/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Indstilling af forlygte
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 31-08-01 13:18

Heyhey,

Forlygten på min XJ600S står lige lovligt højt (og den er helt gal når
kæresten kommer op bagpå). Nu vil jeg så gerne indstille den korrekt så den
hælder nedad med de korrekte 10%'s fald. Spørgsmålet er så bare hvordan det
skal gribes an. I min manual står der kun hvordan man skifter pæren og jeg
har ikke modtaget min Haynes manual endnu - nogle der kan hjælpe med et par
hints?

Hilsner,

Tony



 
 
iMok (31-08-2001)
Kommentar
Fra : iMok


Dato : 31-08-01 16:05

Hoi alle! Tony skrev:

|Forlygten på min XJ600S står lige lovligt højt (og den er helt gal når
|kæresten kommer op bagpå). Nu vil jeg så gerne indstille den korrekt så den
|hælder nedad med de korrekte 10%'s fald.

1 mener du vel. Sådan at overkanten af nærlyset falder 10 cm pr 10 meter.

Men hvordan man gør på xj'eren kan jeg desværre ikke fortælle dig. Der
må vel være et eller andet sted man kan stille på nogle skruer? :9
Iøvrigt skal indstillingen SVJV foregå i ubelastet tilstand.


hilsen, imko

Tony Lorentzen (31-08-2001)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 31-08-01 22:35

Du har ret - det er kun 1% fald lyset skal have... Det sneg sig lige en
tyrkfejl ind

Som beskrevet i Jens's indlæg sidder der nogle skruer som man kan stille
lyset på!

Hyggehejsa,

Tony

"iMok" <themaze@hansen.mail.dk> wrote in message
news:themaze-4C6876.16050131082001@news.tele.dk...
> Hoi alle! Tony skrev:
>
> |Forlygten på min XJ600S står lige lovligt højt (og den er helt gal når
> |kæresten kommer op bagpå). Nu vil jeg så gerne indstille den korrekt så
den
> |hælder nedad med de korrekte 10%'s fald.
>
> 1 mener du vel. Sådan at overkanten af nærlyset falder 10 cm pr 10 meter.
>
> Men hvordan man gør på xj'eren kan jeg desværre ikke fortælle dig. Der
> må vel være et eller andet sted man kan stille på nogle skruer? :9
> Iøvrigt skal indstillingen SVJV foregå i ubelastet tilstand.
>
>
> hilsen, imko



Lone (03-09-2001)
Kommentar
Fra : Lone


Dato : 03-09-01 10:31


> > Iøvrigt skal indstillingen SVJV foregå i ubelastet tilstand.
> >
> >
> > hilsen, imko
>
>

Med fører !

M.v.h. Lone



iMok (03-09-2001)
Kommentar
Fra : iMok


Dato : 03-09-01 18:26


Hej alle! Lone skrev:

>> Iøvrigt skal indstillingen SVJV foregå i ubelastet tilstand.

>Med fører !

Umiddelbart virker det jo mest logisk. Men lidt svært at praktisere i
praksis, endsige på egen hånd :p Nu har jeg desværre afleveret min
teoribog- der godt nok viste en grafik af en mc der blev justeret
*uden* fører.

Man kunne jo også spørge sig selv om ikke der alligevel var kalkuleret
med affjedringens komprimering.[1] Og om der kravet til de 30 meter er
et krav om at nærlyskeglens overkant skal ramme jorden efter 30
meter[2], eller om lygten skal kunne lyse *mindst* 30 meter frem *og*
have et fald på en procent.[3]

Så nu er jeg forvirret :)
Har du noget konkret du kan henvise til, ville jeg blive glad.

-imko

[1] Er der ikke et lovkrav om max komprimering? Om ikke andet, så
implicit gennem kravet til maximum antal vip[4] efter belastning. Der
iøvrigt vel også sikrer at lyset ikke ændrer hældning ved belastning,
idet kravet jo er ens for hhv for- og bag-affjedring. Mht til den
originale posters (lys)problem ved kørsel med passager kunne man jo så
blot konstatere at han ikke havde ændret dæktryk/afjedring bagpå -
sådan som han burde?
[2] I hvilket fald lygtens overkant kun måtte være 30 cm over vejbanen,
hvilket altså synes at udelukke denne fortolkning.
[3] Hvor det altså er det procentvise *fald* der er
'antiblændingsforanstaltningen'
[4] Samme teoribog: 2 vip - ældre teoribog/kørelærer: 0 vip

