Langsom start af Arkivdeling
Fra : Niels Prins

Dato : 06-09-01 23:18

Er opstart af Arkivdeling afhængig af harddiskenes størrelse.

Jeg har en 8600 som vi bruger til filserver. Jeg har netop installeret
2 60GB IDE harddiske på den. En til filerne og en til backup. Jeg har
haft en del problemer pga en af hardiskene var defekt og måtte byttes
(IBM) - nu er den blevet skiftet ud og nu har jeg problemet med den
meget lange opstarts tid på Arkivdeling. For at rette op på problemet
har jeg gjort flg.
Zappet pram.
Fjernet Arkivdelingsmappen og Bruger indstillingerne fra indstillings
mappen.
Fjernet den usynlige Appleshare PDS fra alle hardiske (partioner)
Efter genstart eksisterer problemet endnu.

Nogle forslag. Diskene er nyformaterede. Systemet er lige blevet
opdateret til 9.1 DK. Det udvidelser jeg kører med har kørt
upåklageligt i det sidste år.

Jeg er løbet tør for ideer til hvad der yderlige kan gøres??????

Niels

Fra : Pete

Dato : 06-09-01 23:38

in article 070920010018087965%niels@nprins.dk, Niels Prins at
niels@nprins.dk wrote on 07/09/01 0:18:

> Er opstart af Arkivdeling afhængig af harddiskenes størrelse.

Ikke af diskenes størrelse, men af mængden af mapper og filer på disken. Det
kan tage adskillige minutter at starte arkivdeling på en maskine med mange
filer.

--
/peter

"Where's my burrito?" -- Homer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-09-01 23:48

Pete <pete@hldns.com> wrote:

> Ikke af diskenes størrelse, men af mængden af mapper og filer på disken. Det
> kan tage adskillige minutter at starte arkivdeling på en maskine med mange
> filer.

ja og timer på en Mac OS X disk hjvor der også ligger en del X11R6
programmer

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på iceBook

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-09-01 23:34

Niels Prins <niels@nprins.dk> wrote:

> Jeg er løbet tør for ideer til hvad der yderlige kan gøres?

En hurtigere maskine, Appleshare IP eller Linux med Netatalk.

Arkivdeling er ikke beregnet til serverbrug.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-09-01 23:52

> [...]

> upåklageligt i det sidste år.
>
> Jeg er løbet tør for ideer til hvad der yderlige kan gøres??????

Hvis diske er store og der ligge mange filer og du har indviklede
rettigheder på dine forskellige mapper m.m. så kan det tage langt tid.

Måske vil det hjælpe hvis du installere AppleShare IP ?

/thomas

Fra : Niels Prins

Dato : 07-09-01 00:45

In article <1ezcaav.1gmhwpt1a635irN%t@garbage.dk>, Thomas von Hassel
<t@garbage.dk> wrote:

> [...]
> rettigheder på dine forskellige mapper m.m. så kan det tage langt tid.
>
> Måske vil det hjælpe hvis du installere AppleShare IP ?

Jeg har ikke indviklede rettigheder og jeg har kun ca. 10 GB filer p.t.
(x2 p.g.a. backup). Hele vort kontor ( kun 5 maskiner) har i flerer år
kørt på arkivdeling uden problemer.
Når du skriver lang tid, - hvor lang tid er det så? Jeg har lige
tjekket og det er ca. 1 1/2 time jeg startede arkivdelingen, men den er
endnu ikke startet op.

Niels

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-09-01 01:04

In article <070920010145017572%niels@nprins.dk>,
Niels Prins <niels@nprins.dk> wrote:

> Jeg har ikke indviklede rettigheder og jeg har kun ca. 10 GB filer p.t.
> (x2 p.g.a. backup). Hele vort kontor ( kun 5 maskiner) har i flerer år
> kørt på arkivdeling uden problemer.

Har du trykket på den knap, der står (frit efter hukommelsen) "Kopier"
på i Vis info/arkivdeling?

Du skriver at i har 10Gb filer, men det er antallet af filer der er
afgørende for den tid det tager at starte arkivdelingen. Er i forresten
gået fra HFS til HFS+ samtidigt med opgraderingen af diskene?

Forresten, hvordan tager i back-up?
Hvis i ikke gør det i forvejen, har i så overvejet at gøre det via RAID,
så er back-up'en altid up to date.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Niels Prins

Dato : 07-09-01 01:31

In article <newsspam3-992504.02041307092001@test.edlich.dk>, Martin
Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> In article <070920010145017572%niels@nprins.dk>,
> Niels Prins <niels@nprins.dk> wrote:

> Har du trykket på den knap, der står (frit efter hukommelsen) "Kopier"
> på i Vis info/arkivdeling?

Nej, jeg har blot tildelt læse og skrive rettigheder til brugerne på
den ene disk. Jeg må indrømme at jeg aldrig helt har forstået
funktionen af den knap - men jeg har heller aldrig undersøgt sagen,
så... og indtil nu har arkivdelingen fungeret upåklageligt.

> Du skriver at i har 10Gb filer, men det er antallet af filer der er
> afgørende for den tid det tager at starte arkivdelingen. Er i forresten
> gået fra HFS til HFS+ samtidigt med opgraderingen af diskene?

Jeg skiftede til HFS+ for et par år siden.

> Forresten, hvordan tager i back-up?
> Hvis i ikke gør det i forvejen, har i så overvejet at gøre det via RAID,
> så er back-up'en altid up to date.

Backuppen fungerer ved sykronisering af diskene om natten. Den IDE
controller jeg har er med mulighed for Raid 0, jeg planlægger at udvide
med yderlige 2 harddiske så men indtil da benytter jeg ikke raid
muligheden. I den forbindelse er der nogle erfaringer med Raid via
software, så jeg kan få en Raid 1??

Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-09-01 06:35

> tjekket og det er ca. 1 1/2 time jeg startede arkivdelingen, men den er
> endnu ikke startet op.
>
> Niels

ack og ve, når jeg har synes det tager lang tid så tog det måske 5 -10
minutter :)

/thomas

Fra : Niels Prins

Dato : 07-09-01 07:15

In article <070920010145017572%niels@nprins.dk>, Niels Prins
<niels@nprins.dk> wrote:

> [...]
> Når du skriver lang tid, - hvor lang tid er det så? Jeg har lige
> tjekket og det er ca. 1 1/2 time jeg startede arkivdelingen, men den er

Jeg tjekkede igen og nu er arkivdelingen startet. Dvs. alt ser ud til
at virke, det tager blot meeeeeeeeeeeeeeeeget lang tid. (et sted mellem
1 1/2 og 6 timer)
Vil en installering af Appelshare IP eller anden software ændre
opstartstiden?
Er der andre system/hardware "ting" der påvirker opstart af arkivdeling?

Niels