lidt sensommerhygge
Fra : Mai-Brit

Dato : 04-09-01 15:06

Hej Nyhedsgruppe!
Jeg ved at egentlig man ikke skal fodre fugle om sommeren, men udenfor mit
køkkenvindue har jeg en Aronia Aron (jeg tror den kaldes sortbær på dansk)
stående. Den starter i foråret med hvide blomster i skærme, og nu står den
med sine sorte bær, som er fulde af en meget mørkerød saft. Der er konstant
2-4 solsorte og andre drosler, som æder på livet løs.
Jeg kan varmt anbefale denne busk, hvis ellers man har lyst til at se
fuglene boltre sig midt i maden.
Med sensommerhilsen
Mai-Brit

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-09-01 19:57

On Tue, 4 Sep 2001 16:06:10 +0200, "Mai-Brit" <mai-brit@esenet.dk>
wrote:

>Jeg ved at egentlig man ikke skal fodre fugle om sommeren, men udenfor mit
>køkkenvindue har jeg en Aronia Aron (jeg tror den kaldes sortbær på dansk)

Den bliver også kaldt for surbær.

> [...]
>2-4 solsorte og andre drosler, som æder på livet løs.
>Jeg kan varmt anbefale denne busk, hvis ellers man har lyst til at se

Den får også de flotteste røde høstfarver. Derfor også en af mine
favoritter.

http://www.gartneriet.dk

Fra : R.N.

Dato : 04-09-01 21:20

"Mads Lie Jensen" > skrev i en meddelelse >
"Mai-Brit" > wrote:

dansk)

Jamen er det den samme, man også kalder for kermes-bær??

Venlig hilsen elena@io.dk

Fra : Mai-Brit

Dato : 04-09-01 21:29

"R.N." <elena@io.dk> wrote in message

> mit
> dansk)
>
> Jamen er det den samme, man også kalder for kermes-bær??
>
> Venlig hilsen elena@io.dk

Bestemt nej. Kermes bær hedder Phytolacca acinosa. Aronia er en busk, hvor
kermesbær er en staude/urteagtig plante. Håb på Mads han svarer, han er
super til det her med planter.
Hilsen Mai-Brit

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-09-01 22:52

On Tue, 4 Sep 2001 22:29:14 +0200, "Mai-Brit" <mai-brit@esenet.dk>
wrote:

>Bestemt nej. Kermes bær hedder Phytolacca acinosa. Aronia er en busk, hvor
>kermesbær er en staude/urteagtig plante. Håb på Mads han svarer, han er
>super til det her med planter.

Jotak
Kermesbær er giftig, det er aronia ikke. Men aronia smager vist heller
ikke specielt godt, men den skulle være god til gele, men først når
bærrene er helt modne - desværre har fuglene tit taget dem inden.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mai-Brit

Dato : 05-09-01 06:58

> [...]
> ikke specielt godt, men den skulle være god til gele, men først når
> bærrene er helt modne - desværre har fuglene tit taget dem inden.

Med hensyn til smagen, kan jeg sige, at hvis man tager bærret i munden og
suger saften ud og sluttelig spytter "kødet" ud, får man først en sødlig
smag med en lidt "tør" eftersmag. Lidt ligesom hedens revling (små sorte
bære på lyngagtig plante). Jeg har ikke prøvet at lave gele, men jeg har
brugt nogle bær som farvestof i en bleg rabarbergrød.
Hilsen Mai-Brit

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-09-01 16:07

On Wed, 5 Sep 2001 07:57:58 +0200, Mai-Brit wrote:

>Jeg har ikke prøvet at lave gele, men jeg har
>brugt nogle bær som farvestof i en bleg rabarbergrød.
>Hilsen Mai-Brit

Ummm, raberbergrød! Er du allerede gift, eller overvejer du at blive
det? ))))

Venlig hilsen
Kurt Hansen

P.S. Kan du osse lave stegt lever og koge rødbeder?

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 05-09-01 16:27

On Wed, 05 Sep 2001 17:06:54 +0200, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

> [...]
>
>Venlig hilsen
>Kurt Hansen
>
>P.S. Kan du osse lave stegt lever og koge rødbeder?

Jeg er gift med en, der absolut ikke sætter pris på nogen af
ovennævnte dyder, som jeg ellers alle er i besiddelse af. Sådan er
tilværelsen jo så uretfærdig ))))

--
Hjerteligst
Dorte

Det generer mig ikke at få en privat mail, så længe den ikke generer mig

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 05-09-01 16:29

Kurt Hansen wrote:

> [...]
>
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen
>
> P.S. Kan du osse lave stegt lever og koge rødbeder?

Så tak! Foråret er åbentbart ikke forbi endnu :)

--Johan

PS: hvis du ikke har held med dit foretagende, har jeg nogle forvoksede
rabarber du må få; men du skal selv koge dem...

Fra : Mai-Brit

Dato : 05-09-01 16:43

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> wrote in message

> [...]
>
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen
>
> P.S. Kan du osse lave stegt lever og koge rødbeder?

Bare hold fingrene væk. HUN ER MIN - og laver dejlig grød.
Klaus

Fra : Mai-Brit

Dato : 05-09-01 16:47

> [...]
>
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen
>
> P.S. Kan du osse lave stegt lever og koge rødbeder?
Bare hold fingrene væk, HUN ER MIN - og laver dejlig mad.
Klaus
Ps. leveren kan i have for jer selv.