler og e-mail forbrug.
Det virker som om denne type chef er mere bekymret om alt andet end sine
ansvarsområder, som vitterligt må være at være en leder og mentor for sine
ansatte. Denne type chef vil gøre sig godt i en amarikansk
virksomhedskultur, men nok ikke i en dansk virksomhedskultur. Og den danske
chef der opfører sig sådan har nok lige fået sin chef stilling og vil blive
klogere (specielt i firmaer hvor man bliver målt på medarbejdertilfredshed,
og hvor lønnen afhænger af dette).

Hvis ikke ansatte har en ventil overfor arbejdsstress/kedelige opgaver så
falder effektiviteten væsentligt mere end hvis der bliver chattet en lille
smule.

MVH
Peter

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 08-09-01 10:52

--==JKADK==-- wrote in news:mP2m7.347$lk7.20414@news.get2net.dk:

> [...]
> ICQ / MSN messanger og lignende forbudt .. det er ok man mailer
> frem og tilbage .. men realtime chat hører ikke hjemme på en

nu handler denne tråd jo ikke mere om sikkerhed ... men mere om arbejdsmoral
- eller mangel på samme.

Jeg vil blot lige indskyde, at jeg og mine kolleger har stor nytte af ICQ
internt på arbejdspladsen. Vi sidder i forskellige dele af virksomheden, og
det er ulige meget nemmere at sende en besked om at lave et nyt build af en
dims eller et one-line spørgsmål end det er at maile eller tage telefonen -
hvis vedkommende ikke er på sin plads. Som det efterhånden er kommet frem,
så handler det ikke så meget om selve anvendelsen af ICQ - men om _hvordan_
ICQ anvendes.

--
.... der søger lejlighed fremleje/leje i Københavnsområdet. Max. kr. 3500 om
måneden alt inklusive.

- Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Fra : --==JKADK==--

Dato : 08-09-01 13:26

"Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> wrote in message

[Snip noget jeg skrev tidligere ]

> nu handler denne tråd jo ikke mere om sikkerhed ... men
mere om arbejdsmoral
> - eller mangel på samme.

Og du vil hvorhen med det ?

> [...]
et nyt build af en
> dims eller et one-line spørgsmål end det er at maile eller

Har i formået at få ICQ til at finde medarbejdere der ikke
sidder ved deres skrivebord ?
... og som tidligere antydet kan ICQ såvidt jeg husker sættes
op til at køre på intranet .. hvilket er Ok med mig .. Jeg
bryder mig ikke at ICQ bliver brugt til chat med folk uden
for huset .. det er der det store tidsspild kommer ( jeg fik
muligvis ikke pointeret denne del tilstrækkeligt ) .. folk
sidder pludseligt og chatter med kæresten .. udveksler filer
og lignende og vend og drej det som man vil .. det hører
ikke hjemme på en arbejdsplads.

... Hvorfor tilbyde en mulighed bare fordi det nu er muligt ?
Hvis det tydelig vis ikke er i virksomhedens interesse så
bør man lukke af for det .. ligesom mange virksomheder (
klog af skade ) har lukket for opkald til 90 og lignende
numre efter at have modtaget sjofle regninger for opkald til
sexlinjer .. er der noget galt i sidst nævnte ?

> Som det efterhånden er kommet frem,
> så handler det ikke så meget om selve anvendelsen af ICQ -
men om _hvordan_
> ICQ anvendes.

Muligt at det er en mening der er repræsenteret i tråden men
det betyder sandeligt ikke at det er korrekt.

Regards