Airport er nu sikker igen
Fra : Peter Perlsø

Dato : 31-08-01 12:37

Apple har i al stilhed opdateret Airport (802.11b som det hedder i
industrisprog) til 128-bit kryptering, efter at 40-bit krypteringen fornylig
blev brudt.

Kilde: macCentral.

venligst , Peter Perlsø - tlf: 51 92 39 81

http://titancity.dk/ - den danske Mac-portal.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-08-01 13:38

In article <B7B5425A.236E%mimas@pobox.com>, Peter Perlsø wrote:
> Apple har i al stilhed opdateret Airport (802.11b som det hedder i
> industrisprog) til 128-bit kryptering, efter at 40-bit krypteringen fornylig
> blev brudt.

Jeg tror ikke det er godt nok, da problemet ikke var noegle laengden,
men en fejl i den micro kode som bliver udfoert paa airport kortet
for at kryptere data. Kun en opdatering af dette er godt nok, dvs.
maaske en firmware kan klare det, hvis de har lavet deres kort
saaledes at der kan downloades ny firmware til den.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-08-01 15:14

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> Apple har i al stilhed opdateret Airport (802.11b som det hedder i
> industrisprog) til 128-bit kryptering, efter at 40-bit krypteringen fornylig
> blev brudt.

du mener understøttelse af 128bit krypteret airport, dit eksistrende
40bit Airportkort bliver ikke 128bit fordi du kører Mac OS X 10.1

det er vist laaaaaang tid siden 40bit krypteringen blev brudt, den blev
anset for usikker allerede da Apple introducerede Airport i den første
iBook. Jeg har dog ikke problemer med at bruge 40bit, idet jeg er ret
ligeglad om nogen skulle finde på at kigge med.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Jubii, jeg er blevet optaget på lærerseminariet...igen. Jeg leder dog
stadig efter en lejlighed i København

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-08-01 15:52

> [...]
> iBook. Jeg har dog ikke problemer med at bruge 40bit, idet jeg er ret
> ligeglad om nogen skulle finde på at kigge med.

hvad med misbrug af din internet linie ??
aka film/mp3/warez server ??
Eller hackning ??

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-08-01 17:00

In article <slrn9ov947.oa.bendtsen@brok.diku.dk>,
bendtsen@brok.diku.dk (Jon Bendtsen) wrote:

> hvad med misbrug af din internet linie ??
> aka film/mp3/warez server ??
> Eller hackning ??

Eller marsmænd ??
Eller tandfeen ??

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 31-08-01 22:27

Jon Bendtsen <bendtsen@brok.diku.dk> wrote:

> hvad med misbrug af din internet linie ??
> aka film/mp3/warez server ??
> Eller hackning ??

Kan man ikke sikre sig mod det hvis man kun tillader specifikke
MAC-adressen at koble på airportbasen? (Altså ikke MAC som i Macintosh,
men MAC som værende et unikt nummer, som hvert netkort/airportkort er
udstyret med og som kan bruges som identifikation.)

/Martin

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-08-01 22:40

In article <1ez1266.1mi0ff4oxdy78N%mb@talent.dk>, Martin Bredthauer wrote:

> [...]
> men MAC som værende et unikt nummer, som hvert netkort/airportkort er
> udstyret med og som kan bruges som identifikation.)

Tja tjo, potentielt kan du, men potentielt kan jeg bare tage
din egen MAC, den er jo godkendt, og saa sende med den adresse.
Eller jeg kan sende med broadcast adressen. Det maa jeg ikke for
specificationen, men du faar problemer hvis du banlyser den.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 01-09-01 10:57

> [...]

> Eller jeg kan sende med broadcast adressen. Det maa jeg ikke for
> specificationen, men du faar problemer hvis du banlyser den.

Vil det sige at en MAC-adresse ikke er en fast og unik del af airport
hardwaren = man kan snyde airportbasen til at tro at man sender med en
MAC adresse som man faktisk ikke har??

/Martin

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-09-01 11:22

> Vil det sige at en MAC-adresse ikke er en fast og unik del af airport
> hardwaren = man kan snyde airportbasen til at tro at man sender med en
> MAC adresse som man faktisk ikke har??

Du kan med nogle almindelige ethernetkort. Jeg har ikke ledt efter
et airport kort der kan, men det skulle ikke vaere umuligt at det
findes, det er ikke besvaerligt at lave. Muligvis kommer det ogsaa
an paa den driver du bruger til kortet.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Peter Perlsø

Dato : 31-08-01 19:30

in article 1ez0hs6.l9bvgu1ai7wkwN%reippuert@mac.com, Morten Reippuert
Knudsen at reippuert@mac.com wrote on 31/08/01 16:14:

> du mener understøttelse af 128bit krypteret airport, dit eksistrende
> 40bit Airportkort bliver ikke 128bit fordi du kører Mac OS X 10.1

Min fejl. Jeg mener selvfølgelig den hardware Apple sælger - AirPort kort.

> [...]
> iBook. Jeg har dog ikke problemer med at bruge 40bit, idet jeg er ret
> ligeglad om nogen skulle finde på at kigge med.

Som 99% af alle andre :)