Knækket ventilbolt på Bremsekaliber??
Fra : HANS LYNGBÆK BALDRIA~

Dato : 04-09-01 18:39

Trods stor forsigtighed da jeg skulle løsne bolten på bremsekaliberen,
knækkede den ! Resten sidder jo f.s.v. udmærket, men jeg vil gerne sikfte
bremsenvæske på den (Kaliberen er til en bold dór) Og jeg har en ny hvis alt
skulle gå galt - men det ville være lettere hvis jeg kunne få resten ud...
eller????

Den er knækket ved første gevind - hvordan får jeg den ud - hvis jeg borer
den ud er jeg bange for at ødelægge gevindet og hvordan får jeg "bunden" op?
findes der et smart trick?

Hans

Fra : Ole Kristiansen

Dato : 04-09-01 19:02

Ja - en såkaldt "ornepik".
Det er en lille spids sag med venstregevind. Man borer et lille hul i den
del der skal ud, og skruer derefter "ornepikken" i hullet.
Da den skal skrues venstre om for atgå i, vil din defekte bolt automatisk
følge med ud.

omtalte værktøj kan købes i de fleste byggemarkeder, Harald Nyborg o.l.

Fra : Peter H. Hasselbalch

Dato : 04-09-01 21:00

Kræver en ornepik ikke at gevindet er nogenlunde løsnet?
Jeg mener: Hvis det knækkede ved forsøget på at løsne det på alm. vis - vis
det så ikke være meget tænkeligt at "ornen" vil bore sig så dybt at det
skader f.eks. anlægsfladen i caliperen?

Der skal nok godt med WD40/Caramba til først - måske kombineret med
opvarmning af caliperen før der drejes til på "ornen".

P.s. Jeg ved ikke hvad "ornen" borer sig ned i - måske bare noget, der kan
klare det - men måske ikke....
--
Mvh Peter HH
DMCN #2 - CBR600F4

Fra : Armand

Dato : 04-09-01 23:13

Peter H. Hasselbalch <peter@hasselbalchs.dk> skrev i en
> [...]
dybt
> at det skader f.eks. anlægsfladen i caliperen?

Jo!
Eller slet og ret udvide den hule bolt, der så klemmer endnu mere i
gevindhullet, og i værste fald ligefrem udvider dét, så det sprækker

> Der skal nok godt med WD40/Caramba til først - måske kombineret med
> opvarmning af caliperen før der drejes til på "ornen".

WD40/lign. med en lang trækketid á natten over, går man aldrig fejl af!
Men jeg vil som smed anbefale ibankning af en passende
skruetrækker/lign. som værktøj førend et ornepik-job!

--
Armand.

Fra : Wheeler

Dato : 05-09-01 21:47

De der "orne-pikke" fås i mange kvaliteter, med en silvan-kvalitet elgn. er
man næsten altid sikker på, at skidtet knækker og så er gode råd dyre.

Armand som smed vil du da ikke anbefale, at man varmer på aluminium?

Afmontering af kaliberen og en søjleboremaskine med gode kvalitetsbor kan
man snildt bore skruen uden at ødelægge det eksisterende gevind!

Mvh
Wheeler

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 05-09-01 22:44

Wheeler wrote:

> De der "orne-pikke" fås i mange kvaliteter, med en silvan-kvalitet elgn. er
> man næsten altid sikker på, at skidtet knækker og så er gode råd dyre.

Fælles for dem alle, er at de skulle smides langt væk. Er bolten knækket, er
det fordi den sidder fast. Og den kommer ikke til at sidde mere løs, som det
allerde er sagt, af at en konisk dims kværnes ned i den.

> Armand som smed vil du da ikke anbefale, at man varmer på aluminium?

Som blandt andet mekaniker i gennem godt tyve år må jeg spørge:"Hvorfor ikke?".

> Afmontering af kaliberen og en søjleboremaskine med gode kvalitetsbor kan
> man snildt bore skruen uden at ødelægge det eksisterende gevind!

Med lidt øvelse ligner det en Helicoil der sidder tilbage i hullet.

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn

Fra : Armand

Dato : 06-09-01 16:43

Wheeler <jdb@get2net.dk> skrev i en

> Armand som smed vil du da ikke anbefale, at man varmer på aluminium?

Tjaeh :-/
Alu har en større evne til at udvide sig ved opvarmning, hvilket skulle
være en fordel i denne situation; men til gengæld fordres der en
temperatur som kræver adskillese af sagerne for ikke at brænde
pakningerne af

Vold:
Et par slag på siden af den støbning som gevindet er boret i, kan på
samme måde udvide materialet og gøre hullet større => løsere (= ideelt
til afmontering af f.eks. styrekuglers koniske montering!!)

Men rustløser der får lov at "arbejde" natten over, burde hjælpe godt
til :-/

--
Armand.