Vækst
Fra : marlene@karecki.com

Dato : 02-09-01 20:36

Kirkelig vækst er vel egentlig = vækkelse.

Hvordan kan man forvente vækkelse, når man af den ene eller den anden
grund, ikke ser det nødvendigt at missionere?
Hvordan kan man forvente vækkelse, når man ikke er interesseret i at
investere i sin menighed?
Skal vi kun hytte vores eget skind, have omsorg for medlemmer af vores
menighed, men i øvrigt ikke interessere os for den almindelige dansker som
går rundt og tror at han er kristen?
Er det meningen, at vi ikke skal fortælle vores medmennesker, at Jesus
også elsker dem?
Mon der findes en menighed som ikke ønsker nye ansigter i stolerækkerne?

Ét er at læse bibelen - et andet er at forstå det man læser!

Johannes' Åbenbaring kap. 22 vers 19:
Og hvis nogen tager noget bort fra denne profetiske bogs ord, skal Gud
fratage ham hans del i livets træ og den hellige stad, som der står
skrevet om i denne bog.

Med venlig hilsen
Marlene Karecki
www.karecki.com

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 03-09-01 21:17

On 02 Sep 2001 19:36:26 GMT, marlene@karecki.com wrote:

>Skal vi kun hytte vores eget skind, have omsorg for medlemmer
>af vores menighed, men i øvrigt ikke interessere os for den
>almindelige dansker som går rundt og tror at han er kristen?

I al fredsommelighed: Han kunne måske ind imellem have ret ?

Der er nok af hedninge at omvende. Der er ingen grund til at halse
efter folk som er døbte, tilfredse i deres tro og endda lejlighedsvist
kirkesøgende, blot fordi de ikke gør tingene på en bestemt måde.

>Er det meningen, at vi ikke skal fortælle vores medmennesker, at
>Jesus også elsker dem?

Tjoeh, men gør man det for tit, for uopfordret og for kluntet, så tror
jeg ikke man fremmer sagen specielt. Jeg tror mere på den åbne
vedkendelse af sin tro og det gode eksempel man giver i de
sammenhænge man da forhåbentlig også indgår i udenfor selve
menighedslivet.

Lørdag formiddag nede i centeret med en guitar - nætak !

>Ét er at læse bibelen - et andet er at forstå det man læser!

Ja, man skal da ikke underkende betydningen af det ordinære
læreembede

Med venlig hilsen

Lars Erik Bryld ( larserik @ dadlnet.dk )

- bemærk overskydende tegn i mailadressen

Fra : marlene@karecki.com

Dato : 04-09-01 15:21

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk>skrev:
> [...]

>almindelige dansker som går rundt og tror at han er kristen?

>I al fredsommelighed: Han kunne måske ind imellem have ret ?

Jeg mangler at se sammenhængen. Ret i hvad?

>Der er nok af hedninge at omvende. Der er ingen grund til at halse
>efter folk som er døbte, tilfredse i deres tro og endda lejlighedsvist
>kirkesøgende, blot fordi de ikke gør tingene på en bestemt måde.

Men vi skal sidde med hænderne i skødet og vente på at "hedningene" kommer
til os.

>Tjoeh, men gør man det for tit, for uopfordret og for kluntet, så tror
>jeg ikke man fremmer sagen specielt.

Den der lader sig påvirke negativt, gør det også hjemme i stuen, når jesus
bliver bragt ind via aviser og TV!
For et menneske der søger, er fremgangsmåden fuldstændig ligegyldig. Ville
det ikke være en skam, ikke at nå et søgende menneske fordi vi ikke må
være højrøstede?

>Jeg tror mere på den åbne
>vedkendelse af sin tro og det gode eksempel man giver i de
>sammenhænge man da forhåbentlig også indgår i udenfor selve
>menighedslivet.

Og da de fleste kristne ikke har for vane at hænge på en bænk med en bajer
i hånden, er der stor chance for at ordet i hvertfald ikke bliver spredt
dér.

>Lørdag formiddag nede i centeret med en guitar - nætak !

D.v.s. at du er uvidende om at mennesker faktisk også giver deres liv til
Jesus sådanne steder.

Med venlig hilsen
Marlene Karecki
www.karecki.com

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 04-09-01 23:22

On 04 Sep 2001 14:20:32 GMT, marlene@karecki.com wrote:

>Jeg mangler at se sammenhængen. Ret i hvad?

Ret i at han er kristen og ikke bare tror han er.

>Men vi skal sidde med hænderne i skødet og vente på at
>"hedningene" kommer til os.

Aldeles ikke, men jeg taler om rigtige hedninge og ikke "hedninge"
(hvormed jeg antager du mener vanekristne)

>For et menneske der søger, er fremgangsmåden fuldstændig
>ligegyldig. Ville det ikke være en skam, ikke at nå et søgende
>menneske fordi vi ikke må være højrøstede?

Hvis man blot er synlig, så behøver man slet ikke at være højrøstet.
Man må give folk tid og ro til at indse at de er søgende.

>Og da de fleste kristne ikke har for vane at hænge på en bænk med
>en bajer i hånden, er der stor chance for at ordet i hvertfald ikke
>bliver spredt dér.

Hvis man anstiger den pågældende bænk uden noget andet formål end at
sprede ordet, så har man da heller ikke gjort noget ærligt forsøg på
møde bænkens faste klientel der hvor de selv står.

>D.v.s. at du er uvidende om at mennesker faktisk også giver deres liv
>til Jesus sådanne steder.

Min uvidenhed er ganske omfattende, men jeg er mere optaget af, de
mange som rent ud sagt tager anstød på deres trosmæssige blufærdighed
af den alt for energiske evangelisering. Jeg tor at man sætter en stor
gruppe menneskers søgen tilbage i forhold til antallet man vinder.

Fra : marlene@karecki.com

Dato : 05-09-01 09:10

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk>skrev:

>Aldeles ikke, men jeg taler om rigtige hedninge og ikke "hedninge"
>(hvormed jeg antager du mener vanekristne)

Nu ved jeg jo ikke hvilken slags kristen du er, men min bibel siger ikke
noget om at man er kristen fordi man er barnedøbt!

Vanekristne, som du kalder det, kender formodentlig allerede Guds ord.

Jeg taler om dem der ikke er klar over at der kun er den smalle vej til
Guds rige, nemlig gennem Jesus.

******

>Hvis man anstiger den pågældende bænk uden noget andet formål end at
>sprede ordet, så har man da heller ikke gjort noget ærligt forsøg på
>møde bænkens faste klientel der hvor de selv står.

Hvis det ikke indgår i ens daglige gang at hænge på bænken, men man
alligevel er der for at fortælle om Jesus på en stille og rolig måde, er
det så ikke mission???

******

>Min uvidenhed er ganske omfattende, men jeg er mere optaget af, de
>mange som rent ud sagt tager anstød på deres trosmæssige blufærdighed
>af den alt for energiske evangelisering.

Gud ønsker sande tilbedere, - ikke lunkne kristne. Hvis nogen tager
anstød, er det i mine øjne tegn på at de ikke er stærke i troen. Var de
det, kunne de være ligeglade med at andre har en anden opfattelse.

Gud er ligeglad med om det hedder Indremission, Pinsekirke, Folkekirke,
Luthersk mission eller noget helt andet. Han ønsker sande tilbedere. Unge
har et andet behov end pensionister. Derfor er der også brug for
menigheder med forskellige fremgangsmåder. Det handler vel mere om at
finde den menighed der passer til ens behov, end at ændre de menigheder
man ikke bryder sig om. Sålænge indholdet af forkyndelsen ikke sætter Guds
ord på kompromis, så tror jeg Gud jubler over forskelligheden i hans folk.

Med venlig hilsen
Marlene Karecki
www.karecki.com

Fra : marlene@karecki.com

Dato : 05-09-01 10:29

>Hvis man anstiger den pågældende bænk uden noget andet formål end at
>sprede ordet, så har man da heller ikke gjort noget ærligt forsøg på
>møde bænkens faste klientel der hvor de selv står.

Ups, den læste jeg forkert. Det handler jo netop om at møde mennesker der
hvor de er. Men enig, vil man missionere blandt samfundets udstøtte er det
en vedvarende process. Ellers er det jo ikke andet end hykleri.

Marlene