Hjælp olieindsprøjtning på Honda CB500F
Fra : Martin Schjoldager

Dato : 31-08-01 13:13

Efter at havde forkælet Hondaen med nye ventiler, ventilarme og et par andre
småting. Er der opstrået et problem. Cyklen skyder igen olie på knasten i
højre side. Problemet blev opdaget da olietrykslampen, som jeg først lige
havde fået til at virke, 90% at tiden lyste og der var en meget høj "tikken"
ved ventilerne. Vi fjernede så det øverste dæksel (hvad hedder det?) og så
at knasten kun fik olie i venstre side. Vi har efter opfordring skrut med
højtryk ned i hullerne, med følgende resultat: der er gennemgang i
henholdsvis de to huller hvor der kan komme olie ud af, og så i de to der
ikke kan komme olie ud af. Men igen gennemgang fra et hul i venstre side til
nogle af dem i højre, eller omvendt.

Nu håber jeg så bare, at der endnu en gang er hjælp der ude et sted.

Martin Schjoldager
CB 500
Hamlet

Fra : Armand

Dato : 31-08-01 16:02

Martin Schjoldager <fisse@plakaten.dk> skrev i en
> [...]
> knasten i højre side.
>......... Vi fjernede så det øverste dæksel (hvad hedder det?) og så

Honda's Four's. har en lille dyse monteret i begge oliekanaler
(indstøbte/borede i siderne af cylinderblokken) til topstykket!
Dysen er af messing og sidder tilgængelig lige under topstykket og ses:
"ikke genmonteret", "faldet upåagtet ud" eller klemt/fyldt med pakmasse,
hvorved der hhv.er "hul" på smøre-systemet, med manglende olie til
bundlejerne til følge, hhv.spærret for tilførsel til toppen!

Du har jo haft topstykket afmonteret!
Er du bevidst om eksistensen af disse dyser og har fået dem begge
monteret?
Har du renset cylinderblokkens oliekanal grundigt inden samlingen (=
ingen(!) skidt der kan komme i dysen og blokere den!)?

Hvis du er i tvivl, er der desværre nok kun at adskille sagerne helt
igen og starte forfra

--
Armand.

Fra : Martin Schjoldager

Dato : 11-09-01 16:39

Nu har jeg renset de to oliedysser under cylinderen, og ganske rigtigt var
de stoppet til. Nu kommer også lige meget olie op af de to huller. Men
olietrykslampen begynder stadigvæk at lyse. Jeg har lagt mærke til at lampe
først begynder at lyse når maskinen er varm, dvs. hvis maskine har stået ude
natten over kan den kører lidt længer inden lampen begynder at lyse. Det
skal siges at lampen jo aldrig i de til jeg har haft cyklen før har været
sat til, så det kunne vel godt være indikatoren der er i stykker, det
mærkelige er bare at den fint går ud når cyklen startes for der efter at
tænde igen.

Lige anden ting, da jeg var nede for at købe olie ved mc- forhandleren blev
jeg anbefalet en Formula 4T 15/50W hvorimod jeg Top Speed MC 4T 10/40W som
jeg hidtil har kørt med. Godt eller skidt ??

Martin Schjoldager
CB 500F 76

Fra : Armand

Dato : 11-09-01 23:59

> [...]
> .........anbefalet en Formula 4T 15/50W hvorimod jeg Top Speed MC 4T
> 10/40W som jeg hidtil har kørt med. Godt eller skidt ??

Nu har du vel ikke ligefrem boret omtalte dyser ud så de er blevet
større??
De er netop til som modstand, for at alt trykket ikke skal fise den vej
ud
(knastaksellejer er IKKE deciderede tryklejer, og derved "meget åbne"!)

Fiser olien måske udenom dyserne nu???

Olie bliver tynd når den er varm -> får lettere ved at fise ud hvor der
er lidt ekstra plads => tryktab!

Jo højere numre oliekvaliteten bærer - Specielt den sidste ("W'et", der
betegner "varm tilstand", desto tykkere er den. Så 15/50'eren er nok
ikke så dum en ide med dine problemer!

Endelig kan tryk-kontakten til olielampen være færdig; men bild ikke dig
selv det ind uden at have fået trykmålt oliesystemet (= i praksis blot
et manometer (0-10 bar) iskruet istedet for tryk-kontakten!

--
Armand.