/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
MOSX: Ændring af hostname
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 01-09-01 16:58

Hejsa,

Jeg sidder her og fifler lidt med min Mac OS X og vil gerne ændre
hostnamet til noget andet end localhost.

Jeg har fundet en løsning her:

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20010526191205130

men der står ikke noget om der begrænsninger på, hvad man kan kalde
maskinen. Må der f.eks. være punktum i et hostname?

Jeg ville gerne kalde maskinen "rfn.dk", men er det noget skidt. Er
"rfn" bedre?

Livet som Mac-bruger er godt blevet anderledes siden OS X kom på gaden!

--
René

 
 
Martin Edlich (02-09-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 02-09-01 01:41

In article <1ez2hqa.1l4sp181i3xqzwN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> men der står ikke noget om der begrænsninger på, hvad man kan kalde
> maskinen. Må der f.eks. være punktum i et hostname?

Sammenlign et hostname med et domænenavn. Hvis man fx tager den
fremragende hjemmeside www.edlich.dk, så er edlich.dk domænenavnet, og
www.edlich.dk hostnavnet. Dette betyder at din localhosts fulde navn
faktisk er localhost.localdomain.

Altså er hallo.hallo.min.mac.vil.gerne.hedde.rfn.dk fuldt ud acceptabelt
som et hostnavn.

Kort sagt, du kan skrive lige hvad du vil.

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

René Frej Nielsen (02-09-2001)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 02-09-01 13:26

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> Sammenlign et hostname med et domænenavn. Hvis man fx tager den
> fremragende hjemmeside www.edlich.dk, så er edlich.dk domænenavnet, og
> www.edlich.dk hostnavnet. Dette betyder at din localhosts fulde navn
> faktisk er localhost.localdomain.
>
> Altså er hallo.hallo.min.mac.vil.gerne.hedde.rfn.dk fuldt ud acceptabelt
> som et hostnavn.
>
> Kort sagt, du kan skrive lige hvad du vil.

OK, tak. Hvis nu jeg får domænet www.rfn.dk til at pege på min maskine,
skal hostnamet så ændres til www.rfn.dk eller bare rfn.dk (eller er det
ligegyldigt)?

--
René

Martin Edlich (02-09-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 02-09-01 13:41

In article <1ez42ou.465l8solzbi8N%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> OK, tak. Hvis nu jeg får domænet www.rfn.dk til at pege på min maskine,
> skal hostnamet så ændres til www.rfn.dk eller bare rfn.dk (eller er det
> ligegyldigt)?

Det kommer an på hvordan din webserver er sat op.
Apache kan godt sættes op, så det er ligegyldig hvad din maskine hedder.

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

René Frej Nielsen (02-09-2001)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 02-09-01 18:31

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> In article <1ez42ou.465l8solzbi8N%rfn@altavista.net>,
> rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:
>
> > OK, tak. Hvis nu jeg får domænet www.rfn.dk til at pege på min maskine,
> > skal hostnamet så ændres til www.rfn.dk eller bare rfn.dk (eller er det
> > ligegyldigt)?
>
> Det kommer an på hvordan din webserver er sat op.
> Apache kan godt sættes op, så det er ligegyldig hvad din maskine hedder.

Det må jeg så hitte ud af til den tid. Tak for hjælpen.

--
René

Jan Oksfeldt Jonasen (02-09-2001)
Kommentar
Fra : Jan Oksfeldt Jonasen


Dato : 02-09-01 19:54

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Det må jeg så hitte ud af til den tid. Tak for hjælpen.

Apache har en hostname indstilling, kig i http.conf efter den.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Martin Edlich (02-09-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 02-09-01 19:59

In article <1ez4koh.1wgl5ifpv9e32N%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Apache har en hostname indstilling, kig i http.conf efter den.

Hedder den ikke også httpd.conf i X?

Hvis OS X deler filstruktur med OS X server, så kunne det være en ide at
kigge på <http://www.webmin.com/webmin/>

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

René Frej Nielsen (02-09-2001)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 02-09-01 20:50

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> In article <1ez4koh.1wgl5ifpv9e32N%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
> jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:
>
> > Apache har en hostname indstilling, kig i http.conf efter den.
>
> Hedder den ikke også httpd.conf i X?
>
> Hvis OS X deler filstruktur med OS X server, så kunne det være en ide at
> kigge på <http://www.webmin.com/webmin/>

Jeg tror faktisk, at der er lavet rigtigt meget om siden Mac OS X Server
1.3, da jeg har læst flere steder, at Apple i flere tilfælde har flyttet
rundt på tingene, så kompatibiliteten med andre Unix-distributioner
bliver brudt.

