Lûscher farvetest
Fra : Daniel

Dato : 05-09-01 09:42

Nogle firmaer bruger en farvetest baseret på Dr. Max Lûscher
undersøgelser om farveopfattelse.

Er der nogen der kan bidrage om yderligere oplysninger om
denne test (den danske udgave) ?

F.eks.:

- hvordan foregår testen i praksis og hvor mange farver
er der at vælge i mellem?

- har du selv taget den, og med hvilke resultater?

- bruger du testen som HR medarbejder på nye ansøgere,
og hvad er dine erfaringer/meninger?

- er testen troværdig, og kan man snyde?

osv. osv.

Mvh.

Danny

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-09-01 10:28

Daniel wrote:

> Nogle firmaer bruger en farvetest baseret på Dr. Max Lûscher
> undersøgelser om farveopfattelse.

Til hva nytte?

Stil dig selv følgende spørgsmål:
Hvad kan farvenuancen bordeaux-rød vs. Heinz-tomatketchup-rød fortælle
om min personlighed eller min evne til at indgå i et team?

> - bruger du testen som HR medarbejder på nye ansøgere,
> og hvad er dine erfaringer/meninger?

Jeg ville ikke bruge den (ud fra, hvad jeg på google fandt via
søgeordende Max Lüscher diagnostic)

> - er testen troværdig, og kan man snyde?

Hvorfor snyde?

Tests a la Lüscher-testen bør kun være en meget meget lille del af en
ansættelsesproceduren.

Hvis en "ansætter" lægger stor vægt på den type tests, så bør
vedkommende også starte med at læse kaffegrums eller theblade fra
Syd-Indonesien.
Og man kan overveje om det er så godt et sted at arbejde, hvis det er
så vigtigt, at man lægger meget vægt på sådanne tests.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)

Fra : Totem

Dato : 06-09-01 09:08

d. 05/09/01 11:28 skrev Carsten Riis på carsten@car_ST_en.dk i artiklen
3B95F034.A4BF70F0@car_ST_en.dk:

> [...]
> Og man kan overveje om det er så godt et sted at arbejde, hvis det er
> så vigtigt, at man lægger meget vægt på sådanne tests.

Hej Carsten!

Jeg har postet en svar vedr. testen, men synes måske også dine kommentarer
bør kommenteres;

Hvis du arbejder inden for HR synes jeg måske din holdning er en smule
fastlåst. Der sker hele tiden nye ting inden for HR-området og det er vel
godt at være generelt åben overfor anderledes måder at arbejde på. De
personer, som anvender farvetest er formodentlig ganske godt klar over
begrænsninger og muligheder i denne form for test og så er tingene i orden.
Derfor synes jeg din sammenligning med kaffegrums er forfejlet.

Med venlig hilsen
Totem Rådgivning

Torsten Taagefeldt
http://www.totem.dk

Fra : Totem

Dato : 06-09-01 09:02

re:

d. 05/09/01 10:42 skrev Daniel på admin@freelancers.dk i artiklen
3b95e5e8$0$345$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]

> - bruger du testen som HR medarbejder på nye ansøgere,
> og hvad er dine erfaringer/meninger?
>
> - er testen troværdig, og kan man snyde?

Hermed en række oplysninger og kommentarer til farvetest:

Der findes forskellige farvetest på markedet, men den mest kendte og
anvendte er Max Lüschers farve test, som er fra 1948.

Der er i mange forsøg påvist en sammenhæng mellem menneskers farvevalg og
deres følelser og ud fra dette burde en farvetest ihvertfald i en vis
udstrækning kunne give en indikation af personligheden.

Det er meget vanskeligt at lave research på den nøjagtige sammenhæng mellem
farvevalget og personligheden, idet opfattelsen af farver er afhængig af
mange faktorer.

Lüschers test foregår på følgende måde:

Testtageren (dig) præsenteres for otte farvekort og du bliver bedt om at
vælge den farve som du fortrækker. Dette kort tages fra og du skal nu blandt
de resterende 7 kort vælge det som du foretrækker. Systemet er så, at du
forstætter på samme måde ind til alle kort er prioriteret.

Normalt vil den som foretager testen så skrive resultatet ned og derefter
blande kortene igen.

Derefter gentages processen igen.

Det er proces nr. 2, som er den mest valide - man er ofte påvirket af
situationen, således at første gang kan være lidt underlig.

Den rækkefølge som fremkommer fortolkes herefter af den som udfører testen.

Farverne som anvendes i testen er:

Rød

Gul

Blå

Grå

Brun

Sort

Grøn

Violet

I vurderingen af dine valg fokuserer man på hvilken farve du valgte som den
første og hvilke farver du valgte som de sidste.

Selve vurdering er ret kompleks, men generelt hæftes der en række ord på
personer som vælger de enkelte farver. Disse ord får testtageren så feedback
på. Ordene kan f.eks. være "chamerende" om personer, der har valgt violet
som første valg. Men generelt er det altså mere komplekst end som så.

--

Min holdning er, at farvetest godt kan anvendes i en erhvervsmæssig
sammenhæng, men det kræver utroligt meget; den som udfører testen skal være

Du kan godt snyde testen, men problemet med dette er, at den virksomhed, der
anvender farvetest i en udvælgelse allerede har udvalgt de mennesker, som du
skal arbejde sammen med på samme måde. Hvis man snyder falder det bare
tilbage på een selv og så har du jo ikke vundet noget ved at snyde.

Jeg synes i stedet du inden testningen skal afgøre om du overhovedet vil
arbejde i en virksomhed, som bruger farvetest i udvælgelsen - de er jo
sikkert også langt fremme med andre ting - eller hva'?

Med venlig hilsen
Totem Rådgivning

Torsten Taagefeldt

http://www.totem.dk