TiBook røntgen-billeder
Fra : Simon T

Dato : 02-09-01 12:18

Faldt over dette link på slashdot.org:

http://ether.asu.edu/video/TiGutz/

Røntgen-billeder af en TiBook! Det er meget vildt hvor mange detaljer
man får med når man tænker på alle lagene i sådan en fætter...

Med Venlig Hilsen

Simon T

--
Haves: Højre arm
Ønskes: PowerBook G4

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-09-01 21:25

Simon T <mac@REMOVErhk.dk> wrote:

> Faldt over dette link på slashdot.org:
>
> http://ether.asu.edu/video/TiGutz/
>
> Røntgen-billeder af en TiBook! Det er meget vildt hvor mange detaljer
> man får med når man tænker på alle lagene i sådan en fætter...

Selvfølgelig får man mange detaljer med. Røntgenbilleder er ikke
bare sort/hvide. De har masser af gråtoner som afhænger af, hvor meget
røntgenstrålerne svækkes på vej gennem objektet. Svækkes de overhovedet
ikke, bliver billedet sort, bremses de helt, bliver billedet hvidt, og
bremses de delvis, får man en gråtone på det pågældende sted.
Jeg går ud fra, at I ved, at man placerer objektet på en film og
sender stråler gennem objektet fra en røntgenrør ovenover.
Røntgenstrålerne passerer gennem objektet og svækkes mere eller mindre
på deres vej. De tilbageværende stråler sværter filmen nedenunder, og
derved opstår et billede, som i virkeligheden er en skygge af objektet.
Det er bare ikke en skygge af det, de menneskelige øje ser, men en
skygge af, hvor meget røntgenstråler kan trænge igennem.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster