BørgeHøjlund Jensen fra Viborg
Fra : Erik

Dato : 02-09-01 06:14

Hvad er det vi læser i avisen om Viborg ???

En Afrikansk præst vil have 1000 kr. for at
heldbrede de syge, og blødende kvinder ligger
bevistløse på gulvet. Og en Psykologisk overlæge
fra Hospitalet i Viborg, mener det er rent vandvid ?

Hvad mener du, Hr Børge.

(Ses næste week-end)

Erik

Fra : BørgeHøjlund Jensen ~

Dato : 02-09-01 06:54

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> bevistløse på gulvet. Og en Psykologisk overlæge
> fra Hospitalet i Viborg, mener det er rent vandvid ?

Nu er det jo spændende det stå i avis, den kære prest holdte bare en kolekt
prediken, hvor der blev sagt noget i den retning, giv så skal der gives hvis
du giver 100 kroner til guds rige får du , men hvis du giver 1000 får du
mere end hvis du gav 100 kroner. Landmandsprinsibet, jo mere korn jo mere
høst , Den himelske bank er sikre end den jordiske.
Jeg glæder mig til han kommer igen.

Det rene vandvid kom til Viborg da 1200 tilbedte Brian adam forleden aften
så højt at vi alle kunne høre det.
God og velsignet Søndag.

--
Mange kærlig hilsener fra Børge i Viborg.
min ICQ nummer er 107634963

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 02-09-01 07:49

"BørgeHøjlund Jensen fra Viborg" <bhj@tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3b91c994$0$273$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
får du
> mere end hvis du gav 100 kroner. Landmandsprinsibet, jo mere korn jo

det er da i al fald ikke Guds princip! jeg husker en eller anden
lignelse hvor en rig gav en stooort beløb og gammel kone et lille ..
meget lille beløb og husker at Jesus faktisk fremhævede den denne
gamle kone fordi hun som Jesus sagde ... gav det hun havde, mens den
velhavende gav af sit overskud .. så landmandsprincippet ligger langt
fra Guds tanke. OG så hvidt jeg ved har ingen endnu kunne købe sig til
en plads i himlen ...

MVH Ami

Fra : BørgeHøjlund Jensen ~

Dato : 02-09-01 07:57

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
>
> MVH Ami
> Ja det du skriver er på en måde rigtig. Men giv så skal der giver, begynd
at give lidt af din overflod eller din fattigdom så skal du se hvad der sker
..Giv og der skal gives , Nå jeg må i Kirke.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 02-09-01 10:24

"BørgeHøjlund Jensen fra Viborg" <bhj@tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3b91d833$0$2715$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
der sker
> .Giv og der skal gives , Nå jeg må i Kirke.

ja og hvem synes du giver mest ... ham der giver 1000 kr af sin
overflod eller hende der giver den sidste femmer hun har? og hvem tror
du Gud anser for at have givet mest ...? det der får mig til at se
røde stjerner og syde af raseri er at du i dit første indlæg skriver
at den der giver mest får mest ... og landmadsprincippet ... Disse
ting ligger så uendelig langt fra Guds/Jesus .... der ikke er
handelsmænd ... tror du virkelig for alvor på at du kan købe dig noget
hos Jesus/Gud .. så har jeg virkelig medlidenhed med dig .... ! for så
snerper det jo i retningning af herligsteorien ...

MVH Ami

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 02-09-01 10:52

d. 02/09/01 11:23 skrev Anne-Marie Prange Madsen på woopie@mail1.stofanet.dk
i artiklen 3b91fbfa$0$3246$ba624c82@nntp01.dk.telia.net:

> ja og hvem synes du giver mest ... ham der giver 1000 kr af sin
> overflod eller hende der giver den sidste femmer hun har? og hvem tror
> du Gud anser for at have givet mest ...?

Det sidste spørgsmål findes der et svar på i Bibelen, nærmere betegnet
Markus 13, 41-44: Og Jesus satte sig over for tempelblokken og så på,
hvordan folkeskaren lagde penge i blokken. Der var mange rige, som gav
meget. Så kom der en fattig enke, som gav to småmønter af et par øres værdi.
Jesus kaldte da disciplene hen til sig og sagde til dem: "Sandelig siger jeg
jer: Denne fattige enke har givet mere end alle de andre, som lægger penge i
tempelblokken. For de har alle givet af deres overflod, men hun har givet af
sin fattigdom, alt, hvad hun havde, alt det, hun havde af leve af".

Det kan vist ikke siges meget tydeligere....

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen
som bor i Randers

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 02-09-01 11:19

"Borge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i artiklen 3b91fbfa$0$3246$ba624c82@nntp01.dk.telia.net:

> Det sidste spørgsmål findes der et svar på i Bibelen, nærmere

Nej men enten kan du ikke læse en tekst eller også kan du ikke forstå
det du læser .. for det var jo netop denne ligning jeg begyndte med at
henvise til som protest mod din snak om landsmandsprincip og at den
der giver 1000 kr . får givet mere den der giver 100 kr. eller 10
kr .. og så er det jeg endnu en gang spørger om hvordan i himlens navn
du får dit berømte landmandsprincip til at passe ind med det indlæg du
starter denne tråd med og med landmandsprincippet .... for det indlæg
du starter tråden med er langt fra det der står i markus 13,41-44 og
endnu længere fra Gud/Jesus ...så lige nu synes jeg du hiver i to
tråde der fører hver sit sted hen ...

MVH Ami

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 02-09-01 12:15

On Sun, 2 Sep 2001 12:18:49 +0200, "Anne-Marie Prange Madsen"
<woopie@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Nej men enten kan du ikke læse en tekst eller også kan du ikke forstå
>det du læser ..

Forkert Børge - men jeg falder også tit for den

Med venlig hilsen

Lars Erik Bryld ( larserik @ dadlnet.dk )

- bemærk overskydende tegn i mailadressen

Fra : BørgeHøjlund Jensen ~

Dato : 02-09-01 11:16

> "BørgeHøjlund Jensen fra Viborg" <bhj@tdcadsl.dk> skrev i en
> meddelelse news:3b91d833$0$2715$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> message

Giver mest i Guds Øjne.
Men jeg tror ikke det er det der er problemet i Danmark.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 02-09-01 11:31

"BørgeHøjlund Jensen fra Viborg" <bhj@tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3b9206d4$0$2747$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Giver mest i Guds Øjne.
> Men jeg tror ikke det er det der er problemet i Danmark.

<> du svar i vest når jeg spørger i øst .. jeg snakker ikke om hvad
der er problemet i DK jeg spurgte dig om hvordan du kan få Markus
13,41-44 til og ovenstående du skriver, til at passe sammen med med
dit snak om landmandsprincip og at den der giver mest får mest ..? det
er 2 vidt forskellige holdninger du ligger for dagen .. hvilken er
din egen og hvilken er tillært .. ? og kan du bestemme dig til hvilken
af de to holdninger du står fast på ?

MVH Ami

Fra : BørgeHøjlund Jensen ~

Dato : 02-09-01 12:05

> [...]
> er 2 vidt forskellige holdninger du ligger for dagen .. hvilken er
> din egen og hvilken er tillært .. ? og kan du bestemme dig til hvilken

De henner sammen
Den der giver meget af sin fattigdom høster meget mere end den der giver
meget af sin rigdom.
Men problemet i Danmark er at vi alt for tid giver som om vi var fattige
,sel om vi er rige.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 02-09-01 12:33

> [...]
giver
> meget af sin rigdom.
> Men problemet i Danmark er at vi alt for tid giver som om vi var

Det er en ting ..... men det var bestemt ikke det du skrev i dit
første indlæg om landmandsprincippet ....mvh Ami

Du må i bedre skole og lære din lektie noget bedre

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-09-01 12:17

Anne-Marie Prange Madsen <woopie@mail1.stofanet.dk>

> <> du svar i vest når jeg spørger i øst ..

Jeg tror lidt, du måske misforstår. Det var Børge RABECH Jensen, der postede
lignelsen fra Markus for at *støtte* dig i din korrekte argumentation, mens den,
du diskuterer "mod", hedder Børge HØJLUND Jensen. Det er altså to forskellige
personer, endskønt de næsten hedder det samme, hvilket til tider også har
forvirret mig.

De bedste hilsner
Kevin Edelvang

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 02-09-01 12:39

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
forskellige
> personer, endskønt de næsten hedder det samme, hvilket til tider

ups jeg må ikke have været rigtig vågen eller haft for travlt .. og
det bedes begge Børger naturligvis undskylde .. meget endda ... og
de er jo nødt til som gode kristne at tilgive mig mvh Ami

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 02-09-01 13:12

d. 02/09/01 13:38 skrev Anne-Marie Prange Madsen på woopie@mail1.stofanet.dk
i artiklen 3b921ae8$0$3238$ba624c82@nntp01.dk.telia.net:

> ups jeg må ikke have været rigtig vågen eller haft for travlt .. og
> det bedes begge Børger naturligvis undskylde .. meget endda ... og
> de er jo nødt til som gode kristne at tilgive mig mvh Ami

Fra min side: Ja naturligvis. Shit happens, som man siger.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 02-09-01 13:03

d. 02/09/01 13:16 skrev Kevin Edelvang på barok@mail.dk i artiklen
9mt4g6$3s0$1@sunsite.dk:

> [...]
> personer, endskønt de næsten hedder det samme, hvilket til tider også har

Ja, vi er to vidt forskellige personer, hvilket er den eneste grund til, jeg
har gjort det til en vane at underskrive med mit fulde navn. Jeg vil så
nødig forveksles med Højlund, og jeg går ud fra, det er gensidigt.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 02-09-01 13:34

> [...]
> har gjort det til en vane at underskrive med mit fulde navn. Jeg vil

> nødig forveksles med Højlund, og jeg går ud fra, det er gensidigt.

<> og trods din grundighed med at bruge dit fulde navn forvekslede jeg
... .tilgiv mig min brøde .. det er du nødt til som god kristen .. hvis
du selv vil have tilgivelse ... og jeg vil selvfølgelig bestræbe
mig på ikke oftere at forveksle dig .. det har du vist ikke fortjent

havengoddaghils fra Ami

Fra : Mr. D

Dato : 02-09-01 11:50

Anne-Marie Prange Madsen <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b91fbfa$0$3246$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> ja og hvem synes du giver mest ... ham der giver 1000 kr af sin
> overflod eller hende der giver den sidste femmer hun har? og hvem tror
> du Gud anser for at have givet mest ...?

Jeg vil på ingen måde ind og forsvare den måde, man har for vane at
samle ind på nogen steder, heriblandt det, der skete i Viborg. Absolut
ikke.

Men jeg tror, du har ret i, Anne-marie, at Gud ser på giversindet mere
end på beløbet. Da det er sindet, der for Gud er det afgørende, er der
måske en del, som går galt i byen her, og det både den rige, der kan
give af sit overflod uden nogen sinde at nå til erkendelse af, hvad et
sandt giversind egentlig er, men også den, der under dække af netop
denne beretning med den fattige enke aldrig giver mere end en femmer.

Den anden ting jeg kom til at tænke over er, at for Gud er det ikke
beløbet, der er det væsentlige, men det er det jo ofte for modtageren.
Vi støtter bl.a. en mand på Bibelskole i Kenya. For ham er det da meget
væsentligt, om jeg sender en femmer eller et par tusinde givet af de
enkelte i vores menighed.

Og så handler det jo ikke om frelse, men om midler til Herrens sag og
Evangeliets udbredelse, og her gælder vel, at hvor du har din skat, er
også dit hjerte.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : BørgeHøjlund Jensen ~

Dato : 02-09-01 12:15

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-09-01 12:35

> [...]

> "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> wrote in message

> --
> Mange kærlig hilsener fra Børge i Viborg.

Børge, for at vi andre kan se, hvad du skriver af nyt, skal der ikke være dette
tegn ">" foran de linjer, du selv skriver til. I dette indlæg var der disse
citattegn foran alle linjerne, så det ser ud som om, at hele posten var et
citat. Og det var vel ikke meningen?

De bedste hilsner
Kevin Edelvang

Fra : Mr. D

Dato : 02-09-01 18:31

BørgeHøjlund Jensen fra Viborg <bhj@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b9214a5$0$2734$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hvor mange her i gruppen var til stæde og hvor mange har det fra
Aviser.

Jeg var ikke til stede, og jeg har det ikke fra nogen avis. Jeg kender
kun til, hvad du skrev om landmandsprincippet.

Mr. D

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 02-09-01 13:28

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sandt giversind egentlig er, men også den, der under dække af netop
> denne beretning med den fattige enke aldrig giver mere end en

<>Tja begge parter har jo fattet lige lidt .. kan man sige ...

> Vi støtter bl.a. en mand på Bibelskole i Kenya. For ham er det da
meget
> væsentligt, om jeg sender en femmer eller et par tusinde givet af de
> enkelte i vores menighed.

<> næeh men så er der da pludselig lidt kræven igen .. man må vel som
missionær være taknemlig for det man får og ikke kræve eller forvente
mere .. og det væsentlige må for ham bibelskolemanden vel være at han
får det Gud synes han skal have?