Den der Webmin ser ellers ganske interessant ud.

--
René

Martin Edlich (02-09-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 02-09-01 21:07

In article <1ez4n6j.x340tq1ufooehN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Jeg tror faktisk, at der er lavet rigtigt meget om siden Mac OS X Server
> 1.3, da jeg har læst flere steder, at Apple i flere tilfælde har flyttet
> rundt på tingene, så kompatibiliteten med andre Unix-distributioner
> bliver brudt.

Svinehunde.

> Den der Webmin ser ellers ganske interessant ud.

Det er et ganske pragtfuldt stykke værktøj.

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

René Frej Nielsen (02-09-2001)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 02-09-01 23:41

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> In article <1ez4n6j.x340tq1ufooehN%rfn@altavista.net>,
> rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:
>
> > Jeg tror faktisk, at der er lavet rigtigt meget om siden Mac OS X Server
> > 1.3, da jeg har læst flere steder, at Apple i flere tilfælde har flyttet
> > rundt på tingene, så kompatibiliteten med andre Unix-distributioner
> > bliver brudt.
>
> Svinehunde.

Tjaa... man kan selvfølgelig se det som et stor fordel at bevare
kompatibiliteten med andre Unix-distributioner, men det er jo egentligt
ikke det, som er hovedformålet med Mac OS X. Det vigtigste er jo at
skabe et moderne OS til fremtidens Mac'er og de skal jo først og
fremmest være nemme at bruge; det er jo Mac'en kendetegn.

Der er derfor nok en grund til de ændringer, som de har foretaget.

> > Den der Webmin ser ellers ganske interessant ud.
>
> Det er et ganske pragtfuldt stykke værktøj.

Ja, hvis bare man kender de forskellige værktøjer der findes til Unix,
så er det vist ikke så umuligt at håndtere, som det ser ud ved første
øjekast.

--
René

Martin Edlich (03-09-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 03-09-01 00:13

In article <1ez4uxx.o7oa1bsaffcuN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Tjaa... man kan selvfølgelig se det som et stor fordel at bevare
> kompatibiliteten med andre Unix-distributioner, men det er jo egentligt
> ikke det, som er hovedformålet med Mac OS X. Det vigtigste er jo at
> skabe et moderne OS til fremtidens Mac'er og de skal jo først og
> fremmest være nemme at bruge; det er jo Mac'en kendetegn.

Ja, men *nix strukturen er vel forholdsvis ligegyldig for den
almindelige X-bruger, da den alligevel bliver skjult af skallen (shell).

Hey, var det forresten ikke den slags vi gjorde grin af DOS/Win-brugerne
med?

> Ja, hvis bare man kender de forskellige værktøjer der findes til Unix,
> så er det vist ikke så umuligt at håndtere, som det ser ud ved første
> øjekast.

Meget kan gøres enkelt, men det kan gøres meget mere enkelt, hvis man
sætter sig lidt ind i hvad det er man har med at gøre.

Det er forresten også enkelt at lave fejl i *nix. En lille ændring i
fstab (styrer hvilke partitioner der bliver mounted hvor) tog mig et par
timer fixe. Der er med andre ord nogen gange hårde straffe for slåfejl.

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

René Frej Nielsen (04-09-2001)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 04-09-01 00:24

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> Ja, men *nix strukturen er vel forholdsvis ligegyldig for den
> almindelige X-bruger, da den alligevel bliver skjult af skallen (shell).

Det er rigtigt, så der må være en anden grund til de ændringer de har
lavet. Jeg ved dog ikke nok om det til at kunne sige, hvor radikale
ændringerne er.

> Hey, var det forresten ikke den slags vi gjorde grin af DOS/Win-brugerne
> med?

Shhh....

> Meget kan gøres enkelt, men det kan gøres meget mere enkelt, hvis man
> sætter sig lidt ind i hvad det er man har med at gøre.
>
> Det er forresten også enkelt at lave fejl i *nix. En lille ændring i
> fstab (styrer hvilke partitioner der bliver mounted hvor) tog mig et par
> timer fixe. Der er med andre ord nogen gange hårde straffe for slåfejl.

Uhh... det minder mig om, at jeg installerede LinuxPPC for et par år
siden. DET var indviklet for en Mac/Win bruger som mig, da
installeringen slet ikke var så strømlinet som i dag. Alt det der
partitionshalløj...

--
René

Martin Edlich (04-09-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 04-09-01 00:45

In article <1ez6qgv.19sq1ed11q1aoyN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Det er rigtigt, så der må være en anden grund til de ændringer de har
> lavet.

Jeg kunne forestille mig, at det netop var for at bryde kompatibiliteten
med andre Unix-distributioner.

> Uhh... det minder mig om, at jeg installerede LinuxPPC for et par år
> siden. DET var indviklet for en Mac/Win bruger som mig, da
> installeringen slet ikke var så strømlinet som i dag. Alt det der
> partitionshalløj...

En kommandolinje kan virke skræmmende når man er opflasket med GUI.

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

René Frej Nielsen (04-09-2001)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 04-09-01 06:51

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> In article <1ez6qgv.19sq1ed11q1aoyN%rfn@altavista.net>,
> rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:
>
> > Det er rigtigt, så der må være en anden grund til de ændringer de har
> > lavet.
>
> Jeg kunne forestille mig, at det netop var for at bryde kompatibiliteten
> med andre Unix-distributioner.

Det er der vel ikke rigtig nogen grund til? Det virker jo ikke som om,
at det er særligt vanskeligt at få det til at virke igen. Der er
efterhånden en del Unix-værktøjer, som virker fint op OS X. Jeg har
endda X Windows kørende rootless på min OS X'er.

> > Uhh... det minder mig om, at jeg installerede LinuxPPC for et par år
> > siden. DET var indviklet for en Mac/Win bruger som mig, da
> > installeringen slet ikke var så strømlinet som i dag. Alt det der
> > partitionshalløj...
>
> En kommandolinje kan virke skræmmende når man er opflasket med GUI.

Yep'er! Især når det er det eneste, man kan få frem. Mit store problem i
starten var nemlig at få X Windows til at starte ordentlig, så jeg sad
lidt fast i kommandolinien. I dag er det jo alt for nemt, der starter
den bare i Gnome!

--
René

Martin Edlich (04-09-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 04-09-01 13:12

In article <1ez79oo.8y69m24j04hsN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Det er der vel ikke rigtig nogen grund til?

Hvis Apple nu udvikler nogen programmer, de helst ikke vil have fungerer
på en standard *nix, så er det da en af måderne.
Det kræver så samtidigt at de programmer de udvikler, ikke lader sig
nøjes med en symlink.

Det kunne selvfølgelig også være et spørgsmål om sikkerhed.

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

Janus Sandsgaard (04-09-2001)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 04-09-01 15:48

On Tue, 4 Sep 2001 07:51:21 +0200, René Frej Nielsen
<rfn@altavista.net> wrote:

> Yep'er! Især når det er det eneste, man kan få frem. Mit store problem i
> starten var nemlig at få X Windows til at starte ordentlig, så jeg sad
> lidt fast i kommandolinien. I dag er det jo alt for nemt, der starter
> den bare i Gnome!

Har du gået Gnome til at køre under X på OSX? Eller udtrykker du bare
begejstring for at LinuxPPC (eller lignende) er blevet lettere at have med at
gøre?

-j


--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

René Frej Nielsen (04-09-2001)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 04-09-01 18:47

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> On Tue, 4 Sep 2001 07:51:21 +0200, René Frej Nielsen
> <rfn@altavista.net> wrote:
>
> > Yep'er! Især når det er det eneste, man kan få frem. Mit store problem i
> > starten var nemlig at få X Windows til at starte ordentlig, så jeg sad
> > lidt fast i kommandolinien. I dag er det jo alt for nemt, der starter
> > den bare i Gnome!
>
> Har du gået Gnome til at køre under X på OSX? Eller udtrykker du bare
> begejstring for at LinuxPPC (eller lignende) er blevet lettere at have med at
> gøre?

Her snakkede jeg om LinuxPPC, som er blevet klart lettere at komme i
gang med. Før fik man en "dum" kommandolinie (jeg vil helst ikke flames
og nu får man en noget mre velkendt GUI.

Nej, Gnome på OS X kan vist ikke lige lade sig gøre (eller hur?). Jeg
har lige fået X Windows til at køre, men det var også så let som at klå
sig i nakken. Nu skal jeg lige finde en WindowManager, så det er til at
holde ud at se på.

--
René

Morten Reippuert Knu~ (04-09-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 04-09-01 19:07

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Nej, Gnome på OS X kan vist ikke lige lade sig gøre (eller hur?). Jeg har
> lige fået X Windows til at køre, men det var også så let som at klå sig i
> nakken. Nu skal jeg lige finde en WindowManager, så det er til at holde ud
> at se på.

dele af gnome kører allerede eks filmanageren/browseren nautilus, i al
fald hvis man installerer med Fink.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Jubii, jeg er blevet optaget på lærerseminariet...igen. Jeg leder dog
stadig efter en lejlighed i København

René Frej Nielsen (04-09-2001)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 04-09-01 21:20

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:
>
> > Nej, Gnome på OS X kan vist ikke lige lade sig gøre (eller hur?). Jeg har
> > lige fået X Windows til at køre, men det var også så let som at klå sig i
> > nakken. Nu skal jeg lige finde en WindowManager, så det er til at holde ud
> > at se på.
>
> dele af gnome kører allerede eks filmanageren/browseren nautilus, i al
> fald hvis man installerer med Fink.

OK...

Jeg tror dog, at jeg vil lave en reinstall af OS X når 10.1 er ude, for
jeg efterhånden fået installeret lidt af hvert og det er som om, at den
er blevet en smule sløv. Især opstarten er langsom, men hvad det lige
præcis er der sløver, er noget nær umuligt for mig at sige.

Det er lidt en underlig fornemmelse ikke at kunne fejlfinde sin egen
Mac. Det er efterhånden mange år siden det sidst er sket!

--
René

Martin Edlich (04-09-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 04-09-01 21:29

In article <1ez8dvb.5gfsnt1w1jzi2N%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Det er lidt en underlig fornemmelse ikke at kunne fejlfinde sin egen
> Mac. Det er efterhånden mange år siden det sidst er sket!

Hvad sker der hvis du skriver dmesg i terminalen?

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

René Frej Nielsen (05-09-2001)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 05-09-01 19:05

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> In article <1ez8dvb.5gfsnt1w1jzi2N%rfn@altavista.net>,
> rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:
>
> > Det er lidt en underlig fornemmelse ikke at kunne fejlfinde sin egen
> > Mac. Det er efterhånden mange år siden det sidst er sket!
>
> Hvad sker der hvis du skriver dmesg i terminalen?

Der kommer en temmelig lang smøre, som jeg ikke lige får det store ud
af. Hvad i alverden er "System Message Buffer"?

--
René

Martin Edlich (05-09-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 05-09-01 21:13

In article <1eza21j.1y38ma18xgjdmN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Der kommer en temmelig lang smøre, som jeg ikke lige får det store ud
> af. Hvad i alverden er "System Message Buffer"?

Det er de beskeder kernen kommer med under opstarten. Man kan bruge det
ti at debugge evt problemer.

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

René Frej Nielsen (05-09-2001)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 05-09-01 21:28

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> In article <1eza21j.1y38ma18xgjdmN%rfn@altavista.net>,
> rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:
>
> > Der kommer en temmelig lang smøre, som jeg ikke lige får det store ud
> > af. Hvad i alverden er "System Message Buffer"?
>
> Det er de beskeder kernen kommer med under opstarten. Man kan bruge det
> ti at debugge evt problemer.

OK, godt at vide, men jeg får ikke så meget ud af de beskeder der står
:-/

--
René

Morten Reippuert Knu~ (04-09-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 04-09-01 22:09

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> OK...
>
> Jeg tror dog, at jeg vil lave en reinstall af OS X når 10.1 er ude, for
> jeg efterhånden fået installeret lidt af hvert og det er som om, at den
> er blevet en smule sløv. Især opstarten er langsom, men hvad det lige
> præcis er der sløver, er noget nær umuligt for mig at sige.

hæ jeg har lige fjernet hele Mac OS X, jeg gider ikke før jeg har 10.1.

> Det er lidt en underlig fornemmelse ikke at kunne fejlfinde sin egen
> Mac. Det er efterhånden mange år siden det sidst er sket!

ja

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Jubii, jeg er blevet optaget på lærerseminariet...igen. Jeg leder dog
stadig efter en lejlighed i København

René Frej Nielsen (05-09-2001)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 05-09-01 19:05

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:
>
> > OK...
> >
> > Jeg tror dog, at jeg vil lave en reinstall af OS X når 10.1 er ude, for
> > jeg efterhånden fået installeret lidt af hvert og det er som om, at den
> > er blevet en smule sløv. Især opstarten er langsom, men hvad det lige
> > præcis er der sløver, er noget nær umuligt for mig at sige.
>
> hæ jeg har lige fjernet hele Mac OS X, jeg gider ikke før jeg har 10.1.

Jeg købte min Cube til OS X og har aldrig brugt den til 9.x (kun lige
til evt. småting), så jeg holder ved og glæder mig vildt til 10.1. Jeg
håber det bliver muligt at få fingrene i den under Apple Expo Paris.

> > Det er lidt en underlig fornemmelse ikke at kunne fejlfinde sin egen
> > Mac. Det er efterhånden mange år siden det sidst er sket!
>
> ja

Det skal selvfølgelig bare tages som en udfordring, meeen det er godt
nok indviklet, når man begynder at pille under Aqua.

--
René

Janus Sandsgaard (04-09-2001)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 04-09-01 23:39

On Tue, 4 Sep 2001 19:47:02 +0200, René Frej Nielsen
<rfn@altavista.net> wrote:

> Nej, Gnome på OS X kan vist ikke lige lade sig gøre (eller hur?).

Jeg har ikke set det, men kan omvendt ikke komme i tanke om gode argumenter
mod at det skulle kunne lade sig gøre. Når man kan køre X på Darwin side om
side med Aqua, kan man vel også afvikle Gnome.

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

René Frej Nielsen (05-09-2001)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 05-09-01 19:05

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> On Tue, 4 Sep 2001 19:47:02 +0200, René Frej Nielsen
> <rfn@altavista.net> wrote:
>
> > Nej, Gnome på OS X kan vist ikke lige lade sig gøre (eller hur?).
>
> Jeg har ikke set det, men kan omvendt ikke komme i tanke om gode argumenter
> mod at det skulle kunne lade sig gøre. Når man kan køre X på Darwin side om
> side med Aqua, kan man vel også afvikle Gnome.

Jaa, jooo... måske... Jeg tror jeg vil lade eksperimentet være op til en
lidt mere erfaring Unix-bruger!

--
René

Jan Oksfeldt Jonasen (03-09-2001)
Kommentar
Fra : Jan Oksfeldt Jonasen


Dato : 03-09-01 18:32

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> Hedder den ikke også httpd.conf i X?
>
Jow jow.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

René Frej Nielsen (02-09-2001)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 02-09-01 20:46

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:
>
> > Det må jeg så hitte ud af til den tid. Tak for hjælpen.
>
> Apache har en hostname indstilling, kig i http.conf efter den.

Hmm.. den kan jeg ikke lige finde, men jeg skal også lige lære og styre
Apache først :-/

Nu har jeg givet maskinen hostnamet "rfn.dk", men i prompten står der
bare "rfn". Altså:

[rfn] rfn%

Hvad kan grunden til det være?

--
René

Martin Edlich (02-09-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 02-09-01 21:06

In article <1ez4n0g.1nua4npins5kwN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Hmm.. den kan jeg ikke lige finde, men jeg skal også lige lære og styre
> Apache først :-/

Så har jeg nok ret i at den hedder httpd.conf.

> Nu har jeg givet maskinen hostnamet "rfn.dk", men i prompten står der
> bare "rfn". Altså:
>
> [rfn] rfn%
>
> Hvad kan grunden til det være?

At rfn er hostnavnet og dk er domænenavnet.

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

René Frej Nielsen (02-09-2001)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 02-09-01 23:41

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> In article <1ez4n0g.1nua4npins5kwN%rfn@altavista.net>,
> rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:
>
> > Hmm.. den kan jeg ikke lige finde, men jeg skal også lige lære og styre
> > Apache først :-/
>
> Så har jeg nok ret i at den hedder httpd.conf.
>
> > Nu har jeg givet maskinen hostnamet "rfn.dk", men i prompten står der
> > bare "rfn". Altså:
> >
> > [rfn] rfn%
> >
> > Hvad kan grunden til det være?
>
> At rfn er hostnavnet og dk er domænenavnet.

Det har du jo selvfølgelig ret i... skal jeg så stryge ".dk" i mit
hostnavn?

--
René

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste