Imac til forstæker
Fra : CC-Consult/ Claus Ch~

Dato : 06-09-01 20:40

Hil

Ja jeg har langt omlænge fået opgraderet til 9.1.dk og fået iTunes, rigtig
fedt. Men nu ville jeg gerne sætte iGor the iMac til min forstærker og
dermed bruge ham som musik kilde.

Hvordan gør jeg dette og er der nogle ting jeg skal være specielt opmærksom
på.

Og lige et tillægsspørgsmål. Hvordan får jeg OE til at hente post fra min
@mac.com konto, jeg har sart kontoen op under konti, men der sker bare ingen
ting når jeg prøver at hente post.
--
Claus Christiansen og iGor iMac

Fra : J.C. Voss

Dato : 06-09-01 20:49

CC-Consult/ Claus Christiansen <cfc@cc-c.dk> wrote:

> [...]
> dermed bruge ham som musik kilde.
>
> Hvordan gør jeg dette og er der nogle ting jeg skal være specielt opmærksom

Kig lidt tilbage i gruppen der har været flere tråde om det i den senere
tid.

> Og lige et tillægsspørgsmål. Hvordan får jeg OE til at hente post fra min
> @mac.com konto, jeg har sart kontoen op under konti, men der sker bare ingen
> ting når jeg prøver at hente post.

Hvilken fejlmeddelelse får du?

--
//Jonas @ 11°, 56° | Remember Occam's razor? |
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-09-01 21:01

> [...]

> dermed bruge ham som musik kilde.
>
> Hvordan gør jeg dette og er der nogle ting jeg skal være specielt opmærksom

nej, få fat i et kabel med et mini-jack stereo stik i den ene ende og
almnidelige phonobøsninger i den anden. Til slut det til iGor ('s
wedding, jeg tror jeg skal høre lidt Zappa) hovedtelefon indgang.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på iceBook

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-09-01 22:48

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> nej, få fat i et kabel med et mini-jack stereo stik i den ene ende og
> almnidelige phonobøsninger i den anden. Til slut det til iGor ('s
> wedding, jeg tror jeg skal høre lidt Zappa) hovedtelefon indgang.

bare pas på, jeg har brændt en nad 750 forstærker af på den måde....

og det var _ikke_ fordi jeg spillede for højt. Værkstedet sagde at det
kan ske....

/thomas

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-09-01 23:02

In article <1ezc7e3.2l7ary1tx74aoN%t@garbage.dk>,
t@garbage.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> og det var _ikke_ fordi jeg spillede for højt. Værkstedet sagde at det
> kan ske....

Det kan det skam sagtens, og det kan lige så godt være computeren der
stryger sig en tur - min nabo blev nødt til at skifte sit bundkort i sin
8600 på den konto.

Sørger man for at bruge jordede stik og at de sidder på samme gruppe, er
man ret sikker på at det ikke sker.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-09-01 23:48

> Sørger man for at bruge jordede stik og at de sidder på samme gruppe, er
> man ret sikker på at det ikke sker.

og slukker når man tilslutter, mini-jack er ikke et specielt gennemtænkt
stik mht kortslutning og brum under forkabling.
--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på iceBook

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-09-01 04:36

Hej Martin

Martin Edlich wrote:

> kan ske....
>
> Det kan det skam sagtens, og det kan lige så godt være computeren der
> stryger sig en tur - min nabo blev nødt til at skifte sit bundkort i sin
> 8600 på den konto.

- Så har han da også været et ærkefjols! - Både 7600 og 8600 har
'fast-signal' Line-In, så det kan faktisk ikke lade sig gøre, his ikke han
har pillet ved noget enten i computeren eller sin forstærker. - Og både
computerens + forstærkerens tilslutninger overholder både DIN og IEC
normerne.

> Sørger man for at bruge jordede stik og at de sidder på samme gruppe, er
> man ret sikker på at det ikke sker.

Det er overhovedet ingen garanti. - Det væsentligste er, at man bruger
tilslutningskabler med en god afskærmning - helst dobbelt skærm, der der så
ingen interpolationseffekt kan opstå mellem de to kanaler. - Og det hjælper
heller ikke en dyt, hvis kun fx. computeren er jordet.... Begge - både
computer og forstærker skal have en god jordforbindelse, hvis man ad den vej
skal forsøge at hindre interpolation. (Interpolation = lydafsmitning mellem
to ikke for godt afskærmede signalkilder - her en venstre og en højre
kanal). Det, der får computer eller forstærker til at brænde af, er sådan
set ikke signalets styrke, men derimod den forvrængning der vil komme ved
brug af fx. dårlige ledninger og stik. - med andre ord, - det man også
kalder for 'skæve' forvrængningskurver i modsætning til 'harmonisk
forvrængning'.

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-09-01 06:14

In article <3B98407F.C7F836B8@mail1.stofanet.dk>,

> - Så har han da også været et ærkefjols!

Næh.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-09-01 04:21

Hej Morten - og Claus

Det da ved den s...., at der er ting, der skal tages hensyn til!!!!!!!!!!!!

Det med kablet og tilslutningsstikket er rigtig nok, men så er det også sagt....

Lad for alt i verden være med at skrue alt for langt op på udgangsstyrken på
iMac'ens output. Man risikerer simpelthen at der sker et af to ting... 1.
iMac'ens forstærkertrin brænder af pga. feedback fra hifi-forstærkerens
indgangstrin!. - 2. - At man brænder hifi-forstærkerens forstærkertrin af pga.
for høj indgangsspænding, - eller rettere den forvrængning, der er fra iMac'ens
headphone stik får meget let en hifi-forstærkers effekttrin til at gå i
selvsvingninger, - og en brændt forstærker lugter ikke særlig godt.!(-

Claus!
- Sæt iMac'ens lydregulering til ca. 35-40% af max. output i kontrolpanelet
'Lyd', så vil du opnå den bedste forhold mellem lydniveau og forvrængning og
støj fra iMac'ens headphone forstærker. Disse hovedtelefonudgange er som regel
enten 32ohms eller 1000ohms udgange med en 'typical value' på 1v/1kohm, hvorimod
din hifi-forstærkers indgangstrins 'typical level' ligger på enten 1v/37kohm
(IEC/NEC standard) eller 0,775v/50kohm (DIN 45500/45507/EBC) med en tolerance på
+5/-10% for at opnå max. udnyttelsesgrad.

Er du fiks på fingrene, kan du selv lave en lille modificering af iMac'ens
udgangstrin ved at gå ind _før_ styrkepotmetret og indsætte et lille
fastsignalskredsløb med en nominel niveau på 0,775v/47/50kohm og så montere 2
stk. RCA phonojacks ved at forsigtig bore 2 små huller et sted i nærheden og
fastgøre RCA stikkene dér, så kan du sætte en ganske alm. hifi-ledning til
mellem disse to stik og din forstærkers AUX indgang, så kan du _afspille_ fra
din imac _til_ din forstærker uden probelemer eller risici. Et sådant
fast-signalprint af høj kvalitet (s/n på +100db med kanalseparation på +75db) -
koster typisk 150-200kr. i en elektronikforretning.

- Eller hvis du har 2 tape tilslutninger, skal du sætte ledningen til
'LINE-IN/Play' på forstærkerens 'Tape 1' indgang.

Hvis du så også vil optage på din iMac sætter du blot en ledning med 3.5mm
minijack (stereo) med 2 RCA phonostik i den anden ende til også. Sæt
stereominijack'et til din mikrofonindgang på iMac'en og RCA stikkene til
'LINE-OUT/Rec' på 'Tape 1' tilslutningen, - Forstærkerens udgangssignal er altid
fast - typisk 0,775v/47kohm eller 50kohm. Og du vil aldrig komme til at
overstyre iMac'ens indgang, da den kan tåle typisk 1v/50kohm i liniesignalet.

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> nej, få fat i et kabel med et mini-jack stereo stik i den ene ende og
> almnidelige phonobøsninger i den anden. Til slut det til iGor ('s
> wedding, jeg tror jeg skal høre lidt Zappa) hovedtelefon indgang.

mvh. Erik richaqrd

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)