Kirkens udskud
Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 02-09-01 15:52

Jeg har lige læst den sørgelige historie om kvinden der ikke duede. Ved min
egen skilsmisse kunne jeg have valgt rollen som menighedens sorte får - jeg
valgte friheden - og ensomheden. Nogle gange tænker jeg, om mit valg også
var det rigtige, men jeg har ryggen rank.

Det er lang tid siden, og nu hvor jeg tilsyneladende er ovenpå, kan jeg godt
se at mange af de mennesker som fordømte mig, ikke havde særlig meget andet
at byde på. I en tid hvor jeg var svag og virkelig afhængig af andre
menneskers omsorg, var det hårdt at møde en kold skulder, men måske havde
disse mennesker intet andet end (pinse)kirkens dogmatik at leve ud fra.

I nogle menneskers hænder er en bibel langt mere skadelig end en flaske
whisky.

Da jeg kom på denne side, var det i et forfængeligt håb om at finde en kirke
hvor både troen og kærligheden eksisterer. Og for mig, går den videre
søgning gennem www.kristenmystik.dk

Jeg synes debatten her på siden er virkelig levende og spændende, men de
dystre indlæg viser en side af kirkelivet, som man som kristen også bør
forholde sig til. En bedømmelse af ens liv, ud fra bibelen, kan være det
samme som en fordømmelse. Alligevel synes jeg ikke man skal bøje nakken -
hverken for ateismen eller de tunge bibelslag. Jeg tror faktisk at nogle af
os besidder Samsons kald og må leve på afstand af kirken og skabe vores
resultater der.

Fra : Lyrik

Dato : 02-09-01 18:57

"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
af
> os besidder Samsons kald og må leve på afstand af kirken og skabe vores
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Kære Marina.

Det gør også mig meget ondt at se, hvordan man kan ødelægge sig selv med et
par velvalgte skriftsteder.
Men hvis vi holder fast i Guds tilgivelse af vor egen syndighed, samt at Gud
er kærlighed, så må ethvert skriftsted der forsøger at modbevise dette
forvandles til en sort, brændt plet for vore øjne.
Der er intet helvede, på grund af Guds kærlighed, der er ingen fordømmelse
for den der ønsker at tage imod denne kærlighed, på trods af egne mangler.
Og Gud kender vore mange mangler.
Ud med opslagene, ind med kærligheden.
Så er der da ingen fordømmelse for den der er i Kristus Jesus-punktum, og
ikke noget med hvad vil det så sige at tage imod Kristus Jesus o.s.v.
Vejen er smal, den er = Kristus Jesus, som bringer ufortjent godhed og
frelse ved tro.
Det er meget smalt, kun ved tro. Den brede vej består af skriftsteder,
karriere og stolthed, samt fordømmelse af andre.
Du siger i ensomhed. Men vi er flere end som så. Og Danmark er et samfund
med måske 85% kristne.
Går du på gaden er du i din menighed. De dage er forbi hvor man måtte hen i
en lille eksklusiv forsamling.
Nu har vi status af samfund, land, nationalstat, på kristent grundlag.
De små forsamlinger er kun nogle hvor vi kan synge hymner sammen og opmuntre
hinanden. Er der ingen opmuntring, kan man brilliere ved at blive væk.

Hilsen
Jens

--
http://lyrik.homepage.dk/firewirekort/
http://lyrik.homepage.dk/frilandspan/

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 03-09-01 21:17

On Sun, 2 Sep 2001 16:52:09 +0200, "Marina Norling Jørgensen"
<marina-n@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>menighedens sorte får - jeg valgte friheden - og ensomheden. Nogle
>gange tænker jeg, om mit valg også var det rigtige, men jeg har

Er det ikke nærmest sådan, at i en lille sluttet gruppe omfattende
nogle par vil et brud hos et par uundgåeligt skabe en masse
loyalitetskonflikter i hele gruppen ?

