Kan VB styre et andet program?
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 04-09-01 10:24

Jeg har et selvstændigt beregningsprogram, hvor jeg ønsker at eksportere
nogle data. Problemet er at det pågældende program (BSim2000 - Disview.exe)
kun kan gemme data for for en måned af gangen og jeg skal bruge data for
alle årets måneder. Endelig skal jeg gentage beregningerne mange hundrede
gange, så jeg ville gerne automatisere det lidt/meget.

Og så var det at jeg tænkte på VB. Er det muligt at få VB til at styre nogle
musetræk og enkelte museklik i et andet program?

Konkret skal VB-programmet pege et bestemt sted (x1,y1 på skærm) i
beregningsprogrammet og venstre klikke på musen. Herefter skal den
højreklikke (x2,y2 på skærmen og vælge menu punktet 'kopi'). Dette kopierede
indhold skal så gemmes i en fil. Det hele skal så foregå 12 gange i rap.

Kan VB overhovedet styre musen i andre programmer?

mvh

Lars

lars@flexcom.dk

Fra : Thomas Daugaard

Dato : 04-09-01 09:51

Hej Lars,

Du kan bruger API'et SetCursorPos() til at placerer makøren lige hvor du har
lyst til.
Du kan bruge SendInput() til at simulere et museklik.

Hvis du ikke altid ved hvor vinduet du skal "klikke" i vil være er du nødt
til at bruge nogle flere API's
til at finde hWnd hvorfra du kan finde Left/Top af vinduet og derved lave
relative koordinater til musemakøren
for at få den positioneret korrekt.

Programmet du bruger, har det en fast titel tekst ? f.eks. "BSim2000" ?
Eller er den dynamisk ?
Hvis den er fast kan du bruge API'et FindWindow() til at finde hWnd og
derefter GetClientRect() til
at finde Left/Top på vinduet.

Very tricky stuff, men det kan lade sig gøre

Mvh,
Thomas Daugaard

Fra : Thomas Daugaard

Dato : 04-09-01 09:53

www.allapi.net kan du downloade en API-Guide der indeholde Declare
sætning til
~835 API kald (incl. dem jeg har nævnt i mit forrige indlæg) samt eksempler
på hvordan du
bruger dem.