Mudder ræs, en RR pilot erkender
Fra : Mads Lund

Dato : 31-08-01 13:13

Team CTD goes offroad. Igår var vi lige ude og prøve et par offraodere
sammen med drengene fra Ålborg Offroad klub. Og hold op hvor er det
anderledes en motorcykel kørsel med hårdt underlag.

Man kunne godt tro at 30 hk og hastigheder på 30-60 kmt var lige så lidt
spændende som kold grillkylling, men nej. Når underlaget har samme friktion
som sand (hvilket det jo som sådan også er), og banen er ujævn som bare f...
så er der nok at se til.

Der er flere erkendelser som jeg lige så godt kan komme frem med først som
sidst. Kondien trode jeg var ok (jeg kan da køre et helt RR arrangement før
jeg bliver træt), men 2x10 min offroad så var jeg totalt busted. Dernæst er
sådan nogle krapyler temmeligt svære at få til at bevæge sig hurtigt, dels
fordi man hurtigt svæver 1/2 m ogver cyklen uden den store form for kontrol,
og dels fordi nødderne har en idé om at sving er noget med uvendinger med en
radius på 2 m, hva´fan... er det for'n en måde at konstruere sving på ? Og
for det ikke skal være nok, så er svingene oplagte, så man skal køre
dødsdrom rundt i dem.
Næste lille ting der går galt er at hjulene ikke holder fast i underlaget.
Under normale omstændigheder skal dækket have et godt solidt bid, og når det
slipper er man lidt mere på den, end med på den. Men næ næ, disse mudder
knalleter har ikke den store respekt for at piloten ønsker bid, de kurre
rundt som det passerden, og hver gang man giver lidt gas, medfører denne
opførsel at man får en ny nærmest vilkårlig retning på apparatet. Når denne
uterlige opførsel kombineres med en trær RR pilot, så må man erkende at
grænsen mellem lodret og vandret ikke er ret lang, så jeg endte da også med
snuden nedad, hvilket idag bevises af 2 nydeligt blå og gule mærker på det
ene lår.
Så hvad hel... har de gang i dem der har opfundet den sport ? Men det kan
desværre ikke afvises er det er ekstremt udfordrende og temmeligt sjovt, så
det ender jo nok med at man er nød til at have en ekstra cykel i garagen.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Morten Juel

Dato : 31-08-01 15:11

Jeps Mads, jeg giver dig 100% ret i meningen med dit indlæg.. Offroad styre
for vild

Mvh
Morten *som nok skal få sig en muddercykel igen bare vent og se )**

Fra : allan jensen

Dato : 31-08-01 15:27

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> det ender jo nok med at man er nød til at have en ekstra cykel i garagen.

allan dt125r /aomck

Fra : Mads Lund

Dato : 31-08-01 16:11

Ja ja, mor i jer bare

Men det skal nævnes at jeg godt selv kunne fornemme svingteknikken ikke var
på niveau med hvad der foregik når i andre var ude og køre. Men det må vi
arbejde lidt på

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : allan jensen

Dato : 31-08-01 17:47

> [...]
>

> Mads Lund
> Ninja9RT
>
> men det er jo heller ikke hver dag man ser en gs400 på alm gade dæk
forvilde sig ud på knallertbanen ( og slippe godt fra det... næsten da) for
en offroader er det også et sjældent syn når sidetaskerne springer op og
spreder papirer mm over det meste af banen, for ikke at tale om når en
person på den føromtalte gs400 drøne runt og lave broadsligts på speedway
banen.

vi er stadig uden ord

allan dt125r aomck

Fra : Per Pedersen

Dato : 31-08-01 18:15

"allan jensen" <allan-jensen@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> spreder papirer mm over det meste af banen, for ikke at tale om når en
> person på den føromtalte gs400 drøne runt og lave broadsligts på speedway

Hov, hov..... Det er altså en 450´er!!!! Og jeg kan ikke forstå at i aldrig
oplever noget tilsvarende med en sidetaske der springer op og spreder 15
nyhedsbreve, en halv opslidt A4 blok i ternet papir vel og mærke, 12
RRN-Promotion 2001 invitationer og en postkvittering på 15 stk 4,00 kroners
frimærker ud over banelegmet foran en XL 350 med en chauffør som
eftersigende kunne høres højlydt grinende hele banen rundt.

Parentesen ( og slippe godt fra det... næsten da ) er delvist korrekt. jeg
væltede ikke inde på banen, men da jeg i stor iver tog min jomfrutur ned af
bakken hvor jeg måtte konastatere at det bløde sand, kombineret med farten
nok var en dårlig cocktail. I al fald endte jeg på mystisk vis oppe på en ½
m høj brink med bildæk og var mest stolt af at jeg ikke væltede. Da jeg så
kørte helt af banen for at vende så jeg kunne komme ind på banen igen, ja,
da væltede jeg under en ellers velkendt manøvre hvor venstre ben er på
jorden mens cyklen vender 180 gr. ved hjælp af en masse hjulsspin. Så jeg
væltede ikke på banen!!

