OS 9 + X Int.
Fra : Zorilla

Dato : 04-09-01 20:45

Jeg har just købt en iBook 500 med dansk OS 9.1 samt X.
Jeg vil dog hellere have de internationale versioner installeret og har
derfor forsøgt at installere disse fra et par cd'ere jeg havde fra
tidligere.
Det kan dog ikke lade sig gøre da jeg får en fejlmeddelelse "Bus Error" hver
gang jeg forsøger at starte fra cd'en og hvis jeg starter fra hd'en får jeg
besked om at programmet ikke kan installeres.

En bekendt har fortalt mig at de skyldes at den nye iBook 500 stiller krav
til visse drivere og derfor er det ikke muligt at benytte ældre OS cd'ere
til installation.
Er der nogen der har hørt om dette? Evt. en eller anden der kan fortælle mig
hvilken version jeg skal have fat i for at installere?

mvh
Peter

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-09-01 06:37

In article <59al7.591$%f5.7123@news.get2net.dk>,
"Zorilla" <zorilla@bigfoot.com> wrote:

> Evt. en eller anden der kan fortælle mig
> hvilken version jeg skal have fat i for at installere?

Det er nemt nok: Den næste.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-09-01 10:03

> [...]

> til visse drivere og derfor er det ikke muligt at benytte ældre OS cd'ere

Det er ikke noget specielt for den nye iBook. Det er helt
almindeligt, at nye Macintosh kræver noget specielt af styresystemet.
Derfor kan man kun installere Mac OS fra den cd der fulgte med, og de
versioner af Mac OS der udgives senere. Man kan altså godt risikere, at
et Mac OS med samme versionsnummer som det der fulgte med computeren,
ikke kan installeres, fordi det er udkommet, før computeren blev lavet,
og derfor ikke indeholder de rigtige "drivere", eller hvad det nu er der
mangler.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster