ris og pasta?????
Fra : Brian Olsen

Dato : 04-09-01 19:15

hejsa
jeg er ny her på gruppen og har derfor lige et spørgsmål.

en veninde fortlte mig at der i pernilles univers blev sagt at hvis man
skulle tabe si gmåtte man ikke spise ris og pasta. er det korrekt at man
ikke må det???

jeg har på 4 uger tabt 8 kilo og aner ikke hvad jeg har gjort for det, håber
bare at det fortsætter i den retning 20 kilo endnu

Bente

Fra : N/A

Dato : 08-11-01 23:43

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 08-11-01 23:43

"Thomas" <mr_nobody@ingen.dk> skrev:

>vrøvl!
>Har tabt 30kg ved netop at spise ris og pasta (stivelse)

30 kg? Det lyder mirakuløst. Fortæl venligst mere om detaljerne i den
kur.

Niels Søndergaard

Fra : Christian S

Dato : 10-11-01 00:02

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercity.dk> wrote in message

> 30 kg? Det lyder mirakuløst. Fortæl venligst mere om detaljerne i den
> kur.
Jeg har selv tabt 15 kg på at spise pasta/ris.....ja ja alle tænker "få et
liv"men det virker og jeg har holdt vægt i
½ år siden med normal kost..sådan er livet..gjort over en periode på ca 7-8
måneder med motionstræning.

Mvh
Christian S

Fra : Webwoman

Dato : 10-11-01 10:01

"Christian S" <realbadass@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> liv"men det virker og jeg har holdt vægt i
> ½ år siden med normal kost..sådan er livet..gjort over en periode på ca

Og hvordan ved du og vi så, hvad det var, der virkede? Var det risen?
Pasta'en? Motionen? *S*
Spiste du færre kalorier, end du gjorde før kuren. Øgede du forskellen på,
hvad du indtog og forbrugte af kalorier.

Og så har du da forhåbentlig spist andet end blot ris og pasta. Går dog ud
fra, at du næppe har hældt flødesovs og ristet bacon på pasta'en. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Christian S

Dato : 11-11-01 20:27

"Webwoman" <webwoman@pc.dk> wrote in message news:9sjjn2$1fa$1@sunsite.dk...

> [...]
>
> Og så har du da forhåbentlig spist andet end blot ris og pasta. Går dog ud
> fra, at du næppe har hældt flødesovs og ristet bacon på pasta'en. *S*

Jeg kørte i perioder en "stram" kur med ca 1000 kalorier om dagen, det er
nok også for lavt
og nogle gange bare normal kost med meget pasta/ris (over de 7/8 måneder)
hvor jeg løbetrænede nogle gange om ugen ..
men jeg har ikke nogle målinger på om jeg brugte flere kalorier før/efter da
jeg har et aktivt arbejde
Og *host* med hensyn til om jeg har spist noget til min mad..pasta/ris ..så
fortrak jeg ketchup..
måske ikke noget som andre vil bruge.. men jeg spiste det fordi jeg kunne li
det ..men jeg
havde også et mål om at jeg ville tabe mig ...også var villig til at "ofre"
mig til at spise sådan
jeg ved ikke om det gav svar

Mvh
Christian S

Fra : Webwoman

Dato : 14-11-01 08:15

> Jeg kørte i perioder en "stram" kur med ca 1000 kalorier om dagen,

Tjah... så tror jeg det er mere korrekt at konkludere, at det ikke er
pasta/ris der er årsag til dit vægttab, men den kendsgerning, at du har fået
færre kalorier, end du har forbrugt.

Og dét er som regel årsagen til et vægttab.... og ikke udvalgte madvarer i
specielle kombinationer. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Ørnen

Dato : 11-12-01 23:00

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercity.dk> wrote in message

> 30 kg? Det lyder mirakuløst. Fortæl venligst mere om detaljerne i den
> [...]

Jeg har vist skrevet det før, men gør det skam gerne igen.
Ved at lægge kosten om og se på det samlede indtag af kalorier, kan ris og
pasta glimrende passe ind, specielt hvis man som jeg dyrker cykling, hvor
det er vigtigt at have stabilt blodsukker. Det får man jo af ris, brød pasta
osv.. Læs "spis og vind" af Robert Haas. Der står jo hvordan "fedt
forbrændes bedst i kylhydratflamme", hvad det så end betyder. Der står også
at kroppen ikke behøver så meget protein som man går og tror. Mener det er
ca 0,8 - 1 g pr kg kropsvægt om dagen, fordelt over mange små måltider.
Men Burgere og bajere blev lagt på hylden og skiftet ud med 9000km's cykling
i år, sammen med en fornuftig kostplan, baseret på ovennævnte, har
resulteret i vægttab fra 125kg til 89 ! Klarer sukkersulten med lidt
vingummi og Men det er hårdt arbejde og kræver at man får motioneret. Held
og lykke.

Thomas

Fra : Henrik Schmidt

Dato : 11-12-01 23:28

"Ørnen" <eriksen_tour@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> osv.. Læs "spis og vind" af Robert Haas. Der står jo hvordan "fedt
> forbrændes bedst i kylhydratflamme", hvad det så end betyder.

Hehe. Han har da vist læst "Biochemistry" af Lupert Stryer. Det er et næsten
direkte oversat citat fra den bog. Det betyder såmænd bare, at man bedst
forbrænder fedt, hvis der er kulhydrater til stede. Det er nu en sandhed med
modifikationer, afhængig af hvordan man definerer ordet "bedst".

Mvh,
Henrik Schmidt

Fra : Kim Grandjean

Dato : 12-12-01 19:09

"Henrik Schmidt" <smurf@rrk.kollegienet.dk> wrote in message

> [...]
med
> modifikationer, afhængig af hvordan man definerer ordet "bedst".

Hvor lang tid siden er det Stryer skrev det? "Eat to Win" er fra 83. Men
selv da var det næppe cutting edge, at fedt bedst forbrændes ved
tilstedeværelsen af kulhydrater

I øvrigt lyder det lidt som Lisbeths glimrende princip om at det vigtigste
ikke er hvad man skifter TIL, men hvad man skifter FRA. Hvis man dropper
burgere og bajere, skal man nok tabe sig om man så lever af rent sukker.

I min bog er ris, pasta og brød (afhængig af grovheden) absolut heller ikke
just katalysatorer for stabilt blodsukker.
Havregryn er vejen frem

Venligst
Kim

Fra : Henrik Schmidt

Dato : 12-12-01 22:26

"Kim Grandjean" <coolion@mailme.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvor lang tid siden er det Stryer skrev det? "Eat to Win" er fra 83. Men
> selv da var det næppe cutting edge, at fedt bedst forbrændes ved

Det er svært at sige. 1st edition er fra 1975, men jeg har 4th ed., så hvem
ved? Men du har nok ret. Opdagelsen af citronsyrecyklusen fik Krebs jo
allerede nobelprisen for i 1953. Jeg studsede mere over, at der i begge
bøger er brugt præcis den samme vending.

Mvh,
Henrik Schmidt

Fra : Thomas

Dato : 13-12-01 15:56

> [...]
> allerede nobelprisen for i 1953. Jeg studsede mere over, at der i begge
> bøger er brugt præcis den samme vending.

Hehe Nu skal det lige siges jeg ikke aner en dyt om kemi og den slags i
skriver om, men jeg ved at havregryn, rugbrød og pasta ganske rigtigt er
fremragende at arbejde længe på. Jeg ved jo bare hvad der virker for mig.
Jeg spiser jo også mit hovedindtag af kalorier noget før de fleste andre
spiser til aften og somregel lige efter træning.
Andet kan jeg ikke sige.
Motion i kombination med en fornuftig kostplan man er i stand til at holde
resten af livet, må da være opskriften?!

Thomas

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 14-12-01 11:02

"Henrik Schmidt" <smurf@rrk.kollegienet.dk> wrote in message

> allerede nobelprisen for i 1953. Jeg studsede mere over, at der i
begge
> bøger er brugt præcis den samme vending.

Også i Exercise Physiology af McArdle, Katch & Katch, hvor et kapitel
netop hedder noget i stil med "Fats burning in a carbohydrate
flame" - det er da også et utrolig rammende udtryk...

Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient. biochemistry
Univ. of Copenhagen, http://www.cmrc.dk