Shell
Fra : uffe.j

Dato : 31-08-01 20:49

For nogen tid siden annoncerede Shell for en ny type benzin, som skulle være
særlig god.
Nu skal man jo ikke tro på alt hvad der står i annoncer, men så vidt jeg
husker fik den også en god omtale i pressen.
Er der nogen der kan sige nogen kloge ord om det?

--
uffe.j@private.dk

Fra : moller

Dato : 31-08-01 20:52

Den fjerne koksen i min kære 2 takter... men af skræk for at den skulle tage
smøreevnen med, gir jeg den kun hver 5'te gang :)

Helt ærligt, kan jeg ikke mærke en skid forskel på 95 alm, og 95 V-power
mig i det ene hul :)

Moller

Fra : Rune Larsen

Dato : 01-09-01 22:12

"moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> Den fjerne koksen i min kære 2 takter... men af skræk for at den skulle
tage
> smøreevnen med, gir jeg den kun hver 5'te gang :)

Måske du enten skulle justere oliemængden, eller finde noget bedre olie.

/Rune

Fra : moller

Dato : 02-09-01 10:24

"Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> wrote in message
> "moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> tage
>
> Måske du enten skulle justere oliemængden, eller finde noget bedre olie.

øh ??? why... det er en 2-takter... så der dannes koks, og eftersom det
er en gammel GT-380'er fra 74-75 af, skal det smøres lidt ekstra, især med
et brud på den ene cyll's olie tilførsel, er jeg nød til at blande i
benzinen...

Og selv nyere 2-taktere vil jo danne koks med tiden, og så er det jo ok
at man lige kan smide lidt V-power på, og så blir det renset... og så
tilbage til alm igen... for power er der intet af i det benzin.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251
Suzuki GT-380

Fra : Armand

Dato : 02-09-01 16:39

moller <news@molnit.com> skrev i en news:9msts5$ajb$1@sunsite.dk...

> ........det er en 2-takter... så der dannes koks, og eftersom det
> er en gammel GT-380'er fra 74-75 af, skal det smøres lidt ekstra,
Med alderen skulle forstørrede (til-kørte/slidte) tolerencer egentlig
kunne klare mindre smøring, så at forøge blandingen er kun til at danne
koks med!

> .......især med et brud på den ene cyll's olie tilførsel, er jeg nød
> til at blande i benzinen...

Med blandet bensin får motoren altid samme procentielle (3%?) mængde
olie, hvor den ved selvsmøring f.eks.næsten har lukket af for olien ved
tomgang, og kun(!) giver fulde (3?) procent ved absolut fuld roulade og
topomdrejninger
Ikke sært at den kokser for dig hvis ikke at du holder omdrejningerne
godt oppe og istedet sparer på gashånden (=> mindst ét gear lavere, end
man ellers ville køre!), så motorrytmen svarer til den mængde olie du
fyder den med!

> Og selv nyere 2-taktere vil jo danne koks med tiden,

Hæ!
Du skulle egentlig have lov til at være med til at skille toppen på min
RGV efter 6 sæson'ers race uadskilt!

Hvad du ikke nævner, er alt løbe-soden i udstødningen:
Tror du også et Shell-V, endsige alskens andre produkter á "Red-X", kan
gøre noget ved koks udenfor forbrændingskammeret :-/

--
Armand.

Fra : moller

Dato : 02-09-01 16:54

> Ikke sært at den kokser for dig hvis ikke at du holder omdrejningerne

Nu har jeg ikke skrevet det var directe et problem for mig, men at
V-power fjerne det der fint :)

> godt oppe og istedet sparer på gashånden (=> mindst ét gear lavere, end
> man ellers ville køre!), så motorrytmen svarer til den mængde olie du
> fyder den med!

Det skrev jeg også i en tidligere indlæg... den ligger konstant på
6-8000 omdr...

> Hæ!
> Du skulle egentlig have lov til at være med til at skille toppen på min
> RGV efter 6 sæson'ers race uadskilt!

gerne :) nu har jeg set både GT'en, og MZ en del gange... GT'en var
værst...

> Hvad du ikke nævner, er alt løbe-soden i udstødningen:
> Tror du også et Shell-V, endsige alskens andre produkter á "Red-X", kan
> gøre noget ved koks udenfor forbrændingskammeret :-/

Der er straks et problem... som jeg nok burde kunne bedømme, fordi jeg
lige har renset samtlige potter på den jo... men ak nej, ser ikke ud til at
det ændre så meget der :(

Men jeg vil nok mest om alt holde mig til at min GT'er bør stilles....
og det vil også ske nu jeg har fået en ny benzinhane som kan lukke af for
benzinen, mens jeg har alle 3 kabu'er osv afmonteret...

Og at V-power ikke gir noget mærke af ekstra kræfter overhovede... men
er der nogen som har været på rullefelt, hvor de har skiftet mellem benz ???
den slags burde da kunne give en del svar :) for jeg kan ikke mærke at der
er ekstra kræfter fra det... no way.

Moller

Fra : Armand

Dato : 03-09-01 15:53

moller <news@molnit.com> skrev i en news:9mtkn0$f5r$1@sunsite.dk...

> .....det vil også ske nu jeg har fået en ny benzinhane som kan lukke
> af for benzinen, mens jeg har alle 3 kabu'er osv afmonteret...

Hvis dét er et problem, hvordan håndterer du så at få skiftet
bensinhanen?

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 03-09-01 17:20

> moller <news@molnit.com> skrev i en news:9mtkn0$f5r$1@sunsite.dk...

> Hvis dét er et problem, hvordan håndterer du så at få skiftet
> bensinhanen?

Fair simpel Whatson :) hmmm... måske et stavekursus til mig ???

indtil nu har alt med benzinslanger af medført at en holder et knæk på
slangen, mens den anden smider 1 prop i den anden ende :) hæhæ... bare spørg
Tommy :) han har været med til det nummer 1-2 gange nu :) og altid medføre
det benzin ud over det hele... i ved 10 tommelfingre osv. :) jeg er jo
stadig kun teoretiker inde for El :)

Men nu vi er ved det der benzin... kan det passe at for fed blanding,
medføre dårligere effect, når motoren blir varmere ??? stod i clymers... men
kan det passe ???

VH
Lars Molnit
Bare rolig, når denne mdr. er slut, slutter GT delen, og der skal rodes
med MZ'en :)

Fra : Armand

Dato : 04-09-01 16:07

Moller <moller@molnit.com> skrev i en news:9n0air$a7m$1@sunsite.dk...

> Men nu vi er ved det der benzin... kan det passe at for fed
> blanding, medføre dårligere effect, når motoren blir varmere ??? stod
> clymers... men kan det passe ???

Jup!

Hvis ikke det skulle være tilfældet, hvordan skulle begrebet "optimal
blanding" så kunne eksistere?

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 02-09-01 16:33

Rune Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en
> "moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> Måske du enten skulle justere oliemængden, eller finde noget bedre
> olie.

Eller køre motoren som den bør (= minus mindst ét gear!) :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 01-09-01 15:28

uffe.j <uffe.j@private.dk> skrev i en
> [...]
> jeg husker fik den også en god omtale i pressen.
> Er der nogen der kan sige nogen kloge ord om det?

Pressen? Tjaeh - Mon ikke at de nærmest har afskrevet Shell's
pressemeddeleser eller andre lovord fra koncernen? Det er vel næsten for
tidligt at kunne have testet den virkelige effekt endnu og gør "pressen"
sådant? :-/

For nyligt var der én her på gruppen der havde bemærket at hans forrør
var blevet mærkbart blå efter brug af Shell's nye bensin.
Dertil var min reaktion om dét mon kunne tolkes som et godt eller
dårligt tegn: Egentlig opstår blåfarvningen p.g.a. mere varme i
udstødsgasserne, og det kunne jeg godt finde på at tolke som: "spild af
energi" :-/

--
Armand.

Fra : Morten Christensen

Dato : 01-09-01 22:27

"uffe.j" <uffe.j@private.dk> wrote in message
> Er der nogen der kan sige nogen kloge ord om det?

Tjae.. jeg har prøvet at ofre de 25 øre/literen igennem ca. 1000 km - men
har intet kunne mærke eller se af forskelle.

Så min konklusion er, at det ikke kan betale sig, fordi man i første omgang
ikke engang kan få noget kontantrabat, når man handler hos dem, dernæst at
det ikke har (umiddelbart) givet udslag i hverken forbrug eller motorgang på
min Suki.

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Anja & Jacob

Dato : 01-09-01 23:09

Faktisk så har FDM testet benzinen på en bil hvor de havde kørt vist nok
10000 km, hvor de 2 cylindre kørte på almindelig benzin, og de 2 andre kørte
på Vpower.
De 2 med vpower havde øjensynligt ingen belægninger, hvorfor FDM også skulle
anbefale Vpower varmt

........Jacob

Fra : Armand

Dato : 02-09-01 16:38

Anja & Jacob <rantzau@worldonline.dk> skrev i en
> Faktisk så har FDM testet benzinen på en bil hvor de havde kørt vist
> nok 10000 km, hvor de 2 cylindre kørte på almindelig benzin, og de 2
andre
> kørte på Vpower.

En gammel Volvo med dobbelte Veber karbunader ???

--
Armand.

Fra : Nels Wolf

Dato : 02-09-01 17:08

"Anja & Jacob" <rantzau@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kørte
> på Vpower.
> De 2 med vpower havde øjensynligt ingen belægninger, hvorfor FDM også

Først:
Nix-helt misforstået.
Ganske vist har Shell givet udtryk for netop dette - til FDM's store
irritation!
FDM har på et tidspunkt - jeg kan ikke lige pt finde det eksemplar af
"Motor" hvor testen blev foretaget - fungeret som uvildig kontrol-instans
ved en test lavet på en special forsøgsmotor som ovenfor beskrevet men
bemærk- ikke med almindelig benzin med additiver osv som alle mærke-vare
benzin bruger men derimod en "teknisk standard" benzin (altså en
standardiseret rå-benzin)
I sammenligning mellem denne plut sprut benzin og så Shell's VPower blev
der ganske rigtigt konstateret megen sod/belægninger i de cylindre der havde
kørt med standard benzinen og ingen i de' der havde kørt med VPower- men der
blev altså IKKE lavet en sammenligning mellem Shell's egen normale (med
additiver forsynede) oktan 95 og så Shell VPower!
Dette har FDM da også (noget gnavne) præciseret i et senere nummer i
brevkassen.
FDM har ikke anbefalet noget som helst- de har som kontrolinstans bekræftet
at der ikke var nogen sod og belægninger i de cylindre der havde kørt med
VPower i sammenligning med de andre cylindre- That's all Folks...

Dernæst:
Jeg har faktisk prøvet Vpower i både min bil (Peugeot 406) og i min
motorcykel (Suzuki Bandit 600) over en to-tre tankfulde og så skiftet
tilbage til "almindelig" benzin igen: Resultat; ved bilen ingen mærkbar
forskel overhovedet- spild af penge- i hvert fald med mit kørselsmønster med
hovedsageligt motorvejskørsel.
Ved motorcyklen mente jeg først at jeg kunne mærke at den reagerede mere
kvikt på gassen, men kunne imidlerid ikke mærke nogen ændring da jeg
skiftede tilbage til deres almindelige benzin. Nu vil jeg prøve at køre et
stykke tid på den almindelige og derpå Vpower endnu en gang, og se om jeg så
kan mærke nogen forskel.

Nels Wolf