lodret linje????
Fra : Don Kane

Dato : 03-09-01 09:41

Hvordan indsæter man en lodret linie i HTML?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-09-01 12:07

Mon, 3 Sep 2001 08:40:37 +0000 (UTC), skrev Don Kane
<donkane@sol.dk>:

>Hvordan indsæter man en lodret linie i HTML?

Du kan bruge grafik med en gennemsigtig gif, hvor du angiver
width og height på den.
Selve filen behøver ikke være ret stor, f.eks. 10*10 px.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 03-09-01 12:08

Brug et billede/farve i en tabel.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 03-09-01 18:38

Don Kane <donkane@sol.dk> writes:

> Hvordan indsæter man en lodret linie i HTML?

Måske noget i stil med:

<STYLE TYPE="text/css">
<!--
body {
height: 100%;
margin: 0;
border-left: 5px solid red; /* dette er den vigtige linie */
}
-->
</STYLE>

Jeg kan kun teste med Opera5/Mozilla lige nu, og det er desværre
overvejende sansynligt at andre browsere vil få problemer.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-09-01 20:02

03 Sep 2001 19:38:27 +0200, skrev Thomas Jespersen
<thomas@daimi.au.dk>:

>Måske noget i stil med:

Jow - men hvad nu, som det formentlig er tilfældet, hvis man vil
have den midt på siden eller lign.som mellemrum for to spalter?

Det kan vidst ikke laves med css.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 03-09-01 20:42

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> writes:

> Jow - men hvad nu, som det formentlig er tilfældet, hvis man vil
> have den midt på siden eller lign.som mellemrum for to spalter?

Spalter er normalt lavet med tabeller eller DIV, og der virker det
ogsaa (man skal naturligvis aendre lidt i stylesheetet).

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-09-01 08:37

03 Sep 2001 21:42:29 +0200, skrev Thomas Jespersen
<thomas@daimi.au.dk>:

>DIV, og der virker det
>ogsaa (man skal naturligvis aendre lidt i stylesheetet).

Naturligvis kan man lave en masse div og float osv., men endnu er
det generelt så dårligt understøttet i de forskellige browsere,
så man får vidt forskellige resultater.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 04-09-01 10:12

> [...]

> Naturligvis kan man lave en masse div og float osv., men endnu er
> det generelt så dårligt understøttet i de forskellige browsere,

Derfor kan man stadig lave lodrette linier i siden af et float.

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-09-01 23:19

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> skrev

> Naturligvis kan man lave en masse div og float osv.,
> men endnu er det generelt så dårligt understøttet i de
> forskellige browsere, så man får vidt forskellige resultater.

Knud, hvis du afinstallerer din NN4 bliver du et lykkeligere menneske

Jeg er holdt op med at checke i NN4, for jeg bliver altså så dårlig...

Jeg er udmærket klar over at NN4 bruges af nogle ganske få, men dem har jeg
valgt ikke at tage hensyn til - browsere er gratis i dag - så ingen mister
noget.

Så er det naturligvis probelmatikken med at nogen bruger gamle computere der
ikke kan bruge de nye browsere - ja - din gamle bil har ingen airback - det
har den næste - hvad er problemet?.

--
Allan

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-09-01 00:20

On Sun, 9 Sep 2001 00:19:08 +0200, "Allan Vebel" <allan@vebel.dk>
wrote:

>Så er det naturligvis probelmatikken med at nogen bruger gamle computere der
>ikke kan bruge de nye browsere - ja - din gamle bil har ingen airback - det
>har den næste - hvad er problemet?.

Jeg havde det lidt på samme måde, indtil det slog mig, at ikke alle
Internetbesøg er lige så "frivillige", som vi gerne vælger at tro for
vores besøgende.

Jeg er nu og da udsat for at spader tilmelder adresser under mit
domæne (der lyder som et fake-domæne), så nu og da skal jeg
unsubscribe diverse ting.

Det, der virkelig kan irritere mig, er:

1. at modtage reklame, etc. på adresser, jeg ikke selv har tilmeldt
mig
2. når jeg så går ind for at afmelde mig den i grunden ulovlige
reklame, kan jeg nogle gange ikke en gang få lov til dette pga. min
browser! Her er det svært at banke ind i kraniet på de webdesignere,
at man faktisk forbander dem langt nede i helvedet og netop gerne
ville være foruden deres eksistens. Måske skulle man prøve med en
boltpistol - det kan være, det trænger igennem.

Det samme gælder så, hvis man fx skal ringe til et firma og gøre dem
opmærksom på et problem i deres ende. "BEKLAGER! DU MÅ IKKE SE VORES
TELEFONNUMMER, FOR DU BRUGER EN GAMMEL BROWSER!" - vor Herre bevares,
hvis det kræver en ny browser at se otte tal, så vil jeg vove at
påstå, at problemet i virkeligheden ikke findes i min ende. Og da slet
ikke idet folk med mindre erfaring for 4-5 år siden sagtens kunne lave
sider, der kunne vise mig et telefonnummer, med udvikling på
langsommere computere med dårligere værktøjer. Er der i virkeligheden
tale om fremskridt, eller bare "udvikling"?

--
- Peter Brodersen

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-09-01 13:33

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> skrev

> hvis det kræver en ny browser at se otte tal, så vil
> jeg vove at påstå, at problemet i virkeligheden
> ikke findes i min ende.

Det har du helt ret i.

Jeg laver som regel en css-fil specielt til NN4, så teksten i det mindste
kan læses. Andre browsere får så den avancerede css.

> [...]
> med udvikling på langsommere computere med
> dårligere værktøjer. Er der i virkeligheden tale om

Er fremskridt og udvikling ikke det samme?

Hr Jensen har købt en ny pc. Her er installeret Windows og en masse gejl,
blandt andet en nem måde at lave hjemmesider på med et wisiwyg-program -
joh, det ser da fint ud i hans nye IE, men Jensen aner ikke hvordan det ser
ud i ældre browsere - og jeg tror også at han er fuldstændig ligeglad med om
folk med ældre browsere kan se hans telefonnummer.

Jeg har rettet mange frontpage-, publisher- og golivesider til for mindre
virksomheder (direktørens søn skulle lige lave noget smart til farmands
firma), fordi kunderne brokkede sig over at de ikke kunne se firmaets
hjemmeside, eller at det så underligt ud.

--
Allan