Lone (03-09-2001)
Kommentar
Fra : Lone


Dato : 03-09-01 21:14


"iMok" <imok@imak.org> skrev i en meddelelse
news:030920011826276466%imok@imak.org...
>
> Hej alle! Lone skrev:
>
> >> Iøvrigt skal indstillingen SVJV foregå i ubelastet tilstand.
>
> >Med fører !
>
> Umiddelbart virker det jo mest logisk. Men lidt svært at praktisere i
> praksis, endsige på egen hånd :p Nu har jeg desværre afleveret min
> teoribog- der godt nok viste en grafik af en mc der blev justeret
> *uden* fører.
>
> Man kunne jo også spørge sig selv om ikke der alligevel var kalkuleret
> med affjedringens komprimering.[1] Og om der kravet til de 30 meter er
> et krav om at nærlyskeglens overkant skal ramme jorden efter 30
> meter[2], eller om lygten skal kunne lyse *mindst* 30 meter frem *og*
> have et fald på en procent.[3]
>
> Så nu er jeg forvirret :)
> Har du noget konkret du kan henvise til, ville jeg blive glad.
>
> -imko

Nu er teoribogen jo ikke lov, men siden det er den, du henviser til, kan jeg
nævne at i Mc-teoribogen fra Dansk Kørelærerunion, er der på side 24 nederst
en tegning af kontrol af lygter MED fører - og i Mc-Teoribogen, Køreklar fra
Christian Ejlers forlag, finder man det samme på side 8 nederst. Det er de
to bøger der benyttes af de fleste køreskoler her i landet. Kan nævne, at på
det punkt har bøgerne ikke ændret sig i årenes løb, så nye/gamle bøger er
ikke forklaringen.
Det er i øvrigt ikke den eneste kontrol, hvor der er brug for en hjælper -
gør sig gældende ved flere andre ting - alt afhængigt af hvilket køretøj vi
snakker om.
Med venlig hilsen
Lone



Jens Jacob Bager Jen~ (31-08-2001)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 31-08-01 15:45

> Spørgsmålet er så bare hvordan det skal gribes an.

Hej Tony

Der er 4skruer på lygten. To store i hver side og to små. De små er
justerskruerne.
Justeringen skal være med dig i sædet. Du skal lyse en 30-40M frem på vejen.


--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)



Tony Lorentzen (31-08-2001)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 31-08-01 16:13

10-4

Det prøver jeg!

Hilsner,

Tony

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> wrote in message
news:9mo7st$vbd$1@eising.k-net.dk...
> > Spørgsmålet er så bare hvordan det skal gribes an.
>
> Hej Tony
>
> Der er 4skruer på lygten. To store i hver side og to små. De små er
> justerskruerne.
> Justeringen skal være med dig i sædet. Du skal lyse en 30-40M frem på
vejen.
>
>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)
>
>



Tony Lorentzen (02-09-2001)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 02-09-01 23:04

Hej igen,

Jeg har forgæves forsøgt at finde frem til hvor skruerne sidder - men
forgæves. Det kan vel ikke være rigtigt at man skal have hele kåben af for
at kunne stille på lygtens hældning?

Hilsner,

Tony

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> wrote in message
news:9mo7st$vbd$1@eising.k-net.dk...
> > Spørgsmålet er så bare hvordan det skal gribes an.
>
> Hej Tony
>
> Der er 4skruer på lygten. To store i hver side og to små. De små er
> justerskruerne.
> Justeringen skal være med dig i sædet. Du skal lyse en 30-40M frem på
vejen.
>
>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)
>
>



Armand (31-08-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-08-01 16:05

>
Tony Lorentzen <tony@lorentzen.dk> skrev i en
news:3b8f7fbb$0$253$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Heyhey,
>
> Forlygten på min XJ600S står lige lovligt højt (og den er helt gal når
> kæresten kommer op bagpå). Nu vil jeg så gerne indstille den korrekt

> den hælder nedad med de korrekte 10%'s fald. Spørgsmålet er så bare
> hvordan det skal gribes an.

I mørke:
1) Mål overkanten af lyskeglens højde med en tommestok!
2) parkér x antal meter fra en mur og forvent en "keglehøjde" svarende
til Distance * fald i % - Mål efter på muren!

--
Armand.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177524
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408679
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste