Varer
Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 06-09-01 10:26

Hej
Hvis man har en lille virksomhed hvis primære opgaver er konsulentbistand,
og man alligevel skal bestille varer til en kunde i forbindelse med en
opgave, hvordan er den mest udbredte faktureringsmetode så?
Man skal jo trods alt finde et produkt til kunden, bestille det, håndtere
det, evt. midlertidig betale for varen.
Lægger I en procentsats på varen eller et fast beløb, eller
udgifter+tidsforbrug?

vh
Tonny

Fra : Ubbesen

Dato : 08-09-01 13:06

"Tonny Sejr Kromann" <tskromann@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Lægger I en procentsats på varen eller et fast beløb, eller
udgifter+tidsforbrug? <

Det er individuelt, hvad man foretrækker, men det afhænger også af andre
omstændigheder:
er det videresalg til private eller virksomheder, er det en "enkeltordre"
eller vil man kunne sælge flere af produkterne til andre eller flere varer
til samme kunde, kan der indkøbes til engrospriser, hvordan er prisniveau og
konkurrence på det specifikke marked osv. osv. ?

Varens "egen pris" er naturligvis også helt afgørende, idet der jo er stor
forskel på, at tjene 10 % på kr. 500,- eller på kr. 50.000,-

Udfra det sparsomme kendskab til din virksomheds situation ville mit forslag
være, at du forsøgte, at købe produktet med engrosrabat i forhold til den
normale udsalgspris - så må du derefter fastsætte din udsalgspris, så den er
"rimelig" både udfra produktets pris hos andre /konkurrenter og udfra dit
ressourceforbrug.

Min fornemmelse er, at konsulent virksomheder ofte foretrækker, at "tjene"
pengene på timer, således at de stort set omkostningsneutralt eller kun mod
engrosrabat fakturerer kunden meget nær markedspriser.

Jeg håber, ovenstående kan indgå i dine overvejelser.

Jeg deltager p.t. på et fjernkursus i HTML, hvor jeg i opgavesammenhæng
skulle skrive et indlæg /svar, så under alle omstændigheder, har jeg fået
noget ud af det.....

Med venlig hilsen
Annette Ubbesen

Fra : Tonny Sejr Kromann