Glasfilt på vægge
Fra : Tine Østergaard

Dato : 29-08-01 18:40

Hej alle I kloge mennesker

Jeg er ny i gruppen, selv om jeg dog har fuldt med på sidelinien i 1 måneds
tid. Udover det bliver jeg husejer pr. 1/10. Og når man køber hus skal der
selvfølgelig males og tapeseres.
I dag er der 1 lag blomstret tapet i stuen. Ikke lige min smag . Jeg vil
bare gerne have glatte vægge, som jeg kan male. Jeg har derfor en ide om at
sætte glasfilt på væggene og male det, men er det en god ide?
Hvis ideen er god, kan jeg så evt. sætte glasfilt oven på det nuværende
tapet, eller skal det af først? (det er ikke strukturtapet).

Jeg håber på at nogle i gruppen kan komme med nogle gode råd om tapet kontra
glasfilt på vægge.

Hilsen

Tine Østergaard

Fra : Rasser

Dato : 29-08-01 19:43

Hej Tine

Du SKAL dampe den gamle tapet af, fordi du risikere at det begynder at bule.

Og hvis du vælger glasfilt, så skal du helst fuldspartle væggene, de skal
være meget glatte inden du sætter filten op.

Glasfilt skjuler intet, du kan se den mindste ujævnhed på væggen, hvis det
ikke er spartlet ordentligt ud.

Hygge

Fra : Dorte Haslev og Stef~

Dato : 30-08-01 10:44

Ja, det kan jeg kun sige tilslutte mig! Det ser godt ud med glasfilt, men
det er også et KÆMPE arbejde. Vi malede selv vores nye hus sidste år, og der
gik sandelig omkring 80 kg. sandspartel. Ethvert lille sandkorn kan ses, så
derfor skal væggen være fuldstændig glat. Men godt ser det ud, og vi er også
blevet tilfredse med resultatet. Næste gang overlader vi dog arbejdet til en
maler...

Dorte

Fra : Mads Haugaard

Dato : 30-08-01 14:58

Ditto her, arbejdet er enormt men resultatet berettiger det store arbejde.

Et lille tip, jeg har haft megen glæde af:
Jeg har fjernet tapet og hessian fra gasbetonvægge, som var noget ujævne.
Jeg spartlede først to gange med sandspartel, hvorefter jeg sleb væggene. Nu
kommer fiffet:
Nu skal der efterspartles, og det kan være vanskeligt at se, hvor væggene er
ujævn, idet der jo er områder med spartel og områder uden, plus evt.
samlinger og andet. Tag en løs lampe (evt. en lommelygte) og sæt den helt
tæt til væggen (rummet skal helst være dunkelt eller helt mørkt (bortset fra
lampen, selvfølgelig)). På den måde kan man se _alle_ ujævnheder rundt om
lampen som skygger på væggen. Det er ekstremt effektivt. Og min erfaring
siger mig: Er der den mindste skygge, så spartl det ud!!! Når vævet er sat
på, og der er malet, kan ALLE ujævnheder ses, specielt på vægge vinkelret på
ydermure med vinduer.

God fornøjelse

Mads

Fra : Ole Kristiansen

Dato : 30-08-01 19:11

Glasfilt limes op med en speciel lim. Det er MEGET svært at få ned igen hvis
man senere fortryder. Derudover suger det oceaner af maling (vævgrunder +
farve).

Der findes mange flotte strukturtapeter, som er lettere at sætte op, som kan
tages ned igen, og som ikke suger så meget mailng.

Fra : per

Dato : 30-08-01 19:55

On Thu, 30 Aug 2001 20:10:50 +0200, "Ole Kristiansen"
<ole_k@post10.tele.dk> wrote:

Det er da ikke maler ole??

vh ph-byg

/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Ole Kristiansen

Dato : 02-09-01 20:07

nej

Fra : per

Dato : 30-08-01 19:54

On Wed, 29 Aug 2001 19:39:38 +0200, "Tine Østergaard" <tinedk@usa.net>
wrote:

>Jeg håber på at nogle i gruppen kan komme med nogle gode råd om tapet kontra
>glasfilt på vægge.

Glasvæv holder sammen på væggen, så samlinger ikke slår revner, og du
kan købe formalet glasvæv. Det er meget nemt at have med at gøre, og
limen påføres væggen, når den er spartlet flere gange.

Glasvæv skjuler ingen fejl.

/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Bakke

Dato : 30-08-01 19:55

> Hvis ideen er god, kan jeg så evt. sætte glasfilt oven på det nuværende
> tapet, eller skal det af først? (det er ikke strukturtapet).

Nej, alt gammelt tapet skal væk - og det helt i grund til puds.

Du skriver, at du vil have glasfilt op - det kalder nogle for malerfilt -
men måske kunne du "nøjes" med glas*væv* ?
Det er strukturvævet, ligner nærmest en slags sækkelærred, og hvis du kan
bruge det, er de i følgende postings nævnte myggek....hårsproblemer ikke så
store.
Men førstegangsbehandlingen efter opsætningen er ret "tørstig", så her bør
man bruge en til formålet beregnet filler, og ikke den afsluttende maling.
Det er for dyrt.
Og strukturen er faktisk ikke så grim, selv om man måske kan få mindelser om
60´erne eller 70´erne umiddelbart.

MVH

Bo