I hvert fald er det da ikke nogen usædvanlig udgang på en skilsmisse,
at bodelingen også omfatter vennekredsene. Når en menighed så
ovenikøbet hylder de almene familieværdier, så må det vel
naturnødvendigt være den som antages at være initiativtageren til
skilsmissen som må forlade selskabet. Dette (i bedste Arne Melchior
stil) er blot et forsøg på at forklare - ikke forsvare - hvad der
måske sker i de situationer. At forlade menigheden og starte på en
frisk et andet sted er nok det eneste rigtige, men for den som har en
stor og væsentlig del af sin fortid investeret i et levende og
positivt samfund er det sikkert meget smerteligt. Jeg ønsker dig held
og lykke.

Med venlig hilsen

Lars Erik Bryld ( larserik @ dadlnet.dk )

- bemærk overskydende tegn i mailadressen

Fra : Willy Brochs

Dato : 04-09-01 12:37

"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> skrev i melding

> Da jeg kom på denne side, var det i et forfængeligt håb om at finde en
kirke
> hvor både troen og kærligheden eksisterer. Og for mig, går den videre
> søgning gennem www.kristenmystik.dk
Hvis du søker et sted der bare tro og kjærlighet eksisterer, så kan du
utelukke leting blant noe som helst trossamfunn. Det enste jeg har funnet
som kan møte en slik lengsel - som vi begge har - er å bli enda bedre kjent
med Gud i kinnskapen om Jesus Kristus og hva han har gjort for oss. Sann
kristendom finnes bare omtalt i Bibelen, og gudepersonen Jesus er den eneste
kjente eksponent for denne sannheten.
Bibelen er eneste pålitelige beskrivelse av en slik tro og kjærlighet. Vi
mennesker har i varierende grad en trang til å fortolke Bibelen slik at den
må stemme med de feilaktige opfatninger vi ikke klarer å kvitte oss med.
Spør gjerne mennesker til råds, med vei alle deres råd opp imot Skrifte.
> Jeg synes debatten her på siden er virkelig levende og spændende, men de
> dystre indlæg viser en side af kirkelivet, som man som kristen også bør
> forholde sig til.

Nedenfor ser du en kopi av hva jeg tidligere skrev på denne siden. Ta med
deg disse ordene, men husk at de er skrevet av et mangelfult menneske. Plukk
ut det gode og glem reste:

Filipperne 4:4: "Glæder eder i Herren altid; atter siger jeg: glæder eder!"

Gled deg i Kristus og ta dette løftet til ditt hjerte:
Romerne 5:17-19: "17) Thi når på Grund af dennes Fald Døden herskede ved den
ene, da skulle meget mere de, som modtage den overvættes Nåde og
Retfærdigheds Gave, herske i Liv ved den ene, Jesus Kristus. 18) Altså,
ligesom det ved eens Fald blev for alle Mennesker til Fordømmelse, således
også ved eens Retfærdighed for alle Mennesker til Retfærdiggørelse til Liv.
19) Thi ligesom ved det ene Menneskes Ulydighed de mange bleve til Syndere,
så skulle også ved den enes Lydighed de mange blive til retfærdige."

Kjære venn. Ta gjerne for deg hele det 5. kapitlet i Romerbrevet, for her
kan du lese deg frelst. Jeg vil dele de ovenfor stående vers med deg, for de
viser at det ikke er et spørsmål om du og jeg er gode nok for å bli frelst,
men at det hele ene og alene beror på hva Gud gjennom Kristus har gjort for
oss. Du og jeg kan aldri fortjene frelsen. Derfor vil vi heller aldri
oppleve å eie følelsen av at vi vil bli frelst. Våre følelser kan vi ikke
stole på i spørsmålet om vi er - eller kan bli frelst. Følelsene er
bedrageriske. Når alt går godt for oss og problemene er fraværende, kan vi
nok eie gode følelser og gjerne føle at vi er freløst. Men hva når de dager
kommer som er fulle av bekymringer, sykdom og kanskje også død. Hvor er da
våre gode følelser? Den som kanskje kunne føle seg frelst i de gode dager,
vil mitt opp i all nød og elendighet ikke være i stand til å føle seg
frelst. Da er alle de gode følelsene borte.

Hvordan kan vi så sikre oss å eie frelsesvisshet i enhver situasjon, både i
gode og i onde dager? Svaret er veldig enkelt. Stol aldr på dine følelser i
spørsmål om frelse. Du vil garantert bli lurt. Den eneste grunnen til at du
og jeg kan eie frelsesvisshet, fullt ut eie vissheten om at vi er frelst, er
å tro fullt og fast på hva versene ovenfor sier. De sier at vi bare kan bli
frelst ved den gjerning Jesus har gjort for oss. Legg merke til at Paulus
her sier at "så skulle også ved den enes Lydighet de mange blive
retferdige." Helt fra vers 12 gjentar Paulus dette: "ved den enes - ved det
ene mennesket."

I vers 12 beskriver Paulus at alle mennesker ble syndere ved Adams
ulydighet. Vi får ofte høre hva vi må gjøre for å bli rettferdige for Gud.
Vi må leve etter Hans vilje for å være Ham til behag, og da siktes det som
oftest til lydighet mot loven. Hvorfor? Fordi vi i NT ofte støter på ordet
"Guds bud." Men Guds bud er alt hva Gud har talt til menneskene. Gud har
også talt i Det Nye Testamentet. I Mat 17:5 står det: "Medens han endnu
talte, se, da overskyggede en lysende Sky dem; og se, der kom fra Skyen en
Røst. som sagde: "Denne er min Søn. den elskede, i hvem jeg har Velbehag;
hører ham!" Ser du, kjære venn. Dette er Guds bud i Det Nye Testamentet. Her
taler Gud til mennesker direkte fra himmelen. Gud befaler oss å høre på Hans
enbårne Sønn, Jesus Kristus. Dette er Guds bud:

1 John 3:21-24: "I elskede! dersom vort Hjerte ikke fordømmer os, have vi
Frimodighed for Gud, 22 og hvad vi end bede om, det få vi af ham, fordi vi
holde hans Bud og gøre det, som er velbehageligt for ham. 23 Og dette er
hans Bud; at vi skulle tro hans Søns Jesu Kristi Navn og elske hverandre
efter det Bud, han gav os. 24 Og den, som holder hans Bud, han bliver i Gud,
og Gud i ham; og derpå kende vi, at han bliver i os; af den Ånd, som han gav
os."

Når vi taler om gjerninger tenker vi kanskje først og fremst på våre
handlinger, og disse veier vi så opp i mot loven for å se om ve har lykkes å
handle etter den. Det kan nok virke både kristelig og riktig, men alle våre
handlinger som vi måler opp imot loven, det er lovgjerninger. Guds ord sier
ikke mye positivt om slike gjerninger. Men det er en gjerning Gud ønsker av
oss, så la oss se til den. Jesus er her i samtale med folket, og på spørsmål
fra dem om hva de skal gjøre for å gjøre Guds gjerning, svarer Jesus: "Dette
er Guds Gerning, at I tro på den, som han udsendte." (John 6:29).

Det er så vanskelig for mennesker å tro at Gud ikke ber om annet enn at vi
skal ha tro. Etter at mennesket falt i synd har det videreutviklet et stadig
større behov for å være noe i seg selv. Den syndige menneskenaturen har
behov for å opphøye selvet, og utvikle egoisme og selvrettferdighet. Det
strider sterkt mot vår natur å måtte nøye oss med å ta imot rettferdigheten
som en gave fra Gud. Vi vil så gjerne fortjene den for å kunne viser til
noen positive egenskaper i oss selv. Men det bor ikke noe godt i det syndige
mennesket. Det er min bønn at vi må legge til side tanken om at frelse er
noe jeg kan gjøre meg fortjent til. Frelsen kan aldri fortjenes. Hvor ofte
hører vi vel ikke at "den og den gjør sånn og sånn og er nok langt borte fra
frelsen." Igjen er det den syndige natur som talerr i oss. Å, hvor vanskelig
det er for oss mennesker å legge bort all tro på seg selv, og bare ha tro på
Jesus og det han har gjort i vårt sted!

Likesom vi ble syndere og dømt til døden på grunn av en gjerning et annet
menneske (Adam) gjorde, slik - på samme måte - blir vi rettferdige og får
Guds nåde, og er arvinger til evig liv, på grunn av en gjerning også en
annen har gjort. Men denne gangen er det Jesus Kristus, den andre Adams
gjerning som blir tilregnet oss.

Det er helt nødvendig å bli en synder for å kunne bli frelst:

Lukas 18:9: "Men han sagde også til nogle, som stolede på sig selv, at de
vare retfærdige, og foragtede de andre, denne Lignelse: 10 "Der gik to Mænd
op til Helligdommen for at bede; den ene var en Farisæer, og den anden en
Tolder. 11 Farisæeren stod og bad ved sig selv således: Gud! Jeg takker dig,
fordi jeg ikke er som de andre Mennesker, Røvere, uretfærdige, Horkarle,
eller også som denne Tolder. 12 Jeg faster to Gange om Ugen, jeg giver
Tiende af al min indtægt. 13 Men Tolderen stod langt borte og vilde end ikke
opløfte Øjnene til Himmelen, men slog sig for sit Bryst og sagde: Gud, vær
mig Synder nådig! 14 Jeg siger eder: Denne gik retfærdiggjort hjem til sit
Hus fremfor den anden; thi enhver, som Ophøjer sig selv, skal fornedres; men
den, som fornedrer sig selv, skal ophøjes."

Ta deg tid til å lese lignelsen om den fortapte sønnen i Lukas kapittel
15:11ff. Les lignelsen om igjen flere ganger, og vit at Jesus her vil
fortelle oss hvordan Gud handler mot syndere som ønsker å få en evig arv i
Guds rike.

Må så Gud velsigne dere alle

Willy

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 05-09-01 12:50

Tusind tak for jeres indlæg!

På hver sin vis, har I været til stor trøst. Jeg ville gerne tro, at det er
rigtigt
at menigheden nok bare var tilhængere af sande familieværdier. Kunne jeg
overbevise mig om, at deres bagtalelse og foragt intet havde med deres
kristne tro at gøre, ville jeg have beholdt en større part af min egen tro.
Som jeg oplevede pinsekirken under min krise, var det som at kigge om på
bagsiden af et vævet tæppe.

Jeg har selv fortalt om min glæde ved friheden i Kristus fra menighedens
talerstol - men dengang kendte jeg ikke bagsiden af mit budskab. Havde jeg
været ældre og mere erfaren, ville jeg forhåbentlig have været stærkere og
stået ved,
at jeg er menneske, og krævet min ret til at være kristen, også når jeg ikke
kunne leve op til den herskende fromhed.

Men jeg var svag og naiv - så troen som en trøst - ligesom en alkoholiker
ser sin vodkaflaske.Jeg var afhængig af kirkens fred, og fred i menigheden,
og glemte dermed at Guds fred er en hel anden størrelse.

I dag genfinder jeg min tro i Højsangen - dette er mit hjertested. Jeg tror,
at Gud forstår, at jeg har været på vandring i en mørk nat. Endnu kan jeg
kun føle mine hænder mod de kolde mure, men også jeg håber på daggry.

Og jeg er overbevist om, at det levende kærlige kristne fællesskab findes et
sted. Jeg holder gerne jul hos min mor, sammen med de hjemløse - og i deres
fællesskab ser jeg øjeblikke af Guds ansigt. En dag finder jeg også mit eget
blivende sted.

Marina

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 05-09-01 13:31

"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3b961161$0$219$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Og jeg er overbevist om, at det levende kærlige kristne fællesskab
findes et
> sted.

<> ja det gør den .. i fællesskab med Jesus .. og på ham skal du bygge
din tro og dit fællesskab .. mennesker i en menighed er trods deres
tro fyldt med fejl og fordømmelser og akkurat som ikke kristne ... men
husk på at det er mennesker der er i en menighed og det er mennesker
du skal laste fordi de svigtede .. Gud/Jesus svigter dig ikke .. Han
kan se dit forhold til ham .. og han tilgiver .. og løfter dig hver
gang du fejler .. uanset hvad mennesker end måtte sige .. for det er
Jesus der i et dejligt kor siger: "kom nu til kilden, kom nu til mig,
jeg ved at du tørster jeg vand har til dig, jeg har set dine tårer da
i mørket du var ... og jeg vil du skal mindes at din byrde jeg bar
...."
og du kan tale til jesus som en ven .. han er nok den eneste ven der
aldrig svigter .. og selvom du vender ham ryggen vender han ikke dig
ryggen ....

Knus fra Ami