Avon advarsel
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-09-01 11:51

Hej D.F.M.

Jeg vil lige lægge en advarsel ud om Avon Azaro II

Jeg købte dette sæt dæk efter at have læst en brand god reklame af dækket i
et engelsk blad (Motor Cycle News), Avon er et engelsk mærke!?. Her roste de
dækket til skyerne, især svingegenskabene fik gode anmeldelser, men også
slidstyrken blev nævnt som værende 10% bedre end den tidligere version. I
Danmark bliver dækket solgt af "Max MC Import" som værende et Sports/Touring
dæk og jeg forventede derfor at de holdt ca. 8-10.000km med anstændige
køreegenskaber. Jeg blev skuffet! Bagdækket er temmeligt meget i ubalance og
skulle have 55g for at blive afbalanceret. Fordækket skulle have 45g! før
det var perfekt afbalanceret. Til gengæld var skævt og cyklen kører som en
kænguru ved 50km/t. Alt dette tyder på en dårlig forarbejdningskvalitet.
Cyklen ligger roligt i svingene, især de skarpe langsomme sving, men i en
hurtig lang bue er karkassen for blød og dække vrider sig noget. Profilen er
rimelig spids og det giver hurtige og en anelse nervøse køreegenskaber.

Jeg har nu kørt 4000Km og bagdækket er tydeligt fladslidt på midten, selv om
jeg har været til banearrangementer og ofte kører hurtig sognevejskørsel.
Jeg begynder nu at kunnemærke de hvide stiber på vejen tydeligt og jeg tror
ikke der er mere end 1000-1500 km tilbage i dækket.

At reklamere med dette dæk som et sports/touring dæk er direkte vildledende.
Det er et sportsdæk til lette cykler. Jeg ville til enhver tid vælge et sæt
Michelin Pilot sport eller Dunlop D207 i stedet, da de gør alt hvad dette
dæk kan bedre.

Se reklamer for det her:
http://www.coopertire.com/avon_motorcycle/

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : origo@earthling.net

Dato : 06-09-01 12:25

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> wrote in message

> [...]
sæt
> Michelin Pilot sport eller Dunlop D207 i stedet, da de gør alt hvad dette

På den siden du henviser til, er dekket da spesifisert som et supersport
dekk. Når det gjelder ubalanser i dekket, ville jeg forlangt å få prøve et
annet dekk. I foråret monterte jeg et sett BT010, og fordekket ble aldri
helt godt. Det ble avbalansert to ganger uiten at jeg var tilfreds. Dekket
ble til slutt skiftet, og det viste seg at det ikke var perfekt. Det nye
dekke kunne klare seg med 1/4 av den vekt som det gamle skulle ha, og det
styret vesentlig bedre.

JS

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-09-01 13:23

> På den side du henviser til, er dekket da spesifisert
> som et supersport dekk.

Avons hjemmeside er ikke nem at finde, og jeg læste Max MC Imports reklamer
da jeg bestilte dækket, og her er det omtalt som et sportstouring dæk. Der
er denne klassifikering her jeg er sur over.

> Når det gjelder ubalanser i dekket, ville jeg forlangt å få prøve et
> annet dekk.
Jeg er ikke i tvivl om at min fordæk er defekt, men jeg har købt via kanaler
der gør en ombytning af dækket meget besværlig, hvilket jeg er meget ærgelig
over. Nå men om 1000km er bagdækket færdigt alligevel og jeg køber et sæt
BT020. De skulle være slidstærke og alligevel kunne kapere en hurtig
"backroad tur" hvis man lige varmer dem op.

Bemærk det både er for bagdæk der skal have omkring 50g. Normalt skal der
mellem 10 og 25g på et dæk.

Fra : Jakob Barfod

Dato : 06-09-01 13:10

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse
> Hej D.F.M.
>
> Jeg vil lige lægge en advarsel ud om Avon Azaro II

.... og på dmcn.dk?

--
Jakob
GSX750FN

Fra : Adam Christensen

Dato : 06-09-01 13:22

> [...]

Sports/Touring
> dæk og jeg forventede derfor at de holdt ca. 8-10.000km med anstændige

Købte du AV39/40 eller AV35/36? Sidstnævnte er sporttouring versionen.

> [...]
> Cyklen ligger roligt i svingene, især de skarpe langsomme sving, men i en
> hurtig lang bue er karkassen for blød og dække vrider sig noget.

Min SV'er med AV35/36 tager venstreknækket efter bakken på Mantorp Park med
ca. 120-140 km/t uden nogen former for ustabilitet. Måske du har fået et
mandagsdæk? Måske dækket ikke egner sig til en CBR600.

> Profilen er
> rimelig spids og det giver hurtige og en anelse nervøse køreegenskaber.

Deri er jeg ikke enig. Livlig måske, men ikke nervøs

> [...]
tror
> ikke der er mere end 1000-1500 km tilbage i dækket.

Jeg tror du har fået AV39/40 versionen der er supersport udgaven. Jeg har
som nævnt AV35/36 og har kørt over 5K km nu - inkl. 5 banedage på Knutstorp
og Mantorp Park - og der er masser tilbage i dækket endnu...

> [...]
sæt
> Michelin Pilot sport eller Dunlop D207 i stedet, da de gør alt hvad dette

Jeg har ikke prøvet nogle af ovenstående - måske jeg bliver overrasket når
jeg på et tidspunkt gør

--
Adam
SV650S (med Avon Azaro II AV35/36)

Fra : james

Dato : 06-09-01 14:03

Jeg har også Avon Azaro II på Thunderbird 900. De blev monteret ved 12000
kilometer her om foråret og jeg har nu rindet de 21000.....midtermålet er
stadig over 4 mm på bagdækket, som er mest slidt. Det er efter sommerferie til
Italien, vanvittig kørsel i alperne over flere pas, i fjeldene i Tuscano, lidt
motorvej i 180-190km/t.

Jeg oplevede også en form for ustabilitet som jeg troede var dæk, da jeg kom
til Italien. Det var 2 forskellige årsager: For lidt gaffelolie af forkert
viskositet var kommet på af værkstedet (skiftet) og flere bolte skulle strammes
rundt omkring. Alle blev checket og tilsammen var der mange som skulle have en
hel eller 1.5 omdrejning. Egentlig ikke så værst, at skruer, bolte osv kørte
fra ny indtil 13000 uden efterstramning..... Tak til Triumph-forhandleren
udenfor Firenze! Tilsammen, forsvandt ustabiliteten, som jeg ellers troede var
dækkets skyld. Jeg stoppede 2 gange, idet jeg troede at jeg var punkteret...så
galt var det.

Personligt, oplever jeg Avon Azaro II som en 100% forbedring over de Michelin
jeg havde på fra starten. De er meget bedre i sving, MEGET bedre i glat kørsel
og blødere i "følelse." Michelin var hårde i sammenligning, og jeg brugte
25-30% flere kræfter på at få smidt den i sving. Det bliver Avon næste gang
også.

-james

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-09-01 14:11

> Jeg har også Avon Azaro II på Thunderbird 900. De blev monteret ved 12000
> kilometer her om foråret og jeg har nu rindet de 21000.....midtermålet er
> stadig over 4 mm på bagdækket.

9000km på 1,5mm slidbane? Det lyder jo som et fint touring dæk, men hvad
fanXXn har de solgt mig? Min CBR går gennemsnitligt 17-18km/l og jeg synes
jeg generelt kører pænt. Jeg føler mig snydt. Min dæk er skæve, i ubalance
og slides hurtigere end et sæt BT56SS (ok så næsten da).

Fra : james

Dato : 08-09-01 16:27

Jeg har været ud og kontrollerede grundigt nu. Mønsteret på disse dæk er lidt
usædvanlig, idet sporene er meget brede. Men jeg har nu målet hele vejen
rundt, og de spor som går nærmest på langs er slidt lidt mere end de som går
på tværs. 4mm var lidt for meget...det er nærmere 3.8.....en anelse under 4mm,
ca breden af stregen på skalaen.

Men jeg var igang, målte jeg også dækket foran. Den er 3mm. MEN....jeg kan se
at dækket (for) tilsyndeladende er ved at slides lidt skævt, med mere mønster
på højre end venstre side...det forstår jeg ikke helt, men jeg har så tænkt
mig at kontrollere at dækket sider vertikalt i gaffelen. Og det fik mig til at
tænke på din maskine. Find en snor og bind en vægt på enden. Prøv at stille
MC således at snoren hviler på den øverste side af bagdækket, med vægten
næsten ved jorden. Læg så tynde plader af træ el.lign indtil snoren lige rører
den nederste kant af dækket. Så står bagdækket lodret. Flyt så snoren til
fordækket. Hvis den ikke er lodret uden justering, så er noget skæv.

Jeg går ud fra at du har kontrolleret din track, (At hjulene "følger"
hinanden) enten med snor og en medhjælper eller fuldstændig lige træ eller
metal planker......(?) Hvis noget af det her ikke er iorden, ja, så hjælper
nye dæk ikke......

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-09-01 14:01

> Købte du AV39/40 eller AV35/36? Sidstnævnte er sporttouring versionen.
Ja sportstouring versionen ifølge Max MC, Sport ifølge Avon. Jeg blev så
meget i tvivl om hvilke dæk jeg havde at jeg gik for at kigge. Jeg kører med
AV35 for og AV36a bag. Jeg er meget påpasselig med at køre med korrekt
dæktryk (36 for 42 bag) som min Honda manual anbefaler.

> Måske dækket ikke egner sig til en CBR600.
Det er nok mere min vægt det ikke egner sig til end min CBR. Jeg vejer over
100kg og er mere glad for et dæk med en stivere karkasse.

> Deri er jeg ikke enig. Livlig måske, men ikke nervøs
Hvad du kalder livlig kalder jeg sikkert nervøs. Det er ikke en klage, men
en fastsættelse af at det svinger hurtigere end et Z4 eller dragon evo.

> Jeg har har kørt over 5K km nu - inkl. 5 banedage på Knutstorp
> og Mantorp Park - og der er masser tilbage i dækket endnu...
Beskriv masser? Kan du se en tydelig fladslidning på midten. Som mit dæk ser
ud nu ser et Macadam 90 ud efter 3 gange så mange kilometer. Jeg har 2,8mm
mønster tilbage. Mønster dybden er 5,5mm fra ny af. D.v.s. bereget kan den
køre ialt 6600km. Det er lige omkring det halve af hvad jeg havde forventet.

> Jeg har ikke prøvet nogle af ovenstående - måske jeg bliver overrasket når
> jeg på et tidspunkt gør
Det kan anbefales at prøve nogle forskellige dæk til ens model. Cyklen kører
faktisk meget forskelligt alt efter hvilke dæk der er monteret.

Fra : Adam Christensen

Dato : 06-09-01 15:48

> Beskriv masser? Kan du se en tydelig fladslidning på midten.

Nej. Faktisk er mønsterdybden mindst i siderne; jeg har vel kørt ca. 800 km
på bane i år og jeg vil tro at der er mindst lige så meget i det som det har
kørt, dvs. i alt ca. 10-12000 km.

> [...]
> mønster tilbage. Mønster dybden er 5,5mm fra ny af. D.v.s. bereget kan den
> køre ialt 6600km. Det er lige omkring det halve af hvad jeg havde

Jeg ved ikke om de 30 kg du er tungere end mig gør så stor forskel. Hvis
ikke, har du da fået et mandagsdæk

> Det kan anbefales at prøve nogle forskellige dæk til ens model. Cyklen
kører
> faktisk meget forskelligt alt efter hvilke dæk der er monteret.

Jep. Dog skal man ikke undervurdere forandringen i at gå fra
et-hvilket-som-helst-firkantet dæk til et-hvilket-som-helst ikke firkantet
dæk

--
Adam
SV650S

Fra : Janus

Dato : 06-09-01 13:57

Jeg købte et AVON Azaro 2 fordæk, iøvrigt sammen med Jens. Efter at have
gennemtæsket det fordæk, kan jeg kun tilslutte mig til Jenses udsagn at det
er et skod dæk. Det står nogenlunde fast men, og nu kommer det slemme:
Dækket er halvslidt nu, hvilket egentlig er ok, eftersom det har kørt ca
4kkm, men slidemønsteret stinker. Det man umiddelbart kan se, er at dækket
er slidt i trappetrin, altså der er steder med forhøjninger og fordybninger
som gør at i højfartsving begynder cyklen at hoppe med forenden hvilket ikke
er specielt betryggende. Hvorfor det er slidt sådan ved jeg ikke, måske har
det ikke kunne tåle hårde opbremsninger, men alt i alt hold jer fra de dæk,
de er ikke værd at bruge penge på!!!!!!

PT har jeg købt BT010 gennem Reifenversand.com
god service, god hjemmeside, billige priser, og der var kun 6 dages
leveringstid!!

mvh Janus

Jens Jacob Bager Jensen <bager@vkr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9n7kns$csc$1@eising.k-net.dk...

Fra : kawaboy

Dato : 06-09-01 23:20

Har selv kørt med de nævnte dæk. (ZZR1100) Bagdækket holdt til en tur til
Østrig med en afstikker gennem Harzens fede sving. Er lige blevet skiftet
efter 12000 km (trængte til det - men var godt tilfreds)
Meeeeeeeen dit bøvl med fordækket kender jeg også - lortet hopper op og ned
til 50-60 km/t men bider ellers godt fat.
Holder lige en pause. Et 4 hjulet svin kørte lige ud foran mig i sidste uge
(Brækket kraveben - såret stolthed og en død Kawa) Hvad skal man da også med
ubetinget vigepligt?
Hej fra Keld

Fra : Karsten

Dato : 09-10-01 18:37

Læs din lektie inden du skriver sådan noget vrøvl !!
<9n7kns$csc$1@eising.k-net.dk>...

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 09-10-01 19:39

"Karsten" <vest-aps@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Læs din lektie inden du skriver sådan noget vrøvl !!

Øhhh.. Har du set mandens dæk - for så tror jeg nok at det er dig skal hjem
og læse lektier !!

Og at bede Bageren om at læse mere på lektien - tjaa, find du bare på hvad
lektien skulle bestå af - så ser vi lige hvem der først bliver presset !!

Nikolaj
RF600R
PMC

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 10-10-01 09:16

> Læs din lektie inden du skriver sådan noget vrøvl !!

Jeg har læst på lektien som du vil have, og har opdaget at jeg har skrevet
noget forfærdeligt vrøvl. Avon lovede at det nye Avon Azaro II holder 20%
længere ned det gamle Avon Azaro og ikke 10%. Jeg er ked at jeg fremturer
med så ringe baggrundsmateriale.
Jeg bøjer mig i støvet for dine hårdtslåenede argumenter