Ny iBook el. PBG4 ?
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-08-01 23:02

Niecen har lige ringet. Hun skal påbegynde en uddannelse snart og har
snakket med læreantaltens edb-kyndige. Han siger, at hun godt kan
anskaffe sig en Apple bærbar (endelig en vejleder der ikke er forlovet
med en anden platform - den skal nok opfylde hendes behov under
studierne, siger han.

Derfor et par spørgsmål:
Er der nogen macforhandlere der giver studenterrabbat (jeg kender ikke
nogen selv) ?
Skal hun lige klappe hesten og vente til nyeste version MacOS9.2 kommer
..... eller bliver leveret med i kassen ? Tidligt september, tror jeg.
Prisforskellen mellem iBook 500 og PowerBook G4/400 er betragtelig -
sådan ca. kr. 7000, og det er en del (også) for unge under uddannelse.
Så jeg vil anbefale hende den 'mellemste' iBook 500/128RAM med CD/DVD
drev (kr. 16.250). Plus naturligvis lige en klods RAM - har set
Kensington 100/256 til kr. 898 +moms. Men hvad siger I ? Kom lige med
venlige råd el. bemærkninger, inden jeg fyrer min rådgivning af.

Tillægsspørgsmålene er her naturligvis også:
Kan hun bruge SCSI udstyr på den? Hun har naturligvis ikke råd til at
anskaffe 'det hele', så hun kan få noget af onklens gamle SCSI udstyr:
ekstern HD, brænder, scanner og printer (næsten efter eget valg).
Hvordan løses det billigst og helst optimalt ?
Hvis det ikke er praktisk (lad-sig-gørligt) bliver nødløsningen vel, at
hun kommer her omkring (der er cykelafstand) og bruger SCSI udstyret på
min gamle 7200. Så kan hun (vi) vel sætte sin (hendes) iBook op imod den
i Ethernet (der er et ethernet stik på den gamle 7200). Sådan abre et
kabel imellem maskinerne? Hun kan vel også sætte sin iBook til min
LaserWriter 16/600 med et ethernetkabel for at printe større rapporter
og opgaver (så får hun god kvalitet og sparer da de mange stykker papir
m.m.). Fordelen for os: vi får besøg af hende !

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-08-01 23:11

Mich. Ottosen <Mich.Ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> studierne, siger han.
>
> Derfor et par spørgsmål:
> Er der nogen macforhandlere der giver studenterrabbat (jeg kender ikke

nej, kun til uddannelses institutioner

> Skal hun lige klappe hesten og vente til nyeste version MacOS9.2 kommer
> .... eller bliver leveret med i kassen ?

det er ligegyldigt for hende om der er 9.1 eller 9.21. køb hellere nu så
hun har så megen tid til at lære den ny computer at kende.

> [...]
> Kensington 100/256 til kr. 898 +moms. Men hvad siger I ? Kom lige med
> venlige råd el. bemærkninger, inden jeg fyrer min rådgivning af.

256mb vil jeg helt klart anbefale, mht til DVD: skal hun bruge det eller
ej til at se film på? hvis ikke, nøjs da med den billige med CD-ROM
eller modellen med CD-RW (ikke med Combo). Hun har jo ikke et
diskettedrev til udveksling af dokumenter med sine medstuderende.

> [...]
> få noget af onklens gamle SCSI udstyr: ekstern HD, brænder, scanner og
> printer (næsten efter eget valg). Hvordan løses det billigst og helst

ingen SCSI, kun USB, firewire og ethernet. - der fås Firewire->SCSI og
USB->SCSI konveretere, men det vil koste det samme som merprisen for en
iBook med indbygget CD-RW. USB scannere fås fra 500kr og opefter. ellrs
kan hun komme forbi dig hvis hun en sjælden gang har brug for at brænde
eller scanne, ethernet er udmærket til det formål.

ja ethernet er ethernet...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Jubii, jeg er blevet optaget på lærerseminariet...igen. Jeg leder dog
stadig efter en lejlighed i København

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 30-08-01 09:07

> [...]
> eller modellen med CD-RW (ikke med Combo). Hun har jo ikke et
> diskettedrev til udveksling af dokumenter med sine medstuderende.

Udemaerket ide med cd-rw, personligt vil jeg dog have
dvd for at se film :)

> [...]
> kan hun komme forbi dig hvis hun en sjælden gang har brug for at brænde
> eller scanne, ethernet er udmærket til det formål.

Findes der ikke ogsaa scsi pcmcia kort ?? Det er i saa
fald en mulighed.

Jeg synes ikke rigtig at nogen af svarerne besvarer
iBook vs. PowerBook :(
Jeg er knapt saa glad for den nye iBook. Den virker
for spinkel naar man aabner den, som om skaermen
vil falde af for et godt ord. Der virker PowerBook
langt mere solid. Powerbook har ogsaa en langt
stoerrer skaerm, det kan dog loeses med en extern
skaerm der hjemme, hvis den nye iBook kan klare det.
Et externt keyboard der hjemme, til naar der skal
tastes meget er ogsaa at foretraekke.

Nu er jeg selv studerende, saa jeg ved godt hvordan
vi har det med penge... De extra 7000 en powerbook
koster kan hun sagtens finde andre ting at bruge paa,
fx. boeger, en bolig, ny cykel ?? Hvordan skal hun
betale, kontant, laan, leasing, mor&far/onkel morfar ??

Du skriver vist ikke hvad hun skal laese, men det er
jo ogsaa et spoergsmaal om hvor meget hun kan bruge
den computer til studiet, samt hvor meget hun kan bruge
den ved siden af. Personligt vil jeg helt klart have
taget PowerBook'en, men jeg laeser ogsaa datalogi,
saa jeg bruger computere meget, og vil godt have en
stor skaerm/dvd/hurtigere maskine.

Endelig er der en helt 3. mulighed. Koeb en brugt
powerbook med scsi udgang, og saa kan hun bruge dit
udstyr, og kan komme igang med en fornuftig maskine,
saa laenge hun ikke lige har de mest kraevende computer
krav. Men masser af ram vil vaere en fordel.

ion++

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-08-01 10:42

In article <slrn9ort0r.9fr.bendtsen@brok.diku.dk>,
bendtsen@brok.diku.dk (Jon Bendtsen) wrote:

> Findes der ikke ogsaa scsi pcmcia kort ?? Det er i saa
> fald en mulighed.

Da ikke i en iBook.

> Jeg er knapt saa glad for den nye iBook. Den virker
> for spinkel naar man aabner den, som om skaermen
> vil falde af for et godt ord.

Det gør den ikke. Faktisk virker den ret ligeglad med at man bærer den
rundt i skærmen.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 30-08-01 11:00

> Da ikke i en iBook.

hovsa ;-0

> Det gør den ikke. Faktisk virker den ret ligeglad med at man bærer den
> rundt i skærmen.

Det er lige meget, den virker for spinkel, det er nok til at
jeg ikke vil have den.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-09-01 00:52

Jon Bendtsen <bendtsen@brok.diku.dk> wrote:

> Findes der ikke ogsaa scsi pcmcia kort ?? Det er i saa fald en mulighed.

Der er ingen PMCIA slots i iBook'en (ud over den dedikerede Airport slot
under tastaturet)

> Jeg synes ikke rigtig at nogen af svarerne besvarer iBook vs. PowerBook :(

Jeg har tre simple spørgsmål der kan besvvare dette: Hvor stor er din
pengepung? har du brug for G4'erens ekstra kræfter? skal du bruge PMCIA
slots til eksotiske kort? Hvis du kan sige nej til de to sidste er
svaret = iceBook. Hvis din pengepung ikke er stor nok er PB slet ikke
aktuel. Mht til størrelse og vægt er de nogenlunde ens, (tiBook dog
mindst og tungest, men også langt mere skrøbelig)

> Jeg er knapt saa glad for den nye iBook. Den virker for spinkel naar man
> aabner den, som om skaermen vil falde af for et godt ord. Der virker
> PowerBook langt mere solid.

Det tror jeg ikke du skal regne med, både iceBook og den gamle iBook er
meget solide - især sammenlignet med tiBook som flexer hvis du løfter
den forkert. De er også mere solide end alle versioner af PB G3.

> Powerbook har ogsaa en langt stoerrer skaerm, det kan dog loeses med en
> extern skaerm der hjemme, hvis den nye iBook kan klare det.

Det kan den, men hvorfor dog? 1024*768 er måske lidt klejnt for en 12"
men én af fordelene ved en bærbar, er at man kan arbejde hvor man vil i
hjemmet samt at stuen ikke skæmmes af en afskyelig monstruøs 17" skærm.

Med mindre du refererer til tiBook, har den nye iceBook's 12" samme
opløsning som 14"'eren i PowerBook G3.

> Et externt keyboard der hjemme, til naar der skal tastes meget er ogsaa at
> foretraekke.

Det er jeg ikke enig i (har selv den forgående iBook), ergonomien er
fortrinlig i Apples bærbare - det er rigtig gode skrivemaskiner. Når
først man har vænnet sig til tastatur og TFT skærm bliver disse eksterne
aldrig brugt.

> Nu er jeg selv studerende, saa jeg ved godt hvordan vi har det med
> penge... De extra 7000 en powerbook koster kan hun sagtens finde andre
> ting at bruge paa, fx. boeger, en bolig, ny cykel ??

7000 kr for en ny cykel det rækker da ikke længere end til en billig
ramme uden forgaffel eller et godt baghjul FUT:

og bolig.... i københavn rækker 10*7000 desværre ikke uden onkel

> Hvordan skal hun betale, kontant, laan, leasing, mor&far/onkel morfar ??

hvis jeg var i hendes situation ville jeg fortrække "mor&far/onkel
morfar" løsningen Nej, betal kontant, leasing er vist ikke en
mulighed for privatpersoner, og lån er for surt - når det en gang er
betalt er computeren ikke en dyt værd.

> [...]
> have taget PowerBook'en, men jeg laeser ogsaa datalogi, saa jeg bruger
> computere meget, og vil godt have en stor skaerm/dvd/hurtigere maskine.

Til en række ting er iceBook altså hurtigere end den lille tiBook, DVD
og ekstern skærm (dog kun 1024*768) er også muligt.

Fra : Anders

Dato : 05-09-01 08:28

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> 7000 kr for en ny cykel det rækker da ikke længere end til en billig
> ramme uden forgaffel eller et godt baghjul FUT:

Der er jeg uenig. Jeg kører rundt på en 5000 kr. cykel med Veloce og
forholdsvis standart Columbus stålstel og fælge. Har tilbagelagt 5000 km her
i sommer uden problemer whatsoever. Den vejer godt nok 10,3 kg og holder max
kun min studietid ud (tre år), men på et studiebudget er det fuldstændigt
åndet at købe en vægtbesparelse på 1,5-2 kg for 10.000 kr. ekstra. Når man
er færdig med at studere er det en anden sag.

Mit motto: Hellere en cykel og iceBook på 13 kg end en cykel på 9.

Hmm linket virker ikke. Jeg mener det rigtige er

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 05-09-01 16:11

On Wed, 05 Sep 2001 09:27:39 +0200,
Anders <ajkmine@boxershortsmac.com> wrote:

> Hmm linket virker ikke. Jeg mener det rigtige er

hmmm... måske det er forbi vi bruger forskellige programmer til at læse
usenet (?), men jeg får altså en "101 KUA internal fatal error" på
ovenstående. Nogen der ved om der er særlige krav til software på bestemte
nyhedsgrupper?

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.

Fra : Anders

Dato : 05-09-01 16:29

Janus Sandsgaard skrev:

> "101 KUA internal fatal error"

Touche Den kan jeg ikke slå :D

Jeg vil dog sige at mit institut ligger i indre by, så jeg er ikke ramt af
KUAs betonhelvede. Det er nok at jeg bor 200 m fra det.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-09-01 10:03

Anders <ajkmine@boxershortsmac.com> wrote:

> Touche Den kan jeg ikke slå :D
>
> Jeg vil dog sige at mit institut ligger i indre by, så jeg er ikke ramt af
> KUAs betonhelvede. Det er nok at jeg bor 200 m fra det.

Det her er vist en tand for internt. Jeg har lige været på
døgnvagt og har kun sovet et par timer i nat, og så er I i gang med
sådan en diskussion ,-p
Men du skal ikke være ked af din cykel, Anders. Min er mindst
lige så elendig. Den er også af almindelige Columbus-rør (Aelle) og
vejer vist omkring 12 kg. Og så har den gammeldags udstyr med
friktionsskiftere på skrårøret. Det er kun sjovere at kunne følge med
eller ligefrem køre fra de andre, når man har sådan en cykel. Og når man
ikke kan følge med, så har man jo en dejlig undskyldning. I øvrigt har
jeg en fornemmelse af, at cykler som vores ikke er så meget langsommere
end de fine. Det er nok lidt som med biler: I praksis kommer man lige
hurtigt frem og er lige varm og tør i koldt og vådt vejr, hvad enten man
kører i en Fiat Punto eller en Mercedes 560.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 06-09-01 10:20

> [...]
> hurtigt frem og er lige varm og tør i koldt og vådt vejr, hvad enten man
> kører i en Fiat Punto eller en Mercedes 560.

Jeg har bare en Batavus cityexpress med nexus 7 gear og gode bremser. En
rigtig hurtig cykel købt på tilbud til 4000 kr. Jeg har aldrig vejet
den, men den er god til grusveje! Nemlig! (det er der fornuft i!)

--
mvh Jesper http://homepage.mac.com/jmfink/
| hjælp - jeg mangler en bolig i Kolding! |

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 06-09-01 10:32

On Thu, 6 Sep 2001 11:03:06 +0200,

> Det her er vist en tand for internt. Jeg har lige været på
> døgnvagt og har kun sovet et par timer i nat, og så er I i gang med
> sådan en diskussion ,-p
> Men du skal ikke være ked af din cykel, Anders.

Ja, det blev vist noget intern, selvom Anders og jeg ikke kender hinanden.
Min kommentar gik nu ikke på Anders' cykel, men var et modangreb på nogle
af Anders' indlæg i cykel- og mac-gruppen om mig og det studie jeg har
gået på. I de omtalte indlæg indgik der ord som "freak" og "stil". Jeg
tager det nu ikke ilde op; finder faktisk megen morskab i sådanne
ordvekslinger.

-j

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 06-09-01 10:35

On Wed, 05 Sep 2001 17:29:14 +0200,
Anders <ajkmine@boxershortsmac.com> wrote:

> Touche Den kan jeg ikke slå :D

hehe... fæller igen? Husk: Du skylder stadig mig og gruppen den dér
socialkonstruktivistiske udredning og nogle detaljer om din eksamen.

