Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
HVAD SKAL JEG KØBE ???
Fra : kalle møller

Dato : 03-09-01 22:01

Jeg står og skal til at købe ny pcér.
Jeg har et ønske om at få et dvd drev i pc,en. Dvdén skal bruges til at
kunne se dvd film på fjernsynet med, men "måske" og at kunne rippe en dvd
film.
Mit spørgsmål er: hvilket slags grafik kort skal jeg bruge?
Jeg har hørt mange meninger - nogle siger det er nok med et tv-out kort -
andre siger det skal være et mpeg2 kort pga. regionsfri.
Kan I forklare mig helt nøjagtig, helt newbie agtig, hvilken forskel der er
på de forskellige kort ?
Er det muligt at rippe danske lejede dvd, ikke fordi jeg vil gøre det, bare
fordi jeg vil høre om det er muligt - det er jo ulovligt, ik.
Hvilken slags processorkraft skal der bruges for køre ovenstående
kommandoer?.
Skal man have s-vhs indgang i sit fjernsyn for at se div-x film ?
Forklar venligst nærmere
På forhånd tak

Fra : MJ

Dato : 04-09-01 20:02

Et tastatur hvor Caps-Lock ikke sidder fast...

MJ

Fra : Flemming Joensson

Dato : 04-09-01 23:30

> [...]
> andre siger det skal være et mpeg2 kort pga. regionsfri.
> Kan I forklare mig helt nøjagtig, helt newbie agtig, hvilken forskel der

Mpeg2 kortene kan du kun bruge til DVD film og VCD / SVCD. (Dog er der noget
i støbeskeen mht H+ og divx gennems dets tv-udgang)

Med et kort med TV-out kan du sende dit normale windows billede over på
tv'et.

Jeg har haft forskellige kort - DXR2, H+ (1), H+(2) - og synes at
billedkvaliteten er noget bedre på disse kort, end det er på TV-out.
Men jeg endte alligevel med et TV-out kort, fordi jeg også spiller spil via
tvout, og ser en enkelt eller to divx klip en gang imellem.
Siden dengang har jeg dog set links til et program der skulle gøre så man
kan bruge Hollywood+ MPEG2 kortet til både at sende DVD og Divx film til
tv'et. Jeg kender dog ikke noget til kvaliteten af divx billedet.
Men hvis det kun er for at se film, så tror jeg næsten at jeg ville vælge et
MPEG2 kort - hvis jeg altså lige kunne få lov at se en maskine der kørte med
H+-divx programmet - har hørt noget om at der mangler nogle indstillinger.

> [...]
> fordi jeg vil høre om det er muligt - det er jo ulovligt, ik.
> Hvilken slags processorkraft skal der bruges for køre ovenstående
Jeps det er muligt.
Mht. processorkraft, så kører det fint på en aldrende celeron, og det kører
også fint på en AMD Athlon 750MHz. Det er nok mere et spørgsmål om hvor lang
tid du gider vente. Komprimering af et videoklip i spillefilmslængde tager
ca. 8 timer på en ældre Celeron - men det går sikkert meget hurtigere jo
større cpu man har.

> Skal man have s-vhs indgang i sit fjernsyn for at se div-x film ?

Nope, scart eller composite er fint. Det der kan være lidt tricky er at få
de rigtige kabler/signal over i tv'et. Man kan få nogle s-vhs -> scart
konvertere, men hvis ikke tv'et forstår s-vhs så vil billedet være sort/hvid
fordi scartstikket bare sender S-VHS signalet videre ind i TV'et. Hvis TV'et
forstår s-vhs vil billedet selvfølgelig være i farver.
Hvis man vil være 100% sikker på at der kommer et billede på tv'et i
farver - bør man købe en S-VHS-> Composite konverter - og hvis TV'et ikke
har composite indgange (phonobøsninger ligesom bag på stereoanlæg) så vil
jeg anbefale at købe en scart-konverter.
www.dvd-centrum.dk har en alt i en løsning - S-VHS/Composite -> Scart
konverterstik, som samtidig konverterer signalet fra S-VHS til et signal der
kan forstås af alle TV.
Gå ind under Produkter - Diverse Tilbehør. Den konverter jeg tænker på har
overskriften "Svhs til Composit konverter, scart" og koster 69 kr plus
porto.
Det smarte ved den er at man både kan bruge den med Svhs, og composite
kabler, samt at den uanset hvilken kabeltype man bruger op til konverteren
får et signal ind i tv'et som vil være et composite signal - og alle tv kan
forstå dette signal. (Det er selvfølgelig ikke en fordel hvis dit tv forstår
Svhs)

Minuset i denne sammenhæng er at billedet i S-VHS er i højere kvalitet end
med composite. Men composite er helt ok til at se film på. RGB er endnu
bedre kvalitet, men det har jeg kun set på Trust Televiewer og på stationære
DVD afspillere.

Håber det hjalp lidt
Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 04-09-01 23:36

> [...]
> med composite. Men composite er helt ok til at se film på. RGB er endnu
> bedre kvalitet, men det har jeg kun set på Trust Televiewer og på

Hovsa i den forbindelse glemte jeg helt at sige, at i stedet for at købe et
MPEG2 kort eller et grafikkort med tv-out så kan man vælge at købe en Trust
Televiewer til ca. 700 kr (find den på www.edbpriser.dk). Med den kan man
med et almindeligt grafikkort få signalet over på tv'et, og man kan endda
vælge frit mellem S-vhs, Composite, og RGB - derudover skulle kvaliteten
være mindst lige så god som de bedre tv-out kort, og næsten lige så god som
MPEG2 kortene.
Så hvis du allerede har et grafikkort du er glad for, så vil jeg da anbefale
denne dims, frem for at købe et ekstra kort bare til at kunne se dvd-film på
tv.

mvh
Flemming

Fra : Henrik V!

Dato : 05-09-01 12:41

Er der nogen, der har det link, det kunne være for fedt i stedet for at
skulle skifte kablet mellem H+ og GF2MX kortet, når der skal DivX på
bordet...

/Henrik!

Fra : Flemming Joensson

Dato : 05-09-01 13:03

"Henrik V!" <dj.dreng@get2net.dk> wrote in message
> Er der nogen, der har det link, det kunne være for fedt i stedet for at
> skulle skifte kablet mellem H+ og GF2MX kortet, når der skal DivX på
> bordet...

http://www.doom9.org/software2.htm

Se under "Support Utils"
Det hedder "DivX Plus 0.5"