Næste GS heat forløb også uden styrt man da jeg havde kørt en omgang fik jeg
pludselig øje på min skruetrækker der lå på banen. Af og samle op og videre.
Men så sprang cola´en op af dåseholderen på styret og jeg måtte i hold igen.
Senere på samme omgang fandt jeg mine solbriller som underligt nok var
intakte og lidt derefter tror jeg nok jeg så en rulle sort isolerbånd. Så
hvis i leder godt burde det være muligt at finde en rulle sort isolerbånd,
et bundtfuld strips og et NGK B8ES tændrør. Det eneste jeg måske kunne være
interesseret i at få igen er låget til værktøjskassen under sædet og
føreligheden i min venstre fod.

Indrømmet, banen er lige ujævn nok til GS´erens dæmpere som slog i bund, men
lidt stolt er jeg over Sørens Lindholts bemærkning om at det ville være
rigtig surt at være ung knallertbølle hvis jeg var MC-betjent, for fange dem
selv om de forsøgte at stikke af over skulle jeg nok. ) Og det er IK´
nødvendigt med en offroader....det gør det bare mere komfortabelt......

Speedwaybanen var mere oplagt til GS´eren. Lidt mere træning og jeg tror det
er muligt at krænge den sidelæns igennem hele svinget og ikke det sjusk som
i går. Den kom da rundt, også uden at vælte, men jeg var en kylling på
gassen og det skal der arbejdes på. Det var nemlig rimelig sjovt.

Med Racende Venlig Hilsen
Per Pedersen
GS 450...hvis nogen skulle være i tvivl,-)

Fra : Per Pedersen

Dato : 31-08-01 17:16

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> wrote in message
> [...]

> det ender jo nok med at man er nød til at have en ekstra cykel i garagen.

Jeg tror faktisk jeg vil have det helt fint med at eje en Søren " træls at
starte" XL 350. Det var alt rigeligt. Den væltede mig af og det var DEN der
gjorde det og det var DENS skyld at jeg væltede for jeg havde på det
tidspunkt ikke noget at skulle have sagt om hvilken rute XL´en skulle køre.
Jeg var blevet umyndiggjort og havde egentlig ikke styr på en skid. Men det
gik og jeg har gået meget mærkeligt hele dagen da hælen på venstre fod har
været meget øm i dag. Fænomenet "gakkede gangarter" må være noget der er
opstået efter en omgang cross for rookies)

Med Racende Venlig Hilsen
Per Pedersen....som morede sig grusomt
TAK FOR TUREN!!!

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-08-01 18:52

....Det skal den jo.

Sandt at sige, så grinede vi faktisk ikke så meget som vi plejer, når
turister forvilder sig derud hvor man bogstaveligt taget ikke altid kan
bunde.

Vi har ALDRIG set nogen køre en motocross bane på en GS450 med 4 kvm.
vindskærm og gule sidetasker, og så endda med en næsten ikke pinlig
hastighed. Og tricket med at lade tasken springe op, og A4 ark flagre ud
over banen så ud til at være en ganske effektiv afledningsmanøvre, den vil
vi nok tage til os.

Poul udtalte på et tidspunkt mens han kiggede på Mads' udfoldelser: "Lad os
ikke håbe at han begynder at køre off-road. Han kunne godt gå hen og blive
farlig". I kørte absolut ikke som begyndere, det gik faktisk ganske
fremragende.

> Jeg tror faktisk jeg vil have det helt fint med at eje en Søren " træls at
> starte" XL 350.

Per... Det var en XT.

Med griset hilsen
Rittig

Fra : Mads Lund

Dato : 01-09-01 09:01

> [...]
> over banen så ud til at være en ganske effektiv afledningsmanøvre, den vil

Det bør skrives ned hvad den GS'er udsættes for. Naturligvis med den
nødvendige dokumentation. Så er jeg sikker på Suzuki fabrikkerne giver en ny
GS'er på et tidspunkt, lidt ligesom når folk runder 1 mio i deres merser,
eller kører jorden rundt et par gange i en Audi. Af de få ting jeg kan
huske, kommer haveræs nok ind som det underligste jeg har set, men der jo
ikke så langt derfra til offroad.

> I kørte absolut ikke som begyndere, det gik faktisk ganske
> fremragende.

Betyder det at man skal være øm over hele kroppen dagen efter ?