-j

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-09-01 08:44

> Det tror jeg ikke du skal regne med, både iceBook og den gamle iBook er
> meget solide - især sammenlignet med tiBook som flexer hvis du løfter
> den forkert. De er også mere solide end alle versioner af PB G3.

Jeg har kun prøvet at åbne og lukke den iBook, (gammel og ny) samt
TiBook. Når jeg åbner den nye iBook synes jeg at den vrider sig,
også selvom jeg gør det forsigtigt. Jeg tager fat på det der bliver
toppen af skærmen, og skubber/løfter denne opaf. Når jeg gør det
samme på en TiBook, så føles det helt fast, og uden problemer.

> men én af fordelene ved en bærbar, er at man kan arbejde hvor man vil i
> hjemmet samt at stuen ikke skæmmes af en afskyelig monstruøs 17" skærm.

Kan du sige extern fladskaerm ?? ;-0

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-09-01 09:33

> Kan du sige extern fladskaerm ?? ;-0

stadig grimt og uflexibelt.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-08-01 22:39

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> det er ligegyldigt for hende om der er 9.1 eller 9.21. køb hellere nu så
> hun har så megen tid til at lære den ny computer at kende.
Good point !

> [...]
> eller modellen med CD-RW (ikke med Combo). Hun har jo ikke et
> diskettedrev til udveksling af dokumenter med sine medstuderende.

Hun er da llidt nysgerrig m.h.t. filmene, men det er ikke noget must.
Modellen med CD-RW lyder jo interessant ... for så har hun en
backupprocedure (ligesom vi andre i gamle dage med skiftende floppies i
en rytme
Men jeg må indrømme, at jeg aldrig har sat mig grundigt ind i CD-RW, jeg
bruger min brænder som backup og videreformidling (også til WIN
maskiner). Kan den 'skrive' RWdiske i WIN formattering ligesom andre
macs kan formidle filer på PCformatterede floppies ? Er det en slags
brænder - det må det vel nødvendigvis være ... eller?
Kender iøvrigt ikke modellen?! Kender kun de tre standarder: 1) CDdrev,
2) CD-DVD og 3) combo-drev. Hvem har den? Hvad koster den?
Du skriver "(ikke med Combo)" - er det Combo-drev af tvivlsom
stabilitet, eller mener du blot, at der dyrere ?

> merprisen for en iBook med indbygget CD-RW.
.... se ovenfor
> USB scannere fås fra 500kr og opefter.
Det lyder billigt ..... det ligger nok i niveau med fødselsdagsgaven, så
mon ikke onkel må op med muldvarpeskindet?
Hun skal selv finansiere printer, jeg har anbefalet hende at kigge på
Canon (fordi de tidligere lavede mange af vores mac-printere). Aner ikke
om de har FireWireprintere, men USB printere har de haft længe. Find en
(måske yesterdays model?) men helst med separate farvepatroner. Er det
et godt råd?
Var det ikke Netto der i forrige uge havde en BJC 2100 (?) til meget små
penge (kr. 500,-)? Har den separate farvepatroner?

Men tak for svarene - også til alle andre!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-08-01 23:30

Mich. Ottosen <Mich.Ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Hun er da llidt nysgerrig m.h.t. filmene, men det er ikke noget must.

en stationær afspiller kan fås for 1500kr og den er lettere at koble til
hendes TV og stereo anlæg.

> [...]
> maskiner). Kan den 'skrive' RWdiske i WIN formattering ligesom andre
> macs kan formidle filer på PCformatterede floppies ?

ja

> Er det en slags
> brænder - det må det vel nødvendigvis være ... eller?

ja, en brænder der kan skrive på CD-R medier og skrive/genskrive på
CD-RW medier. Combo-drev er et CD-RW drev, der også kan læse DVD medier.

> [...]
> Du skriver "(ikke med Combo)" - er det Combo-drev af tvivlsom
> stabilitet, eller mener du blot, at der dyrere ?

Det er muligt at den er svær at opdrive, der er fire modeller CD/64mb,
CD-RW/128mb, DVD/128mb, Combo/128mb. i starten kunne DVD modellen kun
fås gennem Applestore, men pt er det CD-RW modellen der kun fås gennem
Applestore. VAr der ikke noget med at Applestore produkterne inkl BTO
fremover kan fås gennem udvalgte danske forhandlere.

> [...]
> om de har FireWireprintere, men USB printere har de haft længe. Find en
> (måske yesterdays model?) men helst med separate farvepatroner. Er det

tilslutningen er USB eller Ethernet for de dyrere netværksprintere.

Både Canon, HP og Epson er udemærket, køb den billigste model hvis ikke
hun har "særlige" behov - evt laser fra Brother, hvis hun ikke har brug
for farve og har et stort udskrivningsbehov. Jeg kan se at det er
billigere for mig at udskrive hjemme på min Apple laserwriter, end at
bruge seminariets S/H printere (25øre stk) til udskrivning af faghæfter
og nadre publikationer fra nettet - desuden er IE5/laserwriter8 klart
den bedste løsning dnår html skal udskrives.

> Var det ikke Netto der i forrige uge havde en BJC 2100 (?) til meget små
> penge (kr. 500,-)? Har den separate farvepatroner?

i dont know, Epson printere fås ofte for omkring 700kr.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-08-01 10:15

> [...]
> Modellen med CD-RW lyder jo interessant ... for så har hun en
> backupprocedure (ligesom vi andre i gamle dage med skiftende floppies i

Film muligheden kan hun faa billigere end de 7000,-
Hun burde kunne faa en stationaer dvd afspiller for
2k som ny, og 1k som brugt. Saa med mindre det er
for at lave noget naar hun tager hjem, fx. i toget
til jylland/bornholm, saa vil jeg anbefale en
stationaer loesning. Det er nok rimelig besvaerligt
at faa plads til en baerbar i en bus, da der er
mindre plads end i toget.

> [...]
> macs kan formidle filer på PCformatterede floppies ? Er det en slags
> brænder - det må det vel nødvendigvis være ... eller?

mig bekendt er der kun et cd fil format, kaldet iso9660.
Microsoft har lavet noget extensions til det, kaldet joliet,
men den kan godt laese iso9660 cd'er. Jeg kan ikke huske om
man med rw skal braende en hel cd af gangen, eller om det
kan lade sig goere med en fil af gangen.

> [...]
> om de har FireWireprintere, men USB printere har de haft længe. Find en
> (måske yesterdays model?) men helst med separate farvepatroner. Er det

Jeg tror at en firewire printer vil vaere overkill, hvor
mange sider er det lige hun skal printe ud ??

> Var det ikke Netto der i forrige uge havde en BJC 2100 (?) til meget små
> penge (kr. 500,-)? Har den separate farvepatroner?

pas paa med de utrabillige inkjet printere, da du betaler
dyrt for hver side du printer ud. Ofre hellere noget mere
paa printeren, for at faa billigere farvepatroner, evt.
bare stoerrer farvepatroner der koster det samme.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-08-01 20:22

> [...]

> man med rw skal braende en hel cd af gangen, eller om det
> kan lade sig goere med en fil af gangen.

En CD-RW skive brændes som en normal CD-R skive. Toast ser ikke nogen
forskel, men kan dog slette en CD-RW skive.

Adaptec havde engang DirectCD, som gjorde et CD-RW drev istand til at
fungere som en harddisk, hvor man kopierede filer enkeltevis til disken,
men det er udgået nu.

SVJH findes der ikke en lignende løsning til Mac mere.

--
René

Fra : MacMan

Dato : 31-08-01 22:36

I brevet "1ez0vyp.1l29a8t1sdgl6oN%rfn@altavista.net" skrev René Frej Nielsen
(rfn@altavista.net) den 31/08/01 21:21:

> [...]
> men det er udgået nu.
>
> SVJH findes der ikke en lignende løsning til Mac mere.

Der er for nylig blevet vedtaget en standard der skulle gøre det muligt at
bruge en CD-RW som om det var en diskette/harddisk. Jeg kan ikke lige huske
hvad det hed, men det stod vist i ComputerWorld. Microsoft sagde det ville
blive implementeret i Windows XP så mon ikke også det bliver integreret i X?

- Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-08-01 23:05

Mich. Ottosen <Mich.Ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Var det ikke Netto der i forrige uge havde en BJC 2100 (?) til meget små
> penge (kr. 500,-)? Har den separate farvepatroner?

Helt ud af hovedet, så har den så vidt jeg husker ikke separate
farvepatroner. Jeg så selv på Canon printere sidst vinter, og slog netop
af den grund BJC 2100 ud af hovedet. Jeg havde indstillet mig på en BJC
3000, der vist er den billigste med separate farvepatroner. Og Herregud:
Den kostede kr. 799,- i Merlin dengang, så en evt. besparelse på
farvepatroner vil hurtigt tjene sig ind. Men så forslog et klogt hoved
mig at smøre den gamle Epson, og lidt Castrol-fedt var endnu billigere.
Min Epson har kørt fint siden.