> Og så handler det jo ikke om frelse, men om midler til Herrens sag
og
> Evangeliets udbredelse,

Nej frelsen kan ikke købes ... og tilgiv mig det med midler til
Herrens sag har jeg lidt svært ved at sluge .. synes mere som om det
lugter af penge til drift af missionærer .. og du kender min
indstilling til denne missionering i udlandet ... idet jeg mener at
kristendommen for den er rigtig for mig ikke behøver at være rigtig
for alabulla i den mørke urskov ....og jeg eller andre er måske ikke
motiverede for at støtte en bibelskole i langtbortistan men vil
hellere give et beløb til gadebørn i langtnærmerepå fordi vi synes
pengene der gør mere gavn ..

havengoddaghilsfra Ami

Fra : Mr. D

Dato : 02-09-01 14:40

Anne-Marie Prange Madsen <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b922669$0$592$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> <>Tja begge parter har jo fattet lige lidt .. kan man sige ...

Det er nemlig rigtigt

> <> næeh men så er der da pludselig lidt kræven igen ..

Der kommer altid en opkrævning, når man vil være med i et fællesskab,
uanset om det er spejderbevægelsen, partiet, idrætsforeningen eller den
lokale husmoderforening. Og det er jo ikke fordi, man vil være ond, det
er blot fordi der er nogen regninger, som skal betales - og en af
ideerne med fællesskabet er jo, at man er fælles, også om disse ting.

Det er noget ganske naturligt, og du kan ikke lægge begrebet "krav" set
i forhold til frelse ind i dette.

> man må vel som
> missionær være taknemlig for det man får og ikke kræve eller forvente
> mere ..

Jeg mente nok, det var denne holdning, jeg kunne læse i dine linier. Det
var derfor, jeg skrev. I gamle dage kaldte vi det "Hvad rager det mig"
holdningen eller "hvad rager andre mig" holdningen.

Det er jo nemt at sidde i sit store hus eller sin lille hyggelige
lejlighed, lege med sin præmiekat eller sin trofaste hund, med bilen i
garagen eller den nye cykel i kælderen, ædende chokolade eller vildt, og
sige, at Guds tjenere i de egne af verden, hvor det ikke er så nemt, må
være taknemmelige for det lidt, de har...

> og det væsentlige må for ham bibelskolemanden vel være at han
> får det Gud synes han skal have?

Men dersom Gud synes, han skal have, så hans familie ikke sulter,
hvordan forordner Gud så det? Er det ikke gennem brødre og søstre, der
har mere?

> Nej frelsen kan ikke købes ...

Det er vi slet ikke uenige om

> og tilgiv mig det med midler til
> Herrens sag har jeg lidt svært ved at sluge ..

Ja, det kan jeg se. Men hvad, om blot vi har midler til vores egen lille
sag, så er det jo også fint

> synes mere som om det
> lugter af penge til drift af missionærer ..

Nu er missionærer noget, som vor Frelser selv instiftede, så deeet...

> og du kender min
> indstilling til denne missionering i udlandet ... idet jeg mener at
> kristendommen for den er rigtig for mig ikke behøver at være rigtig
> for alabulla i den mørke urskov ....

Jeg kender ikke nogen ved navn alabulla, men jeg ved, at det Gud af nåde
har givet mig, er jeg ikke så selvisk at ville beholde for mig selv.
Alle skal have mulighed for at høre evangeliet. Ikke at det skal
påtvinges alle, men alle skal have chancen for at sige ja eller nej.

Din indstilling er som, hvis man sagde, at den materielle rigdom, som er
så rigtig for os i vesten, slet ikke behøver at være rigtig for alabulla

> og jeg eller andre er måske ikke
> motiverede for at støtte en bibelskole i langtbortistan men vil
> hellere give et beløb til gadebørn i langtnærmerepå fordi vi synes
> pengene der gør mere gavn ..

Det er jo også fint. Et eller andet sted lugter det dog mere af en
utrolig motivation til at støtte, at der ikke går noget fra en selv

Mr. D

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 02-09-01 15:08

> [...]

> var derfor, jeg skrev. I gamle dage kaldte vi det "Hvad rager det mig"
> holdningen eller "hvad rager andre mig" holdningen.

Arh... Det er vist snarere: "jeg går ikke ind for mission"-holdningen, er
det ikke?

> Din indstilling er som, hvis man sagde, at den materielle rigdom, som er
> så rigtig for os i vesten, slet ikke behøver at være rigtig for alabulla

Behøver den da det? Kan man ikke leve på en sten og være lige lykkelig af
den grund? Materiel rigdom er vel ikke en universel kilde til lykke...

Et meget bedre eksempel (som du da gerne må låne til en anden gang) er nok
det gode helbred, som vi ser som nok så væsentligt.

Christina

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 02-09-01 15:37

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:9mtego$of8$1@sunsite.dk...
> [...]
er nok
> det gode helbred, som vi ser som nok så væsentligt.

og som bestemt ikke er alle forundt selv om vi er kristne .. skulle
jeg hilse at sige .. men det er måske fordi vi ikke beder nok eller
ikke tror nok ... ? men jeg er da taknemlig for at jeg med en
lungekapacitet på 20% efter 5 år på mellemste pension pr 1.9 kunne
tilkendes højeste førtidspension .. men det er nok mere kommuns ære
end Guds ...

MVH Ami

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-09-01 16:27

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> writes:

> Behøver den da det? Kan man ikke leve på en sten og være lige lykkelig af
> den grund?

Nej. De få bornholmere jeg kender er meget ulykkelige.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Fra nu af er I ikke længere mine kloner.
The RockBear. ((^)) I er mine fætre.

Fra : marlene@karecki.com

Dato : 02-09-01 17:17

>Nej. De få bornholmere jeg kender er meget ulykkelige.

Ja nu kender du jo heller ikke os allesammen )

Marlene Karecki
www.karecki.com

Fra : Mr. D

Dato : 02-09-01 18:52

Christina Puhakka Egholm <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9mtego$of8$1@sunsite.dk...
> [...]

af
> den grund? Materiel rigdom er vel ikke en universel kilde til lykke...

Åh, jeg glemte selvfølgelig, at man ikke skal tale om materiel rigdom,
dersom man er en god socialist, en god humanist eller en god kristen.
Lad mig omformulere: ...det samme som, hvis man ikke vil være med til en
mere ligelig fordeling af jordens ressourcer, som vi idag i vesten nyder
så godt af.

> Et meget bedre eksempel (som du da gerne må låne til en anden gang) er
nok
> det gode helbred, som vi ser som nok så væsentligt.

Det vil jeg meget gerne låne, hvis det kan ske på de samme betingelser
som altid, at jeg ikke behøver opgive kilde, og kan påstå, at jeg selv
fandt på det.

Mr. D

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 02-09-01 20:09

Mr. D <s-griis@post5.tele.dk> skrev...

> Nej

OK, så må jeg spørge Anne Marie i stedet, da det var hendes holdning, jeg
forsøgte at finde ord for. Det synes mig bare ikke som om, hun siger "hvad
rager det/de mig".

> Åh, jeg glemte selvfølgelig, at man ikke skal tale om materiel rigdom,
> dersom man er en god socialist, en god humanist eller en god kristen.

