Parallelporten og NT/2K
Fra : Esben Piltoft

Dato : 05-09-01 19:19

Hej.....

Findes der ingen simpel måde at styre de forskellige ben på parallelporten i
WinNT/2000 - så man slipper for at skulle bruge de næste år på sætte sig ind
i "Windows Driver Development Kit" (som vel så er den eneste måde) ??

ASM er jo åbenbart ikke tilladt. Og jeg kan selvfølgelig ikke finde noget i
hjælpefilerne ....

En retning til et komponent ville også være en stor hjælp!!

På forhånd tak
Esben Piltoft E-mail: piltoft@mail1.stofanet.dk

Fra : Bent Pedersen

Dato : 06-09-01 14:31

Hej,

In article <3b966ca3$0$3241$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>, Esben Piltoft says...

>Hej.....
>
>Findes der ingen simpel måde at styre de forskellige ben på parallelporten i
>WinNT/2000

Jo, det gør der. Problemet er at direkte adgang til hardware er beskyttet i NT
og opefter. Heldigvis er det at skrive til parallelporten noget som andre har
villet gøre før, så nedenstående link peger til en driver som kan installeres.

http://www.sstnet.com/DownLoad/dnload.htm#Windows%2095/NT%20Port%20I/O%20Driver

Når du har installeret den kan du studere de medfølgende eksempler. De er i
Visual Basic og VC++ men er rimelig lette at konvertere.

Der er funktioner til at skrive words og andre ting til porten, men dem har jeg
ikke haft brug for. Jeg nøjedes med at kalde de funktioner som læser/skriver en
byte til porten. Jeg erklærede dem sådan i Delphi:

function DlPortReadPortUchar(Port:Longint):Byte; stdcall; external
'dlportio.dll';
procedure DlPortWritePortUchar(Port:Longint;Value:Byte); stdcall; external
'dlportio.dll';

Og så bruges de sådan:

DlPortWritePortUchar($378,$00);
DlPortWritePortUchar($378,$FF);
Tal:=DlPortReadPortUchar($378);

God fornøjelse!

/Bent

Fra : Esben Piltoft

Dato : 06-09-01 16:52

> [...]
> 'dlportio.dll';
> procedure DlPortWritePortUchar(Port:Longint;Value:Byte); stdcall; external

Det kan jo ikke være bedre :)
Mange tak for hjælpen. Så blev det alligevel jul i det lille hjem ;)
Esben Piltoft E-mail: piltoft@mail1.stofanet.dk