/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Totaktsolje. Forskellige typer til forskel~
Fra : Bent Erik Thomsen


Dato : 05-09-01 20:51

Jeg er ejer af flere totaktsmotorer.

Motorssav
Buskrydder
Påhængsmotor

Påhængsmotoren har jeg lige fået (en 9½ HK Evinrude fra 1973) Og da jeg var
ved at mikse noget
foder til den med Harald Nyborgs bedste delsyntetiske totaktsolje kom jeg
til at læse at den var til luftkølede
totaktsmotorer ?? Den Hedder Texaco Motex 2T-X og bærer betegnelserne API
TC, JASO FC, ISO GD

I dag kom der det svenske bilteme katalog ind af brevsprækken kan jeg se at
de fører 4 forskellige typer. Påhængsmotorer (TCW 3) Alm. til
plæneklipppere MC og lign (TCW1 ), En syntetisk til samme formål (JASO-FC,
TSC 1,2 og 3) og en til snescooterer (TC-3)

Støn ! Kan det virkelig være rigtigt !?!

Kan jeg ikke nøjes med en slags ?

Med Venlig 4 takts hilsen
--
Bent Erik Thomsen
Nær Ålborg
1980 Suzuki GS850GT




 
 
Lisbeth & Anders (05-09-2001)
Kommentar
Fra : Lisbeth & Anders


Dato : 05-09-01 21:38

> Kan jeg ikke nøjes med en slags ?

Nu nævner du ikke nogen MC, men jeg turde ihvertfald ikke fylde outboard
olie på en Aprilia RS 250, hvis ellers jeg var ejer af sådan en. Noget
forskel må der vel være.
Anders



Rune Larsen (06-09-2001)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 06-09-01 15:44

"Lisbeth & Anders" <ll_ako@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3b968849$0$593$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Nu nævner du ikke nogen MC, men jeg turde ihvertfald ikke fylde outboard
> olie på en Aprilia RS 250, hvis ellers jeg var ejer af sådan en. Noget
> forskel må der vel være.

Hovedsageligt, at olien er beregnet på at motoren på en påhængsmotor
opererer over et større temperaturinterval, og at forbrændingsresterne så
vidt som muligt er biologisk nedbrydelige.

/Rune



Armand (06-09-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-09-01 16:44


Bent Erik Thomsen <bmt@poet.dk> skrev i en
news:9n5v0o$ohu$1@sunsite.dk...
> Jeg er ejer af flere totaktsmotorer.
>
> Motorssav
> Buskrydder
> Påhængsmotor
> .......med Harald Nyborgs bedste delsyntetiske totaktsolje kom jeg
> til at læse at den var til luftkølede totaktsmotorer ??
> I dag kom der det svenske bilteme katalog ind af brevsprækken kan jeg
> se at de fører 4 forskellige typer. Påhængsmotorer (TCW 3) Alm. til
> plæneklipppere MC og lign (TCW1 ), En syntetisk til samme formål
> (JASO-FC, TSC 1,2 og 3) og en til snescooterer (TC-3)
> Støn ! Kan det virkelig være rigtigt !?!

Hver motor - sine krav!

Outboard-olie har den egenskab at det er vandopløseligt og biologisk
nedbrydeligt, derved at det blæses ud under vandet og ikke skal fare til
overfladen og danne en hinde af "oliefilm" (FY, forøvrigt!!!).

Jeg kan forestille mig at snescootere kræver en tyndere olie p.g.a. det
miljø hvori de bruges (= aldrig OVER frysepunktet!).

Forskellen på luft/vandkøling, kan ligge i at den luftkølede modsat
bliver varmere på cylinderbanerne, hvorfor der skal en bedre olie til
:-/

Syntetisk totaktsolie, er valgbart akkurat som for motorolie!

--
Armand.








Rune Larsen (06-09-2001)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 06-09-01 15:48

"Bent Erik Thomsen" <bmt@poet.dk> skrev i en meddelelse
news:9n5v0o$ohu$1@sunsite.dk...

> I dag kom der det svenske bilteme katalog ind af brevsprækken kan jeg se
at
> de fører 4 forskellige typer. Påhængsmotorer (TCW 3) Alm. til
> plæneklipppere MC og lign (TCW1 ), En syntetisk til samme formål (JASO-FC,
> TSC 1,2 og 3) og en til snescooterer (TC-3)
>
> Støn ! Kan det virkelig være rigtigt !?!
>
> Kan jeg ikke nøjes med en slags ?

Eftersom du jo hverken har snescooter eller 2T motorcykel kan du jo bare
bruge outboard-olien til din weed-whacker også.
Som jeg skrev i det andet indlæg i den her tråd, er outboard olien
hovedsageligt beregnet på en påhængsmotor med saltvandskøling, der opererer
ved et andet temperaturområde end en typisk MC-motor. Yderligere bliver
røgen lukket ud i vandet, og forbrændingsresterne er så vidt muligt
biologisk nedbrydelige.

Jeg har selv kørt knallert i mange år på en outboard-olie, uden problemer.

Som en helt tredie ting, så kan jeg jo ud fra din beskrivelse af olierne se
at den syntetiske opfylder åbenbart alle specifikationerne for at kunne være
til outboard og motorcykel og det hele. Den kunne du jo også nøjes med at
bruge.
Jaso-FC betyder blot at den er low-smoke, altså ikke ryger særligt meget.

/Rune



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177524
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408680
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste