US Army og film
Fra : Tommy Olsen

Dato : 30-08-01 16:19

Hej

Er der andre end mig, der har studset over følgende artikel i dagens
udgave af politiken?
<http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=176040>

På en eller anden måde er det jo en form for censur og for mig - og
sikkert også andre - er det endnu en grund til have antipati overfor
amerikanernes måde at lave film på. Jeg brækker mig satme over film som
Armageddon og Pearl Harbour, hvorimod jeg absolut intet har imod
Platoon[1] og Saving Private Ryan.

Jeg er træt af at se film der forherliger amerikanernes selvglæde,
patriotisme og fordrejning af fakta.

[1]: Når den kommer på DVD engang i september er den sikker på en plads i
min DVD-samling.

--
/Tommy Olsen - Alias Yotus http://yotus.linuxhq.dk/
My email: echo spam@linuxhq.dk | sed s/spam/tommy/

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 30-08-01 17:11

"Tommy Olsen" <spam@linuxhq.dk> wrote in message
> På en eller anden måde er det jo en form for censur og for mig - og
> sikkert også andre - er det endnu en grund til have antipati overfor
> amerikanernes måde at lave film på.

Censur? Nej det kan man da absolut ikke klade det. Anti parti over for den
ameriakanske filmindustri generelt? Hvorfor i alverden det? Eller antioarti
overfor det amerikanske militær for den sags skyld heller ikke. Jeg forstår
da udemærket godt hvorfor de kun vil stytte projekter der stiller dem i et
godt lys. Det er jo ikke deres opgave at lave film i første omgang. De
kritiske film bliver lavet alligevel, uden støtte. Det man kan have noget i
mode er dem som ændre manuskriptet for at få hjælp, men ingen af eksemplerne
nævnt i artiklen havde vel på nogen måde været bedre hvis de ikke havde være
lidt patriotiske og stillet amerikanerne i et godt lys. Pearl Harbor kunen
måske, men jeg tror ikke det er hvad en fyr som Brucheimer ville have lavet
alligevel, og jeg tror den film var blevet præcis som den var med eller uden
hjælp fra militæret.

> [...]
> Platoon[1] og Saving Private Ryan.
> Jeg er træt af at se film der forherliger amerikanernes selvglæde,

Undskyld mig, men gør Saving Privar Ryan ikke næsten præcis det samme som
Pearl Harbor?(dog uden pladder romantik) Først: Nej hvor er det synd for
USA, og dernæst, nej hvor er vi gode...?

> [1]: Når den kommer på DVD engang i september er den sikker på en plads i
> min DVD-samling.

Er den ikke længe udkommet? Kommer der endnu en udgave til september?

Joakim

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 30-08-01 22:01

> Undskyld mig, men gør Saving Privar Ryan ikke næsten præcis det samme som
> Pearl Harbor?(dog uden pladder romantik) Først: Nej hvor er det synd for
> USA, og dernæst, nej hvor er vi gode...?

Der er ingen som er udpræget gode i Saving Private Ryan. Du vil da
forhåbentligt ikke mene at de amerikanske soldater i filmen, fremstilles som
engle og good guys ??

Thomas

Fra : Thïngmand

Dato : 31-08-01 08:49

> Undskyld mig, men gør Saving Privar Ryan ikke næsten præcis det samme som
> Pearl Harbor?(dog uden pladder romantik) Først: Nej hvor er det synd for
> USA, og dernæst, nej hvor er vi gode...?

Jeg syntes ikke at det stiller US Army i specielt godt lys, når de på
bekostning af en masse unge mænds liv, skal have reddet denne ene Ryan
hjem - for en sag som måske er menneskeligt tænkt, men samtidigt et kæmpe PR
stunt...

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 31-08-01 09:06

"Thïngmand" <michael@thingmand.dk> wrote in message
> [...]
> bekostning af en masse unge mænds liv, skal have reddet denne ene Ryan
> hjem - for en sag som måske er menneskeligt tænkt, men samtidigt et kæmpe

Husker jeg helt galt eller var det en politisk beslutning? Jeg mener, at det
var præsidentens beslutning. Militæret er vist stolte af at parrere ordre,
så de har det vel godt med at blive kendt som dem der udfører dumme ordrer
uden at stille spørgsmål (selvom visse af soldaterne vist ikke var glade for
missionen)

/Nikolaj

Fra : Jeppe Møller

Dato : 30-08-01 18:19

On Thu, 30 Aug 2001 17:19:20 +0200, "Tommy Olsen" <spam@linuxhq.dk>
wrote:

>Er der andre end mig, der har studset over følgende artikel i dagens
>udgave af politiken?
><http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=176040>

Jeps- og det sutter sgu for vildt- for hvad blev der af floskelen
'kunstnerisk frihed?'
Kunstnerisk frihed? Ja den er gået op i krudt og kugler kunne man
forestille sig at sige- pis og papir- perverteret propaganda.

Men Pentagon? Ja de ville være godt dumme hvis de ikke benyttede sig
af at de åbenbart kan tillade sig det!

/Jeppe

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 30-08-01 18:50

Tommy Olsen wrote
> På en eller anden måde er det jo en form for censur og for mig - og
> sikkert også andre - er det endnu en grund til have antipati overfor
> amerikanernes måde at lave film på.

Det synes jeg ikke. Den amerikanske hær må da selv vælge om de vil være med
eller ej. Der er ingen lov, som tvinger hæren til at hjælpe ved tilblivelsen
af en film. Havde du et firma, ville du nok heller ikke sætte penge i noget,
der kan betragtes som værende dårlig reklame. Jo... hæren kan godt betragtes
som et firma i denne her sammenhæng.

/Søren

Fra : Anders Houmark

Dato : 30-08-01 20:09

Tommy Olsen skrev i meddelelsen <3b8e593e$0$9445$4d4eb98e@news.dk.uu.net>...
>hvorimod jeg absolut intet har imod
>Platoon[1]

>[1]: Når den kommer på DVD engang i september er den sikker på en plads i
>min DVD-samling.

Hvad dækker din samling ellers over af "krigsfilm" ?

Efter at have set Saving Private Ryan købte jeg så The Thin Red Line, som
jeg kun havde set nede i buck-buster.. Det er faktisk en rigtig fed film...
Så nu går jeg sådan lidt stille og kigger efter andre historiske film
omkring slag diverse steder i verden.. Og det skal være nogen som
underholder, og ikke bare nogle facts.. så interesseret er jeg dog ikke

--
Anders Houmark
Reality kills innocence.

Fra : Tommy Olsen

Dato : 30-08-01 20:51

In article <o9wj7.26933$Ay1.775711@news000.worldonline.dk>, "Anders
Houmark" <alfaman@nospammobilixnet.dk> wrote:

> Hvad dækker din samling ellers over af "krigsfilm" ?

Jeg tror lige foreløbig skal det nok markeres "samling". Men jeg har dog
et par gode krigsfilm i kikkerten. Platoon er én af dem, jeg læste et
review af filmen på et engelsk site, og den bliver rost meget. DVD'en
indeholder Anamorphic format, samt DD5.1. Et must have, for mig
ihvertfald. Derudover skal jeg også have fat i Saving Private Ryan.

The Thin Red Line har jeg anskaffet, men desværre ikke fået set endnu,
ellers er der ikke lige flere krigsfilm jeg kan komme i tanke om lige nu.

Fra : Tommy Olsen

Dato : 30-08-01 21:01

In article <3b8e98e2$0$9445$4d4eb98e@news.dk.uu.net>, "Tommy Olsen"
<spam@linuxhq.dk> wrote:

[...]

> ellers er der ikke lige flere krigsfilm jeg kan komme i tanke om lige
> nu.

Hep! Jeg kommer lige til at tænke på "Full Metal Jacket", en af de film
som også står højt på min ønskeliste. Helt sikkert.

Fra : Thïngmand

Dato : 31-08-01 08:46

> Hep! Jeg kommer lige til at tænke på "Full Metal Jacket", en af de film
> som også står højt på min ønskeliste. Helt sikkert.

Som lige er kommet på R2 med DD5.1 (den R1 jeg har er mono!!!)

Fra : Ole Sørensen

Dato : 03-09-01 09:17

"Thïngmand" <michael@thingmand.dk> skrev i en meddelelse news:rdHj7.21381$3q.734515@news010.worldonline.dk...

> Som lige er kommet på R2 med DD5.1 (den R1 jeg har er mono!!!)

dd.5.1 ... Hedder den noget specielt ala. SE, UE.... ?? - Den er da et must!

Fra : Jens Thomsen

Dato : 03-09-01 14:11

Ole Sørensen <whocares@e-mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b933c48$0$272$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> dd.5.1 ... Hedder den noget specielt ala. SE, UE.... ?? - Den er da et
must!

Det er en del af den remasterede "Kubrick Collection". Hold øje med
produktionsåret på bagsiden af æsken. De gamle R1 og R2 har begge kun DD
2.0, mens de nye som nævnt har DD 5.1 (dog uden den store aktivitet i
bagkanalerne. Filmen var oprindeligt også kun mono). Det vigtigste er nok,
at billedet ser bedre ud. Ikke fantastisk, men udmærket. Filmen er stadigt
overført umaskeret i 1.33:1 og uden andre extras end traileren.

MVH
Jens

Fra : John Hinge

Dato : 31-08-01 09:29

Anders Houmark wrote:

> [...]
> omkring slag diverse steder i verden.. Og det skal være nogen som
> underholder, og ikke bare nogle facts.. så interesseret er jeg dog ikke

Må jeg anbefale Tora Tora Tora ?
Den handler ligesom Bruckheimers cgi-lovestory om Pearl Harbour, men
den er *alt* det PH ikke er, nemlig god, fængende, velspillet, viser
på en realistisk måde sagen fra begge sider etc.

Jeg havde den fornøjelse at bruge en eftermiddag på den sammen med den
her i gruppen værende skribent, hr. C. Andersen, og vi følte da vist
begge at det så absolut var en kanon film.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 31-08-01 09:58

"John Hinge" <shayera_gimmenospam_@cutey.com> wrote in message
> Jeg havde den fornøjelse at bruge en eftermiddag på den sammen med den
> her i gruppen værende skribent, hr. C. Andersen

Tjah, alt andet ville da også have undret mig. I får da set en pokkers masse
film sammen :)

--
Nikolaj (the artist formerly known as NIBO)
"what about china, have you seen the great wall?"

Fra : Christian Andersen

Dato : 31-08-01 10:19

Nikolaj Borg wrote:

>Tjah, alt andet ville da også have undret mig. I får da set en pokkers masse
>film sammen :)

Det er jo det. Film er seje. Film sammen med en god ven er sejere

Vi fik forresten også set Red Planet og Meet the Parents den dag.

--
Nescafe - because your pets deserve the best!

Fra : John Hinge

Dato : 01-09-01 10:41

Christian Andersen wrote:

> Det er jo det. Film er seje. Film sammen med en god ven er sejere
>
> Vi fik forresten også set Red Planet og Meet the Parents den dag.

Ups ja, dem glemte vi da helt at dele med gruppen.
Skal vi skamme os nu ?

Det sjove er jo at vi ikke altid er heeelt enige om filmene, lidt
ala Siskel og Ebert, de var vist heller ikke heelt enige om de
film de anmeldte som et team.

Men som Christian siger, det er sejt at se film i selskab.

I den her weekend er det godtnok ikke lige film jeg skal se flest
af, idet jeg lige har fået 2 bokse med dejlilge videoer :
Buffy sæson 5 boks 2 og Angel sæson 2 boks 2. Yummmm
Og så 2 Robotech dvd'ere.. glæde fest stemning hygge

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-09-01 03:16

wrote:

>Er der andre end mig, der har studset over følgende artikel i dagens
>udgave af politiken?
><http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=176040>

Tjah, mest at Politiken har "kopieret" så meget af artiklen fra bl.a.
The Guardian (jeg læste artiklen, da jeg var i London i denne uge).
Underground-avisen havde også en kort opremsning af samme.

Jeg kan bare ikke få det "militært pres" til at hænge sammen med
noget. Som udgangspunkt har et filmhold ingen til at hjælpe sig. Dem,
de spørger om hjælp, er da i deres fine ret til at nævne en betaling
eller en anden form for modydelse. Jeffrey Wigand fik da også en del
vigtige ændringer med i "The Insider", bl.a. at der ikke blev røget i
den film. Det finder jeg da ikke noget mærkeligt i, hvis man
insisterer på at lave en bestemt historie.

Hvad er det lige, problemet er? Hvis jeg ønsker at have en Stealth
Fighter med i min film, så bør det vel virkelig ikke være andres
hovedpine?

--
- Peter Brodersen