/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Syn og positionslys
Fra : albert


Dato : 02-09-01 20:49

Er der nogen der ved om der SKAL være dette ?
Maskine har ikke (USmodel), men har været synet i DE

mvh Albert



 
 
Foo Bar (02-09-2001)
Kommentar
Fra : Foo Bar


Dato : 02-09-01 21:30

> Er der nogen der ved om der SKAL være dette ?

Hmmm! Synes at kunne huske fra mit (eneste!) syn, at MC'en skal være
forsynet med et nærlys og - efter min mening lidt pudsigt - parkeringslys,
der skal virke selvom nøglen er fjernet... (Kanske brugbart hvis man skulle
finde på at stille sin MC i vejkanten på en mørk hovedvej - NOT!) Noget der
vistnok i almindelighed ikke forefindes/virker på MC'ere og som medfører en
bemærkning om at det skal bringes iorden - men at man ikke skal til
'gensyn'. Tror ikke der er krav om et positionslys!?

Hvis du derimod tænker på 'side-markerings-lys' så er det så vidt jeg ved et
rent amerikansk påfund.

Claus CBR600F2 - uden fungerende 'parkeringslys'...



Steen Gruby (05-09-2001)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 05-09-01 21:36

On Sun, 2 Sep 2001 22:30:11 +0200, "Foo Bar" <noone@nowhere.com>
wrote:

Hej Claus.

>> Er der nogen der ved om der SKAL være dette ?
>
Det kan egentligt siges meget kort, men da jeg ikke rigtigt kan fatte
mig i korthed kommer der en lille historie ud af det:

Der skal være det udstyr på cyklen som den er typegodkendt med.
Det være sig spejle, lydæmpere, blinklys, parkeringslys osv.
Der vil derfor være stor forskel på hvilke krav der stilles til
forskellige årgange MC'er.

Tag f.eks. bremselys på forbremsen.
Kravet om bremselys på forbremsen kom en gang i 70'erne, sån't ca.
samtidig med at statens motorsagkyndige erkendte at forbremsen var en
MC's hovedbremse og ikke bagbremsen som de havde hævdet i årevis.

Der hvor spøgen bliver helt fin er ved syn af ældre Mc'er der larmer
som bare fanden.
Støjkravene er langsomt skærpet således at kravet til en moderne MC er
82 dBa eller mindre end hvad min plæneklipper bidrager med.
Paso'en fra 1988 er typegodkendt til 95 dBa.
Og cykler der er ældre kan have højere grænser eller slet ingen
Det er nok årsagen til at f.eks. Harlyer med gamle stel (og dermed
også gamle papirer) er højt i kurs.
Mange cylker har i lydpotterne stemplet med en tekst der kundgør at de
monterede potter er beregnet til den MC de er monteret på.
Altså uden "modifikationer".

Hvis man vil vide hvad der er tvunget til at overholde til et syn er
der kun et at gøre.
Læs den originale typegodkendelse og den lovgivning der var gældende
dengang cyklen blev synet første gang.

Et par sjove anekdoter fra en svunden tid (tilbage i 60'erne):

Dengang måtte et kåbeglas ikke hælde mere end 15 grader fra lodret.
En overtrædelse medførte en omgående indkaldelse til syn.

Der måtte ikke monteres blinklys på en MC.
Der gik flere år fra at andre lande havde indført samme før de danske
motorsagkyndige bøjede sig for fremskridtet og (tvunget) syntes at det
var en god ide.

De første MC'er der kom til DK som var standardmonteret med kåbe havde
(naturligvis) problemer med at have samme styrudslag som en gammel
Triumph eller BSA.
F.els. kunne Velocette Truxton ikke indregistreres før der havde været
en større kamp med myndighederne hvor Mogens Damkier til sidst
stillede i synshallen med ekvipagen.
"Når en gammel støder som jeg kan køre cyklen som den er kan alle".
Og så gav man sig - endelig.

I moderne tider kæmper man stadig med bagskærmens længde.
Var der nogen sagde stænklapper?

Og den helt sjove:

Vi kan nu importere cykler fra udlandet og få dem godkendt på en EU
godkendelse eller hvis de har været indregisterert i et andet EU land
i mere end 6 måneder.
Hvad nu hvis cyklen i et andet EU land har været godkendt med den
bagskærmslængde den er født med?
Skal vi så stadig montere den med en forlænget bagskærm for at
tilfredsstille de danske "motorsagkyndige"?
Jeg tror sådane en sag et lige til EU's harmoniseringsudvalg.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Robert Nissen (02-09-2001)
Kommentar
Fra : Robert Nissen


Dato : 02-09-01 22:01

der skal altid være positionslys ( baglys + nummerplade, forlys 30 m
etc... )

hvis det er de gule på siderne, så er jeg ikke sikker.

~Robert

"albert" <albert@albertsmc.dk> skrev i en meddelelse
news:3b928f75$0$599$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Er der nogen der ved om der SKAL være dette ?
> Maskine har ikke (USmodel), men har været synet i DE
>
> mvh Albert
>
>



Toft (03-09-2001)
Kommentar
Fra : Toft


Dato : 03-09-01 05:39

Der skal være "parkerings/positions" lys for og bag (lys der kan efterlades
tændt når tændingsnøglen, hvis der er en, er fjernet) - blinklygterne må
ikke bruges som positions eller kørelys. De må i det hele taget ikke lyse på
andre tidspunkter end når de blinker, det amerikanske påfund med at have dem
tændt hele tiden findes der et par synsmænd rundt omkring i landet som godt
kan finde på at hidse sig op over.


albert skrev i meddelelsen <3b928f75$0$599$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
>Er der nogen der ved om der SKAL være dette ?
>Maskine har ikke (USmodel), men har været synet i DE
>
>mvh Albert
>
>



james (04-09-2001)
Kommentar
Fra : james


Dato : 04-09-01 00:51

> det amerikanske påfund med at have dem
> tændt hele tiden findes der et par synsmænd rundt omkring i landet som godt
> kan finde på at hidse sig op over.

....og så et par som siger: "Det skal bringes iorden....værsgo': godkendt!"

-james



Janus (03-09-2001)
Kommentar
Fra : Janus


Dato : 03-09-01 10:49

Der behøver ikke være positionslys. Min Yamaha FZR 600 har ikke disse og er
alligevel godkendt herhjemme.



mvh Janus


albert <albert@albertsmc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b928f75$0$599$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Er der nogen der ved om der SKAL være dette ?
> Maskine har ikke (USmodel), men har været synet i DE
>
> mvh Albert
>
>



albert (03-09-2001)
Kommentar
Fra : albert


Dato : 03-09-01 12:42

> Der behøver ikke være positionslys. Min Yamaha FZR 600 har ikke disse og
er
> alligevel godkendt herhjemme.

KS Motor sælger masser af US import maskiner uden, så forvirret over dagens
svar
ringede jeg til Syn :

Der SKAL være poslys på alle over 125ccm - BÅDE i kontakt OG i tænding
(min har ingen af delene)

Så gad vide hvad andre folk har gjort. Jeg har heldigvis mulighed for at
bytte lidt
frem og tilbage, men det er en større omgang, og ingen hvide mennesker
bruger
alligevel pos. lys til noget (


Mvh Albert




Janus (03-09-2001)
Kommentar
Fra : Janus


Dato : 03-09-01 13:30

Hvor'n i helvede kan min så være typegodkendt i DK??? Det skal dog siges at
på min er der automatisk lys på når man drejer nøglen!!! Desuden når den stå
parkeret er der mulighed for parkeringslys i tændingsnøglen dog kun i
baglygten. Så, svaret er vel at der er nogen untagelser som synsmænd ikke
er klar over, for hvordan ellers skulle det være muligt for Yamaha import
dk. at kunne importere den omtalte model????

For øvrigt, hvilken maskine har du??? evt. snak med importøren

Janus




albert <albert@albertsmc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b936bae$0$3247$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> > Der behøver ikke være positionslys. Min Yamaha FZR 600 har ikke disse og
> er
> > alligevel godkendt herhjemme.
>
> KS Motor sælger masser af US import maskiner uden, så forvirret over
dagens
> svar
> ringede jeg til Syn :
>
> Der SKAL være poslys på alle over 125ccm - BÅDE i kontakt OG i tænding
> (min har ingen af delene)
>
> Så gad vide hvad andre folk har gjort. Jeg har heldigvis mulighed for at
> bytte lidt
> frem og tilbage, men det er en større omgang, og ingen hvide mennesker
> bruger
> alligevel pos. lys til noget (
>
>
> Mvh Albert
>
>
>



Lars Stokholm (03-09-2001)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 03-09-01 18:50

En model som DT175 har f.eks. ikke positionslys overhovedet, og den sælges
og synes da helt uden problemer.

Lars

"albert" <albert@albertsmc.dk> wrote in message
news:3b936bae$0$3247$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> > Der behøver ikke være positionslys. Min Yamaha FZR 600 har ikke disse og
> er
> > alligevel godkendt herhjemme.
>
> KS Motor sælger masser af US import maskiner uden, så forvirret over
dagens
> svar
> ringede jeg til Syn :
>
> Der SKAL være poslys på alle over 125ccm - BÅDE i kontakt OG i tænding
> (min har ingen af delene)
>
> Så gad vide hvad andre folk har gjort. Jeg har heldigvis mulighed for at
> bytte lidt
> frem og tilbage, men det er en større omgang, og ingen hvide mennesker
> bruger
> alligevel pos. lys til noget (
>
>
> Mvh Albert
>
>
>



jd (03-09-2001)
Kommentar
Fra : jd


Dato : 03-09-01 21:26

Har nu haft 2 US-cykler, en VS1400 '87 synet i Vejle og en Harley '68 til
syn i Århus, uden positionslys, blinklys og spejle, uden nogen bemærkning om
det, begge er født uden positionslys og jeg ved den sidste har været til syn
flere gange.

jd
"albert" <albert@albertsmc.dk> skrev i en meddelelse
news:3b936bae$0$3247$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> > Der behøver ikke være positionslys. Min Yamaha FZR 600 har ikke disse og
> er
> > alligevel godkendt herhjemme.
>
> KS Motor sælger masser af US import maskiner uden, så forvirret over
dagens
> svar
> ringede jeg til Syn :
>
> Der SKAL være poslys på alle over 125ccm - BÅDE i kontakt OG i tænding
> (min har ingen af delene)
>
> Så gad vide hvad andre folk har gjort. Jeg har heldigvis mulighed for at
> bytte lidt
> frem og tilbage, men det er en større omgang, og ingen hvide mennesker
> bruger
> alligevel pos. lys til noget (
>
>
> Mvh Albert
>
>
>



Mogens Dammand (03-09-2001)
Kommentar
Fra : Mogens Dammand


Dato : 03-09-01 19:21

Jeg har netop været til syn i sommer, med min nyindkøbte Transalp US-model
årg.89', hvor der ikke er positionslys standard monteret, og den fik en
bemærkning om at det skulle bringes i orden, da der SKAL være positionslys
på, men det er vel også lidt humøret der tæller hos bilinspektionen, ligesom
politibetjenten kan have sine gode dage

Mogens
Transalp
albert skrev i meddelelsen <3b928f75$0$599$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
>Er der nogen der ved om der SKAL være dette ?
>Maskine har ikke (USmodel), men har været synet i DE
>
>mvh Albert
>
>



Steffen Voss Jepsen (06-09-2001)
Kommentar
Fra : Steffen Voss Jepsen


Dato : 06-09-01 09:12

US model eller ej....

min meget lidt US-model-agtige Aprilia Falco har ikke et positionslys der
kan efterlades tændt uden nøgle - typegodkendt foråret 2000 !!

-
Steffen
SL1000 LeoVinci


albert <albert@albertsmc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b928f75$0$599$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Er der nogen der ved om der SKAL være dette ?
> Maskine har ikke (USmodel), men har været synet i DE
>
> mvh Albert
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177524
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408679
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste