Spaghetti frutti di mare?
Fra : Mikkel T Jensen

Dato : 02-09-01 13:25

Hej,

Er der ikke en der ligger inde med en opskrift på spaghetti (eller en
anden form for pasta) frutti di mare, som man kan få den i Italien ?

På forhånd tak,
Mikkel

Fra : Ms. Krabappel

Dato : 03-09-01 15:05

Mikkel T Jensen <mjensenXX@daimi.au.dk> wrote in message

> Hej,
>
> Er der ikke en der ligger inde med en opskrift på spaghetti (eller en
> anden form for pasta) frutti di mare, som man kan få den i Italien ?

Det er spaghetti eller ingenting!!!

Det er også svært at sige "som i Italien" - hvilke side af støvlen, og
hvilke niveau ift. Rom...

Lad os fx sige til 4:
1/2 kg venusmuslinger med skal (vongole)
1/2 kg blåmuslinger med skal (cozze)
2 spsk hakket persille
3 fede hvidløg
1 lille skalotteløg
1/4 tsk chili (peperoncino)
100g rejer
100g blaksprutter i ringe (calamari) (ikke paneret!!!)
1 glas hvidvin
300g tomatsauce (kun tomat uden krydderier)
4-5 blade basilikum
1/2 dl jomfruolivenolie (ja, OLIVENolie og ikke raps)

Skaldyr er selvfølgelig rensede, vaskede osv.; smid dem i en gryde med låd
med 2 fed hvidløg, en sjat olie, nogle stilke persille, evt. 1/2 glas
hvidvin. Luk og sæt den på høj varme: efter 2 min er de begyndt at åbne sig,
vend det hele rundt og luk igen, det tager få minuter og så er de åbne.
Fisk dem op fra gryden, tag muslingerne til side men gem nogle med skal til
pynt (fx 20 stykker af hver).
Si saften fra gryden fra bundfald (sand osv.).

Svits 1 fed hvidløg + hakket skalotteløg i en pande med ca. 6spsk olie. Den
skal ikke tage farve. Fjern hvidlød. (NB hiv man er vild med hvidlød kan man
istedet tilsætte den rå og hakket/presset til sidst!)
Kom tomaten i, og skru op for varme: når det hele er godt "i gang", tilsæt
1/2 glad vin, lad dampe, tilsæt "saften", chili, og lad reducere til en
tykke sauce. Hvis man kan lide det kan man komme basilikum (finthakket),
ellers kan det undlades.
De sidste minutter kommer man i rejer, ringer, skaldyr, rør godt og saucen
er klar.

Så vender man den kogte pasta med saucen i panden (på varmen), drysses med
persille, deles i tallerkene og pyntes med skallene.

Istedet for "rejer" kan man bruge små hummer med skal, de er mere dekorative
med også mere besværlige... Alt er tilladt. De skal koges kun få
minutter ellers er der bare skal tilbage.
Vi har (i middelhavet) andre skaldyr som ikke fås her fx "cicale" eller
"moscardini", og derfor er denne ret her tilpasset til "lokale
ingredienser"... Hvis du finder små blæksprutter (dem med 8 ben), ind med
dem!

Tomaten er heller ikke "et must" og nogle restauratører undlader det (der er
en slags trend pt der vil fjerne den fra alt...)

Det var en mulighed ud af mange...

Sandra