Dainese eller Rukka Udstyr...???
Fra : Søren Jensen

Dato : 01-09-01 15:22

Hejsa derude,
Jeg står overfor at skulle købe motorcykeludstyr (og motorcykel) for første
gang. Jeg har kigget på Dainese og Rukka udstyr, men er lidt i tvivl om
hvilket mærke jeg skal vælge - er der nogen som har erfaringer eller
kendskab til de to mærker?? På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Søren Jensen

Fra : Morten Christensen

Dato : 01-09-01 22:51

"Søren Jensen" <sj42@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> hvilket mærke jeg skal vælge - er der nogen som har erfaringer eller
> kendskab til de to mærker?? På forhånd tak!

Du skal lige tage stilling til noget mere....

Læder eller goretex?

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup, iført Dainese Silverhammer 2-delt læderdragt. Ganske

Fra : Peter H. Hasselbalch

Dato : 02-09-01 00:36

> Morten, Københavnstrup, iført Dainese Silverhammer 2-delt læderdragt.
Ganske
> dejlig

Klokken 23:50 foran pc'en ??
Lidt weird?!

Håber vi ses på klemmen

--
Mvh Peter HH
DMCN #2 - CBR600F4

Fra : Morten Christensen

Dato : 02-09-01 10:12

"Peter H. Hasselbalch" <peter@hasselbalchs.dk> wrote in message
> Klokken 23:50 foran pc'en ??
> Lidt weird?!

Åja... lidt skør har man vel lov at være :P

> Håber vi ses på klemmen

Det kan du bide dig selv i næsen på, at vi gør (Eller ihvertfald forsøget!)

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup, med læder på og bidemærker i næsen.... *G*

Fra : Armand

Dato : 02-09-01 16:40

Morten Christensen <mhc@gsx600f.dk> skrev i en

> Du skal lige tage stilling til noget mere....
> Læder eller goretex?

"Goretex" er handelsnavnet på én af de membraner, der kan være i diverse
beklædning!
Egentlig kunne der også godt være "Goretex" i en læderdragt, akkurat som
i handsker og støvler, så bør vi ikke vænne os til slet og ret at kalde
påtænkte tøjgruppe for: "membran-udstyret nylon-tøj/dragt"?

--
Armand.

Fra : Morten Christensen

Dato : 02-09-01 18:44

> så bør vi ikke vænne os til slet og ret at kalde
> påtænkte tøjgruppe for: "membran-udstyret nylon-tøj/dragt"?

Blah... :)

Er det ikke 4.000 gange nemmere at kalde det "Goretex" ?????

Det er noget lettere, ihvertfald i mit lille univers :)))

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Jens U

Dato : 02-09-01 22:49

Morten Christensen skrev...

>Blah... :)
>
>Er det ikke 4.000 gange nemmere at kalde det "Goretex" ?????
>
>Det er noget lettere, ihvertfald i mit lille univers :)))

For en gang skyld har Kim ikke ret i denne sammenhæng

Spørgsmålet var jo om Dainese eller Rukka og de bruger Gore-Tex®
Hvad de andre kalder deres har i tilfælde intet at sige her

Så du har helt ret valget er læder eller Tex

-
Jeg brugere Dainese Gore-Tex® og er meget tilfreds
og andre jeg kender som bruger Rukka er også tilfredse.

Jeg valgte efter pasform og pris.

--
Hilsen Jens, HONDA Revere
E-mail: reveredk@studmc.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X

Fra : Jan Lindhardsen

Dato : 02-09-01 11:25

Jeg har ingen erfaring med Dainese udstyr, men da jeg for 5 år siden
byttede mit lædertøj ud, valgte jeg Rukka ud fra de erfaringer som andre
kammerater havde.

Det har jeg været meget glad for. Det er utroligt smidigt at både køre, og
gå rundt i Rukkas tøj. Og da jeg sidste år havde tet grimt styrt kunne det
stort set ikke ses på tøjet (bortset fra da det blev klippet i stykker på
sygehuset ( ). Så Rukka var et helt naturligt valg da jeg skulle købe
nyt tøj igen i år.
Jeg var dog først rundt og checke både Dainese og et par andre mærker -
men ingen af dem havde nogen perfekt pasform til min (buttede krop.

Dete eneste negative man kan sige om Rukka er dog at det er temmlig dyrt.

Venlig hiilsen

Jan
RF900

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 03-09-01 09:12

> Dete eneste negative man kan sige om Rukka er dog at det er temmlig dyrt.

Så hold øje med restsalg/udsalg hos de store postordrebutikker i udlandet
(og forsåvidt også den lokale pusher). Man kan sagtens være heldig at finde
gamle modeller/farver til langt under 1/2 dansk butikspris.

Mit rukka fra www.touring.se og www.louis.de er købt for under 4000 for
bukser, rygbeskytter/seler og jakke. Det synes jeg var et fund til de penge

/Anders Majland

Fra : Søren Jensen

Dato : 03-09-01 18:36

Uanset om valget ender på Rukka eller Dainese - så blir det en gortex
(membran-udstyret nylon-tøj/dragt (???)) og ikke læder.

mvh/
Søren Jensen
Kommende GSX 750 F...

Fra : Bikegrrl

Dato : 03-09-01 19:11

> Uanset om valget ender på Rukka eller Dainese - så blir det en gortex
> (membran-udstyret nylon-tøj/dragt (???)) og ikke læder.

Argumentet fra sælgeren (forhandler af begge mærker) der solgte mig min
Dainesedragt, var at de hårde "skaller" blev hvor de var tiltænkt ved
styrt, hvorimod Rukka's bløde beskyttere lettere blev vredet væk fra
knæ/albuer/skuldre ... så kan man så diskutere komforten - men hvad kommer
først?

/Trine
RS125

Fra : Martin Sørensen

Dato : 03-09-01 20:24

> [...]
> styrt, hvorimod Rukka's bløde beskyttere lettere blev vredet væk fra
> knæ/albuer/skuldre ... så kan man så diskutere komforten - men hvad kommer

Jeg har en Rukka R-Tech jakke, og jeg tror ikke at de bløde beskyttere der
er i den, er lavet for at beskytte albuer osv. Jeg kan f.eks. mærke, at en
af beskytterne går næsten helt nede fra mit håndled og op til min albue på
ydersiden af min arm. Det kan umuligt være meningen den skal beskytte
albuerne, så er min arm ihvertfald meget deform. . Desuden kan noget, der
er så tyndt og blødt vel næppe yde nogen beskyttelse af knoglerne alligevel.
Det er nok mere for at beskytte mod hudafskrabninger, som heller ikke er
særligt behagelige.

Derfor er det nok også en god idé at købe CE-indlæg (skaller), som altid
sidder der, hvor de skal.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 04-09-01 12:15

"Martin Sørensen" <demolition@laxity.dk> wrote in
<9n0le6$rc9$1@news.cybercity.dk>:

> [...]
>albue på ydersiden af min arm. Det kan umuligt være meningen den skal
>beskytte albuerne, så er min arm ihvertfald meget deform. . Desuden

Måske passer jakken bare ikke? Jeg kan vel også gå ned at købe en jakke med
"skaller" hvor de sidder forkert...

>kan noget, der er så tyndt og blødt vel næppe yde nogen beskyttelse af
>knoglerne alligevel. Det er nok mere for at beskytte mod
>hudafskrabninger, som heller ikke er særligt behagelige.

På min Rukka jakke og bukser, sidder indlæggene der hvor de skal, når jeg
sidder på MCen. De "flytter" sig dog lidt, når jeg rejser mig eller går...

Argumentet med at bløde bestyttere ikke skulle beskytte, kan jeg ikke helt
følge. Der er et slidlag udenpå jakken som klarer sliddet fra f.eks.
asfalten. Og det må da alt andet lige være bedre at der er noget blødt
mellem dig og det hårde? Argumentet er vel at kræfterne fordeles?

Og når du siger tyndt - så tror jeg nu ikke at skaller er tykkere - med
mindre vi taler som direkte "sliders"...

>Derfor er det nok også en god idé at købe CE-indlæg (skaller), som altid
>sidder der, hvor de skal.

Eller have købt jakken i sin tid så dine RVP air protectors sad hvor de
skulle...

Apropos komfort og sikkerhed, så hænger det vel sammen? Hvis man kører i
noget som man ikke er tilpas med, er man vel ikke så "fit" som hvis man har
det behageligt?

/Jesper
Babygixxer og Rukka-suit

Fra : Mads Lund

Dato : 04-09-01 12:38

> [...]
> asfalten. Og det må da alt andet lige være bedre at der er noget blødt
> mellem dig og det hårde? Argumentet er vel at kræfterne fordeles?

Normaltvis er der skum inden i CE skaller. Men prøv til sammenligning af
tage plastskinnerne ud af et par benskinner (fodbold modellen) og få en til
at sparke dig over benet. Hårdeskaller fordeler stødet bedre end skumgummi
ditto.

> Apropos komfort og sikkerhed, så hænger det vel sammen? Hvis man kører i
> noget som man ikke er tilpas med, er man vel ikke så "fit" som hvis man
har
> det behageligt?

Helt enig.

Mads Lund, der har taget den med 150 på taget i en spyke drakt uden andre
skader end en minimal hudafskrabning på den ene lillefinger. Men med mange
huller i dragten og slid på CE skallerne.
Ninja9RT

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 04-09-01 13:05

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> wrote in
<a13l7.70$%f5.2941@news.get2net.dk>:

> [...]
>tage plastskinnerne ud af et par benskinner (fodbold modellen) og få en
>til at sparke dig over benet. Hårdeskaller fordeler stødet bedre end

Det tror jeg på. Rukka dimmerere er dog ikke af skum, men kan flekse og er
hårde i "stødretningen" - hvis du forstår...

> [...]
>andre skader end en minimal hudafskrabning på den ene lillefinger. Men
>med mange huller i dragten og slid på CE skallerne.

Det er svært at argumentere mod en mand med så meget erfaring som dig

/Jesper
Der vist kørte 40-50 km/t den ene gang Babygixxeren ville ned at ligge

Fra : Mads Lund

Dato : 04-09-01 14:42

> Det tror jeg på. Rukka dimmerere er dog ikke af skum, men kan flekse og er
> hårde i "stødretningen" - hvis du forstår...

Ohh, en slags mellemting.

> Det er svært at argumentere mod en mand med så meget erfaring som dig

Tror du det er tilfældigt vores team hedder Crast Test Dummies Racing.
Vi har overvejet at ligge sag an mod den tilfældige bilreklame med levende
CTD's

Mads Lund, i restitutions mode
GS750 1 styrt (10 kmt i snevejr)
Ninja9RT 2 styrt (50 og 150 kmt)
KX500 3 styrt (ca 20 kmt i snit)
RS125RR 5 crashes (med 50-120 kmt)

Fra : Morten Dybdal

Dato : 05-09-01 13:27

Mads Lund wrote:

> Tror du det er tilfældigt vores team hedder Crast Test Dummies Racing.
>Vi har overvejet at ligge sag an mod den tilfældige bilreklame med levende
>CTD's

Det forstår jeg godt, jeg troede at det var jer der var med i reklamen

--
Morten Dybdal

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-09-01 13:21

> Måske passer jakken bare ikke? Jeg kan vel også gå ned at købe en jakke
med
> "skaller" hvor de sidder forkert...

Jeg tror nu, at den passer fint.. 'Skallen' (som føles som en slags
gummi-net) går helt nede fra håndleddet og op til albuen. Lige over albuen
er der en anden skal, som går op til skulderen, men heller ikke hen over
skulderen. Der er derfor ingen beskyttelse ved både albue og skulder. Derfor
virker det som om, at det er meningen, at man skal supplere med CE-skaller.

> På min Rukka jakke og bukser, sidder indlæggene der hvor de skal, når jeg
> sidder på MCen. De "flytter" sig dog lidt, når jeg rejser mig eller går...

Spørgsmålet er om du har samme model jakke (R-Tech) som mig, og hvor det er
meningen, at skallerne skal sidde.

> [...]
> følge. Der er et slidlag udenpå jakken som klarer sliddet fra f.eks.
> asfalten. Og det må da alt andet lige være bedre at der er noget blødt

Ja, jeg tror nu nok, at det yder god beskyttelse, men ikke mod slag på
knoglerne.

>Argumentet er vel at kræfterne fordeles?

Ikke når det er så blødt, som det er.

> Og når du siger tyndt - så tror jeg nu ikke at skaller er tykkere - med
> mindre vi taler som direkte "sliders"...

Nej, men de er noget mere massive og hårde.

> [...]

> Apropos komfort og sikkerhed, så hænger det vel sammen? Hvis man kører i
> noget som man ikke er tilpas med, er man vel ikke så "fit" som hvis man

Nej, og det kan vel også hurtigt ødelægge det sjove ved at køre MC.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : origo@earthling.net

Dato : 04-09-01 13:37

"Martin Sørensen" <demolition@laxity.dk> wrote in message
> Ja, jeg tror nu nok, at det yder god beskyttelse, men ikke mod slag på
> knoglerne.
Hvis de ellers er godt konstruert, så yter bløde skaller minst like god
beskyttelse som harde. Som jeg skrev i et tidligere innlegg: Det er ingen
empiriske indikasjoner på at harde skaller er bedre enn bløte, det er
utelukkende et spørsmål om hvor godt beskyttelsen er designet.

JS

Fra : Mads Lund

Dato : 04-09-01 06:15

> [...]
> styrt, hvorimod Rukka's bløde beskyttere lettere blev vredet væk fra
> knæ/albuer/skuldre ... så kan man så diskutere komforten - men hvad kommer

Hvis man nu ser lidt på det tøj vi kører RR i, og ser på hvordan det ser ud
efter ca 20 styrt af varierende karakter. Så er man ikke et sekund i tvivl
om at man skal have hårde skaller i. Et styrt med ca 100 kmt med det normale
impact slider voldsomt på underarmen (som først tager fra) dernæst rammer
den ene skulder i, hvor der med stor sansynlighed bliver slidt hul (og så er
de hårde skaller ekstra gode) og sidst tager ryg stykket som regel fra.
Så for os er der ingen tvivl om at man ved et vilkårligt styrt er meget
bedre beskyttet af de hårde skaller, og så må komforten i mine øjne komme i
sidste række. Desuden tror jeg det med tøjets komfort er en vanesag. Jeg
synes altid nyt lædertøj sidder elendigt, men efter et par ugen, er det det
eneste der føles rigtigt.

Mads Lund
div. cykler

Fra : origo@earthling.net

Dato : 04-09-01 07:08

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> wrote in message
> [...]
> sidste række. Desuden tror jeg det med tøjets komfort er en vanesag. Jeg
> synes altid nyt lædertøj sidder elendigt, men efter et par ugen, er det

Jeg er enig i at læder er klart det sikreste i et styrt, men når det kommer
til den innvendige beskyttelse, er det dog intet som viser at hårde skaller
er bedre. Schwabenleder, som er noe av det beste man kan få når det kommer
til racedragter, benytter en egen variant av myke innlegg, og de har vist
seg å oppta støt bedre enn f.eks. Daineses harde skall, samtidig som de er
faste nok til ikke å kunne vrides rundt som man kan oppleve det på en Rukka
hvis først man slår hull i ytterdrakten. Støtdempingen minner mest av alt om
formskum. Problemet med hull i drakten er velkjent for f.eks. Dainese, hvis
kvalitet i læderet (for de normale modellene) ikke er spesielt godt.
Daineses innvendige beksyttelser er imidlertid meget god, hvorfor draktene
totalt klarer seg brukbart.

Hva jeg vil frem til, er at det ikke er et spørsmål om hvilken innvendig
beskyttelse som er best (hård/blød), men snarere et spørsmål om draktens
samlede kvalitet og beskyttelsesevne. I et par år har jeg kjørt med en drakt
fra Büse, som benytter en mellomting mellom harde og myke innlegg. Jeg er
stadig imponert over at jeg ikke kom annet til enn en brekket lillefinger
etter en highside i knapt 180km/t, og at drakten ikke fikk hull noen steder,
dette spesielt når jeg tenker på at jeg betalte DM1000 for drakten. Den
beste jeg har hatt til prisen.

JS

Fra : Mads Lund

Dato : 04-09-01 07:52

> [...]
steder,
> dette spesielt når jeg tenker på at jeg betalte DM1000 for drakten. Den

Har du et link til Büse ?

Mads Lund

Fra : origo@earthling.net

Dato : 04-09-01 12:25

> Har du et link til Büse ?
http://www.buese.com/

Den model jeg har er udgået, men formentlig er det kun design som er endret.

JS

Fra : Adam Christensen

Dato : 04-09-01 20:24

<origo@earthling.net> wrote in message news:9n2dm6$o8t$1@sunsite.dk...

> "Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> wrote in message

> http://www.buese.com/

Jørund, der må da være basis for et par konsulenttimer - for s*tan et grimt
og brugeruvenligt site!

--
Adam
SV650S

Fra : Morten Dybdal

Dato : 04-09-01 11:33

Mads Lund wrote:

> [...]
>synes altid nyt lædertøj sidder elendigt, men efter et par ugen, er det det

Har du hørt hvorfor min bror sværger til hårde skaller? Han bankede
knæet ind i baglygten på en "ups det var ikke her vi skulle dreje" Ford
Mondeo. Bagefter sad der et stort spidst stykke glas fast i i skallen!
Havde den været blød, havde det været farvel knæ. Classic Bikes har
skallen liggende hvis dokumentation ønskes.

--
Morten Dybdal

Fra : Anders Vinther

Dato : 04-09-01 18:04

Synes lige at jeg vil bidrage til diskussionen...

Da jeg for nylig var ude at købe for første gang fik jeg følgende svar på
mine mange spørgsmål:

Læder + hårde skaller anses for at yde den bedste beskyttelse. Læderet har
de kvaliteter som vi jo alle kender og holder derudover skallerne på plads
langt bedre end andet kluns (læs: GoreTex, nylon, whatever...).

GoreTex skulle være mere behageligt/anvendeligt til allround daglig brug,
dels på grund af mindre vedligeholdelse (skal ikke smøres med læderfedt),
bedre komfort idet det er nemmere at tilføje/fjerne ekstra kluns i
kulde/varme. Problemet her skulle efter sigende så være at der er en risiko
for at skallerne bevæger sig - specielt ved 'falden-på-halen' stunts, og
efter hvad jeg så har hørt skulle der have været ulykker, hvor skallerne -
fordi de har bevæget sig - mistænkes for at have forværret skaderne. Derfor
udviklingen af (Rukka's?) trådnet, som skulle yde nogenlunde samme
beskyttelse som hårde skaller, men med langt mindre risiko for at de
forskyder sig og langt mindre konsekvenser hvis de gør...

Men det kan jo godt være det bare var en gang salgsgas...

Anders V.

- Med en Dainese GoreTex jakke med skaller og et par Rukka GoreTex bukser
med trådnet (bare for at være på tværs) -