Uheldig kartoffel!
Fra : Bent

Dato : 31-08-01 19:59

Mine kartofler af økologisk slags sat i mit lille højbed er ved at blive
noget plettede. De første opgravede var fine, men nu er de ved at udvikle
spedalskhed eller lignende. De har et skind med en ru overflade og brune.
Underneden er der brune pletter. Hvad er det?
Se billede på binaer.

Med venlig hilsen

Bent

Fra : Per A. Hansen

Dato : 01-09-01 19:16

Bent <bentlund@dadlnet.dk> skrev i en
> [...]
> spedalskhed eller lignende. De har et skind med en ru overflade og brune.
> Underneden er der brune pletter. Hvad er det?

Der er noget rodfiltsvamp på knoldene - og noget
kartoffelskurv. Det kunne tyde på, du avler kartofler
lidt for ofte på stykket.
På knolden ses angreb af kartoffelskimmel -
pletterne på de skrællede kartofler ser ganske
vist lidt mørkere ud end normalt- farven er
normalt lidt blygrå.
Knoldsmitten sker fra angrebne blade, hvor svampen
smitter via regnvand. Man skal altid fjerne angrebet
top omhyggeligt - og sørge for en god hypning.
I øvrigt et fint billede - sikkert taget med et digitalt kamera?

Per A. Hansen

Fra : Bent

Dato : 02-09-01 14:22

"Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Bent <bentlund@dadlnet.dk> skrev i en
> I øvrigt et fint billede - sikkert taget med et digitalt kamera?
> Med venlig hilsen
> Per A. Hansen
Tak for svaret. Det er på et højbed med ny muldjord, men toppene har stået
brune et stykke tid. Så det er nok det der er problemet.
Billedet er taget med mit Sony digitale video, hvor der er et memory-kort,
hvor der kan gemmes billeder. OK til web-brug.
Tak
Bent

Fra : Astrid nielsen

Dato : 03-09-01 16:08

Det skyldes skurv, som svjh er en svampesygdom. Den siges at trives, hvis
der er meget kalk i jorden. Kartoflerne kan finr bruges alligevel. Skaden er
kun kosmetisk.

Venlig hilsen
Astrid Vest

Bent <bentlund@dadlnet.dk> skrev i en