vedr.Hul i muren
Fra : Martin kirk

Dato : 02-09-01 08:18

Hej Gruppe
Jeg skal til at lave hul til et vindue hvordan gør man det ? Hvad skal der
bruges af værktøj ? muren er muresten og hulmursisoleret særlig hensyn ?
hvordan får man en pæn kant udvendig og indvendig (pudset væg ) er der
særlige lov regler jeg ikke har tænkt på ? forsikring ? . Vinduet bliver ca.
60x60 cm og skal give lys på kældertrappe . -

Med venlig hilsen
Martin Kirk

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 02-09-01 09:44

"Martin kirk" <M.kirk@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3b91d8d0$0$248$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> særlige lov regler jeg ikke har tænkt på ? forsikring ? . Vinduet bliver ca.
> 60x60 cm og skal give lys på kældertrappe . -

I en alm. muret væg kan murværket over vinduesåbningen ikke "holde sig selv".
Der skal derfor indmures en overligger, det er vist idag oftest en betonbjælke
med musten udenpå. I gamle dage brugte man stik eller buer.

Det er vist ikke en sag for en komplet novice.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Martin kirk

Dato : 02-09-01 11:22

Hej Gruppe
En overligger kan den laves af de muresten der bliver til overs når hullet
er lavet ? p.g.a jeg vil tro at det er svært at få den i samme farve som
muren , huset er fra 1952 og har flotte brændte muresten .
Er der nogen der kan henvise til et sted på nettet man kan læse hvor dan man
gør ? gerne med tegninger trin for trin.

Martin Kirk

Fra : --==JKADK==--

Dato : 02-09-01 17:09

"Martin kirk" <M.kirk@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Er der nogen der kan henvise til et sted på nettet man kan
læse hvor dan man
> gør ? gerne med tegninger trin for trin.

Du får lige det samme råd igen .. dette er ikke noget man
går igang med hvis man ikke ved hvad man gør .. du kan være
så uheldig at en del af muren over den åbning du slår i
vægen falder sammen .. det er det da ikke værd at
eksperimentere med ?

og nej en bærende bjælke kan ikke laves af sten der bliver
tilovers .. den skal støbes af beton med indlagt armerings
stål og så er jeg enda ikke sikker på at det er nok .. det
skal nok være en solid stål bjælke der støbes ind i betonen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-09-01 18:26

> [...]
> stål og så er jeg enda ikke sikker på at det er nok .. det
> skal nok være en solid stål bjælke der støbes ind i betonen

Med så lille et hul, kan muren let bære sig selv hvis der er nogen skift
ovenover. Du skærer hul med en diamant eller stenskive, bagefter går du og
de nærmeste naboer i bad. Hvis du v i l lave en overligger kan du skære 2
dybe riller i de gamle mursten til tentorstål, men jeg kan ikke sige dig
hvilken betonkvalitet der så skal bruges. Hvis muren ikke er for gammel og
kun muret med ren mørtel ville jeg ikke være bange for at undvære
overliggeren. I min mors hus er der to meter over stuevinduet der må bære
sig selv, det har jeg dog måttet reparere for revnedannelse i hjørnerne,
værre er det såmænd ikke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kurt Nielsen

Dato : 02-09-01 18:50

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b926bb8$0$246$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> sig selv, det har jeg dog måttet reparere for revnedannelse i hjørnerne,

Som murer kan jeg kun give Preben ret. Jeg ville dog nok finde en gammel
fucksvans til at skære stenene ud med, så støver det ikke så meget. Hvis du
selv støber en overligger, kan du blande noget sand og cement i forholdet
1:3. Jeg ville også vælge rustfast stål.
Mvh. Kurt Nielsen

Fra : Claus

Dato : 02-09-01 19:46

Kurt Nielsen skrev i meddelelsen <9mtrli$92$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
>selv støber en overligger, kan du blande noget sand og cement i
forholdet
>1:3. Jeg ville også vælge rustfast stål.

Hvorfor ikke mure et stik?

Hilsen Claus.

