Spørgsmål om firewalls
Fra : Kristian Erbou

Dato : 29-08-01 15:05

3 hurtige:

Er der en oversigt ude på Nettet over, hvilken trafik, der flyder igennem de
forskellige porte? Grunden er, at min firewall bliver ved med at advare om
forespørgsler til en af mine porte og jeg kan ikke umiddelbart se, at det er
et af mine programmer, der er skyld i advarslen

Er det i grunden muligt at åbne porte enkeltvis i ZoneAlarm? Har kigget på
deres dokumentation, men kan ikke finde noget om emnet.

Hvorfor kan jeg pludselig ikke læse nyheder i Outlook, efter at jeg har
installeret ZoneAlarm??? Jeg kan sagtens bruge mail, da Outlook er
registreret, men news-delen er helt død... Hvor åbner man op for
news-readeren?

Gerne svar på mail

Mvh Kristian

Fra : Lars

Dato : 29-08-01 15:10

"Kristian Erbou" <k_erbou@worldonline.dk> wrote in message
> Er der en oversigt ude på Nettet over, hvilken trafik, der flyder igennem
de
> forskellige porte?
xxxxxxxxxxx

Nopes, dem som skriver et givent program bestemmer hvilke porte der benyttes
af et givent stykke software.
Men www data flyder igennem port 80, FTP trafik på port 21, osv. Men der ca.
65 k. porte, sååå der er nogle at tage af.

--
/Lars
"This message was transmitted on 100% recyclable electrons"

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 29-08-01 16:06

In <3b8cf6b1$0$10266$ba624c82@nntp01.dk.telia.net> "Kristian Erbou" <k_erbou@worldonline.dk> writes:

> [...]

>forespørgsler til en af mine porte og jeg kan ikke umiddelbart se, at det er
>et af mine programmer, der er skyld i advarslen

Alt slags trafik kan forekomme paa alle mulige porte.

>Er det i grunden muligt at åbne porte enkeltvis i ZoneAlarm? Har kigget på
>deres dokumentation, men kan ikke finde noget om emnet.

Aner jeg ikke.

> [...]
>installeret ZoneAlarm??? Jeg kan sagtens bruge mail, da Outlook er
>registreret, men news-delen er helt død... Hvor åbner man op for

nntp bruger normalt port 119, saa din maskine skal aabne for
port 119 mod din isp.

/Martin

Fra : Henrik Boegh

Dato : 29-08-01 16:40

Kristian Erbou <mailto:k_erbou@worldonline.dk> wrote in dk.edb.sikkerhed:

> Er der en oversigt ude på Nettet over, hvilken trafik, der flyder igennem
> de forskellige porte?

Delvist.
Der er ingen steder hvor der står at webservere f.eks. _skal_ køre på port
80 og ftpservere på port 21. Dette kan meget let ændres.
Men der findes lister over hvad der normalt anvendes.
Autoriteten på området er IANA som har følgende liste:
http://www.iana.org/assignments/port-numbers
Desuden kan listen på http://www.simovits.com/nyheter9902.html være
praktisk da der af en eller anden obskurd grund ikke er nogle af dem der
skrivere trojanere og lignende der registrerer portene hos IANA...

[...]

> Hvor åbner man op for news-readeren?

News-protokollen (der også går under øgenavnet NNTP) har normalt til huse
på port 119/tcp. Jeg føler mig overbevist om at Telia-Stofa også benytter
den port. Det er nok der du skal have åbnet op.

> Gerne svar på mail

Nixen. Ideen med nyhedsgrupper er at alle dem der læser folks svar skal
kunne få glæde af det.

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/
*** There's an X_ to much in my email address ***