Men nu må vi jo se hvordan det går imorgen. Hvis nu du har et ekstra par
støvler jeg kunne låne vil det være fjong, for man må erkende at RR udstyret
ikke lige passer i farverne. (Og så kan det ikke tåle at blive beskidt)

Mads Lund
KX500, der bare venter på at det skal blive søndag middag.

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-09-01 15:21

> [...]
> eller kører jorden rundt et par gange i en Audi. Af de få ting jeg kan
> huske, kommer haveræs nok ind som det underligste jeg har set, men der jo

Jep, det var imponerende hvad han kunne med det lokum!

> Betyder det at man skal være øm over hele kroppen dagen efter ?

Ja, det er desværre helt normalt.

> [...]
udstyret
> ikke lige passer i farverne. (Og så kan det ikke tåle at blive beskidt)

Kan du være i et par str. 41? Så tager jeg et ekstra par med, men før eller
senere må du nok ud at investere.

Rittig
(som har brugt hele dagen på at rette KX 250 op så den kan køre søndag.)

Fra : Mads Lund

Dato : 03-09-01 09:46

Så var jeg blevet lokket på usikker grund igen. Det var måske ikke såsvært
efter torsdagens tur på knallertbanen, og nu stod der jo også lige en KX500
hjemme i garagen der trængte til en køretur.

Så søndag middag gik turen til grusgraven i Frejlev, hvor de andre off
rødder var mødt op til en eller anden underlig intern konkurrence. Og da
vejret viste sig fra sin våde side, blev det til noget det godt kan betegnes
som mudderræs, men det blev det absolut ikke mindre morsomt af. KX'eren har
ikke for meget mønster på baghjulet, hvilket er meget godt for det spark man
får i måsen, men det besværliggør styringen en kende.

1. omgang på "banen" gik ikke alt for imponerende, cyklen gik i stå nogle
gange, og kæden faldt af. Ud i pit og få det fikset og på den igen. Det skal
lige siges at der var en noget stejl nedkørsen (ca 45° og løs sand, over ca
30 meter) og den voldte altså nogle problemer, til stor morskab for de andre

Efter nogle omgange kunne jeg køre uden at cyklen gik i stå, og da vi
begyndte at køre "baglæns" rundt på banen, så den stejle nedkørsel blev til
en opkørsel gik det faktisk ganske fint (omend stadig ret langsomt). Det
største problem er de skarpe sving. Jeg nægter at tro på at det er raske
mennesker der har fundet på at så ustbile konstruktioner som motorcykler
skal køre i mudder og sand. Og det skete da også flere gange at forhjulet
skred ud, med en efterfølgende tur med næbet i sandkassen som resultat.

Men efter 2 timers høvlen rundt, kunne vi godt trætte, meget våde (læs
gennemblødte), og lige så snavsede tage ind til Mikkel som havde Superbike
og kaffe parat. Så nu er der bare tilbage at kroppen restituere og reparere
de blå mærker og hudafskrabningen fra et kickstarter tilbageslag, så er vi
klar til endnu en tur.

Det skal lige nævnes at Per tog det meste af en omgang på GS'eren, men han
faldt fra (og af) da vi kom til den store sandbakke

Mads Lund
KX500, dirty style

Fra : Per Pedersen

Dato : 03-09-01 17:07

> [...]
>
> Det skal lige nævnes at Per tog det meste af en omgang på GS'eren, men han
> faldt fra (og af) da vi kom til den store sandbakke

Ja, ja efter lidt søgen i den kæmpe grusgrav fandt jeg da noget der lignede
4 glade og våde gutter og de var på vej i pit så jeg skulle bare følge efter
dem. Ned af en ujævn, hullet, sporkørt, mudret vej med blødt sand gik det og
da jeg nåede enden holdt jeg i en stor grav omgivet af kæmpe skrænter. Og
hvad sker der BAAARRRRPPPP, BBAAAAAARRRRPPPPP, BAAAARRRRRRPPPPP,
BAAARRRRRPPPPP og det flyver forbi med 4 spassere der hamrer op ad
skrænterne. Der holder jeg og GS´eren for foden af skrænten og tænker vores
mens de holder ind på topppen af den 30 meter lange opkørsel med 40-45 gr.
stigning og noget der tangerer kviksand som belægning. "Kommer du ikke op"
lyder det hånligt fra en eller anden sandfarvet lemming på en crosser, med
himlens grå skyer som baggrund. Idylerisk....nej.... og hvordan fanden
skulle jeg dog kunne kæmpe mig derop???? Nå, men de kom da så heldigvis ned
igen og en alternativ rute blev afprøvet.......men stadig en stejl opkørsel
med blødt sand. Fuck det tænkte jeg, noget må den da kunne tygge sig igennem
og afsted det gik. 50 meter senere... pause...ufrivilligt. Op igen, samle
spejlstumper, smide dem i sidetasken og videre. 150 m senere på ny spændende
jordvej med vådt græs...bang ned igen. Op igen og 150 meter mere og der var
pitten. Pyh-ha...

