Carl Brisson.
Fra : Greenfield

Dato : 05-09-01 04:54

Engang under danmarks besættelse (eller lige der omkring) sang Carl Brisson:
"Når de lyse lærker synger over Danmark". Kan nogen fortælle mig: Hvor
stammer sangen fra ? Hvem synger sangen på originalsproget ?
Jeg er selv en model 1950, så jeg kender kun denne udgave fra Giro 413. Jeg
mener senere at have hørt sangen i Irsk pub-sammenhæng. Han det passe ?
Hilsen Jørgen.

Fra : Lise Nielsen

Dato : 05-09-01 19:43

> [...]
Jeg
> mener senere at have hørt sangen i Irsk pub-sammenhæng. Han det passe ?

**********************''

det er sørme Piet Hein som har skrevet denne dejlige sang *s*

http://www.nomos-dk.dk/piet_hein1.htm

mvh
lise

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 06-09-01 19:53

Greenfield skrev:

> [...]
> mener senere at have hørt sangen i Irsk pub-sammenhæng. Han det passe ?

Piet Hein skrev "Når de lyse lærker...." i 1947, og samme år sang Carl
Brisson sangen.
For nogle måneder fortalte BiblioteksVagten mig følgende, efter jeg
havde stillet dem nogenlunde samme spørgsmål:

"Jeg har været igennem mange sangbøger og bøger om Piet Hein,
men desværre ingen steder fundet motivet til at Hein skrev disse sange.
[Den anden P.H.-sang jeg havde spurgt om var "Sommerens ø".]
Det eneste jeg kan fortælle er, at det var skuespilleren Carl Brisson, der
lancerede "når de lyse lærker synger over Danmark". Det var også i 1947.
Med venlig hilsen
BiblioteksVagten, (sign)"

Noget foresvæver mig mht. melodien. Måske er det den der på engelsk
hedder noget i retning af Gallway Bay? Den er i hvert fald if. Lystige Viser
bind 5 (1970) skrevet af en Arthur Collahan. Så engelsk, irsk, skotsk, hvem
ved - nogen ved...

--
Venlig hilsen: Jørgen / www.grandt-aarhus.dk
Berømte Sidste Ord IX:

Fra : ole damgaard

Dato : 10-09-01 18:35

ja - det er oprindelige en af de gamle irske klasikere - og i den
oprindelige udgave hedder den Galway Bay