Tabeller og IE 6.0
Fra : Jesper L Hansen

Dato : 31-08-01 09:07

Hejsa.

Jeg installerede Internet Explorer 6.0 og så var indholdet i alle mine
tabeller pludselig centreret og ikke venstrestillet som de vises i
Explorer 5.5 - hvad er nu det ?

Med venlig hilsen
Jesper L Hansen
Der har en lejlighed til salg !
http://www.husavisen.dk/boligemne.asp?sag=22615&mgl=3127

Fra : J.C. Voss

Dato : 31-08-01 09:50

Jesper L Hansen <lismoes@mail.dk> wrote:

> Jeg installerede Internet Explorer 6.0 og så var indholdet i alle mine
> tabeller pludselig centreret og ikke venstrestillet som de vises i
> Explorer 5.5 - hvad er nu det ?

Hvad er din url?

--
Jonas @ 11°, 56° ------------------------------
'Det var mig der inspirerede | Remember Occam's razor? |

Fra : Jesper L Hansen

Dato : 31-08-01 10:05

http://www.venstre-odense.dk/

Fra : J.C. Voss

Dato : 31-08-01 10:25

Jesper L Hansen <lismoes@mail.dk> wrote:

> http://www.venstre-odense.dk/

Det er nok fordi du hverken har defineret align="left" i dine td i selve
dokumentet, eller { text-align: left } for dine td i dit css. Prøv det
og se om det ikke hjælper.

Fra : Jesper L Hansen

Dato : 31-08-01 12:09

Det hjalp med en TD{text-align: left;} i min css - tak skal du ha'

Fra : J.C. Voss

Dato : 31-08-01 13:21

Jesper L Hansen <lismoes@mail.dk> wrote:

> Det hjalp med en TD{text-align: left;} i min css - tak skal du ha'

Velbekomme, glad for at jeg kunne hjælpe.

Fra : Michael Jack

Dato : 01-09-01 01:32

J.C. Voss <jcSPAM@BLOCKvoss.tf> wrote:

> Det er nok fordi du hverken har defineret align="left" i dine td i selve
> dokumentet, eller { text-align: left } for dine td i dit css. Prøv det
> og se om det ikke hjælper.

Det hjælper, jo, men det er da noget pjat at IE6 tvinger en til at
eksplicitte (ord?) standard vandret justering for tekst:

table
tr
td align center
table
tr
td En hel masse tekst der vises centreret /td
/tr
/td
/table
/tr
/table

vises med teksten centreret, ikke bare venstre-justeret midt på siden.
En ydre, centreret div (i stedet for den yderste tabel) giver samme
resultat.

Som jeg læser HTML 4.01 forslaget, så skal en alignment attribut i HTML
ikke kunne hentes højere oppe end selve table taggen; næste trin er
default opførsel, d.v.s. venstre justeret på denne halvkugle. CCS kan
selvfølgelig overtrumfe dette.

Andre browsere der opfører sig lige sådan som IE6?

Jeg har rapporteret dette som en bug til Microsoft umiddelbart efter at
IE6 blev frigivet i endelig version.

Mvh. Michael

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-09-01 10:47

Dette vises korrekt her. Det er sikkert noget i dit css der gør det.
Prøv at validere det. Jeg bemærkede et par ting som ikke er helt efter
standarden.

Fra : Michael Jack

Dato : 01-09-01 13:08

Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> wrote:

> Dette vises korrekt her. Det er sikkert noget i dit css der gør det.
> Prøv at validere det. Jeg bemærkede et par ting som ikke er helt efter
> standarden.

Ovenstående eksempel var skrevet i pseudokode (ingen
mindre-end/større-end tegn o.s.v.). Det var aldrig meningen at det
skulle validere som det stod skrevet. Jeg undskylder hvis det ikke var
_meget_ klart.

Kig på <http://www.jack.dk/michael/dev/test.html>, med link til
test2.html, for at se to eksempler på problemet. Øverste eksempel er
tabel i centreret tabel, nederste eksempel er tabel i centreret div.

Det er specielt nederste eksempel der bekymrer mig.

Eneste forskel på de to sider er en, efter min mening overflødig,
præcisering i CSS af at tabel celler skal vises med venstrejusteret
tekst som standard.

Mvh. Michael

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 02-09-01 00:23

Se inline.
On Sat, 1 Sep 2001 14:07:48 +0200, michjack@spamfilter.dk (Michael
Jack) wrote:

> [...]
>mindre-end/større-end tegn o.s.v.). Det var aldrig meningen at det
>skulle validere som det stod skrevet. Jeg undskylder hvis det ikke var

Det skal du skam ikke, jeg foretog selv de nødvendige rettelser så det
virkede (indsatte hageparanteser).

>Kig på <http://www.jack.dk/michael/dev/test.html>, med link til
>test2.html, for at se to eksempler på problemet. Øverste eksempel er
>tabel i centreret tabel, nederste eksempel er tabel i centreret div.

Problemet ligger i, at i modsætning til tidligere versioner vil IE6
overholde en DTD hvis en er angivet hvad der er i dit tilfælde.
Hvis du retter dit øverste eksempel til:

tabel som fylder 50% af bredden. En hel masse tekst der vises i en
tabel som fylder 50% af bredden. En hel masse tekst der vises i en
tabel som fylder 50% af bredden.</td>

Så vil det vises korrekt i alle browsere. Men jeg synes at du skulle
holde fast i at bruge CSS eftersom align er deprecated (frarådes).

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 31-08-01 10:14

Fri, 31 Aug 2001 10:07:28 +0200, skrev Jesper L Hansen
<lismoes@mail.dk>:

>Jeg installerede Internet Explorer 6.0 og så var indholdet i alle mine
>tabeller pludselig centreret og ikke venstrestillet som de vises i
>Explorer 5.5 - hvad er nu det ?

Tjah - en url ville jo nok hjælpe ret meget.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Rettelse kan hentes på http://hjem.get2net.dk/henrik-k-hansen/oefix.exe

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 31-08-01 17:04

Jesper L Hansen wrote
> Jeg installerede Internet Explorer 6.0 og så var indholdet i alle mine
> tabeller pludselig centreret og ikke venstrestillet som de vises i
> Explorer 5.5 - hvad er nu det ?

Du skal være opmærksom på, at du ikke har bestemt baggrundsfarven på dine
undersider. Jeg har en grå baggrundsfarve.

/Søren

Fra : Jesper L Hansen

Dato : 31-08-01 20:39

On Fri, 31 Aug 2001 18:03:50 +0200, "Søren Jacob Lauritsen"
<devnull@nospam.sjl.dk> wrote:

>Du skal være opmærksom på, at du ikke har bestemt baggrundsfarven på dine
>undersider. Jeg har en grå baggrundsfarve.

Takker Det må jeg få rettet også !