Et godt og billigt råd vedr. optænding i b~
Fra : Brian Green

Dato : 06-09-01 21:30

Hej alle i NG. En lille idé som jeg har fået af en bekendt, og som jeg synes
er så god at den skal ud til flere.
Det drejer sig om optænding af pejse/brændeovne. Næste gang du tømmer ovnen
for aske, så gør det ned i
en plasticspand. Tilsæt ca. 1 liter optændingsvæske/olielampe (lugtfri) til
10 liter aske. Rør godt rundt til konsistensen er fast.
Nu har du optændingsmateriale til de næste mange aftener. Du tager
simpelthen et par skefulde fra spanden ind i bunden af ovnen, lidt
kviste/pinde ovenpå, tænd og du har optændingsmateriale som brænder i 5-10
min.
På denne måde kommer du af med (næsten) alt din aske og sparer samtidig
aviser, papir, miljø eller dyre optændingsblokke.

God fornøjelse og god fyring.

Mvh Brian Green, Herfølge

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-09-01 17:02

"Brian Green" <green@post5.tele.dk> wrote:

>På denne måde kommer du af med (næsten) alt din aske

Ligesom det hul jeg lige har gravet i haven for at komme af med en
bunke jord?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 07-09-01 19:15

Brian Green wrote:

> [...]
> er så god at den skal ud til flere.
> Det drejer sig om optænding af pejse/brændeovne. Næste gang du tømmer ovnen

Klip

Åh nej, starter I nu igen. - Alle jer med brændeovne.
Jeg mener: Hvordan kan det være tilladt at have noget der stinker så infamt, i
dette lille velregulerede land.? Tilsyneladende næsten uden miljøkrav.??

Hvis jeres skorstene havde været placeret i en industri eller et landbrug, var
det forlængst blevet forbudt at have en privat brændeovn.
DET STINKER:!!!

Prøv at gå en tur i et parcelhuskvarter her i efteråret, - en lørdag eftermiddag
, - hvor alle stadig har en vis entusiasme mht. at fyre i ovnen: Det lugter
simpelthen afskyeligt.

Men, det er åååh så hyggeligt.

Jeg ved det: Den støj, lugt osv. jeg selv laver, er ikke noget problem, men hvis
naboen gør det, så ...

Mvh. Jørgen

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-09-01 19:45

Jørgen Rasmussen <jorgen-r@aa.aa.dk> wrote:

>DET STINKER:!!!

Ja, hvis man forsøger at få brændet til at holde længere ved at skrue
ned for luften, eller hvis man fyrer med vådt træ, eller hvis man har
en forældet brændeovn med for lav temperatur i brændkammeret.

Det er tre ting, det er let at sikre sig mod.

Jeg har spurgt mine naboer, og de kan ikke lugte min brændeovn.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Søren Rohde

Dato : 07-09-01 22:00

Så er der nok noget andet galt... Hvis man kan lugte en brændeovn så må man
sgudda også kunne irriteres over biernes summen... Lugten af brændende
haveaffald har altid mindet mig om noget rart, men jeg har aldrig lugtet en
brændeovn... Det er noget andet i Skotland / Irland hvor der fyres med kul.
Der lugter som om alverdens dieselbiler slog en prut på samme tid, og tilmed
knaser det mellem tænderne. Man forstår godt at de kaster ting efter
hinanden derovre.... Men herhjemmme har vi ikke noget at klage over på det
punkt!

God fyringsssæson!

--
Venlig hilsen Søren Rohde

Soren_Rohde@get2net.dk

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en

Fra : René Jørgensen

Dato : 07-09-01 22:09

"Søren Rohde" <soren_rohde@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> sgudda også kunne irriteres over biernes summen... Lugten af brændende
> haveaffald har altid mindet mig om noget rart,

Afbrænding af haveaffald er dog forbudt i næsten alle byer.