PS: Hvad blev det egentligt til med den grillaften for brugergruppen her
i Esbjerg?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-08-01 22:39

> nej, kun til uddannelses institutioner

Det er da ringe ... eller hvad? Måske kunne de studerende på
lærerseminarierne rotte sig lidt sammen (cf. Mortens signatur)
Hvis du skal have dansk som liniefag/linjefag, må du lige advare om det
her i gruppen, så skal vi nok tage os sammen m.h.t. sproget - inden du
får 'spanskrørscertifikat'
Nå, men i hvert fald tillykke med studiepladsen, Morten.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-08-01 23:30

Mich. Ottosen <Mich.Ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Det er da ringe ... eller hvad? Måske kunne de studerende på
> lærerseminarierne rotte sig lidt sammen (cf. Mortens signatur)

KDAS er 100% PC-only, hvis de bare brugte en NT server ville det være
ok, men de har dælme noget så besværligt som Novell Netware til både
inernet adgang og fil&printer deling, mac klienten koster penge og mac
OS X klient findes ikke

PT har de også kun nogen få netstik forbeholdt de studerendes egne
bærbare computere, jeg skal dog alligevel have fundet ud af om de bruger
IP eller IPX, samt hvilke "tree" jeg skal bruge til at komme på, samt
undersøge hvad mac klienten koster, for jeg gider ikke kæmpe om at få
adgang til en 2 år gammel Win98 PC, når jeg nu har en dejlig iBook.

På Blaagaard hvor jeg tidligere har gået under den gamle uddannelse,
havde de i det mindste både Mac og PC'ere.

Skolekom er heldigvis firstclass...

> Hvis du skal have dansk som liniefag/linjefag, må du lige advare om det
> her i gruppen, så skal vi nok tage os sammen m.h.t. sproget - inden du
> får 'spanskrørscertifikat'

Jeg har dansk og Fysik/kemi - senere skal jeg have de sjove fag: Relgion
og Sløjd

på usenet er stavefejl og dårligt sprog tilladt, kommateringsfejl eller
mangel på kommaer er påkrævet... præcist eller "frodigt" sprog bifaldes
dog...

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 31-08-01 08:36

> [...]

> undersøge hvad mac klienten koster, for jeg gider ikke kæmpe om at få
> adgang til en 2 år gammel Win98 PC, når jeg nu har en dejlig iBook.

Eller hva' med at gøre din indflydelse gældende i det rette udvalg og få
dem til at sætte airport accesspoints over hele "hytten"!!

(Som datavejleder på en mindre (PC orienteret) folkeskole er jeg selv
midt i samme projekt. Det første accesspoint er sat op. Det er
selvfølgelig fra Apple - som faktisk var billigst.)

/Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-08-01 09:09

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Eller hva' med at gøre din indflydelse gældende i det rette udvalg og få
> dem til at sætte airport accesspoints over hele "hytten"!!

god idé...

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-08-01 10:23

In article <1eyzzkw.1gnpqoapxu3k0N%mb@talent.dk>, Martin Bredthauer wrote:

> [...]
> midt i samme projekt. Det første accesspoint er sat op. Det er
> selvfølgelig fra Apple - som faktisk var billigst.)

uha uha, airport, aka wireless lan, aka 802.11b, er
usikkert, selv hvis du bruger 128 bit's keys. Det
har taget en amerikansk studerende under en uge at
knaekke koden. Dette inkluderede:
bestilling af pcmcia kort
levering af det kort
opsaetning
sampling af 100MB data.
Naar foerst man havde de 100MB data, tager det angiveligt
under 1 sekund at knaekke koden. Derfor skal den slags
netvaerk kun bruges i yderste noed, eller ogsaa skal man
fx. koere ipsec oven paa. Jeg ved ikke om mac kan ipsec,
men BSD kan, og den nye osX koerer jo oven paa saadan en
kerne. (Linux og y2k kan ogsaa).
En yderligere smart ide er at lade brugerne lave signon
paa en sikker hjemmeside, aka https, aka ssl krypteret
hjemmeside. Saa ved du at det kun er de rette brugere
der faar adgang. (en anden mulighed er via ssh). Det er
jo ikke meningen at alle nabo'erne til dit netvaerk skal
kunne bruge din internet adgang, vel ??

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-08-01 12:00

In article <slrn9oulr9.pha.bendtsen@brok.diku.dk>,
bendtsen@brok.diku.dk (Jon Bendtsen) wrote:

> uha uha, airport, aka wireless lan, aka 802.11b, er
> usikkert, selv hvis du bruger 128 bit's keys.

Er det ikke lidt ligemeget, hvis det man sender ikke er følsomme
informationer?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-08-01 12:16

In article <newsspam3-5407FA.13000631082001@test.edlich.dk>, Martin Edlich wrote:

> Er det ikke lidt ligemeget, hvis det man sender ikke er følsomme
> informationer?

Nej tak, jeg vil godt have mit privat liv i fred. Hvad jeg laver
paa nettet rager ikke andre, heller ikke selvom jeg kun surfer.

Hvis du bruger wireless, saa vil alle dine email jo blive sendt
igennem luften, hvor alle og enhver med det rette udstyr kan
opfange dem, og det rette udstyr er bare et airport netkort.

Desuden, saa ved du jo ikke om alle elever er klar over at det
er usikkert ??
Derfor, brug ipsec oven paa wireless forbindelser.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Peter Perlsø

Dato : 31-08-01 12:37

in article slrn9ousem.s8q.bendtsen@brok.diku.dk, Jon Bendtsen at
bendtsen@brok.diku.dk wrote on 31/08/01 13:15:

> Nej tak, jeg vil godt have mit privat liv i fred. Hvad jeg laver
> paa nettet rager ikke andre, heller ikke selvom jeg kun surfer.