Ja, det kostede et sidespejl. Men det var nu godt nok at det døde for det
var et af den type der slår ind når man når over 110 km/t. Nu har jeg fået
et nyt spejl monteret med en meget længere stang så jeg kan se noget andet
end en arm i spejlet og så er jeg tilmed sikker på at det når i jorden næste
gang den bliver træt og ligger sig på siden. Hvornår skal vi afsted igen????
Og kan jeg låne et par crossdæk i 18"??

Med Racende Venlig Hilsen
Per Pedersen

Fra : allan jensen

Dato : 03-09-01 20:53

"Per Pedersen" <per_p@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Med Racende Venlig Hilsen
> Per Pedersen
>
>torsdag måske? knallertbanen måske eller måske den mark der er lavet til
forhinddringsbane for 4 hjulstræk ????????
jeg følger op på det og vender tilbage

allan dt125r lidt hæs men ellers i fin form
hvad med i andre ?

Fra : Mads Lund

Dato : 04-09-01 06:19

> forhinddringsbane for 4 hjulstræk ????????
> jeg følger op på det og vender tilbage
>
> allan dt125r lidt hæs men ellers i fin form
> hvad med i andre ?

Hæs ??? Kører du og råber for så synes jeg da det er bedre at du sætter
en cross dæmper på dt'eren så den kan lave motorlyd.

Ellers lyder torsdag som en fin ide, og jeg har fået lovning på en ordentlig
dynge billigt udstyr fra en ex cross kører jeg arbejder med. Og med det
bliver man jo usårlig (mentalt anyway)

Mads Lund
KX500

Fra : allan jensen

Dato : 05-09-01 20:53

> [...]
ordentlig
> dynge billigt udstyr fra en ex cross kører jeg arbejder med. Og med det

allan

Fra : Søren L Hansen

Dato : 03-09-01 20:49

> [...]
næste
> gang den bliver træt og ligger sig på siden. Hvornår skal vi afsted

GRILL, jeg det var sku igen den store griner da vi vantro så dig stævne ned
af den første nedkørsel, om jeg begriber noget af hvorfor vi andre kører
rundt og brokker os over dårlige bagdæmpere, halvnedslidte KNOPdæk osv, når
du tilsyneladende kan trænge frem overnæstenalt med din GS-færge

Søren

Fra : Per Pedersen

Dato : 03-09-01 21:01

"Søren L Hansen" <lindholt@person.dk> wrote in message
> [...]
når
> du tilsyneladende kan trænge frem overnæstenalt med din GS-færge

Som de 5 munke i reklamen for en eller anden van-agtig tingest af en bil
slutter af med at sige på tysk" wo es ist ejn vilje, gibt auk ejn wek". Ja,
ja mit tyske er noget crap men det jeg forsøgte at skrive er " hvor der er
en vilje, er der også en vej" Og så siger de alle sammen
"oouuuuhhhhhhhhhh".... Spørg bare Mads!!!;-D

Med Racende Venlig Hilsen
Per Pedersen

Fra : Mads Lund

Dato : 04-09-01 06:21

> [...]
> en vilje, er der også en vej" Og så siger de alle sammen
> "oouuuuhhhhhhhhhh".... Spørg bare Mads!!!;-D

Jeg tro snart GS bliver tilføjet IOC's liste over forbudte stoffer, for din
hjerne har klart taget skade af at du har fået for meget GS.

Mads Lund
GS750, ha

Fra : Mads Lund

Dato : 04-09-01 08:03

> [...]
når
> du tilsyneladende kan trænge frem overnæstenalt med din GS-færge

¨

Søren jeg har også lige en høne at plukke med dig, for jeg har stadig en
ordentlig bule i panden fra den sten din dumme knallert smed i hovedet på
mig.

Men nu har jeg også gaflet udstyr (ex hjelm og støvler) så nu kan i bare
vente jer. Er det desuden normalt at man har sand i underhylerene eter sådan
en tur ?

Mads Lund

Fra : Søren L Hansen

Dato : 04-09-01 17:41

Mads Lund <Mads.L@Martin.dk> wrote in article
<e%_k7.24$%f5.664@news.get2net.dk>...
> Søren jeg har også lige en høne at plukke med dig, for jeg har stadig en
> ordentlig bule i panden fra den sten din dumme knallert smed i hovedet på
> mig.

A beklager

> Men nu har jeg også gaflet udstyr (ex hjelm og støvler) så nu kan i bare
> vente jer. Er det desuden normalt at man har sand i underhylerene eter
sådan
> en tur ?

Ja.
--