Trompetsvampe
Fra : ib

Dato : 06-09-01 06:14

Er der nogen som ved lidt om trompetsvampe...
Fandt rigtig mange for 3 år siden, men syntes ikke der har været nogen
siden..såfremt nogen har fundet nogen, vil jeg gerne høre fra dem.

Mvh
Ib Poulsen

Fra : Birgit Jørgensen

Dato : 17-09-01 20:28

Jeg fandt ca. 1 kg d 14 sept , de er nu tørret, men jeg kan ikke rigtig
finde
nogle gode opskrifter, jeg har ellers ledt utrolig meget på nettet.
Så der er trompetsvampe nu, men det er tidligere end de andre år hvor jeg
har fundet nogle.
mvh
Birgit Jørgensen.

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 18-09-01 06:19

"Birgit Jørgensen" <birgitj@mail1.stofanet.dk> skrev i meddelandet...

> men jeg kan ikke rigtig finde nogle gode opskrifter, jeg har ellers
> ledt utrolig meget på nettet.

Ja, det er meget svært at finde gode svampeopskrifte. Hvad så med at
prøve nedenstående fremragende svampe frikadelle-opskrift, som jeg selv
holder meget af.

Svampefrikadeller:
500 g svampe
2 løg
2 æg
mel, salt
2 kopper kogte brune ris
1 agurk
1 knivspids paprika
persille
olie

Løget snittes fint og ristes til det er gyldent. Bland de fint snittede
svampe i og lad dem snurre i 10 minutter, til de er møre. Lad svampene
køle lidt af. Blandes derefter med ris, piskede æg og tilstrækkelig mel
til, at det bliver til en fast fars. Rør den fint hakkede agurk,
persille, paprika og salt i. Formes til flade frikadeller, som steges i
varm olie til de er lysebrune og sprøde.

Velbekomme!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Intet forbedrer bedre en kvinde til nydelsen af kærtegn
end en god bourgognes varme overtalelsesevne.
-Ejler Jørgensen

Fra : esther

Dato : 18-09-01 09:44

trompetsvampe er rigtigt gode til alle slags svampesaucer. de tørrede
trompetsvampe kan holde sig i årevis. Du bløder dem bare op i lidt
varmt vand ca 15 minutter. så er de klar til at komme på saucen.

friske trompetsvampe kan også bruges til en god svampeomelet. rist dem
med lidt salt, peber og kom dem på omeletten. lidt friskrevet parmesan
skader ikke sagen.

de er også fine til svampesuppe. suppen blir særligt god, hvis du også
har fundet en portion foranderlig skælhat. Det er de 2-farvede brune
små, der gerne vokser i knipper på løvtræsstubbe. bør ikke forveksles
med svovlhatte (som er svovlgule).

friske ristede trompetsvampe er også gode til en svampepasta.
Kog frisk pasta og bland med de ristede svampe, lidt smør og masser af
parmesan.

jeg har selv komponeret en rigtig god svampepizza.
Du laver en pizzadej (durummel 200 gr, ca l dl vand, ca 10 gr gær, kom
dejen i en plastpose med lidt olivenolie og lad hæve - gerne fra morgen
til aften, så skal du bare nøjes med lidt mindre gær).
Sauter 4-5 skalotteløg på panden i lidt olie, tilsæt en ordentlig stak
svampe, evt lidt frisk chili. rul dejen ud, kom fyldet på. dæk med
revet mozarella (evt den friske variant hvis det skal være ekstra godt
- jeg har dog en forkærlighed for den gummiagtige færdigrevne variant
fra supermarkedet). lidt mere olivenolie over, bag ca 15 min ved 250
grader - og gerne på bagesten. smager jerngodt.

Fra : Emil

Dato : 18-09-01 18:45

On Mon, 17 Sep 2001, Birgit Jørgensen wrote:

> [...]
>Så der er trompetsvampe nu, men det er tidligere end de andre år hvor jeg

Svampe har det med at dukke op og forsvinde når deres
livsbetingelser ændres. Det kan være en lille udtynding af et
stykke skov, eller noget som ikke er så synligt.

Tilberedningen afhænger af, hvor kraftigt man vil nyde smagen af
skov. Den ypperste metode er:

De skivede svampe (brug en æggedeler) kan ristes let i smør -med
lidt peber-, indtil *den første skive* begynder at falde lidt
sammen. Endelig ikke mere, for så "dør" svampene. Lidt hakket
persille og et par dråber citronsaft kan tilsættes lige før
serveringen på ristet brød med salt og peber. Gerne med grønne
salatblade som bunddække - og absolut intet andet. Således bør
svampe altid nydes.

En lidt voldsommere metode er, først at svitse (2-300 gram)
hakkede/skivede løg,
evt. også et fed hvidløg,
evt. også (1-200 gram) groft revne gulerødder og
evt. også (50-100 gram) revet selleri til det begynder at falde
sammen.
Så tilsættes en håndfuld hakket persille, en håndfuld hakket
kørvel, nogle kviste dild og de groft hakkede svampe. Når det
første stykke svamp falder lidt sammen, serveres retten enten som
tilbehør til andre retter, alene med flutes eller på ristet brød.

Og så er der den klassiske variant af servering af ovenstående to
forslag: Det dækkes/blandes med en god, meget mild og aromatisk
karrysovs.
Denne servering egner sig også meget fint til tørrede, henkogte
eller frosne svampe, og serveres på ristet brød.

Omlet/æggekage med svampe kan varmt anbefales. Krydringen bør
være lidt stærkere end normalt (karry, merian, reven citronskal,
bacon) så den passer til fyldet. Også fin til tørrede, henkogte
eller frosne svampe.

Jeg har ikke prøvet friturestegte svampe, men de skulle være
velsmagende. Dyp skiverne i frituredej og steg til de er
lysebrune.

Ellers findes der masser af opskrifter med svampe hvor andre af
ingredienserne er stegt bacon, paprika, merian, skinke, tomater,
muskatnød, citronsaft, vin, ost og mest af alt: persille, kørvel
og dild.

Jeg håber det gav lidt inspiration til anvendelsesmulighederne.
Finder man intet bytte på svampeturen, kan friske champignon
bruges i stedet - men det bliver selvfølgelig lidt mere tamt.

Der bør altid pyntes med tynde skiver tomat, en skive hårdkogt æg
og nogle kviste krydderurt - eller tynde skiver af de farvede
peberfrugter. Thi øjet glædes altid over en farvepragt.

Som drikkevare foretrækker jeg en kælderkold pilsner, som går
bedst i spænd med disse af naturens bedste dufte og smage.

m.v.h. Emil