Som Sløk sagde - hvis der var én ting, han var sikker på, så var det, at Gud
ikke er socialdemokrat...

> Lad mig omformulere: ...det samme som, hvis man ikke vil være med til en
> mere ligelig fordeling af jordens ressourcer, som vi idag i vesten nyder
> så godt af.

OK, den kan vel også bruges. Hvis du absolut vil.

> Det vil jeg meget gerne låne, hvis det kan ske på de samme betingelser
> som altid, at jeg ikke behøver opgive kilde, og kan påstå, at jeg selv
> fandt på det.

Se'fø'li'.

Christina

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 02-09-01 20:57

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:9mu06g$t8$1@sunsite.dk...
> [...]
holdning, jeg
> forsøgte at finde ord for. Det synes mig bare ikke som om, hun siger

OK at Simon betragter min holdning som en " hvad rager det mig
holdning " er beklageligt .. men jeg kan så glæde mig desto mere over
at du har fanget hvad jeg mente ... nemlig ... "min jeg går ikke ind
for mission" holdningen .. eller en
"jegvilselvvælgehvadjegfølermigtilskyndettilatstøtte" holdning .. og
jeg mener at de 100 eller hvor meget det nu må være jeg giver til et
noget for at være givet af et glad hjerte skal være noget jeg føler
mig tilskyndet til ... og det kan f.eks være en fjernadoption af et
barn eller andet ...

MVH Ami

Fra : Live4Him

Dato : 02-09-01 22:57

> [...]
meddelelse news:9mu06g$t8$1@sunsite.dk...

> Som Sløk sagde - hvis der var én ting, han var sikker på, så var det, at
~~~~~~~~~~~~~~
Han sagde også i et tv program fra 1976, i fuldt alvor, at marxisme og indre
mission var et` og det samme - det viser IMHO hvor forvirret manden var.

jørgen.

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 03-09-01 00:22

Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> skrev...

> Han sagde også i et tv program fra 1976, i fuldt alvor, at marxisme og
indre
> mission var et` og det samme - det viser IMHO hvor forvirret manden var.

....eller hvor lidt du kender til hans tankegang...

Christina

Fra : Erik

Dato : 06-09-01 14:24

> [...]
>

> Det vil jeg meget gerne låne, hvis det kan ske på de samme betingelser
> som altid, at jeg ikke behøver opgive kilde, og kan påstå, at jeg selv

Ord 22 v 7

Erik

Fra : Mr. D

Dato : 07-09-01 10:55

Erik <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:YMKl7.92$lk7.5891@news.get2net.dk...

> Ord 22 v 7

Av, det var en grim en, Erik. Det skal jeg vist ikke nyde noget af

Mr. D

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-09-01 19:27

> Arh... Det er vist snarere: "jeg går ikke ind for mission"-holdningen, er
> det ikke?

Hmmm. Jeg kommer til at tænke på en provst, jeg kender, som engang sagde, at vi
skulle ikke rende og missionere, for hvis Gud ville have sine kirker fulde af
folk, så skulle han nok selv sende dem.

Men jeg kan bare ikke forstå, hvorfor Jesus så siger "Gå ud!" ..?

Nå, det kom jeg bare lige til at tænke på...

De bedste hilsner
Kevin Edelvang

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 02-09-01 15:32

> [...]
> er blot fordi der er nogen regninger, som skal betales - og en af
> ideerne med fællesskabet er jo, at man er fælles, også om disse

<> Jeps men så kald det da for søren en skovl for en skovl og en spade
for en spade og kald det kontingent og sæt et fast beløb .. i stedet
for noget sådan halvfrivilligtundertvangmedforventningommere osv .. så
ved alle hvad de har at rette sig efter og ham helbredermanden som
Børge nævnte kunne sætte et fast beløb og kalde det entre ..så ville
det være at spille med åbne kort ...

> [...]
mig"
> holdningen eller "hvad rager andre mig" holdningen.

<> der er for mig en himmel til forskel på det jeg skriver og det du
giver udtryk for ... jeg synes blot jeg måske bare jeg føler mere kald
til at støtte gadebørn end missionærer der frivilligt er rejst ud i
verden ... og så venter at blive forsørget af menigheden ...
gadebørnene har ikke selv bedt om at blive gadebørn de er tvungen af
omstændigheder blevet det ...

> sige, at Guds tjenere i de egne af verden, hvor det ikke er så nemt,

> være taknemmelige for det lidt, de har...

det må vi andre jo også være .. altså taknemmelige for det lidt eller
meget vi har ...

> Men dersom Gud synes, han skal have, så hans familie ikke sulter,
> hvordan forordner Gud så det? Er det ikke gennem brødre og søstre,
der
> har mere?

<> jo vel bl.a. men han kunne måske også selv gøre en indsats for at
få lidt penge i huset .. eller mad ... og hvis han skal forsørges af
brødre og søstre må og skal det da være frivilligt om de vil være med
til at forsørge ham .. eller de måske hellere vil støtte et andet
tiltag ... ellers skulle det fremgå at : Vi ser gerne at du giver 100
kr. for at deltage i dette møde for bibelskolemanden i langtbortistan
mangler brød og ris og at betale husleje ... så er der igen spillet
med åbne kort ...

> Ja, det kan jeg se. Men hvad, om blot vi har midler til vores egen
lille
> sag, så er det jo også fint

<> ja OK penge til at køre din kirke skal der selvfølgelig men så kald
det kontingent og sæt et fast beløb .. så ved alle hvad de har at
rette sig efter .. istedet for at man går og forventer at folk giver
mere end de gør ...

> [...]

som er
> så rigtig for os i vesten, slet ikke behøver at være rigtig for

Jamen hvem siger også det er det ...?

> Det er jo også fint. Et eller andet sted lugter det dog mere af en
> utrolig motivation til at støtte, at der ikke går noget fra en selv

Vrøvl .. om jeg giver 150 kr til kirken eller har fjernadopteret et
lille gadebarn tja pengene jeg betaler er da det samme offer for mig
... og hvem siger ikke at Gud har givet mig et kald til at støtte dette
projekt i stedet for en missionær i urskoven .. .....?

havenfortsatgodsøndag fra Ami og hils familien ...

Fra : marlene@karecki.com

Dato : 02-09-01 17:26

> [...]
>for en spade og kald det kontingent og sæt et fast beløb .. i stedet
>for noget sådan halvfrivilligtundertvangmedforventningommere osv .. så

Det hedder tiende. Om du er rig eller mindre rig betyder det 10%. Så er
det op til dit forhold med Gud der afgør om du giver det med glæde eller
mod din vilje, - eller om du synes du selv har mere brug for pengene og
gerne vil undvære de velsignelser der kommer retur, netop ved at betale
tiende.

Med venlig hilsen
Marlene Karecki
www.karecki.com

Fra : Mr. D

Dato : 02-09-01 18:49

Anne-Marie Prange Madsen <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b92433f$0$599$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> <> Jeps men så kald det da for søren en skovl for en skovl og en spade
> for en spade

Det har jeg også for vane.

> og kald det kontingent og sæt et fast beløb ..

Nej, for det er jo hele forskellen. Skal du gå til ridning, er der et
fast beløb uanset om du er rig eller fattig. I menigheden er beløbet,
som du kan afse, alt efter din indkomst og sociale status. Ud over det,
kan det ikke blive kontingent, fordi menighedens økonomi hænger på
begrebet "villige hjerter" og ikke på tvang. Heri ligger efter min
mening selvfølgelig også, at menighederne sagtens kan undvære pengene
fra dem, der slår sig i tøjeret over at skulle undvære en pakke smøger
eller et glas rødvin for at give lidt til den lokale forsamling.

> [...]
> ved alle hvad de har at rette sig efter og ham helbredermanden som
> Børge nævnte kunne sætte et fast beløb og kalde det entre ..så ville

Jeg ved ikke, hvordan det er foregået i Viborg. Som sagt er mit eneste
kendskab en mand, som har postet her, øjensynligt efter at have læst BT.
Når vi ind imellem har en prædikant fra udlandet som lever i tro med sin
familie (d.e. tjener Herren på heltid uden fast indkomst) opfordrer jeg
selvfølgelig menigheden til at give dem, så vi kan sende dem ordentligt
videre. Mener du også, jeg i stedet skulle sætte entre?

> [...]
> giver udtryk for ... jeg synes blot jeg måske bare jeg føler mere kald
> til at støtte gadebørn end missionærer der frivilligt er rejst ud i

Okay, så er vi nok gået forbi hinanden. manden, vi støtter i Kenya er
lokal, ikke tilrejst, og arbejder i et slumkvarter med omkring 200.000
indbyggere og mange gadebørn - Tilfreds?

> og så venter at blive forsørget af menigheden ...

Den missionær, som rejser ud, rejser som regel fordi han er kaldet af en
menighed. Hvorfor skulle han ikke forvente, hvad menigheden i forvejen
har forpligtet sig til? En anden ting er jo, at disse missionærer ofte
ikke bliver millionærer. De siger farvel til stort set alt, vi har
herhjemme, og har ofte intet at komme hjem til som gamle efter endt
gerning. Snakkede lige med en missionær, som nu er gået på pension efter
stort set hele sit liv i Sydafrika. Der var på ingen måde beklagelse,
men jeg synes prisen for hans gerning er meget stor for ham og hans
familie.

> gadebørnene har ikke selv bedt om at blive gadebørn de er tvungen af
