Behandling af ny støbejernspande
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-09-01 21:22

Hej gruppe.

Vi snakkede på et tidspunkt om hvordan man bør behandle sin nye
støbejernsstegepande. Jeg kan huske at der var en der kendte til
en behandling så panden nærmest fik et lakeret udseende, og jeg
troede at jeg havde arkiveret indlægget, men det havde jeg altså
ikke alligevel...

Er der nogen der har lyst til at fortælle igen hvad den bedste
behnadling er? Og kan man give sine gamle pander den behandling
osse?

// Klaus

Fra : Helle Skoett

Dato : 03-09-01 00:27

Hej Klaus.
Jeg har for nylig købt en Hackmann, og i brugsforvirringen står, at man skal
smøre panden med madolie og sætte den i ovnen ved 150 grader et par timer.
Hvis du en dag ødelægger olie-belægningen skal du gøre panden ren i
opvaskemiddel og gentage behandlingen. Ellers skal du ikke bruge
opvaskemiddel - bare vaske den i varmt vand, og stille den på en lunken
kogeplade til panden er tør. Og derefter lige smøre den over med et tyndt
lag frisk olie, så den ikke ruster.
Men mange nye pander er allerede oliebehandlet på fabrikken, så man ikke
selv skal gøre det. Det var min i hvertfald.
Men god fornøjelse.
vh
helle s
"Klaus Alexander Seistrup" <nospam2001aug@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:slrn9p5571.17r.nospam2001aug@zigzag.magnetic-ink.dk...

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-09-01 17:04

Helle Skoett skrev:

> man skal smøre panden med madolie og sætte den i ovnen ved 150
> grader et par timer.

Tak, det vil jeg prøve. Jeg får ganske vist problemer med den store
stegepande (normalstørrelse), for jeg har kun en mini-bordovn, men
min lille støbejernspande kan godt lige være i ovnen.

// Klaus

Fra : Peter Westh

Dato : 04-09-01 18:12

"Klaus Alexander Seistrup" <nospam2001sep@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:slrn9p9urm.5ei.nospam2001sep@zigzag.magnetic-ink.dk...

> Tak, det vil jeg prøve. Jeg får ganske vist problemer med den store
> stegepande (normalstørrelse), for jeg har kun en mini-bordovn, men
> min lille støbejernspande kan godt lige være i ovnen.

Ellers kan du sætte den over på komfuret på laveste blus.

Fra : FTP-Test

Dato : 03-09-01 00:49

Klaus Alexander Seistrup skriver bla.:

> Er der nogen der har lyst til at fortælle igen hvad den bedste
> behnadling er?

En ny pande kan man indkoge i olie - det har ikke den store
virkning - nej virkningen kommer på lang sigt når du sætter din
pande ned i skabet efter lige at ha hældt det værste fedtstof væk.

Næste gang du skal bruge panden - varmer du den op - tørrer
den af med et stykke køkkenrulle og når du er færdig - laver
du samme nummer igen ....

Med mellemrum kan panden skylles under en varm hane og
blot lige tørres med et stykke papir ....

Holder du dine pande ved lige på den måde kan de altid
bruges til Pandekager og kan de bruges til padekager -
kan de også bruges til alt andet ....

Et sted hvor jeg arbejdede som kok - havde vi en ting
som et cykelstativ - med en bakke under - havde vi brugt en
pande blev den sat derned i - så den dryppede af i bakken ...

For jeres egen skyld - overdreven rengøring af alle pander
er af det onde - for slet ikke at tale om sæbe ....

Vil du ikke ha lidt fedtstof stående i dit køkkenskab - så skyl
panden under den varme hane og tør den af i papir og ikke
mere, men drop det hvis du gerne vil ha et godt stykke værktøj.

Man kan som nævnt godt koge en pande i gang med olie - men
det er den daglige rengøring - der gør en pande god at stege på.

