Insektbog
Fra : Peter Jensen

Dato : 05-09-01 16:54

Er der nogle af jer, der kan anbefale en god bog om insekter á la "insekter
i haven", "insekter i farver" eller noget andet, der i billeder eller streg
kan hjælpe til med at genkende de mest almindelige insekter, vil oplever i
og omkring vore huse haver og i den danske natur?

mvh
Peter Jensen

Fra : Erna Andersen

Dato : 05-09-01 18:53

"Peter Jensen" <pmjhds@post12.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
oplever i
> og omkring vore huse haver og i den danske natur?

Hej

Vi havde en bog, der hed "Småkræ". Hvis den stadig kan fås, er den
et godt bud.

Hilsen Erna

Fra : anders larsen

Dato : 07-09-01 12:14

Hej
Du kunne også prøve nettet, der er et hav af oplysninger.
Som start kan du jo prøve denne http://hjem.get2net.dk/dknatur/
hilsen
Anders

Fra : Per A. Hansen

Dato : 07-09-01 18:37

> [...]
> kan hjælpe til med at genkende de mest almindelige insekter, vil oplever i
> og omkring vore huse haver og i den danske natur?

Jeg er enig i Erna m.h.t. "Smålræ" fra Lademann. Det er en
glimrende bog med mange fine fotografier af "småkræet" i
de naturlige omgivelser - og der er en afdeling med nyttedyr.
En noget mere omfattende bog er
"Lademanns Naturfører - Insekter."
Den dækker det mest almindelige forekommende insekter - og
medtager også nogle, der ikke findes i Danmark. ( Bogen er oversat)
Halvdelen af bogen består af fine farvefotos af insekter
uden baggrund. Bogen tager ikke specielle hensyn til
om det er nytte- eller skadedyr.
Per A. Hansen

Fra : H. Olesen

Dato : 08-09-01 11:29

On Wed, 5 Sep 2001 17:53:59 +0200, "Peter Jensen"
<pmjhds@post12.tele.dk> wrote:

> [...]
>kan hjælpe til med at genkende de mest almindelige insekter, vil oplever i
>og omkring vore huse haver og i den danske natur?

Jeg vil anbefale 'Europas planter og dyr, - en naturhåndbog i farver'

Her kan du udover insekter også finde planter, snegle, mus, fisk mm.

Det er en bogklubsbog fra Union, trykt af Lademann i 1968, af den
slags der er spyttet ud i tusindsvis og som ingen gider have når de
rydder op derhjemme eller i dødsboet. Derfor finder du den meget,
meget ofte på loppemarkeder til 10 kr eller mindre. Jeg har også set
den på et antikvariat i Fiolstræde, hvor de ville have 70 kr for den,
men så meget må du endelig ikke give (selvom jeg synes at den er det
værd) da du som nævnt kan finde den på næsten hvert eneste loppemarked
til 10 kr.

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 09-09-01 09:19

Der er også vesteuropas insekter og politikkens havens nytte og skadedyr
(tror jeg den hedder) der er info om de forskellige dyr og flotte
farvebilleder.

Mvh Tina