> omstændigheder blevet det ...

Okay

> [...]
> få lidt penge i huset .. eller mad ... og hvis han skal forsørges af
> brødre og søstre må og skal det da være frivilligt om de vil være med

Absolut

> [...]
> kr. for at deltage i dette møde for bibelskolemanden i langtbortistan
> mangler brød og ris og at betale husleje ... så er der igen spillet

Nej, den er jeg altså ikke helt med på. Også fordi, hvis genemsnits
"hvad-rager-det-mig" mentaliteten indenfor kristendommen skulle sættes
på prøve allerede ved indgangen, så ville vi jo tømme vores mødesale. Da
kan man jo ikke

> <> ja OK penge til at køre din kirke skal der selvfølgelig men så kald
> det kontingent og sæt et fast beløb ..

Niks

> så ved alle hvad de har at
> rette sig efter .. istedet for at man går og forventer at folk giver
> mere end de gør ...

Det skal man selvfølgelig ikke, og du må heller ikke forstå det derhen,
at jeg går ind for rovdrift. Deantal gange, vi fra prædikestolen har
talt om penge i vores menigheden inden for de sidste fem-seks år, kan
også tælles på én hånd, måske endda på én finger.

> Vrøvl ..

Ahvaba?

> om jeg giver 150 kr til kirken eller har fjernadopteret et
> lille gadebarn tja pengene jeg betaler er da det samme offer for mig

Det er sandt

> .. og hvem siger ikke at Gud har givet mig et kald til at støtte dette
> projekt i stedet for en missionær i urskoven .. .....?

Også sandt

Mr. D

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 02-09-01 21:29

> [...]
> kan det ikke blive kontingent, fordi menighedens økonomi hænger på
> begrebet "villige hjerter" og ikke på tvang.

Det med at man tager hensyn til social status er ikke undskyldning for
ikke at kalde det enten kontingent eller " kirkeskat" .. tiende
princippet fungerer jo netop men hensyn til en procentdel af ens
indkomst og er jo trods alt ikke helt frivilligt idet man på en eller
anden måde kan snakke om en form for frivillig tvang ....

> [...]
smøger
> eller et glas rødvin for at give lidt til den lokale forsamling.

hvorfor så sarkastisk .. det kunne jo også være at det måske var
vigtigere at en af ungerne fik nye sko .. eller en vinterbluse ...
> [...]
ordentligt
> videre. Mener du også, jeg i stedet skulle sætte entre?

Jeps .. så ved folk hvad der forventes .. det der med at folk går ind
i god tro .. og tror det er gratis og så til slut bliver bedt om at
punge ud kan altså for mange godt virke som bagholdsangreb .. og som
en form for frivillig tvang .. så entre ville efter min bedste
overbevisning være det bedste ....
> [...]
af en
> menighed. Hvorfor skulle han ikke forvente, hvad menigheden i

Ja men hvis det er det man forpligter sig til ved f.eks at tilhøre en
menighed må det fremgå klart at det er det en del af ens tiende går
til .. jeg ville under ingen omstændigheder være med til at forsørge
en missionær der rejser ud .. han har selv valgt at rejse og må tage
konsekvenserne af det ..

> [...]
sættes
> på prøve allerede ved indgangen, så ville vi jo tømme vores

Ja så hellere lave bagholdsangrebet i slutningen af mødet .. er det
kristent ... ?

> [...]
kan
> også tælles på én hånd, måske endda på én finger.

nu er det jo slet ikke din menighed vi snakker om vel .. den kan
jeg jo ikke udtale mig om .. og vil heller ikke da jeg intet kendskab
har til den på dette område ...

Det der gør mig lidt negativ over for din holdning er at du for mig at
se har forfærdelig let ved at sige at det drejer sig om en
"hvadragerdetmigholdning" når man ikke med glæde betaler til et f.eks
en missionær .. og jeg synes faktisk det er forkert du på den måde går
ind og dømmer andre .. f.eks antog du straks at det var denne holdning
jeg lagde for dagen .. uden egentlig at undersøge om det var tilfældet
... som dog Christina gjorde .. men hende affejede du med et blankt nej
... da hun kom med en forespørgsel .. .

Hvordan pokker kan du bedømme ... om med hvilken ret .. om det er en
"hvadragerdetmigholdning"/"jegvilhellerehaveetglasrødvinellerenpakkeci
garetholdninger" andre har .. det kunne jo også være en
"børnenemanglertøjholning" eller en hvilken som helst anden holdning
... .

MVH Ami

Fra : Mr. D

Dato : 02-09-01 23:05

Anne-Marie Prange Madsen <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b9296d9$0$3238$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> [...]
> indkomst og er jo trods alt ikke helt frivilligt idet man på en eller
> anden måde kan snakke om en form for frivillig tvang ....

Det kan man jo nok i nogle tilfælde, men det ville ikke være fair

> hvorfor så sarkastisk ..

Jeg er ikke sarkastisk (ikke lige her ihvertfald)

> [...]

Absolut

> Mener du også, jeg i stedet skulle sætte entre?
>
> Jeps .. så ved folk hvad der forventes ..

Arj altså...

> det der med at folk går ind
> i god tro ..

Det gør de jo uanset. Har vi en fremmed prædikant, hjælper vi med det,
vi kan. Alle ved, bøssen går rundt. Dem, som ikke vil gi´, gi´r ikke. Så
enkelt

> og tror det er gratis

???

> og så til slut bliver bedt om at
> punge ud kan altså for mange godt virke som bagholdsangreb .. og som
> en form for frivillig tvang ..

Der *kan* forestages bagholdsangreb, men man behøver ikke se
konspirationer hver gang, kirkebøssen går rundt

> Ja men hvis det er det man forpligter sig til ved f.eks at tilhøre en
> menighed må det fremgå klart at det er det en del af ens tiende går
> til ..

Nu ve jeg ikke, om man normalt forpligter sig til tiende - det er jeg
ikke vant til. Men selvfølgelig skal man vide nogenlunde, hvad
menighedens penge går til. Men er det ikke også det normale i
menighederne?

> jeg ville under ingen omstændigheder være med til at forsørge
> en missionær der rejser ud ..

Du henviser ikke her til vores mand på stedet? Som sagt handlede det om
en lokal

> han har selv valgt at rejse og må tage
> konsekvenserne af det ..

Touching, really touching

> Ja så hellere lave bagholdsangrebet i slutningen af mødet .. er det
> kristent ... ?

Nej, jeg er ikke for bagholdsangreb, men det virker til, du ser sådanne
alle steder

> nu er det jo slet ikke din menighed vi snakker om vel .. den kan
> jeg jo ikke udtale mig om .. og vil heller ikke da jeg intet kendskab
> har til den på dette område ...

Og det var jo her, det hele startede. Jeg aner ikke, hvad der foregik i
Viborg. Jeg har intet kendskab til det. Deeneste oplysninger, vi indtil
nu har fået, er fra én der har læst en avis og fra en fanatisk
tilhænger.

> [...]
> se har forfærdelig let ved at sige at det drejer sig om en
> "hvadragerdetmigholdning" når man ikke med glæde betaler til et f.eks

Eller noget andet, der er tilknyttet Herrens arbejde på jord.

> og jeg synes faktisk det er forkert du på den måde går
> ind og dømmer andre ..

Jeg behøver ikke dømme andre. Man kan bare bruge sine øjne. Danskere er
så lidt engagerede, at det gør helt ondt. Det gælder også danske
kristne. "Åh Gud tak fordi jeg elsker alle mennesker i hele verden,
specielt tyrkerne, men rør ikke min pengepung eller min tid eller noget,
som retteligt burde gå til mig selv". Typisk dansk, typisk dansk

> f.eks antog du straks at det var denne holdning
> jeg lagde for dagen ..

nonono, det antog jeg ikke fra starten... Jo, der kom vist en enkelt
bemærkning... men ud over det, var det bare generel galde, jeg spredte

Mr. D

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 03-09-01 00:56

> [...]
det,
> vi kan. Alle ved, bøssen går rundt. Dem, som ikke vil gi´, gi´r