Med venlig hilsen
Kæld Gydum

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-09-01 17:11

Kæld Gydum skrev:

> En ny pande kan man indkoge i olie - det har ikke den store
> virkning - nej virkningen kommer på lang sigt når du sætter
> din pande ned i skabet efter lige at ha hældt det værste
> fedtstof væk.

Det lyder nogenlunde som den måde jeg har behandlet mine stegepander
på den seneste snes år (bortset fra en periode på en 3 år, hvor jeg
boede i kollektiv; dengang måtte stegepanderne stå for lidt af hvert),
men maden var alligevel begyndt at brænde fast på dem (fx var det
næsten umuligt at lave spejlæg uden at det gik hen og blev scrambled
eggs (hvad hedder de på dansk, røræg?)). Jeg går ud fra at det bl.a.
skyldes at jeg bruger langt mindre fedtstof på panden nu, end før i
tiden.

Mine pander er over 20 år gamle - og de kan såmænd sagtens holde en
snes år til - men måske er tiden til at investere i en slip-let-pande
i god kvalitet, for ofte har jeg slet ikke lyst til at bruge fedtstof
når jeg steger kød.

// Klaus

Fra : FTP-Test

Dato : 04-09-01 19:57

Klaus Alexander Seistrup skriver bla.:

> men maden var alligevel begyndt at brænde fast på dem (fx var det
> næsten umuligt at lave spejlæg uden at det gik hen og blev scrambled
> eggs (hvad hedder de på dansk, røræg?)).

Nej scramblet eggs og røræg er vel ikke helt det samme men
det ligner lidt til forveksling ....

Ellers må jeg indrømme at jeg ikke forstår dit svar til mit
indlæg .....

Og kan i øvrigt slet ikke forstå starten på din tråd Klaus du
ved jo godt hvad der skal til - behandler du ikke en pande
rigtig kan du bla. ikke lave Pandekager og Omelet på dem
for de vil ikke slippe ....

Og så skriver du ....

> men måske er tiden til at investere i en slip-let-pande
> i god kvalitet, for ofte har jeg slet ikke lyst til at bruge fedtstof
> når jeg steger kød.

Punkt 1) De er for dyre ...

Punkt 2) De virker ikke overbevisende

Punkt 3) Det er så utroligt lidt fornøjelse man får af dem.

Ergo - jeg vil ikke bytte med mine traditionelle pander -
jeg har en datter der har købt 2 - end dog meget dyre
slip let pander - _de er ingen ting til_ ....

Men stort set forstår jeg ikke dit svar på mit indlæg
hvilket overrasker mig da du sædvanligvis udtrykker
dig forståeligt og med stor viden ....

Med venlig hilsen
Kæld Gydum

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-09-01 21:19

Kæld Gydum:

> Og kan i øvrigt slet ikke forstå starten på din tråd Klaus
> du ved jo godt hvad der skal til - behandler du ikke en
> pande rigtig kan du bla. ikke lave Pandekager og Omelet på
> dem for de vil ikke slippe ...

Det er nu ikke så indviklet igen. I alle de år har jeg troet at jeg
behandlede mine stegepander ordentligt (ingen afvask med sæbe, kun
varmt vand og aftørring af det værste fedt), men siden jeg ikke kan
lave spejlæg på panden længere, gik jeg ud fra at jeg havde gjort
noget forkert og besluttede mig for enten at rette op på fejlen
eller at købe et nyt sæt pander og starte forfra.

Så var det jeg kom i tanker om at én havde skrevet om den behandling
så panden nærmest bliver lakeret, og tænkte at det var værd at prøve,
og så skrev jeg mit indlæg.

> jeg har en datter der har købt 2 - end dog meget dyre
> slip let pander - _de er ingen ting til_ ...

Tjah, det er jo stof til eftertanke...

// Klaus

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 07-09-01 22:19

Købte en slipletpande i Netto, som jeg bare kyler i
opvaskemaskinen. Pandekager og fiskefileter pisker rundt på
den!

blub/Torben