Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Kan det betale sig?
Fra : Hans-Henrik Husen

Dato : 03-09-01 17:51

Jeg har en pentium II 400 mhz, 128 mb ram, og to stk voodoo 2 kort i
maskinen. Men nu begynder de nye spil at halte, og nogle vil slet ikke køre,
så jeg overvejer at skifte grafikkortet ud, så i den forbindelse ville jeg
høre gruppen, om det kan betale sig at købe et GEforce 2 pro som jeg kan få
til ca. 2000 kr? Eller er det spildt arbejde at investere i et så dyrt kort?
Jeg har ikke råd til at skifte computeren ud lige i øjeblikket. Jeg har
Windoes 98 SE installeret.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Husen

Fra : Frank Hahn

Dato : 03-09-01 18:31

"Hans-Henrik Husen" <hh.husen@get2net.dk> wrote in message
> [...]

kort?
> Jeg har ikke råd til at skifte computeren ud lige i øjeblikket. Jeg har

Total overkill.
Processoren vil aldrig kunne levere nok data til din GFX.

/Frank

Fra : Villy Jensen

Dato : 03-09-01 19:09

> [...]

kort?
> Jeg har ikke råd til at skifte computeren ud lige i øjeblikket. Jeg har

Nej.

GEforce 2 pro er for dyrt, og CPU'en kan ikke fodre GEforce 2 pro hurtigt
nok til en preformanceændring.

GEforce 2 MX er også noget overkill, men til at betale.

To stk voodoo 2 er fint i en PII 400!!!

Mvh Villy

Fra : Lars Krag

Dato : 03-09-01 19:23

> [...]
> Jeg har ikke råd til at skifte computeren ud lige i øjeblikket. Jeg har

Der er flere ting at tage stilling til. Hvilken type spil spiller du? De
fleste OpenGL spil vil typisk elske et hurtigt grafikkort, mens f.eks.
Fligthsim o. lign. spil næsten er ligeglade bare der er en hurtig cpu.
Og det er vist et par dage siden, man kunne kalde din cpu hurtig :(

Uanset hvad vil din cpu ikke kunne udnytte grafikkortets potentiale
til fulde. Det er imidlertid ikke det samme, som at det ikke kommer
til at køre MEGET bedre end det gør nu. Jeg har f.eks. personligt
testet et GF2 Ultra på en celeron300A @ 450 Mhz (omtrent samme
ydelse som din cpu) og f.eks quake2 kørte med ca. 110 fps, lige
meget hvilken opløsning lige fra 640x480 til 1600x1200. Med en
1 Ghz cpu kørte det naturligvis hurtigere, men det var absolut spilbart
med en 450 Mhz cpu.

Der er muligvis alternativer, der ville være bedre til de samme penge.
Hvad med dit motherboard, kan du opgradere til en PIII, og hvis, kan
det så kun køre med Katmai eller kan det tage en Coppermine? Hvis
du har mulighed for at opgradere din cpu, kunne du f.eks. finde en
"brugt" coppermine og kombinere det med et GF2 MX.

Tag i øvrigt lige et kik på www.edbpriser.dk Du kan få et GF2 Pro
fra 1199,- (1349,- med tv-out)

Lars

Fra : Lars Krag

Dato : 03-09-01 19:37

[SNIP]

Fandt lige dette link, med en cpu scaling test af et GF2 gts, en
celeron 600, og hhv. en PIII 1Ghz og en Athlon 1 Ghz. Det kan
sikkert give dig en idé om hvordan dit system ville yde.
http://www6.tomshardware.com/graphic/00q2/000427/geforce2-22.html

Lars

Fra : Henrik Jensen

Dato : 03-09-01 20:01

Det er værd at nævne at voodoo2 kun har mulighed for 16 bit farver. Tro mig
man kan virkeligt se forskel. Men GF2 Pro til 2000??? det er alt for dyrt.
Det kan fåes meget billigere

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 04-09-01 12:48

For under 2000 vil du kunne skifte motherboard+CPU+ram og få fx. en Duron
800+motherboard+256 MB ram og ligger du ca. 1000 mere kan du få en 1400 Mhz
Athlon med DDR ram. Så en "ny" PC er ikke så dyr som du tror.

Mvh

Bruno