Andet multimedie
bentjuul 3670
Kan jeg lave flere link i et billede?
Fra : Sans

Dato : 05-09-01 07:34

Jeg ville gerne lave et billede, hvor der lå forskellige link og man
så skulle klikke forskellige steder på billedet for at aktivere dem,
men jeg er helt på bar bund, hvordan gør jeg det?
Håber der er nogen der kan hjælpe.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 05-09-01 08:21

"Sans" <it@abso.adsl.dk> wrote in message
> [...]
> så skulle klikke forskellige steder på billedet for at aktivere dem,
> men jeg er helt på bar bund, hvordan gør jeg det?

Hvis det har med websider at gøre, så prøv at spørge i
dk.edb.internet.webdesign.html.

Hvis det ikke har med web at gøre, så må du nok lige sige lidt mere om
hvordan billedet vises, hvad det skal bruges til osv.

/Per

Fra : Jesper Stevnhoved

Dato : 05-09-01 19:24

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hvis det ikke har med web at gøre, så må du nok lige sige lidt mere om
> hvordan billedet vises, hvad det skal bruges til osv.

Du skal dele dit billede op i såkaldte slices, som indeholder hver sit
hyperlink.
Slices er altså billedet skåret i stykker, og samlet igen, så at sige.
Image Ready, som følger med Adobe Photoshop kan hjælpe dig med at gøre
det.
Om Corels billedbehandlingsprogram eller Paint Shop Pro har lignende
funktioner
er jeg ikke helt klar over.
Et alternativ er en 'imagemap', hvor din fil bevares som et billede.
Det er en mulighed, hvis du ikke har 'mouse-overs' over for eksempel
tekst i
billedet, som skal ændre farve eller størrelse. Har du det, vil
imagemappen skulle
downloades for 'hver gang' = større filstørrelse/downloadtid

Hilsen Jesper Stevnhoved

--
Posted from dc2.co1-es.ip.cybercity.dk [212.242.157.6]

Fra : jopa

Dato : 05-09-01 09:01

Sans skrev bla

Jeg ville gerne lave et billede, hvor der lå forskellige link og man
> så skulle klikke forskellige steder på billedet for at aktivere dem,

Brug Hotspots og Alttekst
Eller klip billedet i de stykker du skal bruge.
Spørgsmålet hører egentlig hjemme i tror jeg

--
jopa
www.jp-web.dk

Fra : sortemis

Dato : 06-09-01 09:32

"Sans" skrev d. 05-09-01 07:34 dette indlæg :
> [...]
> så skulle klikke forskellige steder på billedet for at aktivere dem,
> men jeg er helt på bar bund, hvordan gør jeg det?

I bogen: "WWW - illustreret håndbog" fra forlaget Globe, står der en del
om klikbare kort. Det går i korthed ud på at du indsætter et (eller
flere) felter i dit billede - disse felter indeholder så links.
Felternes pladsering på billedet deffineres ved brug af koordinater. Det
kan være lidt besværligt med koordinaterne, men du kan bruge et program
der hedder CorffeeCup Image - du kan hente det gratis på
www.coffeecup.com/freehtml/index.html. Med CoffeeCup Image kan du lave
klikbare felter af forskellige størrelser og form.
God fornøjelse.
/ Torkild

http://www.kandu.dk/