Klap lige hesten.

Alene det at skulle aflytte andres Airport transmissioner er en kostelig
affære. Og at afkode transmissionerne kræver endnu flere moneter.

Sikkerhed er også et spørgsmål om hvor nemt det er at få adgang til dataen -
deriblandt prisen for at kunne "lytte med".

> Hvis du bruger wireless, saa vil alle dine email jo blive sendt
> igennem luften, hvor alle og enhver med det rette udstyr kan
> opfange dem, og det rette udstyr er bare et airport netkort.

Samt softwaren og erfaringen til at knække dine transmissioner.

Så medmindre der er nogen der seriøst vil dig noget ondt, og e parat til at
betale for at få nogle slibrige detaljer om dit privatliv, kan du tage det
roligt.

Folk skal først finde ud af hvor du opholder dig. Så skal de finde ud af, at
du har trådløst netværk. Så skal de "tune sig ind", dvs. Anskaffe sig
udstyr. Så skal de have softwaren. Og så erfaringen til at knække dine data.
Og til sidst incitamentet til det.

Seriøst, hvor sandsynligt er det at en eller anden gut vil gå så langt for
at afsløre at du henter LederPr0n på nettet om aftenen? (rent hypotetisk :)

> Desuden, saa ved du jo ikke om alle elever er klar over at det
> er usikkert ??
> Derfor, brug ipsec oven paa wireless forbindelser.

Eller SSH i OS X.

venligst , Peter Perlsø - tlf: 51 92 39 81

http://titancity.dk/ - den danske Mac-portal.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-08-01 13:50

> Alene det at skulle aflytte andres Airport transmissioner er en kostelig
> affære. Og at afkode transmissionerne kræver endnu flere moneter.

Nej, det er det faktisk ikke, der kraeves bare et airport kort,
en airport antenne for extra raekkevidde hvis du ikke kan komme
taet nok paa, og saa lige den rette software. Den software
kan faas gratis paa nettet, da det er en ganske almindelig
netvaerks sniffer. Potentielt skal der ogsaa lige den rigtige
driver til kortet, eller skal vi sige OS ?? (linux og BSD kommer
som default med den slags vaerktoejer, da de ogsaa har legitim
brug, nemlig at se hvorfor der er problemer med ens nettraffik/
se hvad en hacker laver paa din maskine uden at han ved det.

Aka, det er noget gud og enhver mand kan goere, bare de lige
bestemmer sig for at goere det og bruger de timer der skal til
for at saette sig ind i det.

> Sikkerhed er også et spørgsmål om hvor nemt det er at få adgang til dataen -
> deriblandt prisen for at kunne "lytte med".

Ja, men hvad koster et airport kort ??
Linux/bsd kan du downloade gratis fra nettet. Din egen tid
er maaske 500 kroner hver, men det betyder stadig, at alle,
ALLE kan goere det for under 10k

> Samt softwaren og erfaringen til at knække dine transmissioner.

findes desvaerre allerede paa nettet.

> Så medmindre der er nogen der seriøst vil dig noget ondt, og e parat til at
> betale for at få nogle slibrige detaljer om dit privatliv, kan du tage det
> roligt.

Nej, for du glemmer en langt mere oplagt misbrug...
gratis baandbredde :)
Sku da pokker betale selv, hvis du kan udnytte naboen's
forbindelse, og desuden er det ham der vil faa problemer
hvis du evt. saetter en mp3/film/warez server op paa
hans netvaerk.

> [...]
> udstyr. Så skal de have softwaren. Og så erfaringen til at knække dine data.

Jeg tvivler paa at nogen specifikt vil gaa efter andre, men den
her slags netvaerk bliver mere og mere udbredte. Dvs, det er snart
over alt. Saa det er bare at gaa i gang. Airport kommer vel efter
haanden som default i mac, ivertfald i deres baerbare, og et
netkort koster ikke meget. + en extern antenne for den extra
raekkevidde/baandbredde. Softwaren findes paa nettet, du skal
bare soege efter det.
Incitamentet er gratis internet/misbrug af din linie til
film/mp3/warez server.

> Seriøst, hvor sandsynligt er det at en eller anden gut vil gå så langt for
> at afsløre at du henter LederPr0n på nettet om aftenen? (rent hypotetisk :)

Hey, hvordan vidste du ... ;-0
Det er nok heller ikke det mest udbredte, men gratis baandbredde...
Specielt til lyssky og ulovlige, men spaendende ting, saa som
mp3/film/warez. Hvis du selv har saadan en server faar du lettere
adgang til andre af samme slags servere...

> Eller SSH i OS X.

Ja, men ssh er ikke til surfning, du kan, men det er ret besvaerligt,
derfor ipsec.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-08-01 15:00

In article <slrn9ov20g.u1s.bendtsen@brok.diku.dk>,
bendtsen@brok.diku.dk (Jon Bendtsen) wrote:

> Aka, det er noget gud og enhver mand kan goere, bare de lige
> bestemmer sig for at goere det og bruger de timer der skal til
> for at saette sig ind i det.

Ja netop. Hvorfor i alverden tror du at der er nogen der er
interesserede i at læse dine kærestebreve til obskure kvindemennesker?

Alt kan hackes, det kræver bare nogen med de rette evner - og lysten til
at gøre det.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-08-01 15:02

In article <slrn9ov20g.u1s.bendtsen@brok.diku.dk>,
bendtsen@brok.diku.dk (Jon Bendtsen) wrote:

> Incitamentet er gratis internet/misbrug af din linie til
> film/mp3/warez server.

Og hvor længe tror du sådan en server kan køre på din linje uden at du
mærker det?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-08-01 15:06

> Og hvor længe tror du sådan en server kan køre på din linje uden at du
> mærker det?

Oh jo, du maerker det, man kan du se at der koerer en saadan
maskine, og kan du goere noget ved det ?? for langt de fleste
mennesker vil jeg mene at svaret er nej.

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-08-01 16:56

In article <slrn9ov6eu.kt.bendtsen@brok.diku.dk>,
bendtsen@brok.diku.dk (Jon Bendtsen) wrote:

> Oh jo, du maerker det, man kan du se at der koerer en saadan
> maskine, og kan du goere noget ved det ?? for langt de fleste
> mennesker vil jeg mene at svaret er nej.

Ja, man kan meget nemt se at der er tilkoblet en anden maskine på
basestationen, ja man kan meget nemt smide dem af.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-08-01 15:14

Jon Bendtsen <bendtsen@brok.diku.dk> wrote:

> uha uha, airport, aka wireless lan, aka 802.11b, er
> usikkert,

Det er ret lige gyldigt på et uddannelsessted hvor der bruges win98
klienter med Novell netware (kun til fil/printer-deling) - fildeligs
drevene er selvølgelig ikke lige at komme til, men alle lokale data kan
kigges igennem på maskinen, da win98 ikke er et ægte multibrugersystem.
"Sikkerheden" er langt ringere end Mac OS 9.x med multiple users slået
til, med mindre jeg manuelt går ind og sletter alle spor af min færden
på nettet, kan de næste bruger se præcist hvad jeg har lavet. hvis han
gider og det tror jeg næppe; skulle han endelig gøre det er jeg også
ligeglad.

Airport ville være fint til en uddannelses institution

Fra : Christian Bech

Dato : 31-08-01 11:32

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Skolekom er heldigvis firstclass...

Er det konferencesystemet du mener?

Jeg har lige fået tilbudt at jeg og mine studerende kan blive koblet op,
og jeg sagde frejdigt ja tak uden at ane, hvad jeg sagde ja til.

Jeg har en fornemmelse af, at det er browserbaseret og at det er en form
for avanceret mailinglistesystem, men hvad kan det ellers?

--
"Medmindre en eller anden fed idiot i ulvekostume render rundt og
blokerer udsigten, så er det sgu bedre at se det i fjernsynet."

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-08-01 15:14

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> [...]

> Jeg har en fornemmelse af, at det er browserbaseret og at det er en form
> for avanceret mailinglistesystem, men hvad kan det ellers?

Du behøbver ingen browser.

first class er et fortrinligt server/client system der håndtere email,
konference (inkl binære), kalender, adressebøger osv. Der findes
klienter til de fleste platforme, og endda palm syncronisering med både
mac og windows - Pol-online var firstcalsse basseret.

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-08-01 16:58

In article <1ez0gy2.3r3mgr66170gN%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> [...]
> klienter til de fleste platforme, og endda palm syncronisering med både
> mac og windows - Pol-online var firstcalsse basseret.

Jeg synes ikke du skal rose Palm-synkronisering og kalender for meget i
forbindelse med First Class - specielt ikke på macsiden.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-08-01 17:07

> Jeg synes ikke du skal rose Palm-synkronisering og kalender for meget i
> forbindelse med First Class - specielt ikke på macsiden.

jeg har ikke rost den, kun konstateret at den er der

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-08-01 22:26

In article <1ez0nmu.1v6msy88t6hiiN%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> jeg har ikke rost den, kun konstateret at den er der

OK, jeg troede at "fortrinligt" dækkede alle de funktioner du nævnte.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-08-01 23:09

In article <1eyxemg.d4hgwo12mntvkN%Mich.Ottosen@post5.tele.dk>,
Mich.Ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> [...]
> anskaffe sig en Apple bærbar (endelig en vejleder der ikke er forlovet
> med en anden platform - den skal nok opfylde hendes behov under

Hvorfor ikke fortælle hvad det er for en uddannelse?

Det giver ligesom lidt mere at gå efter ved rådgivning.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk