Mac OS X og flerknaps mus
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-08-01 22:21

Hejsa,

Er der ikke noget med, at Mac OS X automatisk understøtter flere knapper
på en mus og endda også scrollhjul?

Jeg kunne nemlig godt bruge en højre museknap, så jeg ville lige shoppe
efter en ny mus i morgen. Det bliver en af de mange Logitech-mus, men
jeg skal lige hitte ud af hvilken det skal være. Nogen gode ideer?

Det er ellers lidt ærgeligt at droppe Apple's Pro Mouse, da den er
rigtig god...

--
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-08-01 22:36

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Hejsa,
>
> Er der ikke noget med, at Mac OS X automatisk understøtter flere knapper
> på en mus og endda også scrollhjul?

jo, højre, venstre og scroll hjul i alle Cocoa apps, Carbons apps der er
programeret med øje for dette (eks IE, men ikke Finder) - Classic apps
understøtter kun én knap og tredieparts Classic drivere virker ikke.

> Jeg kunne nemlig godt bruge en højre museknap, så jeg ville lige shoppe
> efter en ny mus i morgen. Det bliver en af de mange Logitech-mus, men
> jeg skal lige hitte ud af hvilken det skal være. Nogen gode ideer?

en hvilken som helst logitech mus.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Jubii, jeg er blevet optaget på lærerseminariet...igen. Jeg leder dog
stadig efter en lejlighed i København

Fra : Gunnar Holse

Dato : 31-08-01 01:13

Nu har jeg været igennem stort set alt hvad markedet byder på af mus, og jeg
må sige at Microsoft IntelliMouse (med ru overflade) er en klar vinder.
Problemet med Logitech's mus er lige præcis scrollhjulet, som uden at gå i
detaljer er "flimsy" lavet i forhold til MS-musenes - det larmer og er en
smule "mudret" at arbejde med, også i de dyre modeller. Så her må jeg altså
gå imod en hel verden at musebrugere der lovpriser Logitech og erklære at
deres mus er noget b***. Efter et projektforløb med den trådløse MouseMan
blev den kylet i affaldsskakten, med et evigt farvel til smart sølvgrå
silkeglat finish! Compaq, Dell og HP (og sikkert andre) har alle OEM udgaver
af Logitechs PilotMouse, og den ligger ganske vist godt i hånden, men
teknisk er den middelmådig, bliver hurtigt slidt og træg at betjene.

Apple's ADB Mouse II er alle tiders bedste, men den har jo kun en "arm" og
intet hjul ..

Intel laver en såkaldt "Wired Mouse" der også fås trådløs. Den er jeg
nysgerrig efter at prøve, men den fås ikke herhjemme, medmindre man vinder
en auktion på eksempelvis eBay. Ellers ser den meget fin ud.

Så en MS Intellimouse - efter man har vænnet sig til den skæve form, eller
eventuelt en WheelMouse - er efter min vurdering det bedste valg - når man
opdager hvor god den er vænner man sig til udseendet.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-08-01 06:50

Gunnar Holse <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> [...]
> af Logitechs PilotMouse, og den ligger ganske vist godt i hånden, men
> teknisk er den middelmådig, bliver hurtigt slidt og træg at betjene.

Jeg har i forvejen en Logitech mus til min PC'er. Jeg ved ikke lige
hvilken model det er, men der synes jeg også, at scrollhjulet er noget
skod. Det fedter lissom lidt rundt og den scroller ikke altid for hvert
hak, men lige pludselig rykker den alt for langt.

> Apple's ADB Mouse II er alle tiders bedste, men den har jo kun en "arm" og
> intet hjul ..

Helt klart en af de bedste mus, som jeg har brugt. Ligger perfekt i
hånden, men mangler selvfølgelig en knap...

> Så en MS Intellimouse - efter man har vænnet sig til den skæve form, eller
> eventuelt en WheelMouse - er efter min vurdering det bedste valg - når man
> opdager hvor god den er vænner man sig til udseendet.

Vi har en MS mus med en masse knapper inde på arbejdet til en af vores
PC'ere. Den kan jeg ikke vænne mig til, da jeg hele tiden kommer til at
ramme en af knapperne på siden, der fungerer som Frem og Tilbage i
vinduerne. Superirriterende for knapperne aktiveres alt for let. Jeg
skal lige tjekke, hvilken mus det er. Scrollhjulet virker dog bedre end
på min Logitech mus.

--
René

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-08-01 20:00

> [...]

> skod. Det fedter lissom lidt rundt og den scroller ikke altid for hvert
> hak, men lige pludselig rykker den alt for langt.

Jeg svarer lige for mig selv, da jeg nu har prøvet to Logitech-mus.

Den ene er en Cordless Wheel Mouse, som er en trådløs med kugle i en
standardform, som ligger godt i hånden.

Den anden er en Cordless MouseMan Optical, som er både trådløs og
optisk.

Begge har et scrollhjul, som fungerer glimrende, klart bedre end den
Logitech-mus jeg har til PC'eren.

Der er dog et lille problem med dem begge, ihvertfald i Mac OS X, hvor
musens bevægelser bliver mere "hakket". Det foregår ikke så flydende som
med Apple's egen Pro Mouse, men det virker som om, at Cordless MouseMan
Optical er lidt mindre hakkende, men det kan være
indbildning/ønsketænkning, da prisen er noget højere!

Er det mig der gør noget galt, eller kan man ikke få en ny mus med så
flydende bevægelser som Apple's? Kan det være fordi de er trådløse, så
de sparer strøm ved at spare lidt på tilbagemeldingerne til computeren?

Jeg kan sikkert vænne mig til det, men det er ganske tydeligt selv ved
almindeligt brug. En anden ulempe ved de trådløse mus er vægten, for
batterierne gør dem lidt tunge. Den trådløse/optiske bruger to AA
batterier, der vejer lidt mere end den kun trådløses af AAA typen.

Jeg håber der er andre, som sidder med trådløse mus og som evt. kan
melde om de har samme problem. Jeg har fået lovning på, at jeg kan
levere musen tilbage, hvis jeg ikke er tilfreds, så hvis der ingen
løsning er, så vil jeg lige overveje det. Jeg har dog brug for den
ekstra knap + scrollhjul...

--
René

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 01-09-01 15:42

> [...]

> af Logitechs PilotMouse, og den ligger ganske vist godt i hånden, men
> teknisk er den middelmådig, bliver hurtigt slidt og træg at betjene.

Ikke særligt videnskabeligt fra min side, men netop den mus har jeg
været lykkelig for siden indkøbet for 1.5 år siden, helt perfekt og
usansynlig præcis.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-09-01 02:46

Hej Gunnar

Det 'sjove' er, at alle Microsofts mus rent faktisk er lavet af LogiTech -)

Der findes rent faktisk meget få fabrikker, der laver næsten 95% af alle de
mus, der bruges i hele branchen. LogiTech er absolut den største, derefter
kommer McAlly og Kensington, Zytec, Altec og et par stykker mere.

Men jeg vil give dig ret i, at den nye Intelligmouse er et godt valg. Den er
produceret hos LogiTech efter specs udformet af MS, men det gør den jo ikke
dårligere af den grund.

Apple II (USB) og Apple Pro musene er også produceret hos LogiTech, og her
foretrækker jeg helt klart Pro musen. - Den virker mere 'sikker' og den føles
mere rigtig i hånden, men hvor lang dens 'levetid' er, - er jo svært at sige
endnu.

PilotMouse og dens varianter synes jeg er rigtig gode, og de virker faktisk ret
stabile også ved længere tids brug.

Men den bedste LogiTech mus er nok en, som der ikke er ret mange, der
overhovedet kender herhjemme - nemlig en specialtrackball med en kugle på hele
12cm i diameter. Den er så præcis, at den kan justeres til, at _1 mm_ flytning
af kuglen også giver _1 mm_ på skærmen! Den importeres ikke mere til Danmark,
da den aldrig slog igennem rent markedsmæssig, og du vil heller ikke finde den
på deres normale liste over mus og trackballs, da den nu udelukkende
fremstilles til brug for fysisk handicappede.

Men topscoreren er helt klart Kensingtons TurboMouse 5 og den helt nye
TurboMouse Pro. TM 5 er en klassisk 4-knaps trackball (6 knapper med
kombinationstaster). Den er meget præcis og usandsynlig robust. Jeg har haft en
nu i snart 6 år, og den kører stadig, som var den ny.

TM Pro er noget af et 'monster' - Udover de 4 alm. kanpper har den både wheel
og 9 'direct access' kanpper, der kan programmeres til forskellige formål.
Konstruktionen er efter samme princip som TM 5, men den er blevet en smule mere
'flad' i konstruktionen. Og jeg må indrømme, at jeg er meget stærkt
interesseret i den, - men sikke da en pris! - næsten 1600kr.!

Og så lige for at gøre forvirringen total, så er alle de 'små' Kensington
'Mouse-In-A-Box' mus nu også fremstillet af LogiTech -).

Og så tror jeg ikke, at man kan sige, at der er en 'general-mus', der vil passe
til alle. Folks hænder er noget af det mest individuelle, så man skal prøve sig
frem og vælge netop den mus / trackball, der lige netop passer til _din_ hånd.

mvh. Erik Richard

Gunnar Holse wrote:

> [...]
> eventuelt en WheelMouse - er efter min vurdering det bedste valg - når man
> opdager hvor god den er vænner man sig til udseendet.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Karl Antz

Dato : 02-09-01 08:36

> [...]
>
> TM Pro er noget af et 'monster' - Udover de 4 alm. kanpper har den både
> wheel og 9 'direct access' kanpper, der kan programmeres til forskellige

For engangs skyld noget vi kan være enige om - bortset fra at den hedder
Expert Mouse Pro og "kun" har 6 direct access-knapper

Jeg har "monstret" - og er ovenud tilfreds.

hilsen ka'l

-- Karl Antz
Albaniensgade 4, 1th
2300 København S
+45 3258 1630

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-09-01 14:57

Hej Karl

- Ikke for at sige noget, Karl, men.... kig lige her:
<http://www.kensington.com/products/pro_c1018.html>. Der er faktisk både en
TurboMouse og en ExpertMouse i samme serie, - eller rettere flere.
ExpertMouse har jeg ikke prøvet set, da den er nyere end TM Pro.

mvh. ERik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-09-01 14:59

Hej igen, Karl

- Glemte at tilføje, at de 13 knapper kommer frem i programmeringen sammen med
de 4 grundknapper, sorry!
ERS

Fra : Gunnar Holse

Dato : 02-09-01 17:22

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Men jeg vil give dig ret i, at den nye Intelligmouse er et godt valg.

For en ordens skyld er det den gamle IntelliMouse der menes, den der har ru
overflade. God robust sag

/G.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 10-09-01 12:10

> [...]
> en smule mere 'flad' i konstruktionen. Og jeg må indrømme, at jeg er meget
> stærkt interesseret i den, - men sikke da en pris! - næsten 1600kr.!

Lyder som min Kensington Expert Mouse Pro, der dog kun har seks "direct
access" knapper. 1400 kroner incl. moms.

Den væsentligste ulempe ved den er de [programmeringsmæssigt] manglende
muligheder for at tildele en knap en tripel-klik.

Og der findes en MacOS X driver til den.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-09-01 15:19

Hej Per

Per Erik Ronne wrote:

> [...]

Der skulle have stået _6_ knapper (-

> Lyder som min Kensington Expert Mouse Pro, der dog kun har seks "direct
> access" knapper. 1400 kroner incl. moms.

Ja, det er efter samme koncept. Der findes flere forskellige modeller i både
'Expert' og 'Turbo' serien.

> Den væsentligste ulempe ved den er de [programmeringsmæssigt] manglende
> muligheder for at tildele en knap en tripel-klik.

Hm, jeg var lige inde i MouseWorks og klikke på funktionen 'More Clicks', men
fik ikke checket det hele igennem, men måske kan du bruge det til noget...?

> Og der findes en MacOS X driver til den.

Lige netop! - Og såvidt jeg kan se, virker den på alle Kensingtons mus og
trackballs...

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 10-09-01 19:07

> Hm, jeg var lige inde i MouseWorks og klikke på funktionen 'More Clicks', men
> fik ikke checket det hele igennem, men måske kan du bruge det til noget...?

Den giver desværre kun mulighed for at knytte alt, sh, control og
commmand-knapper til klikket eller dobbeltklikket. Tripelklikket giver i
MacSOUP markering af en linie, og holdes tasten nede, kan man derigennem
let markere flere linier.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-08-01 06:50

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> jo, højre, venstre og scroll hjul i alle Cocoa apps, Carbons apps der er
> programeret med øje for dette (eks IE, men ikke Finder) - Classic apps
> understøtter kun én knap og tredieparts Classic drivere virker ikke.

Det var sådan det var, tak!

--
René

Fra : Sascha

Dato : 31-08-01 11:30

MS Intellimouse Explorer
Du kan læse og se den her
http://www.microsoft.com/catalog/display.asp?subid=22&site=10036&x=46&y=10

(Jeg købte den til min PC(spil) efter at have læst en anmeldelse af
forskellige mus i Macworld (TIlbage til dengang hvor MS var et fy ord)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-08-01 15:42

Sascha <sascha@mir.dk> wrote:

> [...]
>
> (Jeg købte den til min PC(spil) efter at have læst en anmeldelse af
> forskellige mus i Macworld (TIlbage til dengang hvor MS var et fy ord)

Det er næsten sådan en mus vi har til vores PC'er på arbejdet. Den er
godt nok beige og grå, og så er den ikke optisk, men formen og
placeringen af knapperne er vist det samme.

Den mus har jeg svært ved at vænne mig til, da jeg kommer til at trykke
på de to side-knapper, når jeg ikke lige vil.

--
René

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 31-08-01 12:10

> jo, højre, venstre og scroll hjul i alle Cocoa apps, Carbons apps der er
> programeret med øje for dette (eks IE, men ikke Finder) - Classic apps
> understøtter kun én knap og tredieparts Classic drivere virker ikke.

Hvad med Kensington Trackball? Fire knapper, et scrollhjul, seks ekstra
knapper til at tildele web-sted eller programmer ...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-08-01 15:42

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Hvad med Kensington Trackball? Fire knapper, et scrollhjul, seks ekstra
> knapper til at tildele web-sted eller programmer ...

Ingen trackball, tak!

Fordelen ved Kensington er dog, at deres drivere findes til Mac OS X.

--
René

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 01-09-01 04:53

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Fordelen ved Kensington er dog, at deres drivere findes til Mac OS X.

Det fandt jeg ud af i dag - på www.kensington.com.

En ulempe er at man ikke kan tildele en knap "tripelklik" ;-(.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-09-01 02:15

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> jo, højre, venstre og scroll hjul i alle Cocoa apps, Carbons apps der er
> programeret med øje for dette (eks IE, men ikke Finder) - Classic apps
> understøtter kun én knap og tredieparts Classic drivere virker ikke.

?? - Så kender du da vist ikke de nye mus og trackballs fra Kensington. - Dem
kan du sagens bruge under Classic Mode. - Og deres nyeste 13-knaps trackball
- Turbomouse Pro virker fint - både med de 4 alm. knapper + de 9 'direct
access' kanpper. - Men prisen er jo selvfølgelig også derefter - ca. 1600kr.!

> en hvilken som helst logitech mus.

...nej da... ikke deres mus med PS2 / DIN4558 8-pins tilslutning...-)))

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Karl Antz

Dato : 02-09-01 08:36

> ?? - Så kender du da vist ikke de nye mus og trackballs fra Kensington. - Dem
> kan du sagens bruge under Classic Mode.

Kensington _har_ lavet MouseWorks for OS X - så bortset fra nogle
småting fungerer Kensington-mus perfekt under OS X!

ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4, 1th