Fra : Kurt Nielsen

Dato : 03-09-01 15:45

Claus <kompletkommunikation@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9mtv5n$sb6$1@sunsite.dk...

> Kurt Nielsen skrev i meddelelsen <9mtrli$92$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
Hej Claus.
Hvis der er et stik over de andre vinduer, vil jeg da også vælge dette.
Mvh. Kurt Nielsen

Fra : Claus

Dato : 02-09-01 19:46

Martin kirk skrev i meddelelsen
> [...]
>Er der nogen der kan henvise til et sted på nettet man kan læse hvor
dan man
>gør ? gerne med tegninger trin for trin.

Kan du ikke lave et gammeldags stik? Altså sten muret på højkant? Hvis
du har brug for at forstærke dette kan du ligge jern i hulmuren over
vinduet i stikket og blande beton i. Det er kun nødvendigt hvis det er
et stort spænd, dvs. over 1,70 cm mener jeg det er.

Hilsen Claus.

Fra : Mureren

Dato : 03-09-01 16:12

> [...]
> vinduet i stikket og blande beton i. Det er kun nødvendigt hvis det er
> et stort spænd, dvs. over 1,70 cm mener jeg det er.

Det spænd der....jeg tror den udbredte "mørtelhjerne" har slået til igen

Men ellers enig....rustfast stål, skære med fuchsvans (helt ind til det
rette sted i forbandtet i de lodrette false), 4 riller i hver mursten, ca.
3,5 cm ned i stenen, 3 sand/1 cement, og husk at lade det tørre før
oplægning. (Jeg ville ikke selv betænke mig på at undlade overligger i så
lille en åbning iøvrigt)

Mureren

Fra : Claus

Dato : 03-09-01 16:49

Mureren skrev i meddelelsen
<3b939ddd$0$2739$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Det er kun nødvendigt hvis det er

>Det spænd der....jeg tror den udbredte "mørtelhjerne" har slået til
igen

Nåja :)

Hilsen Claus

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 02-09-01 22:24

Den 02/09-2001 klokken 19:50, skrev "Kurt Nielsen" <kurt@tv.dk> i
> [...]

> du selv støber en overligger, kan du blande noget sand og cement i
> forholdet 1:3. Jeg ville også vælge rustfast stål.

Rustfast stål lyder som en virkelig god idé.
I 1974 fik jeg upmuret en ny gavl med 3 store vinduer (180 cm brede), +
tilsvarende kældervinduer.
Teglværket, som leverede stenene, fremstillede stål-tegl overliggere, og
stål-gasbeton overliggere til vinduerne.
Selve arbejdet blev udført af en meget kompetent murermester, som jeg
havde kendt i adskillige år.

Men, i 1991 var så godt som alle stål-tegl overliggerne sprængt p.g.a.
rust i armeringsjernene
Ny murermester, da den gamle i mellemtiden var gået på pension. Han sagde,
at årsagen var, at der var anvendt kalkmørtel i de første skifter omkring
stål-teglen. Det måtte man ikke.
Resultat: Renovering af gavlen med jernbjælker, - og en regning på godt
32.000 kr. (i 1991 priser)

Med venlig hilsen,
Kjeld
Kjeld Nielsen <kjeldn@ddf.dk>
(Skrevet d. 02/09-2001 klokken 23:07)

Fra : Martin kirk

Dato : 03-09-01 19:42

Hej Gruppe

>Tak for mange gode råd
Hvis man skal bruge en fucksvans til skærer stenene ud med hvordan skal man
så starte ? Jeg mener selv og have styr på hvordan man laver en overlægger
med rustfast stål men det bliver over mange muresten for murstenen vender på
den korte led i det skift overlæggerne skal værre . Hvad skal jeg gøre med
hulmurisoleringen (noget der er blæst ind men jeg ved ikke hvad) ? Jeg
har prøvet at kradse lidt i nogle frost sprængte fuger og fuge op igen men
har lidt svær ved at ramme fugens lysebrune farve ( jeg ved godt der ikke
skal bruges ret meget umbra farve ) har i et råd til hvordan man gør .

Martin Kirk