Fast tekstlængde i Access
Fra : -Jens-

Dato : 30-08-01 11:10

Jeg har en tabel i Access, hvor nøglefeltet består af 3 alfanumeriske tegn f.eks 123, ABC eller A1W.

Hvordan kan jeg sikre mig, at der altid udfyldes præcis 3 tegn og at bogstaver altid er med stort?

mvh
Jens

Fra : Jan Kronsell

Dato : 30-08-01 11:32

Hej Jens!

Hvordan kan jeg sikre mig, at der altid udfyldes præcis 3 tegn og at
bogstaver altid er med stort?

I feltets Inputmaske skriver du ">???", men uden anførselstegn. Bestemmer
antallet af tegn og tillader alle typer af tegn med stort.

Hvis du kun vil tillade tal og bostaver, intet andet, må du nok lave en
valideringsfunktion i VBA, som så kaldes som valideringsregel.

Hilsen
Jan

Fra : -Jens-

Dato : 30-08-01 12:33

Tak for dit svar

Jeg skriver automatisk med store bogstaver, som jeg ønskede, men jeg kan ikke skrive cifre?
Jeg kan max skrive 3 tegn, men jeg kan godt nøjes med 1 tegn?

Er der en vej uden om dette?

Jens

Fra : Jan Kronsell

Dato : 30-08-01 15:57

Jeg skriver automatisk med store bogstaver, som jeg ønskede, men jeg kan
ikke skrive cifre?

Undskyld, min fejl. Sådan går det når man ikke skriver det, man mener. Du
skulle have skrevet ">&&&".

Jeg kan max skrive 3 tegn, men jeg kan godt nøjes med 1 tegn?

Er der en vej uden om dette?

Skriv ">CCC" - stadig uden anførselstegn. Det løses begge problemer på en
gang.

Jan

Fra : -Jens-

Dato : 30-08-01 16:39

Tak for dit svar igen.

>&&& løste begge mine problemer.

Hvis jeg nøjes med at indtaste et tegn i feltet, får jeg nu en fejlmeddelelse der siger, at det indtastede ikke stemmer overens med inputmasken >&&. Kan jeg ændre teksten til en mere sigende fejlmeddelelse?

Jens