Blåbær
Fra : lisa

Dato : 01-09-01 08:50

Jeg har et par poser frosne blåbær som jeg plukkede på heden for et par uger
siden...Er der nogen der har et forlag til hvad ejg kan bruge dem til? Gerne
både kage og evt. noget cildtsovs eller lignende.....
Tak!
Mvh Lisa

Fra : A. And

Dato : 01-09-01 09:28

Her er en opskrift på blåbær muffins.
Blåbærmuffins
Ingredienser:
2 sammen piskede æg, 100 g smeltet smør, 1 ½ dl kærnemælk, 175 g mel, 100 g
sukker, 2 tsk. bagepulver, 2 store tsk. vanillesukker, 1 dl blåbær - evt.
frosne - vendt i lidt mel

Fremgangsmåde:
Bland de første tre ingredienser sammen i en skål. Bland mel, sukker,
bagepulver, vanillesukker i en anden skål. Vend blåbærrene i melblandingen.
Hæld den våde blanding over i den tørre blanding og rør rundt. Der må gerne
være klumper i dejen. Brug to skeer til at komme dejen over i kageforme af
papir, eller i linseforme, hvis man har. Hvis man bruger papirforme, skal
der bruges to til hver muffin, for at de er stive nok til at holde på dejen.
Bag ved 200 grader i cirka 15 minutter. Der bliver omkring 20 muffins af
denne portion

Kim

Fra : Søren Straszek

Dato : 01-09-01 09:45

lisa <lisa@paradis.dk> wrote:

> [...]
> siden...Er der nogen der har et forlag til hvad ejg kan bruge dem til? Gerne
> både kage og evt. noget cildtsovs eller lignende.....
Som tilbehør til kage kan jeg anbefale følgende.

Ca. 200 g blåbær lægges i en lage af saften og skallen fra 2 citroner og
ca. 1.5 dl rørsukker. Lad det trække et par timer i køleskabet.

Søren Straszek