<> eller de giver fordi de føler sig presset af omgivelserne .. eller
indsamleren ...

> Eller noget andet, der er tilknyttet Herrens arbejde på jord.

<> igen drager du din egen slutning og dømmer ... du aner jo intet om
min holdning Gud .. og min tilknytning til Ham ... det er en sag der
kun kommer Gud/Jesus og mig ved ...

> Jeg behøver ikke dømme andre. Man kan bare bruge sine øjne. Danskere
er
> så lidt engagerede, at det gør helt ondt. Det gælder også danske
> kristne.

<> tja men øjne kan se forkert og to par øjne ser ikke ens .. så det
vil derfor ofte være forhastede og forkerte bedømmelser du laver ...

> nonono, det antog jeg ikke fra starten... Jo, der kom vist en enkelt
> bemærkning... men ud over det, var det bare generel galde, jeg
spredte

og det var nødvendig p.gr. af den generelle galde at afvise Christina
med et blankt nej da hun spurgte om jeg ikke kunne tænkes at have en
anden holdning .. .?

nuskaljegsovehilsfra Ami

Fra : marlene@karecki.com

Dato : 03-09-01 10:10

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk>Skrev
><> eller de giver fordi de føler sig presset af omgivelserne .. eller
>indsamleren ...

Det er deres eget valg, hvad de vælger at føle. Har de deres på det rene i
forhold til Gud, er det vel 100% ligegyldigt hvad omgivelserne synes...

Gadebørn eller menighed er vel ét fedt, så længe Gud får hvad der tilhører
Ham.

Med venlig hilsen
Marlene Karecki
www.karecki.com

Fra : Mr. D

Dato : 07-09-01 10:54

Anne-Marie Prange Madsen <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b92c786$0$3247$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> det,
> ikke. Så
>
> <> eller de giver fordi de føler sig presset af omgivelserne .. eller
> indsamleren ...

Så kan det vel være nogle steder og under nogle omstændigheder. Jeg kan
blot ikke se, hvad din påstand her har med mit udsagn øverst at gøre

> <> igen drager du din egen slutning og dømmer ... du aner jo intet om
> min holdning Gud .. og min tilknytning til Ham ... det er en sag der
> kun kommer Gud/Jesus og mig ved ...

Det ville jeg da meget gerne respektere, men hvorfor så blæse den ud
her?

> er
>
> <> tja men øjne kan se forkert og to par øjne ser ikke ens .. så det
> vil derfor ofte være forhastede og forkerte bedømmelser du laver ...

Hvordan kan du tillade dig at dømme min evne til bedømmelse? Det har du
da ikke noget som helst grundlag for

> spredte
>
> og det var nødvendig p.gr. af den generelle galde at afvise Christina
> med et blankt nej da hun spurgte om jeg ikke kunne tænkes at have en
> anden holdning .. .?

Som jeg skrev lige her over "...Jo, der kom vist en enkelt
bemærkning..." - og så har din debat med Marlene heller ikke ligefrem
afkræftet min fornemmelse

Mr. D

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 08-09-01 15:08

det er en sag
der

> Det ville jeg da meget gerne respektere, men hvorfor så blæse den ud
> her?

<> egentlig skulle man vel nok i en nyhedsgruppe kunne udtale sig om
en ting uden at der straks skal dømmes og regnes med og skønnes og
drages forhastede slutninger ..? det er da i al fald tilfældet i andre
grupper jeg skriver i ...

> Hvordan kan du tillade dig at dømme min evne til bedømmelse? Det har
du
> da ikke noget som helst grundlag for

Kan jeg selvfølgelig heller ikke og beder dig selvfølgelig undskylde
..... men hvorfor kan jeg forresten ikke det .. jeg må vel gå ud fra at
du behandler andre som du selv gerne vil behandles og når du udtaler
dig uden ret meget grundlag for bedømmelse må det vil være fordi du
ønsker andre på samme måde skal udtale sig om dig og dit ..

> Som jeg skrev lige her over "...Jo, der kom vist en enkelt
> bemærkning..." - og så har din debat med Marlene heller ikke
ligefrem
> afkræftet min fornemmelse

Nej og det er åbenbart i dine kredse tilstrækkeligt og legalt at dømme
på fornemmelser og indicier .. fremfor sikre oplysninger/beviser ..
godt du kun er menighedsleder og ikke dommer ...

havengodlørdagshilsfra Ami

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 02-09-01 23:13

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3b9296d9$0$3238$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

[Klip]

> [...]
> garetholdninger" andre har .. det kunne jo også være en
> "børnenemanglertøjholning" eller en hvilken som helst anden holdning

Du har ret, det er ikke en "hvadragerdetmigholdning" der lyser ud af
dette brev, nærmere en "Dekangøresomdevilholdning" med en efterfølgende
"Deliggersomderederholdning"

Ønsker du en tekstanalyse af grunden til min bedømmelse ?

Niels

Fra : Kjaer

Dato : 02-09-01 19:08

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3b92134b$0$2798$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
>

> Og så handler det jo ikke om frelse, men om midler til Herrens sag og
> Evangeliets udbredelse, og her gælder vel, at hvor du har din skat, er

Tråden startede med en sag om en plattenslager der tager 1000 kr. pr.helbredelse, og du snakker om medlemskontigent og kolekt! Det
er ikke helt det samme.

Fra : Mr. D

Dato : 02-09-01 18:29

Kjaer <villykn@greennet.gl> skrev i en
nyhedsmeddelelse:OJtk7.348$pD3.3697@news.get2net.dk...

> Tråden startede med en sag om en plattenslager der tager 1000 kr.
pr.helbredelse, og du snakker om medlemskontigent og kolekt! Det
> er ikke helt det samme.

Nej, det er det ikke, men sådan er det jo med tråde. De udvikler sig. Og
jeg valgte at spørge til et udsagn af Anne-Marie. Er det ikke i orden?

Men lad os så gå tilbage til manden med de 1.000 kr. Du skriver, at han
tager 1.000 kr. pr. helbredelse. Jeg ved godt, at der ind imellem
foregår mystiske ting i nogle af de kredse, men jeg har lidt svært ved
at tro, at dette er sandt. Hvis det er sandt, er de folk længere ude på
Herrens mark, end jeg har fantasi til at forestille mig. Så hvordan
finder jeg ud af, om du har ret, eller om du bare er et Ekstra Blad, der
puster en historie op. Hvor har du det fra? Bagsiden af BT? Blev det
virkelig sagt? Kunne man kun blive bedt for, hvis man lagde 1.000 kr.?

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Erik

Dato : 02-09-01 19:31

> [...]
> puster en historie op. Hvor har du det fra? Bagsiden af BT? Blev det
> virkelig sagt? Kunne man kun blive bedt for, hvis man lagde 1.000 kr.?

KØB BILLETER HER HOS MIG ??????

Køb en Himmelkonto i dag, 1000 kr vil vise dig vejen; - Jeg føler mig
sommetider fristet, en Fiat 500 er en dejlig stor bil når man ingen har.
og tilsyneladende er Danskerne "lette" at ryste for sparepengene.
-------------
Det var beskrevet i Holstebro/Struer Dagblad d 27-8 jeg læste det,
og jeg mener der blev skrevet om afslag i prisen, som aftenen gik.

Et lille citat fra en senere avis, Dagbladet d 29-8; -

- en ung kvinde lå rystende og kradsede sig selv til blods- før de var tre
mænd til at bærer hende ud af kirken- hvad skete der med hende? Hvem
tog sig af hende?
- Hun var i dyb krise, fortæller Anja Sørensen Viborg, efter lørdagens
Gudstjæneste i Viborg Pinsekirke.

------------------

Jeg har set mange falde i Ånden, men aldrig hørt om lignende eksempler
eller om at folk er kommet til skade, aldrig.

Erik

Fra : Mr. D

Dato : 02-09-01 19:47

Erik <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:KUuk7.364$pD3.4173@news.get2net.dk...

> [...]
har.
> og tilsyneladende er Danskerne "lette" at ryste for sparepengene.

Det kan være, jeg ikke har fået læst indlæggene ordentligt igennem, men
var det den lokale forstander, som sagde dette eller prædikanten? Hvor
er det link, du taler om, til adgangen til forbønnen?

Ud over dette er jeg helt enig med dig i, at om dette er sandt, er det
ganske horribelt, men lige nu vil jeg blot gerne se, at de 1.000 kr. har
noget med tilladelsen til forbøn at gøre.

> [...]
> tog sig af hende?
> - Hun var i dyb krise, fortæller Anja Sørensen Viborg, efter lørdagens

Jeg har en bekendt, der arbejder på plejehjem, en der arbejder på det
lokale sygehus og en der arbejder på den lukkede. Alle steder vil det
kunne ske, at en psykisk syg gør skade på sig selv. Det ville også kunne
ske på mit eget arbejde. Hvor lang tid gik der, inden nogen fattede, der
var noget galt? Hvor lang tid lå hun? Handlede man professionelt
bagefter?

> Jeg har set mange falde i Ånden, men aldrig hørt om lignende eksempler
> eller om at folk er kommet til skade, aldrig.

Heller ikke mig. Det har intet med Ånden at gøre

Mr. D

Fra : Erik

Dato : 06-09-01 14:09

> [...]
> var det den lokale forstander, som sagde dette eller prædikanten? Hvor
> er det link, du taler om, til adgangen til forbønnen?

Med den Fiat 500, det er mig. eller det Negeren talte på engelsk og
danskeren oversatte til dansk, så "begge" tre formoder jeg.

klip

> [...]
> lokale sygehus og en der arbejder på den lukkede. Alle steder vil det
> kunne ske, at en psykisk syg gør skade på sig selv. Det ville også kunne

Det er rigtigt, men hvorfor så ingen uddrivelse

>Hvor lang tid gik der, inden nogen fattede, der
> var noget galt? Hvor lang tid lå hun? Handlede man professionelt
> bagefter?

Det fortæller avisen ikke, ??

> Heller ikke mig. Det har intet med Ånden at gøre

Ikke Helligånden !

Erik

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-09-01 19:32

Mr. D <s-griis@post5.tele.dk> skrev:

>Kunne man kun blive bedt for, hvis man lagde 1.000 kr.?

Nu kender jeg ikke den pågældende sag. Men lad mig generelt sige, at jeg
*sagtens* kan forestille mig små kristne menigheder, hvor den slags kan foregå.
Det ville for mig at se hænge fint sammen med de forbrydelser, fx
herlighedsteologerne begår mod evangeliet.

De bedste hilsner
Kevin Edelvang

Fra : Mr. D

Dato : 02-09-01 19:42

Kevin Edelvang <barok@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9mtu0l$q4s$1@sunsite.dk...
> [...]
kan foregå.
> Det ville for mig at se hænge fint sammen med de forbrydelser, fx
> herlighedsteologerne begår mod evangeliet.

Det kan jeg også sagtens forestille mig, men det hjælper mig ikke i den
givne sag. Er der ingen som har mere pålidelige kilder end BT og Struer
Folkeblad? Hvis det hænger sammen, som det er beskrevet, er det en
forbrydelse, hvis ikke, er forbrydelsen, som her bliver begået vel lige
så stor?

Jeg er opdraget i en kristisk menighed, hvilket i dette tilfælde skal
forstås positivt, men jeg mener nok, at når og hvis kritikken går over
gevind, så har vi et problem. Jeg har lige modtaget efterretninger fra
en dansk skribent, som mener sig at være kaldet til kritisk analyse af
alt, hvad der foregår i danske menigheder. Det i sig selv er fint nok,
men hvis man ikke har den åndelige habitus, der skal til, ja så bliver
det i stedet til noget bagtalerisk skvaleren. Heri hed det, at Benny
Hinn nu var begyndt med "baglæns beskeder" på de materialer, han sender
ud, hvori i han direkte tilbeder Satan. Altså, man kan sige meget om
Benny Hinn, men der må dog være grænser på galskaben. Og en mand, der
sender sådan noget ud - hvis det ikke er sandt - begår efter min mening
en åndelig forbrydelse, som bliver svær at afsone.

Så tilbage til emnet. Kostede det 1.000 kr. at blive helbredt? var det
den afrikanske prædikant eller den lokale mødeleder, som sagde dette?
Kradsede en kvinde sig til blods? Hvor meget blod? Hvem gjorde rent?
Havde hun aids, så hele forsamlingen blev smittet? Var der nogle af
journalisterne, som betalte, faldt om, eller blev kradset? Og spiste de
virkelig børn?

Hvad skete der? Er der nogen her, som var til stede og kan fortælle
hvordan ordene (og kvinden) faldt? Eller skal vi lade det halve af denne
gruppe løbe med halv BT-vind?

Mr. D

Derfor vil jeg ikke være den første til at gå ned i min menighed, og
sige "Nu skal i bare høre, hvad der skete i Viborg!".

Fra : BørgeHøjlund Jensen ~

Dato : 02-09-01 21:08

> [...]
> puster en historie op. Hvor har du det fra? Bagsiden af BT? Blev det
> virkelig sagt? Kunne man kun blive bedt for, hvis man lagde 1.000 kr.?

Alle der søgte forbøn fik forbøn.
De der mente de var blevet bondefanget kunne få pengene tilbage.
Det er ok at misforstå, det er ok at få penge tilbage men det er mon ske
ikke ok for Bt at lyve jo for at sælge flere aviser.

Fra : Erik

Dato : 06-09-01 14:15

> Alle der søgte forbøn fik forbøn.
> De der mente de var blevet bondefanget kunne få pengene tilbage.

Mener du den der ikke fik helbredelse, fik pengene tilbage ??

Så ville Volvo-prædikanten og Orla Lindalh (mener jeg) blive rueneret.

Erik

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 06-09-01 21:40

> "BørgeHøjlund Jensen fra Viborg" <bhj@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Mener du den der ikke fik helbredelse, fik pengene tilbage ??
>
> Jeg mener dem der gav penge efter kollekt prædiken og følte at de gav dem
under falske forudsætninger fik pengene tilbage, hvis de ringede til
forstanderen i Pinse kirken i Viborg.
.. Ikke noget med helbredelse at gøre, for gud giver ikke helbredelse efter
hvad du giver i gaver til Guds riges fremme.

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 02-09-01 21:29

Ham Børge er da vist en farlig man der føre vrang lære, det ligner da pinsen
kom frem da kravlede de gardiner, jeg tror og så Børge gør det og de gør det
nok også i Pinse kirken i Viborg.
Mon ikke der er en undeafdeling af Livet ord.*ggg*
Undskuld jeg kunne ikke lade være , jeg håber i bære over med mig.
Til Jer der er bekrymrede vil Jeg kun sige Gud er støre end vi kan forstå så
han tilgiver også dem der beder om tilgivelse.
Jeg er virkelig bedrøvet over at aviser der ikke har været til de møder har
så travt med at tilsvine det der skete. bedøm hvilken ide de har med det, er
det ikke at tilsvine.
Jeg beder om tilgivel for somme tider at havde købt den avis.

Fra : Erik

Dato : 02-09-01 16:34

> [...]
> Jeg glæder mig til han kommer igen.
>
> Det rene vandvid kom til Viborg da 1200 tilbedte Brian adam forleden aften

Jer er glad for at jeg ikke behøver at tilbede Brian Adam, det vil være det
rent vandvid at gører.

En sådan Himmelsk kontoer, dukker, bøger om emnet, salvede bedeklude
der kan helbreder de syge, alt sælges ved møderne for at indbringe penge,
og alt er prøvet mange gange før.

Har Afrikaneren og Brian Adam ikke penge skulle de blive hjemme og
arbejde sig til føden.

Men hvad med den syge blødende kvinde der endte på Hospitalet, blev
hun helbredt ???

Erik

Fra : BørgeHøjlund Jensen ~

Dato : 02-09-01 07:58

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message
> Hvad er det vi læser i avisen om Viborg ???
>
> Ps.
Den gode læge, har bade det problem han var ikke til nogen ag møderne i
pinsekirken her i Viborg.

Fra : Erik

Dato : 02-09-01 16:40

> "Erik" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message

> Den gode læge, har bade det problem han var ikke til nogen ag møderne i
> pinsekirken her i Viborg.

Det er rigtigt, men det "Den gode læge" folk i Viborg tror taler sandheden
og
det er slemt for Pinsekirken og dens fremtidige overlevelse.

Erik