Hilsen

René

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-09-01 08:31

"Søren Rohde" <soren_rohde@get2net.dk> wrote:

>men jeg har aldrig lugtet en
>brændeovn...

Det har jeg nu ofte.

Mange tror, at de får mere ud af træet ved at spare på luften, og så
sender de store mængder fordampet tjære lige op i skorstenen. Noget af
det ender "bare" som løbesod, men en stor del ender i naboernes
næsebor - og det er en meget grim lugt.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Linda Christie Pouls~

Dato : 08-09-01 09:58

On Fri, 07 Sep 2001 20:15:13 +0200, Jørgen Rasmussen
<jorgen-r@aa.aa.dk> twrote:

klip

Du godeste - der skal ikke meget til at hidse dig op - hva'?

Linda

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 08-09-01 16:18

Linda Christie Poulsen wrote:

> [...]
> <jorgen-r@aa.aa.dk> twrote:
>
> klip
>
> Du godeste - der skal ikke meget til at hidse dig op - hva'?

Jeg er ikke ophidset.

Jeg sidder f.eks. her en dejlig lørdag eftermiddag kl. 17.10, medens jeg læser dit
indlæg. Og drikker min kaffe til.
Med vinduet åbent. Fordi det er en dejlig sensommerdag med sol fra en klar blå
himmel. Skønt.

Men det luger af røg.

Jeg kiggede netop ud af vinduet i mit kontor og ser røgen fra naboens brændeovn komme
ovenud af skorstene, og ned over taget.
Der er vel 25 til skorstenen fra mit vindue.
(Jeg mener ikke at min nabo sviner mere end gennemsnittet.)

Nej jeg er sørme ikke ophidset.
Jeg lukker bare mit vindue og holder dem lukket indtil maj 2002 når fyringssæsonen er
slut.

Mvh. Jørgen

Fra : Arne pedersen

Dato : 08-09-01 19:20

det kunne være du skulle prøve at give din nabo et kursus i korekt brug af
brændeovn det ville sikkert afhjælpe en del af dine problemer der er desvære
nogen der mener brændeovnen kan bruges til afbrænding af husholdningsaffald
vilket er noget svinerri ved korekt brug ville du intet kunne lugte.
så spar dit ævl og sure opstød
mvh Arne

Fra : Søren Rohde

Dato : 08-09-01 21:16

Ja det kunne være naboen blev mere glad for sin brændeovn - og gave en kop
kaffe... (det er set før).

--
Venlig hilsen Søren Rohde

Soren_Rohde@get2net.dk

Arne pedersen <Egevaenget21@mobilixnet.dk> skrev i en

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 08-09-01 20:32

"Arne pedersen" <Egevaenget21@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse news:%gtm7.8366$sk1.255816@news010.worldonline.dk...

> [...]
> nogen der mener brændeovnen kan bruges til afbrænding af husholdningsaffald
> vilket er noget svinerri ved korekt brug ville du intet kunne lugte.

Hvor vi bor, kan man i fyringssæsonen i reglen lugte røgen fra adskillige
brændeovne. Jeg synes heller ikke det er en særlig rar lugt, og selvom
min lugtesans ikke er hvad den har været, så kan lugten være dominerende.

Det kan da godt være at naboerne brænder noget de ikke bør eller må,
og måske betjener de brændeovnen forkert. Men det har jeg ikke mulighed
for at vide. Måske har de alle brug for et kursus i brændeovnens betjening
og pleje; hvem ved?

Kender du nogen steder hvor der afholdes et sådant kursus, for så kunne det
da være interessant at købe nogle af naboerne sådan et?

Forresten, så synes jeg ikke det er noget ævl at synes naboernes brænde-
ovne lugter når de vitterlig gør det; jeg håber heller ikke du synes at dette
indlæg er et surt opstød.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Arne pedersen

Dato : 09-09-01 17:12

nææ det er jo heller ikke surt opstød at iretere sig over naboens kat forde
den skider oven i ens planter sådan er det bare.